С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 24 май 2019, 9:45, 41718 прочитания

Ryanair дойде, видя и си замина

Летище Бургас ще има едно облачно лято след свиването на полетите на нискобюджетния гигант и спада на руснаците

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Две неща не достигат на Бургас. Университети и полети на Ryanair. Това тъжно заключение на барманите от нощните заведения в града обобщава добре празните улици на града след 8 часа вечерта извън летния сезон.

Миналата година Бургас буквално вдигна криле. В края на март 2018 г. нискотарифният превозвач откри 11 линии, което осигури на летището над 1200 излитания и кацания (самолетодвижения). Авиокомпанията обяви, че открива и база на летището. Пристигането на Ryanair на бургаската аерогара беше плод на дълги усилия, като за целта беше създаден и фонд от общините в региона.


Година по-късно приказката приключи така внезапно, както и започна. Ирландската компания си замина, а с нея и притокът на хора. Сега на летището в началото на април е празно и тихо. Движат се само няколко служители, почистващи старателно пейките пред пътническия терминал и фасадните стъкла. Първите полети стартират на 2 април, а от 15 май и интензивният трафик, но нищо подобно на предишното лято.


Чао, чао, чао

Четири общини от региона - Бургас, Созопол, Поморие и Несебър, създадоха фонд, с който да покриват част от разходите на Ryanair, като това класически минава през разходи за реклами на сайта на авиокомпанията на региона, защото всяко директно финансиране би било непозволена държавна помощ. Във фонда бяха заделени общо 400 хил. лв., като едно от условията, за да се ползва той от авиокомпанията, беше тя да поддържа 2 линии целогодишно.



Нискотарифната авиокомпания обаче не само не откри полети, които да изпълнява през цялата години, но спря всички в края на октомври 2018 г. За летен сезон 2019 г. е обявила само 3 линии: Краков, Варшава и Братислава, като от 2 април до 26 октомври ще има едва 214 самолетодвижения на авиокомпанията.

"Случилото се с Ryanair беше доста учудващо, тъй като обратната връзка беше много положителна. Никакви оперативни проблеми не е имало", казва Георги Чипилски, директор на "Летище Бургас". "По мое лично мнение този глад за нискотарифни компании в Европа и фалита на някои от европейските превозвачи предизвикаха, предполагам, анализи от страна на Ryanair дали за тях няма да е по-изгодно да се пренасочат другаде в Западна Европа", смята Чипилски.

Авиокомпанията дори не е стигнала до използване на парите от фонда, тъй като той е за целогодишните полети. "Те просто изпълниха лятната програма и си тръгнаха", обобщи Чипилски.

Втора лига

След драстичното свиване на летателната програма на Ryanair това лято не изглежда толкова слънчево. Към тази дата очакванията на аерогарата са за спад от 8% на пътниците, а целите са да се постигнат нивата от 2017 г., като 2018 г. беше с 10% по-добра от 2017 г.

Пътниците от Германия се сриват с 38% процента. Руският пазар пък пада от първо на трето място, като причините за срива и на двата пазара е изключителният им подем в Турция - с около 50% нагоре, като едновременно с това сила набират още Египет, Мароко, Гърция.

Това е важно, защото руският пазар е определящ за летище Бургас. През 2010 г. руснаците са малко под 300 хил., в пика през 2016 г. достигат 742 хил., а през 2019 г. са едва 452 хил.

Това, което тази година ще напомпа трафика, е развитието на пазара от Великобритания, който е стабилен и се е увеличил от 310 хил. през 2010 г. на 570 хил. Другият интересен пазар е полският, който от 90 хил. се увеличава на 500 хил. и се нарежда на втора позиция през това лято след английския.

Нови клиенти са британският превозвач Jet2.com, която започва чартърни полети от Гергьовден с планирани 460 самолетодвижения, GetJet - Литва, със 144 полета, руската iFly и чартърната компания на Ryanair - Ryanair Sun, отново с полети до Полша увеличава програмата си.

Зимен сън

Подобно на града, летище Бургас е класически пример за сезонно летище - ударна работа през няколко силни месеца и почти нулева дейност през останалата година. Единствените целогодишни полети са на Wizz Air до Лондон, летище Лутън, и до Москва на S7. За сравнение - зимната програма на летище Варна включва 10 полета, един от които вътрешна линия до София. "През лятото всеки иска да дойде. Нашият проблем са по-скоро крилата на сезона (пролетта и зимата - бел. ред.). Ние искаме работата да започва март и да свършва ноември. Затова прилагаме стимулиращи програми за тези авиокомпании, които оперират повече от 7 месеца", казва директорът на аерогарата.

От общо 3.26 млн. пътници през рекордната 2018 г. близо 2 млн. са през месеците юли и август - или по близо 1 млн. пътници на месец. Така от 250 постоянни целогодишни служители работещите на аерогарата се увеличават с около 700 през лятото, като всяка година летището е изправено пред нелесната задача да намери служители. "Това е проблем за цялата страна. Последните 5 години ние имаме изключително сериозен проблем да намерим хора, които са квалифицирани, ангажирани и сериозни, които да идват с желание. Внедрихме много социални програми, за да повишим техния интерес", казва Георги Чипилски. За щастие 65 - 70% от персонала е работил и предходни години там, като има такива, които прекарват лятото си там от 10-11 години, а за да е по-лесна задачата по намирането на кадри, компанията осигурява и минимален период на заетост независимо от трафика - 1 юни - 30 септември.

Една от причините за липсата на целогодишен интерес според Георги Чипилски е различната представа за Бургас и Варна. Когато става въпрос за градска почивка (която може да се случва повече месеци в годината), всички мислят за Варна, а когато става въпрос за лятна ваканция - асоциацията е Бургас, през който пътниците преминават към курортите.
Новите инвестиции

Летище Бургас беше концесионирано от оператора на летището във Франкфурт Fraport през дружеството "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", като немската компания има 60%, а българският й партньор е компанията от групата на "Химимпорт".

- Към края на 2018 г. инвестициите в летището са 185 млн. лв., като около 80 млн. лв. от тях са в пътническия терминал. За 2019 г. са предвидени 8.2 млн. лв., които ще отидат за рехабилитация и разширение на перона. Предстои и разширение на терминала, като по-конкретно това ще засегне гишетата за чекиране, секюрити зоната и тази на гранична полиция, или класическите тапи на един терминал. Проектът се очаква да се осъществи до 2022 г., като предвиденият бюджет е около 9 млн. лв. Ще се поставят още 10 гишета за чекиране, а терминалът ще се разшири в посока Поморие.

- През 2024 - 2026 г. се планира разширение в зоната на пристигащи пътници - т.нар. фаза 3. Пистата пък ще се рехабилитира 2024 – 2026 г., като за нея са предвидени 37 млн. лв.

- През тази година ще има още едно разширение на паркинга за 120 автомобила.

Капитал градове: Бургас

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Бургас", посветено на черноморския град и региона.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уиски в сандък Уиски в сандък

Уиски бар "Сандъкъ" в Пловдив има винаги налични 250 вида уиски

9 ное 2019, 1995 прочитания

Традиции, качество, иновации. От ЗАХАРНИ ЗАВОДИ Традиции, качество, иновации. От ЗАХАРНИ ЗАВОДИ

Групата продължава с амбициозни инвестиции и през следващите години

9 ное 2019, 2548 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Морската експанзия на Бургас

Общ проект с Александруполис и Батуми, както и редовна водна линия с Истанбул обещават нови хоризонти за пристанището на морския град

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10