С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 9 юни 2019, 15:59, 6156 прочитания

Иван Портних: Варна се отваря към морето

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка
Иван Портних има магистърски степени по международни икономически отношение от Университета за национално и световно стопанство и по бизнес администрация от Франкофонския институт по администрация и управление в София, както и от Университета в Нант, Франция. От 2001 до 2013 г. е генерален мениджър на "Грандхотел Варна". През 2011 г. е избран за общински съветник във Варна от листата на ГЕРБ и оглавява нейната група в общинския съвет. На 12 май 2013 г. е избран за депутат от ГЕРБ в 42-ото Народно събрание, но мандатът му е прекратен скоро след това заради участието му в предсрочните избори за кмет на града в края на юни, които печели.

Г-н Портних, тази година Варна работи с бюджет от почти половин милиард лева. Какви са приоритетите на града?

- Бюджетът на община Варна за 2019 година е рекорден - близо 498 млн. лв., и ефектът от изпълнението му ще бъде усетен от всеки варненец. През 2013 г., когато за първи път поех управлението на града, се говореше, че дори макрорамка от 200 млн. лв. е трудно постижима. Факт е обаче, че към днешна дата бюджетът на морската столица е половин милиард, и то без увеличени местни данъци. Устойчивата тенденцията за намаляване на безработицата, дългосрочният кредитен рейтинг на общината - ВВВ, стабилна перспектива, също са доказателства за развитието на морската столица. Всичко това е добра основа за изпълнение на нашите приоритети – създаване на модерна градска среда, изграждане на съвременна образователна, социална, културна и спортна инфраструктура.


Инвестиционната ни програма е с проекти по оперативна програма "Региони в растеж" на стойност 85.6 млн. лв., с резервни за още 42 млн. лв. Общо за текущия програмен период сме договорили и са в процес на реализация 20 проекта, на обща стойност близо 150 млн. лв. Отделно от това в капиталовата програма има средства за ремонти на малките улици, за изграждане на нови паркоместа в междублоковите пространства, на нови зони за отдих, на детски и спортни площадки, за озеленяване. Започнахме изграждане на рибарското пристанище, за превръщането на Аспаруховия парк във втора Морска градина. Изграждаме три нови спортни комплекса в града. Мисля, че показваме едно ударно темпо на обновление на града, защото Варна няма време за губене.

Безспорно най-големият инфраструктурен проект в града е булевард "Васил Левски". Какви проблеми решава той?

- Булевард "Васил Левски" е най-мащабният проект, реализиран през последните десетилетия във Варна. Замислен отдавна, той не е бил изпълнен заради сложността на техническото съоръжение и необходимостта от сериозен финансов ресурс. Благодарен съм, че правителството и лично премиерът Бойко Борисов подкрепиха Варна и ни дадоха кураж да се справим с това предизвикателство. Радвам се, че днес варненци и гостите на града имат една полезна придобивка, която осигурява възможност за бързо преминаване под три основни булеварда – "Цар Освободител", "Сливница" и "Владислав Варненчик". Реално по новото трасе градът може да се прекосява за по-малко от 10 минути. В момента булевардът е пуснат с временна организация, тъй като има довършителни дейности, които скоро ще приключат. Проектът "Булевард Васил Левски" е част от усилията ни за облекчаване на трафика. Другата нова придобивка е пробивът на бул. "Сливница" с ул. "Атанас Москов", който сега ще продължим с качване на магистралата от ул. "Атанас Москов". Така ще осигурим дублираща пътна артерия на бул. "Владислав Варненчик".



Иван Портних: Варна се отваря към морето

Фотограф: Община Варна

Каква е позицията ви за бъдещето на пристанище Варна-изток? То е държавна собственост, но е важна визията на местната власт?

- Моята позиция винаги е била ясна – отваряне на Варна към морето. Реализираме я стъпка по стъпка – с новото рибарско пристанище в Аспарухово, с разширяването на социализираната зона на пристанище Варна-изток. Смятам, че на пъпа на града е абсурдно да се товарят зърно и скрап - защото това е дейността на пристанище Варна-изток. Прахът, замърсяването на въздуха, тежкотоварният трафик, зърновозите, задръстванията по Аспаруховия мост и по бул. "Девня", разбитата улична инфраструктура са само част от последствията. И печалбата за държавата е много по-малка от нанесените щети. Така че пристанищните дейности трябва да бъдат преместени, повтарям го от шест години и позицията ми е ясна и категорична. И това не е някакво хрумване - има десетки примери в Европа за социализация на такива зони и превръщането им в част от градската среда. Някога пристанищата са създавали градовете, днес градовете влизат в пристанищата.

В тази връзка предстои ли разширяване на зоната?
Полагаме и усилия за привличане на цифрово предприемачество, защото Варна е привлекателна с кадрите, които осигуряват нашите университети и гимназии.

- Отворената зона на пристанище Варна-изток вече се припознава като любимо място както от варненци, така и от гостите на града. Тя е доказана потребност, хората я искат, затова продължаваме да работим за разширяването й в добра координация с министерството на транспорта, с пристанището. В момента се разчиства територия от близо 45 дка, прокарват се подземни комуникации. Зоната е в съседство с интересни културно-исторически обекти – като големите и малките римски терми, военноморския музей, затова трябва да бъде част от пешеходния ринг на града. В по-далечна перспектива знам, че се работи по генерален план за цялостното развитие на пристанище Варна, има проект за удълбочаването на каналите и развитието на пристанище Варна-запад. Смятам, че за освободената от мощности зона трябва да има международен конкурс, с предвиден нов пасажерски терминал, експоцентър, зони за развлечения, спорт. Убеден съм, че така тя ще се превърне не само във визитната картичка на Варна, но и на България. И ще продължа да работя за това.

Една от каузите на вас и на вашия екип е "Варна – град на знанието". Какво се крие зад този слоган?

- Развитие на образованието, използвайки целия ресурс на града – университети, училища, академична общност, на образователната инфраструктура, привличане на фирми от цифровата икономика. По традиция и тази година функция "Образование" е с най-голям дял в бюджета на Варна – 35% от общата макрорамка. И тук не говорим само за подобряване на материално-техническата база на училища и детски градини, но и за осигуряване на възможности за обучение и развитие на младите хора, на преподавателите. Успоредно с това напредва работата по изграждането на модерен образователен кампус – с нова сграда за математическата гимназия, с обновени бази на професионалните гимназии. Полагаме и усилия за привличане на цифрово предприемачество, защото Варна е привлекателна с кадрите, които осигуряват нашите университети и гимназии. Не случайно морската столица бе избрана от Европейската комисия за дигитален хъб, в който освен общината са включени IT и аутсорсинг компании, стартъпи, представители на туристически компании, на висшите учебни заведения.

Капитал градове: Варна

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Варна". Изданието изследва икономиката на Варна и региона, разказва за успешните практики, очертава проблемите и техни решения.

В изданието ще прочетете още:

  • Икономиката на Варна в числа - заетост, средна заплата, БВП
  • Е-байкове, яхти и други предимства да живееш на морето
  • Милиони охлюви и какво да правим с тях
  • Шумен се цели в автопроизводството
  • Лавандуловото бъдеще на Добрич

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Добрата идея на Стамболийски Добрата идея на Стамболийски

Това е първата българска община с безплатен градски транспорт

19 окт 2019, 6021 прочитания

Да отвориш фабрика на 10 септември Да отвориш фабрика на 10 септември

Първият обучителен център за индустриални кадри в Пловдив се надява да предизвика революция

16 окт 2019, 2724 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Ханове и пирамиди или какво стои зад Историческия парк край Варна

Зад старите крепости в село Неофит Рилски се крие една доста съвременна финансова схема за наивници

Още от Капитал
Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10