Направи си сам верига магазини
Павел Бошнаков и неговият "Мастерхаус" са пример за добра идея в правилното време и място
Дотогава пазарът на продуктите от типа "направи си сам" е бил изцяло съсредоточен в традиционната дистрибуция: малки железарии, специализирани магазини, борси и депа за строителни материали. Павел Бошнаков наблюдава с интерес как се развива този процес в Чехия и Словакия. Решава да рискува и да въведе формат на модерната търговия. Започва с неголям магазин тип "направи си сам" и го кръщава "Дом на майстора". "Тогава пазарът не предлагаше кой знае какво разнообразие от стоки и буквално се чудехме какво да подредим на рафтовете", разказва единият от синовете на Павел – Виктор Бошнаков.

Името "Мастерхаус" идва от само себе си по време на задружно семейно обсъждане как да се казва новата верига. Днес първоначалната идея за магазин "направи си сам" се е превърнала в сериозна марка, която разполага с четири големи хипермаркета в региона – в Бургас, Слънчев бряг, Приморско и Айтос. А предприемчивата фамилия Бошнакови вече планира откриването на пети магазин.
Брънките на веригата
"Ако хора като мен не се бяха впуснали в такова предизвикателство, може би днес в страната ни щеше да има само чуждестранни вериги магазини", казва Бошнаков. Той е в бизнеса още от 1991 г., когато стартира с търговия на едро с бои и химикали от "Оргахим". Доставя стока на всички държавни магазини в Бургас – "НарМаг" и "Топливо". Наема малък склад и прави магазин, в който се продават само бои и балатуми. "Инвестицията ни тогава беше само в стока", спомня си търговецът.
Десет години по-късно Бошнаков построява и първия си магазин. Още през 2000 г. купува земя в жк "Славейков", на мястото на бившата "Мототехника". Инвестицията никак не е малка - 1.8 млн. лева, като ползва банков кредит и залага жилище. След успеха купува още земя до Слънчев бряг и изгражда втория си магазин, който е три пъти по-голям от бургаския и има обща търговска площ 6000 кв.м. Инвестицията в него вече е много по-голяма - около 2.5 млн. евро.
Това обаче се оказва още по-добра идея. Бошнаков твърди, че този магазин "стана първият по оборот в България, независимо от конкуренцията, която имаше в лицето на няколко чуждестранни вериги". Твърдение, което не може да бъде независимо проверено, но бумът на строителството в курорта подкрепя думите на предприемача. Тъй като строителството в курорта е забранено през летния сезон, в него фирмата предлага освен строителни материали и стоки, необходими за обзавеждане на ресторанти и хотели - черна и бяла техника и други продукти.
През 2011 г. отваря третия си магазин в Приморско. Там купува 25 дка земя и построява върху нея близнак на хипермаркета в Слънчев бряг за горе-долу същата инвестиция. През 2014 г. семейство Бошнакови прерязват лентата и на магазина си в Айтос. Там инвестират в земя и сгради около 3 млн. лева. През 2017 г. "Мастерхаус" открива модерен строителен център с шоурум, който има за цел да покаже новостите в строителството и да даде информация на клиентите. Следва инвестиция от 680 хил. лева в складова база в близост до магазина в Несебър.
Семеен бизнес
Освен че е домашният му регион, Бургаска област предоставя още едно предимство за развитието на "Мастерхаус". "В среда, в която атмосферните условия – влажност, силно слънце, вятър, налагат често подновяване на фасадите, има много търговски възможности", казва Бошнаков.

Предлаганите продукти са около 40 хил. Концепцията е вече доста позната – място, от което строителите и обикновените хора да могат да си купят всичко необходимо за изграждането на един дом - от основите до покрива му. Но зад измамната простота на този модел той съчетава в едно търговията на дребно и на едро.
"Мастерхаус" натрупва значително ноу-хау в техническите продуктови категории – строителство, железария, електричество, баня и инструменти. Извън строителните материали и drive-trough зоната в магазините "Мастерхаус" е развита и тенденцията за декорацията и оборудването на дома. Тук основен е приносът на съпругата на собственика – Марина Бошнакова, която допълва търговското пространство с декоративни продукти.
За успешното развитие на веригата магазини "Мастерхаус" се грижат и синовете на Павел Бошнаков – Мартин и Виктор, както и съпругите им – Анита и Нина. Мартин отговаря за продажбите, а Виктор – за покупките.
За да бъдеш успешен, трябва да си гъвкав и да обичаш това, което правиш, казва Виктор Бошнаков, който е завършил мениджмънт и маркетинг в САЩ. От ноември той е търговски директор на компанията и вече е приключил успешно няколко проекта – изградил е онлайн магазин на фирмата, нова ERP система, както и автоматизация на поръчките на стоки. Виктор е двигателят зад онлайн прехода на магазините на "Мастерхаус" - към момента във виртуалния магазин се предлагат 20 000 продукта, а портфолиото му непрекъснато нараства.
Хората и Бургас
Павел Бошнаков е убеден, че успехът му се дължи на непрестанната инвестиция в хората, с които работи. В първия магазин работят 70 души, а сега фирмата има 365 служители. Служителите му получават заплати, значително по-високи от средните за региона, обучавани са поне 2 пъти годишно в новостите в бизнеса. Текучество в "Мастерхаус" почти няма, твърди собственикът.
Концепцията на фирмата включва подготовка на консултанти, които насочват клиентите и дават възможност да изберат необходимата им стока във възможно най-кратко време. Компанията има корпоративен отдел от мобилни и статични търговци. Мобилните търговци обикалят региона, за да търсят нови клиенти и обекти. Обученията на служителите са продуктови и търговски. Продуктовите обучения се провеждат от производителите, а търговските - от аутсорсинг компании.
Бошнаков се старае да помага и на града, в който развива своята дейност. Той от години спонсорира футболния отбор "Нефтохимик" в Бургас, участва активно в неговото управление и финансира волейболния отбор на града.
Капитал градове: Бургас
Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Бургас", посветено на черноморския град и региона.
Още по темата
Компания от групата на "Химимпорт" купува дватa магазина "Хит" в София
Новият собственик вече влезе в ритейла, като придоби и веригата "Хоуммакс"
21 юли 2019Beer Bastards за крафт бирата, пазара на морето и желанието за собствена пивоварна
18 май 2019
Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България
6 дек 2019, 3236 прочитания

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"
6 дек 2019, 1028 прочитания
11 дек 2019, 11949 прочитания
11 дек 2019, 1743 прочитания
11 дек 2019, 1511 прочитания
11 дек 2019, 1401 прочитания
11 дек 2019, 981 прочитания
Местата и хората, които правят Бургас по-добър