Иван Портних: Варна се отваря към морето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Иван Портних: Варна се отваря към морето

Кмет на Община Варна Иван Портних

Иван Портних: Варна се отваря към морето

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
8108 прочитания

Кмет на Община Варна Иван Портних


Визитка

Иван Портних има магистърски степени по международни икономически отношение от Университета за национално и световно стопанство и по бизнес администрация от Франкофонския институт по администрация и управление в София, както и от Университета в Нант, Франция. От 2001 до 2013 г. е генерален мениджър на "Грандхотел Варна". През 2011 г. е избран за общински съветник във Варна от листата на ГЕРБ и оглавява нейната група в общинския съвет. На 12 май 2013 г. е избран за депутат от ГЕРБ в 42-ото Народно събрание, но мандатът му е прекратен скоро след това заради участието му в предсрочните избори за кмет на града в края на юни, които печели.

Г-н Портних, тази година Варна работи с бюджет от почти половин милиард лева. Какви са приоритетите на града?

- Бюджетът на община Варна за 2019 година е рекорден - близо 498 млн. лв., и ефектът от изпълнението му ще бъде усетен от всеки варненец. През 2013 г., когато за първи път поех управлението на града, се говореше, че дори макрорамка от 200 млн. лв. е трудно постижима. Факт е обаче, че към днешна дата бюджетът на морската столица е половин милиард, и то без увеличени местни данъци. Устойчивата тенденцията за намаляване на безработицата, дългосрочният кредитен рейтинг на общината - ВВВ, стабилна перспектива, също са доказателства за развитието на морската столица. Всичко това е добра основа за изпълнение на нашите приоритети – създаване на модерна градска среда, изграждане на съвременна образователна, социална, културна и спортна инфраструктура.

Инвестиционната ни програма е с проекти по оперативна програма "Региони в растеж" на стойност 85.6 млн. лв., с резервни за още 42 млн. лв. Общо за текущия програмен период сме договорили и са в процес на реализация 20 проекта, на обща стойност близо 150 млн. лв. Отделно от това в капиталовата програма има средства за ремонти на малките улици, за изграждане на нови паркоместа в междублоковите пространства, на нови зони за отдих, на детски и спортни площадки, за озеленяване. Започнахме изграждане на рибарското пристанище, за превръщането на Аспаруховия парк във втора Морска градина. Изграждаме три нови спортни комплекса в града. Мисля, че показваме едно ударно темпо на обновление на града, защото Варна няма време за губене.

Безспорно най-големият инфраструктурен проект в града е булевард "Васил Левски". Какви проблеми решава той?

- Булевард "Васил Левски" е най-мащабният проект, реализиран през последните десетилетия във Варна. Замислен отдавна, той не е бил изпълнен заради сложността на техническото съоръжение и необходимостта от сериозен финансов ресурс. Благодарен съм, че правителството и лично премиерът Бойко Борисов подкрепиха Варна и ни дадоха кураж да се справим с това предизвикателство. Радвам се, че днес варненци и гостите на града имат една полезна придобивка, която осигурява възможност за бързо преминаване под три основни булеварда – "Цар Освободител", "Сливница" и "Владислав Варненчик". Реално по новото трасе градът може да се прекосява за по-малко от 10 минути. В момента булевардът е пуснат с временна организация, тъй като има довършителни дейности, които скоро ще приключат. Проектът "Булевард Васил Левски" е част от усилията ни за облекчаване на трафика. Другата нова придобивка е пробивът на бул. "Сливница" с ул. "Атанас Москов", който сега ще продължим с качване на магистралата от ул. "Атанас Москов". Така ще осигурим дублираща пътна артерия на бул. "Владислав Варненчик".

Фотограф: Община Варна

Каква е позицията ви за бъдещето на пристанище Варна-изток? То е държавна собственост, но е важна визията на местната власт?

- Моята позиция винаги е била ясна – отваряне на Варна към морето. Реализираме я стъпка по стъпка – с новото рибарско пристанище в Аспарухово, с разширяването на социализираната зона на пристанище Варна-изток. Смятам, че на пъпа на града е абсурдно да се товарят зърно и скрап - защото това е дейността на пристанище Варна-изток. Прахът, замърсяването на въздуха, тежкотоварният трафик, зърновозите, задръстванията по Аспаруховия мост и по бул. "Девня", разбитата улична инфраструктура са само част от последствията. И печалбата за държавата е много по-малка от нанесените щети. Така че пристанищните дейности трябва да бъдат преместени, повтарям го от шест години и позицията ми е ясна и категорична. И това не е някакво хрумване - има десетки примери в Европа за социализация на такива зони и превръщането им в част от градската среда. Някога пристанищата са създавали градовете, днес градовете влизат в пристанищата.

В тази връзка предстои ли разширяване на зоната?

Полагаме и усилия за привличане на цифрово предприемачество, защото Варна е привлекателна с кадрите, които осигуряват нашите университети и гимназии.

- Отворената зона на пристанище Варна-изток вече се припознава като любимо място както от варненци, така и от гостите на града. Тя е доказана потребност, хората я искат, затова продължаваме да работим за разширяването й в добра координация с министерството на транспорта, с пристанището. В момента се разчиства територия от близо 45 дка, прокарват се подземни комуникации. Зоната е в съседство с интересни културно-исторически обекти – като големите и малките римски терми, военноморския музей, затова трябва да бъде част от пешеходния ринг на града. В по-далечна перспектива знам, че се работи по генерален план за цялостното развитие на пристанище Варна, има проект за удълбочаването на каналите и развитието на пристанище Варна-запад. Смятам, че за освободената от мощности зона трябва да има международен конкурс, с предвиден нов пасажерски терминал, експоцентър, зони за развлечения, спорт. Убеден съм, че така тя ще се превърне не само във визитната картичка на Варна, но и на България. И ще продължа да работя за това.

Една от каузите на вас и на вашия екип е "Варна – град на знанието". Какво се крие зад този слоган?

- Развитие на образованието, използвайки целия ресурс на града – университети, училища, академична общност, на образователната инфраструктура, привличане на фирми от цифровата икономика. По традиция и тази година функция "Образование" е с най-голям дял в бюджета на Варна – 35% от общата макрорамка. И тук не говорим само за подобряване на материално-техническата база на училища и детски градини, но и за осигуряване на възможности за обучение и развитие на младите хора, на преподавателите. Успоредно с това напредва работата по изграждането на модерен образователен кампус – с нова сграда за математическата гимназия, с обновени бази на професионалните гимназии. Полагаме и усилия за привличане на цифрово предприемачество, защото Варна е привлекателна с кадрите, които осигуряват нашите университети и гимназии. Не случайно морската столица бе избрана от Европейската комисия за дигитален хъб, в който освен общината са включени IT и аутсорсинг компании, стартъпи, представители на туристически компании, на висшите учебни заведения.

Фотограф: ПП ГЕРБ
Визитка

Иван Портних има магистърски степени по международни икономически отношение от Университета за национално и световно стопанство и по бизнес администрация от Франкофонския институт по администрация и управление в София, както и от Университета в Нант, Франция. От 2001 до 2013 г. е генерален мениджър на "Грандхотел Варна". През 2011 г. е избран за общински съветник във Варна от листата на ГЕРБ и оглавява нейната група в общинския съвет. На 12 май 2013 г. е избран за депутат от ГЕРБ в 42-ото Народно събрание, но мандатът му е прекратен скоро след това заради участието му в предсрочните избори за кмет на града в края на юни, които печели.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    "Варна се отваря към морето" - да се разбира чалготеки и кебапчийници се отварят към морето, а пристанището се затваря. Невъобразимо тъпата идея пристанището да се вкара в езерото и развитието да се ограничи за десетилетия. Как пък не се намери някой да го пита компетентно малко по - неудобни въпроси. Направо нямам думи колко е ограничен този Портних.

  • 2
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    Според мен пък се получава страхотно. Зоната се радва на голям интерес, колкото пъти съм минал от там - винаги е пълно. Да не говорим в социалните мрежи като погледне човек и 1/2 на снимките на Варна през последния месец са именно от тази зона. Плюс, че тази зона ще бъде включена в пешеходния ринг, който обхваща част от културно-историческото наследство на града.

  • 3
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    [quote#2:"Тарасконски"]Зоната се радва на голям интерес, колкото пъти съм минал от там - винаги е пълно[/quote]

    Радва се! Предимно от новите "варненци" с ниска култура, лош вкус и неясни ценности. В чалгата винаги е навалица, но това не значи че е нещо хубаво. Варна в цялата си история е същесвувала заради местоположението и пристанището си, а сега са напът да го затрият. Готово пристанище е превърнато в паркинг и чалга хамбари. А можеше да предоставя работа на инженери и специалисти, вместо сервитьорки, бармани, охранители и нарко пласьори.

  • 4
    danko1 avatar :-|
    danko1

    Аман от кризисния пиар на Потопних. Истинските варненци го ненавиждат. Активно разрушават града, презастрояват, изсякоха и унищожиха стотици дървета. Радват му се само новите "варненци", хората от Шумен, Разград, Добрич и цяла северна България. Най-малкият дъжд и всички улици са под вода. През соца това никога не се е случвало Дадоха най-големият паркинг, този на пристанището на мутрите от Слънчев Бряг. Бил на едва ли не на загуба. Варна днес е само крадене и гербаджийско самохвалство.

  • 5
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    До коментар [#3] от "zxp53317185":

    Това ми звучи като опорките, които Данаил Папазов разпространява сред "бившите" си крепостни селяни в пристанището. Бившите е в "", защото той никога няма да спре да го владее, между другото същото важи и за Пеевски. То не, че е тайна за работещите там, но за моменти го забравят, че всъщност Доган ги владее от десетилетия, а те милите повтарят като развалени грамофони каквото им се каже.
    В тоя ред на мисли - Познайте какво ще стане и с ТЕЦа?

  • 6
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    До коментар [#5] от "Тарасконски":

    Какви опорки, в коя бяла държава местят пристанището навътре в реката в не в морето ? Корабите имат тенденция да растат, а не да намаляват. Ама ние ще си караме на кебапчета и на цаца, на това ли ще разчита града икономически ?

  • 7
    trol76 avatar :-|
    Тарасконски

    До коментар [#6] от "zxp53317185":

    Река!?!??!!?!?
    Бил ли си във Варна?
    Проекти за местенето на пристанището има мноооого преди сега да го спомене Портних, хайде да не се правим на ощипани.

  • 8
    ckr1529263557567674 avatar :-|
    lel

    Мафията дори и с рекорден бюджет нищо няма да направи в този жалък и смешен град. Чак не мога да повярвам, че все още живеят хора в тая дупка наречена град.

  • 9
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185

    До коментар [#7] от "Тарасконски":

    Говоря теоретично, смисълът беше че от каналът нататък е плитко, бейби, не могат да влизат големи кораби. Факт е че плановете за преместване са стари, но Портних ги провежда нали така ? Е Портних и Доган разбира се. Велики стратези!

  • 10
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Варна макар и последна от трите стожерни града на България, получи полагащото ѝ се внимание и тласък. Въпреки изключително неблагоприятното за пространствено разрастване на града географско положение и ландшафни ограничения, се прави всичко каквото е възможно. Булевард Левски е безспорен тежък удар върху опорните клишета на жалките мрънкачи и вечно неудовлетворените най-вече от себе си хейтъри. За разлика от останалите два големи града - София и Пловдив, Варна отдавна е уплътнила своите зони за възможно разрастване и прокарването на нова пътна инфраструктура е както почти невъзможно, така и изключително скъпо. Портних в началото на кариерата си като кмет загуби доста време, жертва безмислено авторитет и бе засенчен от по-опитните си колеги-кметове на ГЕРБ. Но както от това ПР интервю, така и от реалното състояние и работа в града се вижда, че се опитва с нужната доза амбиция да промени това. Бюджетът от половин милиард трябва да остане назад в историята и да се поставят нови рекорди в тази посока, защото потенциалът на Варна е практически неизчерпаем. Със загубата на съревнованието за контейнерния бизнес от Констанца, Варна спокойно може да се насочи към далеч по-перспективните ниши на туристическите плавателни съдове, вместо да обработва скрап и насипни товари в центъра си, който е пропит от хилядолетната култура на града..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Игра за шампиони

Игра за шампиони

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK