Иван Портних: Варна се отваря към морето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Иван Портних: Варна се отваря към морето

Кмет на Община Варна Иван Портних

Иван Портних: Варна се отваря към морето

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
8589 прочитания

Кмет на Община Варна Иван Портних


Визитка

Иван Портних има магистърски степени по международни икономически отношение от Университета за национално и световно стопанство и по бизнес администрация от Франкофонския институт по администрация и управление в София, както и от Университета в Нант, Франция. От 2001 до 2013 г. е генерален мениджър на "Грандхотел Варна". През 2011 г. е избран за общински съветник във Варна от листата на ГЕРБ и оглавява нейната група в общинския съвет. На 12 май 2013 г. е избран за депутат от ГЕРБ в 42-ото Народно събрание, но мандатът му е прекратен скоро след това заради участието му в предсрочните избори за кмет на града в края на юни, които печели.

Г-н Портних, тази година Варна работи с бюджет от почти половин милиард лева. Какви са приоритетите на града?

- Бюджетът на община Варна за 2019 година е рекорден - близо 498 млн. лв., и ефектът от изпълнението му ще бъде усетен от всеки варненец. През 2013 г., когато за първи път поех управлението на града, се говореше, че дори макрорамка от 200 млн. лв. е трудно постижима. Факт е обаче, че към днешна дата бюджетът на морската столица е половин милиард, и то без увеличени местни данъци. Устойчивата тенденцията за намаляване на безработицата, дългосрочният кредитен рейтинг на общината - ВВВ, стабилна перспектива, също са доказателства за развитието на морската столица. Всичко това е добра основа за изпълнение на нашите приоритети – създаване на модерна градска среда, изграждане на съвременна образователна, социална, културна и спортна инфраструктура.

Инвестиционната ни програма е с проекти по оперативна програма "Региони в растеж" на стойност 85.6 млн. лв., с резервни за още 42 млн. лв. Общо за текущия програмен период сме договорили и са в процес на реализация 20 проекта, на обща стойност близо 150 млн. лв. Отделно от това в капиталовата програма има средства за ремонти на малките улици, за изграждане на нови паркоместа в междублоковите пространства, на нови зони за отдих, на детски и спортни площадки, за озеленяване. Започнахме изграждане на рибарското пристанище, за превръщането на Аспаруховия парк във втора Морска градина. Изграждаме три нови спортни комплекса в града. Мисля, че показваме едно ударно темпо на обновление на града, защото Варна няма време за губене.

Безспорно най-големият инфраструктурен проект в града е булевард "Васил Левски". Какви проблеми решава той?

- Булевард "Васил Левски" е най-мащабният проект, реализиран през последните десетилетия във Варна. Замислен отдавна, той не е бил изпълнен заради сложността на техническото съоръжение и необходимостта от сериозен финансов ресурс. Благодарен съм, че правителството и лично премиерът Бойко Борисов подкрепиха Варна и ни дадоха кураж да се справим с това предизвикателство. Радвам се, че днес варненци и гостите на града имат една полезна придобивка, която осигурява възможност за бързо преминаване под три основни булеварда – "Цар Освободител", "Сливница" и "Владислав Варненчик". Реално по новото трасе градът може да се прекосява за по-малко от 10 минути. В момента булевардът е пуснат с временна организация, тъй като има довършителни дейности, които скоро ще приключат. Проектът "Булевард Васил Левски" е част от усилията ни за облекчаване на трафика. Другата нова придобивка е пробивът на бул. "Сливница" с ул. "Атанас Москов", който сега ще продължим с качване на магистралата от ул. "Атанас Москов". Така ще осигурим дублираща пътна артерия на бул. "Владислав Варненчик".

Фотограф: Община Варна

Каква е позицията ви за бъдещето на пристанище Варна-изток? То е държавна собственост, но е важна визията на местната власт?

- Моята позиция винаги е била ясна – отваряне на Варна към морето. Реализираме я стъпка по стъпка – с новото рибарско пристанище в Аспарухово, с разширяването на социализираната зона на пристанище Варна-изток. Смятам, че на пъпа на града е абсурдно да се товарят зърно и скрап - защото това е дейността на пристанище Варна-изток. Прахът, замърсяването на въздуха, тежкотоварният трафик, зърновозите, задръстванията по Аспаруховия мост и по бул. "Девня", разбитата улична инфраструктура са само част от последствията. И печалбата за държавата е много по-малка от нанесените щети. Така че пристанищните дейности трябва да бъдат преместени, повтарям го от шест години и позицията ми е ясна и категорична. И това не е някакво хрумване - има десетки примери в Европа за социализация на такива зони и превръщането им в част от градската среда. Някога пристанищата са създавали градовете, днес градовете влизат в пристанищата.

В тази връзка предстои ли разширяване на зоната?

Полагаме и усилия за привличане на цифрово предприемачество, защото Варна е привлекателна с кадрите, които осигуряват нашите университети и гимназии.

- Отворената зона на пристанище Варна-изток вече се припознава като любимо място както от варненци, така и от гостите на града. Тя е доказана потребност, хората я искат, затова продължаваме да работим за разширяването й в добра координация с министерството на транспорта, с пристанището. В момента се разчиства територия от близо 45 дка, прокарват се подземни комуникации. Зоната е в съседство с интересни културно-исторически обекти – като големите и малките римски терми, военноморския музей, затова трябва да бъде част от пешеходния ринг на града. В по-далечна перспектива знам, че се работи по генерален план за цялостното развитие на пристанище Варна, има проект за удълбочаването на каналите и развитието на пристанище Варна-запад. Смятам, че за освободената от мощности зона трябва да има международен конкурс, с предвиден нов пасажерски терминал, експоцентър, зони за развлечения, спорт. Убеден съм, че така тя ще се превърне не само във визитната картичка на Варна, но и на България. И ще продължа да работя за това.

Една от каузите на вас и на вашия екип е "Варна – град на знанието". Какво се крие зад този слоган?

- Развитие на образованието, използвайки целия ресурс на града – университети, училища, академична общност, на образователната инфраструктура, привличане на фирми от цифровата икономика. По традиция и тази година функция "Образование" е с най-голям дял в бюджета на Варна – 35% от общата макрорамка. И тук не говорим само за подобряване на материално-техническата база на училища и детски градини, но и за осигуряване на възможности за обучение и развитие на младите хора, на преподавателите. Успоредно с това напредва работата по изграждането на модерен образователен кампус – с нова сграда за математическата гимназия, с обновени бази на професионалните гимназии. Полагаме и усилия за привличане на цифрово предприемачество, защото Варна е привлекателна с кадрите, които осигуряват нашите университети и гимназии. Не случайно морската столица бе избрана от Европейската комисия за дигитален хъб, в който освен общината са включени IT и аутсорсинг компании, стартъпи, представители на туристически компании, на висшите учебни заведения.

Фотограф: ПП ГЕРБ
Визитка

Иван Портних има магистърски степени по международни икономически отношение от Университета за национално и световно стопанство и по бизнес администрация от Франкофонския институт по администрация и управление в София, както и от Университета в Нант, Франция. От 2001 до 2013 г. е генерален мениджър на "Грандхотел Варна". През 2011 г. е избран за общински съветник във Варна от листата на ГЕРБ и оглавява нейната група в общинския съвет. На 12 май 2013 г. е избран за депутат от ГЕРБ в 42-ото Народно събрание, но мандатът му е прекратен скоро след това заради участието му в предсрочните избори за кмет на града в края на юни, които печели.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    "Варна се отваря към морето" - да се разбира чалготеки и кебапчийници се отварят към морето, а пристанището се затваря. Невъобразимо тъпата идея пристанището да се вкара в езерото и развитието да се ограничи за десетилетия. Как пък не се намери някой да го пита компетентно малко по - неудобни въпроси. Направо нямам думи колко е ограничен този Портних.

  • 2
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    Според мен пък се получава страхотно. Зоната се радва на голям интерес, колкото пъти съм минал от там - винаги е пълно. Да не говорим в социалните мрежи като погледне човек и 1/2 на снимките на Варна през последния месец са именно от тази зона. Плюс, че тази зона ще бъде включена в пешеходния ринг, който обхваща част от културно-историческото наследство на града.

  • 3
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    [quote#2:"Тарасконски"]Зоната се радва на голям интерес, колкото пъти съм минал от там - винаги е пълно[/quote]

    Радва се! Предимно от новите "варненци" с ниска култура, лош вкус и неясни ценности. В чалгата винаги е навалица, но това не значи че е нещо хубаво. Варна в цялата си история е същесвувала заради местоположението и пристанището си, а сега са напът да го затрият. Готово пристанище е превърнато в паркинг и чалга хамбари. А можеше да предоставя работа на инженери и специалисти, вместо сервитьорки, бармани, охранители и нарко пласьори.

  • 4
    danko1 avatar :-|
    danko1

    Аман от кризисния пиар на Потопних. Истинските варненци го ненавиждат. Активно разрушават града, презастрояват, изсякоха и унищожиха стотици дървета. Радват му се само новите "варненци", хората от Шумен, Разград, Добрич и цяла северна България. Най-малкият дъжд и всички улици са под вода. През соца това никога не се е случвало Дадоха най-големият паркинг, този на пристанището на мутрите от Слънчев Бряг. Бил на едва ли не на загуба. Варна днес е само крадене и гербаджийско самохвалство.

  • 5
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    До коментар [#3] от "zxp53317185":

    Това ми звучи като опорките, които Данаил Папазов разпространява сред "бившите" си крепостни селяни в пристанището. Бившите е в "", защото той никога няма да спре да го владее, между другото същото важи и за Пеевски. То не, че е тайна за работещите там, но за моменти го забравят, че всъщност Доган ги владее от десетилетия, а те милите повтарят като развалени грамофони каквото им се каже.
    В тоя ред на мисли - Познайте какво ще стане и с ТЕЦа?

  • 6
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    До коментар [#5] от "Тарасконски":

    Какви опорки, в коя бяла държава местят пристанището навътре в реката в не в морето ? Корабите имат тенденция да растат, а не да намаляват. Ама ние ще си караме на кебапчета и на цаца, на това ли ще разчита града икономически ?

  • 7
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    До коментар [#6] от "zxp53317185":

    Река!?!??!!?!?
    Бил ли си във Варна?
    Проекти за местенето на пристанището има мноооого преди сега да го спомене Портних, хайде да не се правим на ощипани.

  • 8
    ckr1529263557567674 avatar :-|
    lel

    Мафията дори и с рекорден бюджет нищо няма да направи в този жалък и смешен град. Чак не мога да повярвам, че все още живеят хора в тая дупка наречена град.

  • 9
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    До коментар [#7] от "Тарасконски":

    Говоря теоретично, смисълът беше че от каналът нататък е плитко, бейби, не могат да влизат големи кораби. Факт е че плановете за преместване са стари, но Портних ги провежда нали така ? Е Портних и Доган разбира се. Велики стратези!

  • 10
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Варна макар и последна от трите стожерни града на България, получи полагащото ѝ се внимание и тласък. Въпреки изключително неблагоприятното за пространствено разрастване на града географско положение и ландшафни ограничения, се прави всичко каквото е възможно. Булевард Левски е безспорен тежък удар върху опорните клишета на жалките мрънкачи и вечно неудовлетворените най-вече от себе си хейтъри. За разлика от останалите два големи града - София и Пловдив, Варна отдавна е уплътнила своите зони за възможно разрастване и прокарването на нова пътна инфраструктура е както почти невъзможно, така и изключително скъпо. Портних в началото на кариерата си като кмет загуби доста време, жертва безмислено авторитет и бе засенчен от по-опитните си колеги-кметове на ГЕРБ. Но както от това ПР интервю, така и от реалното състояние и работа в града се вижда, че се опитва с нужната доза амбиция да промени това. Бюджетът от половин милиард трябва да остане назад в историята и да се поставят нови рекорди в тази посока, защото потенциалът на Варна е практически неизчерпаем. Със загубата на съревнованието за контейнерния бизнес от Констанца, Варна спокойно може да се насочи към далеч по-перспективните ниши на туристическите плавателни съдове, вместо да обработва скрап и насипни товари в центъра си, който е пропит от хилядолетната култура на града..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Пари за смет

Пари за смет

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK