С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 12 юни 2019, 8:10, 2941 прочитания

Ток и гума

Основателят на варненския стартъп Eljoy Bikes Галин Бонев вярва, че електрическите велосипеди са достъпно и удобно средство за придвижване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Основната ни цел беше да направим превозно средство, което да е алтернатива на автомобила, мотора и градския транспорт"
Галин Бонев, основател и изпълнителен директор на Eljoy
На пръв поглед велосипедът, на който ще се кача, не се различава от тези на десетките варненци, които днес са предпочели да карат до работа, срещата с приятели или просто да се насладят на слънчевия ден. Но разлика има. В рамката са инсталирани електрическа батерия и мотор, а на кормилото е прикачен малък контролер, чрез който лесно мога да увеличавам скоростта на движение и да следя колко заряд остава.

Велосипедът ми е един от шестте модела, които варненският стартъп Eljoy произвежда. Според основателя на компанията Галин Бонев предимствата на електрическия велосипед са много - от сравнително ниската цена, през малкото разходи за поддръжка, до самото удобство, който този тип придвижване осигурява. Бонев също така е убеден, че навсякъде у нас може да се кара колело, независимо дали то е електрическо. А Варна е особено добра за това.


Защо електрически

Преди да основе Eljoy, Бонев има успешна кариера в областта на одита и счетоводството, като се издига до ръководна позиция във финансовия отдел на "Петрол холдинг". Разказва, че офисът му се е намирал в центъра на града, но всеки ден имал проблем с придвижването с автомобил и затова започнал да изпробва алтернативи. Пробва с нормален велосипед и дори изкарва книжка за мотор, но бързо разбира, че това не е правилното решение за неговото ежедневие. "Тогава реших да превърна обикновеното си колело в електрическо, което в крайна сметка карах три или четири години", спомня си предприемачът.

За това време успява да види предимствата на този начин на придвижване, но проектът му тип "направи си сам" има и недостатъци. "Самото колело не беше предвидено да бъде електрическо и заради това често ми се налагаше да го ремонтирам", обяснява той.



"Няколко години идеята узряваше в главата ми и в един момент просто напуснах високоплатената си работа и започнах собствен бизнес", разказва той. В началото преправя обикновени велосипеди в електрически, но през 2015 г. основава компанията, привлича съдружници и започва да произвежда собствени модели електрически велосипеди. "Основната ни цел беше да направим превозно средство, което да е алтернатива на автомобила, мотора и градския транспорт", обяснява Бонев.

Компанията разработва и собствена bike sharing система

Компанията разработва и собствена bike sharing система

Фотограф: Цветелина Белутова

Ако има желание, има и начин

"Истината е, че ако човек иска, може да се придвижва безопасно навсякъде с колело - електрическо или не, без значение от инфраструктурата", убеден е той. Изтъква предимствата на Варна пред София например. От една страна, велосипедната мрежа далеч не е толкова добра. От друга, предимството, което и сама мога да видя - да караш колело край морето.

Само за няколко минути ми е обяснил принципа, на който работи електрическото колело, и вече сме започнали обиколката си на града - аз на колелото, той - на електрическа тротинетка. От варненския магазин на Eljoy, който се намира до сградата на общината, слизаме до Морската градина, минаваме покрай плувния комплекс "Приморски" и оттам продължаваме към Морска гара и Яхтеното пристанище, които са лесно достъпни за пешеходци, колоездачи и автомобили. Велоалея свързва този участък с централния площад на града - изцяло пешеходна зона. Оттам по булевард "Владислав Варненчик" също има велоалея.

По пътя срещаме много колоездачи, някои от които също са избрали предимствата на електрическия велосипед. Известно време караме в района около автогарата, след което решаваме да се върнем обратно в магазина.

Бързо, лесно и евтино

Всичко това ни отнема малко над час, тъй като често спираме, за да разгледаме града, и сме далеч от развиването на абсолютна скорост. По пътя Бонев ми разказва, че първият му въпрос към всеки потенциален клиент е къде смята да използва велосипеда. "Този продукт не е като автомобилите - един модел да става почти за всичко. При велосипедите предпочитаме да продадем нещо, което да отговаря на конкретните нужди на потребителите. Няма как един велосипед да е перфектен за придвижване в града и в следващия момент да отидеш в планината и да се спускаш с него. Затова имаме различни модели." В момента Eljoy произвежда шест модела - велосипедите се сглобяват във Варна, като рамките (по собствен дизайн) и механиката за моторите са внос, но батерията е собствена разработка. "Всяка година подобряваме съществуващите модели, както и разработваме нови модели според нуждите."

Следващият въпрос е какво разстояние иска човек да изминава на ден, за да се определи капацитетът на батерията. Най-малката батерия има среден пробег 50 км, а най-голямата - 200 км. Самите батерии се зареждат за между 4 и 6 часа в стандартна контактна мрежа, а полезният им живот е около 700 цикъла.

Моделите на Eljoy започват от около 2 хил. лв., но по изчисления на Бонев зареждането струва около 20 стотинки на 100 км. "Това е продукт, който всеки може да притежава, както всеки има смартфон. Дори да се купи на изплащане, месечната вноска е от порядъка на 100-150 лв. и в рамките на две години колелото ще бъде изплатено", смята той. Поддръжката пък е като на всеки друг велосипед, а моделите на Eljoy идват с двегодишна фабрична гаранция.

Eljoy предлага шест модела електрически велосипеди.

Eljoy предлага шест модела електрически велосипеди.

Фотограф: Цветелина Белутова

Оттук накъде

В момента компанията продава у нас и на няколко чуждестранни пазара чрез дистрибутори. Производственият капацитет е 2 хил. бройки, като планът е той да се увеличи чрез разрастване на дистрибуторската мрежа. "Това е продукт, който трябва да се сервизира. В случая на Варна това правим ние, но в останалите градове работим с дистрибутори", обяснява основателят на Eljoy.

Но това не е единственият начин, по който компанията планира да расте. По инициатива на "Клийнтех България" и "Зелена София" миналата година Еljoy реализира първата система за споделено ползване на електрически велосипеди в София. За целта са били предостави 10 велосипеда, като софиянци са имали възможността да ги вземат от специална докинг станция пред Националния исторически музей, за да посетят Природен парк "Витоша".

Сега компанията повтаря проекта, но във Варна, като всеки желаещ може да отиде до магазина и да наеме колело за деня, за да се разходи в града или да посети Аладжа манастир например. "Постепенно разработваме и bike sharing система", обяснява Бонев и ми показва прототипа на колелото, което смятат да използват. Забелязвам, че няма верига. "Няма верига - това е кардан, който предава движението към задната гума." Целта на тази и други особености на прототипа е да се намалят разходите за поддръжка. "Най-големият проблем на тези системи е поддръжката, а когато става въпрос за електрически модел, е още по-сложно."

Но опитът до момента е добър - в проекта в София се включват над 500 ентусиасти и всяко колело навърта по средно 1500 км, като единственият проблем е нуждата от по-честа смяна на спирачните накладки, които са се износили заради голямата денивелация.
Резултатите

От отчета на "Елджой" се вижда, че 2017 г. е първата година на печалба с 228 хил. лв. разходи и 262 лв. приходи. Пред "Капитал" Бонев казва, че и през изминалата 2018 г. предприятието е работило на печалба.

Капитал градове: Варна

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Варна". Изданието изследва икономиката на Варна и региона, разказва за успешните практики, очертава проблемите и техни решения.

В изданието ще прочетете още:

  • Икономиката на Варна в числа - заетост, средна заплата, БВП
  • Е-байкове, яхти и други предимства да живееш на морето
  • Милиони охлюви и какво да правим с тях
  • Шумен се цели в автопроизводството
  • Лавандуловото бъдеще на Добрич

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Евросредствата в област Благоевград: В сянката на "Струма" Евросредствата в област Благоевград: В сянката на "Струма"

Държавата насочва пари в магистралата, общините адресират проблема с боклука, а фирмите купуват машини

7 яну 2020, 1464 прочитания

Островът в центъра на Севера 5 Островът в центъра на Севера

Област Велико Търново няма бързи пътища към останалата част на страната, но след 6-7 години "Хемус" и връзката с Русе може да са готови

29 дек 2019, 4829 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Охлюви по варненски

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10