С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 1 юни 2019, 13:27, 4787 прочитания

Направи си сам верига магазини

Павел Бошнаков и неговият "Мастерхаус" са пример за добра идея в правилното време и място

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 2002 г. Павел Бошнаков отваря първия си магазин. Идеята е строителен хипермаркет, какъвто тогава в България има на пръстите на едната ръка. "Мосю Бриколаж" току-що е пристигнал, "Практикер" още не е.

Дотогава пазарът на продуктите от типа "направи си сам" е бил изцяло съсредоточен в традиционната дистрибуция: малки железарии, специализирани магазини, борси и депа за строителни материали. Павел Бошнаков наблюдава с интерес как се развива този процес в Чехия и Словакия. Решава да рискува и да въведе формат на модерната търговия. Започва с неголям магазин тип "направи си сам" и го кръщава "Дом на майстора". "Тогава пазарът не предлагаше кой знае какво разнообразие от стоки и буквално се чудехме какво да подредим на рафтовете", разказва единият от синовете на Павел – Виктор Бошнаков.


Бошнаков уцелва времето и нишата. България е на прага на строителен бум и златни години за предприемачите. Черноморието е в центъра на този процес. Само за няколко години новооткритият хипермаркет набира такава скорост, че когато чуждестранните строителни вериги най-накрая стъпват в Бургас, заварват достоен конкурент с отличен бизнес в региона.


Направи си сам верига магазини

Фотограф: Сашка Панайотова

Името "Мастерхаус" идва от само себе си по време на задружно семейно обсъждане как да се казва новата верига. Днес първоначалната идея за магазин "направи си сам" се е превърнала в сериозна марка, която разполага с четири големи хипермаркета в региона – в Бургас, Слънчев бряг, Приморско и Айтос. А предприемчивата фамилия Бошнакови вече планира откриването на пети магазин.

Брънките на веригата



"Ако хора като мен не се бяха впуснали в такова предизвикателство, може би днес в страната ни щеше да има само чуждестранни вериги магазини", казва Бошнаков. Той е в бизнеса още от 1991 г., когато стартира с търговия на едро с бои и химикали от "Оргахим". Доставя стока на всички държавни магазини в Бургас – "НарМаг" и "Топливо". Наема малък склад и прави магазин, в който се продават само бои и балатуми. "Инвестицията ни тогава беше само в стока", спомня си търговецът.

Десет години по-късно Бошнаков построява и първия си магазин. Още през 2000 г. купува земя в жк "Славейков", на мястото на бившата "Мототехника". Инвестицията никак не е малка - 1.8 млн. лева, като ползва банков кредит и залага жилище. След успеха купува още земя до Слънчев бряг и изгражда втория си магазин, който е три пъти по-голям от бургаския и има обща търговска площ 6000 кв.м. Инвестицията в него вече е много по-голяма - около 2.5 млн. евро.

Това обаче се оказва още по-добра идея. Бошнаков твърди, че този магазин "стана първият по оборот в България, независимо от конкуренцията, която имаше в лицето на няколко чуждестранни вериги". Твърдение, което не може да бъде независимо проверено, но бумът на строителството в курорта подкрепя думите на предприемача. Тъй като строителството в курорта е забранено през летния сезон, в него фирмата предлага освен строителни материали и стоки, необходими за обзавеждане на ресторанти и хотели - черна и бяла техника и други продукти.

През 2011 г. отваря третия си магазин в Приморско. Там купува 25 дка земя и построява върху нея близнак на хипермаркета в Слънчев бряг за горе-долу същата инвестиция. През 2014 г. семейство Бошнакови прерязват лентата и на магазина си в Айтос. Там инвестират в земя и сгради около 3 млн. лева. През 2017 г. "Мастерхаус" открива модерен строителен център с шоурум, който има за цел да покаже новостите в строителството и да даде информация на клиентите. Следва инвестиция от 680 хил. лева в складова база в близост до магазина в Несебър.


Семеен бизнес

Освен че е домашният му регион, Бургаска област предоставя още едно предимство за развитието на "Мастерхаус". "В среда, в която атмосферните условия – влажност, силно слънце, вятър, налагат често подновяване на фасадите, има много търговски възможности", казва Бошнаков.

Направи си сам верига магазини

Фотограф: Сашка Панайотова

Предлаганите продукти са около 40 хил. Концепцията е вече доста позната – място, от което строителите и обикновените хора да могат да си купят всичко необходимо за изграждането на един дом - от основите до покрива му. Но зад измамната простота на този модел той съчетава в едно търговията на дребно и на едро.

"Мастерхаус" натрупва значително ноу-хау в техническите продуктови категории – строителство, железария, електричество, баня и инструменти. Извън строителните материали и drive-trough зоната в магазините "Мастерхаус" е развита и тенденцията за декорацията и оборудването на дома. Тук основен е приносът на съпругата на собственика – Марина Бошнакова, която допълва търговското пространство с декоративни продукти.


За успешното развитие на веригата магазини "Мастерхаус" се грижат и синовете на Павел Бошнаков – Мартин и Виктор, както и съпругите им – Анита и Нина. Мартин отговаря за продажбите, а Виктор – за покупките.

За да бъдеш успешен, трябва да си гъвкав и да обичаш това, което правиш, казва Виктор Бошнаков, който е завършил мениджмънт и маркетинг в САЩ. От ноември той е търговски директор на компанията и вече е приключил успешно няколко проекта – изградил е онлайн магазин на фирмата, нова ERP система, както и автоматизация на поръчките на стоки. Виктор е двигателят зад онлайн прехода на магазините на "Мастерхаус" - към момента във виртуалния магазин се предлагат 20 000 продукта, а портфолиото му непрекъснато нараства.

Хората и Бургас

Павел Бошнаков е убеден, че успехът му се дължи на непрестанната инвестиция в хората, с които работи. В първия магазин работят 70 души, а сега фирмата има 365 служители. Служителите му получават заплати, значително по-високи от средните за региона, обучавани са поне 2 пъти годишно в новостите в бизнеса. Текучество в "Мастерхаус" почти няма, твърди собственикът.

Концепцията на фирмата включва подготовка на консултанти, които насочват клиентите и дават възможност да изберат необходимата им стока във възможно най-кратко време. Компанията има корпоративен отдел от мобилни и статични търговци. Мобилните търговци обикалят региона, за да търсят нови клиенти и обекти. Обученията на служителите са продуктови и търговски. Продуктовите обучения се провеждат от производителите, а търговските - от аутсорсинг компании.

Бошнаков се старае да помага и на града, в който развива своята дейност. Той от години спонсорира футболния отбор "Нефтохимик" в Бургас, участва активно в неговото управление и финансира волейболния отбор на града.

Капитал градове: Бургас

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Бургас", посветено на черноморския град и региона.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уиски в сандък Уиски в сандък

Уиски бар "Сандъкъ" в Пловдив има винаги налични 250 вида уиски

9 ное 2019, 1790 прочитания

Традиции, качество, иновации. От ЗАХАРНИ ЗАВОДИ Традиции, качество, иновации. От ЗАХАРНИ ЗАВОДИ

Групата продължава с амбициозни инвестиции и през следващите години

9 ное 2019, 2090 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Спасители до плажа

Местата и хората, които правят Бургас по-добър

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10