За град без магистрала до столицата Шумен е учудващо привлекателен за инвеститори. Както самият кмет Любомир Христов се похвали в края на миналата година, за последните три години са привлечени 17 компании, които са вложили 80 млн. лв.
Има няколко причини, които обясняват това.
Едната е успешният индустриален парк, създаден като публично-частно партньорство с общината, но движен от частния интерес и инициатива, подобно на зоната в Пловдив. Друг фактор е присъствието на голям турски инвеститор – "Алкомет", чийто мажоритарен собственик Фикрет Индже стои зад привличането на няколко нови фирми от южната ни съседка. Освен предимството на компактното турско население в региона, което говори езика на новите инвеститори, бонус за тях е и подкрепата на Българско-турската търговско-индустриална камара, която неслучайно е създадена именно в Шумен.
Големите компании в града се броят на пръстите на ръцете, но те също разширяват производството си и навлизат в нови пазарни сегменти. Това обаче означава, че конкуренцията за работна ръка в региона все още не е така изострена, както на места като София и Пловдив. Безработицата все още е висока на фона на други области, но Шумен е един от основните градове, които допринасят за ръста на броя на наетите миналата година по данни на националната статистика. Това, както и близостта с Варна ще продължава да играе роля в привличането на компании.
Паркът за заводи расте
Именно интересът за нови производствени и логистични площи е причината за решението на "Индустриален парк Шумен" миналата година да започне развитието на нова подзона (зона С). Тя е с обща площ 590 дка, от които на инвеститори ще бъдат предложени около 390 дка, а останалата част е за инфраструктура. Планираната инвестиция е приблизително 6 млн. лв. и се финансира със собствени средства на компанията, в която 60% държи "Ники-БТ", а другият партньор е общината. Средствата са за изграждане на пътища, снабдяване с електричество, газ, вода и канализация и прокарване на оптични мрежи. Компанията осигурява също охрана и поддръжка на терена, а общината обслужва инвеститорите преференциално при съкратени срокове.
Първата зона (А) на парка беше завършена през 2013 г., но активните продажби започнаха няколко години по-късно, като вече над 85% от парцелите са с нови собственици или договорени. Справка в Имотния регистър показва, че към момента общо в "Индустриален парк Шумен" има 15 компании. Половината от тях са влезли миналата година, а две са купили по два терена.
Особено интересен е напливът на турски компании. И двете, които са взели по два терена, са турски. "Аккая ЕПС ЕПП БГ" се занимава с производството и продажбата на машини за пластмасови изделия, а "ЕНПАЙ трансформър компонентс България" прави изолационни материали за електротехническата промишленост.
Сред новите попълнения в парка има още една турска фирма - "Бейдемир металуърк", която изгражда завод за метални палети и каси за автомобилната индустрия.
Парцел от малко над 8 дка в парка има и "Сарк България", която е собственост на турската Sarkuysan. Компанията не е обявила какви са намеренията й за новия терен, тъй като преди две години тя купи 69 дка от "Алкомет", за да изгради завод за медни кабели. Малкото, което е ясно за този проект, се разбра при връчването на инвестиционен сертификат на фирмата миналата година, според който тя ще вложи 17 млн. лв. в предприятието и ще наеме 40 работници. Електрическите кабели, които компанията произвежда, се използват основно в автомобилната промишленост, но също в авиационната и отбранителната индустрия.
Инвестиция има и от "Креон България", собственост на белгийската компания Kreon, която се занимава с производство и търговия с осветителна техника и интериорни решения за осветление.
Три от закупените парцели през миналата година са на български компании, като една от тях дори е с най-големия терен - близо 16 дка. Това е шуменската "Дидис", която внася и търгува с бебешки и детски стоки като колички, столчета за кола, легла, играчки и т.н. Тя е и една от най-големите фирми в града, с оборот от над 36 млн. лв. за 2017 г. Български и е най-новият инвеститор в зоната - регистрираната в Асеновград "Елсима уединг" на модната дизайнерка Марияна Папаличева и семейството й, която планира да направи сватбен комплекс. Подобен бизнес фирмата има, естествено, и в сватбената столица на България - Асеновград.
Големите в града
Макар че в класацията К100 на най-големите компании по приходи Шумен е представен само от "Алкомет" (виж карето), мащабни производства имат и фирмите, обединени под шапката на "Фикосота холдинг" - "Фикосота" за почистващи препарати и хигиенни продукти, хранителната "Итал фууд" и производителят на бойлери и отоплителни уреди "Теси". Край града се намира и заводът за етерични масла и козметични продукти на "Лавена". А добрата новина е, че всички те продължават да правят инвестиции.
Компанията "Теси", която има общо четири завода - три в Шумен и един в Смядово, наскоро обяви, че подготвя производство и на термопомпи за битова гореща вода. В момента компанията предлага такива продукти на италиански партньор. "Теси" вече е инвестирала в лаборатория и производствена линия и очаква да започне тестово производство през есента. Фирмата на практика прави нови вложения всяка година, което е една от причините редовно да отбелязва ръст. През 2018 г. компанията инвестира 7 млн. лв. в сгради и оборудване, което й дава основание да очаква 25% по-високи продажби през тази година, като целта е те да достигнат 78 млн. евро.
Друга емблематична шуменска компания - "Лавена", която е един от лидерите в производството на продукти за бебета с марката си "Бочко", през миналата година увеличи капитала си с идеята да вложи част от средствата в разширяване на производството и складовете на площадката си с 5200 кв.м. Целият проект е на стойност 7 млн. лв. и ще бъде частично финансиран с банков кредит, а очакванията са той да бъде завършен до края на тази година.
Шумен, накратко, не шуми, но се справя добре.
"Мога да се обзаложа, че шаситата на БМВ ще се правят в Шумен", обяви изненадващо премиерът Бойко Борисов в предизборното си турне миналия месец. Шумен не е първата асоциация, когато стане дума за автоиндустрия. Но има един голям инвеститор там, който отдавна гледа към автоиндустрията.
Заводът за алуминиеви изделия "Алкомет" приключва най-мащабната модернизация на производството от приватизацията преди 20 години досега. Проектът, който започна през 2016 г., е на стойност 40 млн. евро и ще приключи до няколко месеца. Инвестицията обхваща и трите цеха на предприятието - леярски, валцов и пресов, а резултатът ще бъде по-голям капацитет и нови продукти в листата на компанията, която все по-активно се насочва и към автомобилната индустрия.
За взискателни клиенти
В частта на пресовото производство, където продуктите са различни видове профили, проектът вече приключи с пускането на нова 2500-тонна преса. Новото на линията е и самата технология на германската компания SMS. България на практика е третата държава в света след Германия и Япония, където тя се въвежда. Това е сериозно постижение.През последните няколко години "Алкомет" вече значително увеличи производството на пресови изделия с различни видове допълнителни обработки, които се търсят например от производители на фотоволтаични панели и автомобилни аксесоари. С новата преса сега обаче компанията може да изпълнява поръчки с много стриктни изисквания за минимални отклонения в размерите и много стабилни показатели на отделните партиди. Освен че има по-голяма мощност и увеличава капацитета, пресата позволява да се правят по-големи и по-сложни профили с висока степен на прецизност.
А това отваря вратите към изискващи сектори като автомобилостроене, строителство и архитектура, машиностроене и електротехника.
Целта: автоиндустрията
По данни на "Алкомет" пазарът на алуминиеви пресови продукти е с огромен потенциал и стабилни темпове на растеж. "Само в Европа на годишна база се потребяват около 3 млн. тона, в световен мащаб тази цифра се доближава до 30 млн. тона", казаха от компанията за "Капитал Градове". Шуменският завод вече има утвърдени позиции на пазарите в Германия, Бенелюкс и останалите централноевропейски страни, работи и по нови проекти.Основната цел обаче е автомобилният сектор, а там изискванията са много строги, независимо дали става дума за БМВ или други компании. В момента компанията е в процедура за сертифициране по международния автомобилен стандарт IATF16949. Това е основният стандарт, използван от поддоставчиците в автоиндустрията и без него влизането в тази мрежа е невъзможно.
"Очакваме процедурата да приключи през 2020 г. и да доведе до двуцифрен ръст в продажбите на продукти, предназначени за автомобилната промишленост", обясняват от дружеството. Добавят, че влизането в изискванията на стандарта "нямаше да бъде възможно без новата преса, тъй като именно нейната иновативна технология ни отвори вратите към този пазар".
И други възможности
Това не е единственият нов проект на "Алкомет". Инвестициите в останалите две производства се очаква да приключат през лятото. Те включват нова линия в леярския цех, което ще увеличи капацитета и ще позволи да се отливат по-големи рулони. Това от своя страна пък ще подобри производителността при последващите операции във валцовия цех, където ще бъде монтиран нов по-мощен стан за по-широки ленти.До края на годината компанията планира инвестиции и в оборудване за допълнителна обработка във валцовия и пресовия цех. "Стратегията ни е да запазим пазарния си дял в традиционните си продукти и да насочим допълнителния си производствен капацитет от инвестициите към диверсификация на продуктовото портфолио с нови високотехнологични продукти", казаха от "Алкомет". Първите ефекти от проекта ще се усетят още догодина.
За град без магистрала до столицата Шумен е учудващо привлекателен за инвеститори. Както самият кмет Любомир Христов се похвали в края на миналата година, за последните три години са привлечени 17 компании, които са вложили 80 млн. лв.
Има няколко причини, които обясняват това.
3 коментара
Отлични новини!
Обаче сте забравили за "Мадара".В момента са най-големия в България производител на земеделска техника(прикачен инвентар).
Лорели - водещ производител на деткси стоки - колички, колела, столчета за хранене и кола и т.н. също мисля е в Шумен.
Като се сложат и бебешките памперси Пуфис от Фикосота и бебешки кремчета и кърпички Бочко Шумен е град N1 по бебешки стоки в на Балканите и може би в Европа.