Ток и гума
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ток и гума

Ток и гума

Основателят на варненския стартъп Eljoy Bikes Галин Бонев вярва, че електрическите велосипеди са достъпно и удобно средство за придвижване

Йоанна Иванова
4126 прочитания

"Основната ни цел беше да направим превозно средство, което да е алтернатива на автомобила, мотора и градския транспорт"

Галин Бонев, основател и изпълнителен директор на Eljoy

На пръв поглед велосипедът, на който ще се кача, не се различава от тези на десетките варненци, които днес са предпочели да карат до работа, срещата с приятели или просто да се насладят на слънчевия ден. Но разлика има. В рамката са инсталирани електрическа батерия и мотор, а на кормилото е прикачен малък контролер, чрез който лесно мога да увеличавам скоростта на движение и да следя колко заряд остава.

Велосипедът ми е един от шестте модела, които варненският стартъп Eljoy произвежда. Според основателя на компанията Галин Бонев предимствата на електрическия велосипед са много - от сравнително ниската цена, през малкото разходи за поддръжка, до самото удобство, който този тип придвижване осигурява. Бонев също така е убеден, че навсякъде у нас може да се кара колело, независимо дали то е електрическо. А Варна е особено добра за това.

Защо електрически

Преди да основе Eljoy, Бонев има успешна кариера в областта на одита и счетоводството, като се издига до ръководна позиция във финансовия отдел на "Петрол холдинг". Разказва, че офисът му се е намирал в центъра на града, но всеки ден имал проблем с придвижването с автомобил и затова започнал да изпробва алтернативи. Пробва с нормален велосипед и дори изкарва книжка за мотор, но бързо разбира, че това не е правилното решение за неговото ежедневие. "Тогава реших да превърна обикновеното си колело в електрическо, което в крайна сметка карах три или четири години", спомня си предприемачът.

За това време успява да види предимствата на този начин на придвижване, но проектът му тип "направи си сам" има и недостатъци. "Самото колело не беше предвидено да бъде електрическо и заради това често ми се налагаше да го ремонтирам", обяснява той.

"Няколко години идеята узряваше в главата ми и в един момент просто напуснах високоплатената си работа и започнах собствен бизнес", разказва той. В началото преправя обикновени велосипеди в електрически, но през 2015 г. основава компанията, привлича съдружници и започва да произвежда собствени модели електрически велосипеди. "Основната ни цел беше да направим превозно средство, което да е алтернатива на автомобила, мотора и градския транспорт", обяснява Бонев.

Компанията разработва и собствена bike sharing система
Фотограф: Цветелина Белутова

Ако има желание, има и начин

"Истината е, че ако човек иска, може да се придвижва безопасно навсякъде с колело - електрическо или не, без значение от инфраструктурата", убеден е той. Изтъква предимствата на Варна пред София например. От една страна, велосипедната мрежа далеч не е толкова добра. От друга, предимството, което и сама мога да видя - да караш колело край морето.

Само за няколко минути ми е обяснил принципа, на който работи електрическото колело, и вече сме започнали обиколката си на града - аз на колелото, той - на електрическа тротинетка. От варненския магазин на Eljoy, който се намира до сградата на общината, слизаме до Морската градина, минаваме покрай плувния комплекс "Приморски" и оттам продължаваме към Морска гара и Яхтеното пристанище, които са лесно достъпни за пешеходци, колоездачи и автомобили. Велоалея свързва този участък с централния площад на града - изцяло пешеходна зона. Оттам по булевард "Владислав Варненчик" също има велоалея.

По пътя срещаме много колоездачи, някои от които също са избрали предимствата на електрическия велосипед. Известно време караме в района около автогарата, след което решаваме да се върнем обратно в магазина.

Бързо, лесно и евтино

Всичко това ни отнема малко над час, тъй като често спираме, за да разгледаме града, и сме далеч от развиването на абсолютна скорост. По пътя Бонев ми разказва, че първият му въпрос към всеки потенциален клиент е къде смята да използва велосипеда. "Този продукт не е като автомобилите - един модел да става почти за всичко. При велосипедите предпочитаме да продадем нещо, което да отговаря на конкретните нужди на потребителите. Няма как един велосипед да е перфектен за придвижване в града и в следващия момент да отидеш в планината и да се спускаш с него. Затова имаме различни модели." В момента Eljoy произвежда шест модела - велосипедите се сглобяват във Варна, като рамките (по собствен дизайн) и механиката за моторите са внос, но батерията е собствена разработка. "Всяка година подобряваме съществуващите модели, както и разработваме нови модели според нуждите."

Следващият въпрос е какво разстояние иска човек да изминава на ден, за да се определи капацитетът на батерията. Най-малката батерия има среден пробег 50 км, а най-голямата - 200 км. Самите батерии се зареждат за между 4 и 6 часа в стандартна контактна мрежа, а полезният им живот е около 700 цикъла.

Моделите на Eljoy започват от около 2 хил. лв., но по изчисления на Бонев зареждането струва около 20 стотинки на 100 км. "Това е продукт, който всеки може да притежава, както всеки има смартфон. Дори да се купи на изплащане, месечната вноска е от порядъка на 100-150 лв. и в рамките на две години колелото ще бъде изплатено", смята той. Поддръжката пък е като на всеки друг велосипед, а моделите на Eljoy идват с двегодишна фабрична гаранция.

Eljoy предлага шест модела електрически велосипеди.
Фотограф: Цветелина Белутова

Оттук накъде

В момента компанията продава у нас и на няколко чуждестранни пазара чрез дистрибутори. Производственият капацитет е 2 хил. бройки, като планът е той да се увеличи чрез разрастване на дистрибуторската мрежа. "Това е продукт, който трябва да се сервизира. В случая на Варна това правим ние, но в останалите градове работим с дистрибутори", обяснява основателят на Eljoy.

Но това не е единственият начин, по който компанията планира да расте. По инициатива на "Клийнтех България" и "Зелена София" миналата година Еljoy реализира първата система за споделено ползване на електрически велосипеди в София. За целта са били предостави 10 велосипеда, като софиянци са имали възможността да ги вземат от специална докинг станция пред Националния исторически музей, за да посетят Природен парк "Витоша".

Сега компанията повтаря проекта, но във Варна, като всеки желаещ може да отиде до магазина и да наеме колело за деня, за да се разходи в града или да посети Аладжа манастир например. "Постепенно разработваме и bike sharing система", обяснява Бонев и ми показва прототипа на колелото, което смятат да използват. Забелязвам, че няма верига. "Няма верига - това е кардан, който предава движението към задната гума." Целта на тази и други особености на прототипа е да се намалят разходите за поддръжка. "Най-големият проблем на тези системи е поддръжката, а когато става въпрос за електрически модел, е още по-сложно."

Но опитът до момента е добър - в проекта в София се включват над 500 ентусиасти и всяко колело навърта по средно 1500 км, като единственият проблем е нуждата от по-честа смяна на спирачните накладки, които са се износили заради голямата денивелация.

Резултатите

От отчета на "Елджой" се вижда, че 2017 г. е първата година на печалба с 228 хил. лв. разходи и 262 лв. приходи. Пред "Капитал" Бонев казва, че и през изминалата 2018 г. предприятието е работило на печалба.

Фотограф: Цветелина Белутова
"Основната ни цел беше да направим превозно средство, което да е алтернатива на автомобила, мотора и градския транспорт"

Галин Бонев, основател и изпълнителен директор на Eljoy

На пръв поглед велосипедът, на който ще се кача, не се различава от тези на десетките варненци, които днес са предпочели да карат до работа, срещата с приятели или просто да се насладят на слънчевия ден. Но разлика има. В рамката са инсталирани електрическа батерия и мотор, а на кормилото е прикачен малък контролер, чрез който лесно мога да увеличавам скоростта на движение и да следя колко заряд остава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    "Но опитът до момента е добър - в проекта в София се включват над 500 ентусиасти и всяко колело навърта по средно 1500 км, като единственият проблем е нуждата от по-честа смяна на спирачните накладки, които са се износили заради голямата денивелация."

    Моето електроколело е вече на 33000 км за 6 години, кара се целогодишно и най-вече спирам с електрическата спирачка, без да се хабят накладки, а и много по-удоно е. Отделно имам регенеративно спиране (зареждане на батерията), но тази функция работи само при тъй-наречените двигатели ДД (директ-драйв, без редуктор). И спокойно мога да кажа, че за градско каране няма по-добър вид транспорт от електровелосипеда, отдавна съм го открил за себе си, а виждам, че в последните години почитателите натози транспорт стават все повече. Остава и пътищата ни да стават по-добри, от това ще спечелим всички...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK