Ryanair дойде, видя и си замина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ryanair дойде, видя и си замина

Ryanair дойде, видя и си замина

Летище Бургас ще има едно облачно лято след свиването на полетите на нискобюджетния гигант и спада на руснаците

Калина Горанова
43744 прочитания

© Надежда Чипева


Две неща не достигат на Бургас. Университети и полети на Ryanair. Това тъжно заключение на барманите от нощните заведения в града обобщава добре празните улици на града след 8 часа вечерта извън летния сезон.

Миналата година Бургас буквално вдигна криле. В края на март 2018 г. нискотарифният превозвач откри 11 линии, което осигури на летището над 1200 излитания и кацания (самолетодвижения). Авиокомпанията обяви, че открива и база на летището. Пристигането на Ryanair на бургаската аерогара беше плод на дълги усилия, като за целта беше създаден и фонд от общините в региона.

Година по-късно приказката приключи така внезапно, както и започна. Ирландската компания си замина, а с нея и притокът на хора. Сега на летището в началото на април е празно и тихо. Движат се само няколко служители, почистващи старателно пейките пред пътническия терминал и фасадните стъкла. Първите полети стартират на 2 април, а от 15 май и интензивният трафик, но нищо подобно на предишното лято.

Чао, чао, чао

Четири общини от региона - Бургас, Созопол, Поморие и Несебър, създадоха фонд, с който да покриват част от разходите на Ryanair, като това класически минава през разходи за реклами на сайта на авиокомпанията на региона, защото всяко директно финансиране би било непозволена държавна помощ. Във фонда бяха заделени общо 400 хил. лв., като едно от условията, за да се ползва той от авиокомпанията, беше тя да поддържа 2 линии целогодишно.

Нискотарифната авиокомпания обаче не само не откри полети, които да изпълнява през цялата години, но спря всички в края на октомври 2018 г. За летен сезон 2019 г. е обявила само 3 линии: Краков, Варшава и Братислава, като от 2 април до 26 октомври ще има едва 214 самолетодвижения на авиокомпанията.

"Случилото се с Ryanair беше доста учудващо, тъй като обратната връзка беше много положителна. Никакви оперативни проблеми не е имало", казва Георги Чипилски, директор на "Летище Бургас". "По мое лично мнение този глад за нискотарифни компании в Европа и фалита на някои от европейските превозвачи предизвикаха, предполагам, анализи от страна на Ryanair дали за тях няма да е по-изгодно да се пренасочат другаде в Западна Европа", смята Чипилски.

Авиокомпанията дори не е стигнала до използване на парите от фонда, тъй като той е за целогодишните полети. "Те просто изпълниха лятната програма и си тръгнаха", обобщи Чипилски.

Втора лига

След драстичното свиване на летателната програма на Ryanair това лято не изглежда толкова слънчево. Към тази дата очакванията на аерогарата са за спад от 8% на пътниците, а целите са да се постигнат нивата от 2017 г., като 2018 г. беше с 10% по-добра от 2017 г.

Пътниците от Германия се сриват с 38% процента. Руският пазар пък пада от първо на трето място, като причините за срива и на двата пазара е изключителният им подем в Турция - с около 50% нагоре, като едновременно с това сила набират още Египет, Мароко, Гърция.

Това е важно, защото руският пазар е определящ за летище Бургас. През 2010 г. руснаците са малко под 300 хил., в пика през 2016 г. достигат 742 хил., а през 2019 г. са едва 452 хил.

Това, което тази година ще напомпа трафика, е развитието на пазара от Великобритания, който е стабилен и се е увеличил от 310 хил. през 2010 г. на 570 хил. Другият интересен пазар е полският, който от 90 хил. се увеличава на 500 хил. и се нарежда на втора позиция през това лято след английския.

Нови клиенти са британският превозвач Jet2.com, която започва чартърни полети от Гергьовден с планирани 460 самолетодвижения, GetJet - Литва, със 144 полета, руската iFly и чартърната компания на Ryanair - Ryanair Sun, отново с полети до Полша увеличава програмата си.

Зимен сън

Подобно на града, летище Бургас е класически пример за сезонно летище - ударна работа през няколко силни месеца и почти нулева дейност през останалата година. Единствените целогодишни полети са на Wizz Air до Лондон, летище Лутън, и до Москва на S7. За сравнение - зимната програма на летище Варна включва 10 полета, един от които вътрешна линия до София. "През лятото всеки иска да дойде. Нашият проблем са по-скоро крилата на сезона (пролетта и зимата - бел. ред.). Ние искаме работата да започва март и да свършва ноември. Затова прилагаме стимулиращи програми за тези авиокомпании, които оперират повече от 7 месеца", казва директорът на аерогарата.

От общо 3.26 млн. пътници през рекордната 2018 г. близо 2 млн. са през месеците юли и август - или по близо 1 млн. пътници на месец. Така от 250 постоянни целогодишни служители работещите на аерогарата се увеличават с около 700 през лятото, като всяка година летището е изправено пред нелесната задача да намери служители. "Това е проблем за цялата страна. Последните 5 години ние имаме изключително сериозен проблем да намерим хора, които са квалифицирани, ангажирани и сериозни, които да идват с желание. Внедрихме много социални програми, за да повишим техния интерес", казва Георги Чипилски. За щастие 65 - 70% от персонала е работил и предходни години там, като има такива, които прекарват лятото си там от 10-11 години, а за да е по-лесна задачата по намирането на кадри, компанията осигурява и минимален период на заетост независимо от трафика - 1 юни - 30 септември.

Една от причините за липсата на целогодишен интерес според Георги Чипилски е различната представа за Бургас и Варна. Когато става въпрос за градска почивка (която може да се случва повече месеци в годината), всички мислят за Варна, а когато става въпрос за лятна ваканция - асоциацията е Бургас, през който пътниците преминават към курортите.

Новите инвестиции


Летище Бургас беше концесионирано от оператора на летището във Франкфурт Fraport през дружеството "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", като немската компания има 60%, а българският й партньор е компанията от групата на "Химимпорт".


- Към края на 2018 г. инвестициите в летището са 185 млн. лв., като около 80 млн. лв. от тях са в пътническия терминал. За 2019 г. са предвидени 8.2 млн. лв., които ще отидат за рехабилитация и разширение на перона. Предстои и разширение на терминала, като по-конкретно това ще засегне гишетата за чекиране, секюрити зоната и тази на гранична полиция, или класическите тапи на един терминал. Проектът се очаква да се осъществи до 2022 г., като предвиденият бюджет е около 9 млн. лв. Ще се поставят още 10 гишета за чекиране, а терминалът ще се разшири в посока Поморие.


- През 2024 - 2026 г. се планира разширение в зоната на пристигащи пътници - т.нар. фаза 3. Пистата пък ще се рехабилитира 2024 – 2026 г., като за нея са предвидени 37 млн. лв.


- През тази година ще има още едно разширение на паркинга за 120 автомобила.

Две неща не достигат на Бургас. Университети и полети на Ryanair. Това тъжно заключение на барманите от нощните заведения в града обобщава добре празните улици на града след 8 часа вечерта извън летния сезон.

Миналата година Бургас буквално вдигна криле. В края на март 2018 г. нискотарифният превозвач откри 11 линии, което осигури на летището над 1200 излитания и кацания (самолетодвижения). Авиокомпанията обяви, че открива и база на летището. Пристигането на Ryanair на бургаската аерогара беше плод на дълги усилия, като за целта беше създаден и фонд от общините в региона.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    Малък град е Бургас, а и си имат магистрала.Чартърите лятото са много по-добре оправдани. Нормално е да няма достатъчно пътуващи. Пък и Райънеър е доста на загуба последните години в цял свят и си тръва от доста места.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    "Четири общини от региона - Бургас, Созопол, Поморие и Несебър, създадоха фонд, с който да покриват част от разходите на Ryanair, като това минава като разходи за реклами на сайта на авиокомпанията, защото директно финансиране би било непозволена държавна помощ."

    Непозволена помощ е ако ги дават директно на Райън Еър без конкурс или концесия. А проблемът с целогодишните полети може много лесно да бъде решен ако Бургас обяви субсидия не за авиокомпания, а за докаран пътник (без значение коя компания го докарва).

    Примерно, нека кажат за всеки пътник докаран от Берлин в интервала от 01.10 до 31.05 ще плащат до 20 евро. И да обявят конкурс - която компания спечели конкурса (с обещание за най-много пасажери или пък за най-ниска субсидия на пътник или пък с най-много полети седмично) да вземе въпросната дестинация. 20 евро от турист се избиват още първия ден. Израел точно това прави - плаща по 20 евро на докаран пътник. Подобни субсидирани полети в ЕС също има много. Даже си има специален правен инструмент - Public Service Obligation.

    На Бургас му трябва да покрие 5-6 големи европейски столици с целогодишни полети и ще си осигури целогодишен туризъм.

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    Британците могат да компенсират всички други. Достатъчно е в Бургас да започнат да готвят бургери като хората и повече денонощни кръчми. Справка Прага.

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"aussie"]Британците могат да компенсират всички други. Достатъчно е в Бургас да започнат да готвят бургери като хората и повече денонощни кръчми. Справка Прага.[/quote]

    До Прага само от Лондон има 10-тина полета всеки ден през цялата (!) година. Ето тук е заровено кучето.

    Британците обичат евтиното пиене и ходят на големи групи не само из Прага, но дори и до по-затънтени градчета като Братислава и Вилнюс.

    И в Бургас биха отишли - ако има как.

  • 5
    kdo52372883 avatar :-|
    kdo52372883

    Една дума само: Химимпорт. Където пипнат тия, трева не никне. Толкоз.

  • 6
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Конкурси за субсидии на пътник могат да се правят само по линии, които не се обслужват от никого на пазарен принцип. Ако искаш просто да увеличиш пътникопотока към дадена дестинация се прави с рекламни договори.

  • 7
    ozd05563707 avatar :-|
    ozd05563707

    Спирането на част от полетите беше супер странно, тъй като самолетите бяха претъпкани в двете посоки. Особено Милано. В Момента пак има Милано, но от Варна. Наистина не разбирам логиката да спреш полети, които с пълни. Даже Райън бяха обявили Бургас Милано за една от най-добрите си линии за България. Някъде другаде е заровено кучето...

  • 8
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    имат ограничен брой самолети и пилоти - и макар и тук да се пълниха , ги пренасочиха на западни линии, където се правят повече пари. като преодолеят кризата с пилотите и увеличат самолетите вероятнж ще се върнат

  • 9
    selofia avatar :-|
    Селофия

    Абе.. наш човек е той... изпи водката.. каза ше видим..
    Ясно защо чалгажийска компания като Райън си закрива линиите - искали са в повече аванти, отколкото е възможно да получат.

    Летище Ригге в Норге бе закрито, понеже правителството тука не се съгласи да им даде всички екстри, които Райън, Норвижън и Уиз поискаха... Протестантите си направиха сметки, че ще им е по-евтено ако не лягат на тия измекяри..
    На много ни липсва летището, Имаще и много чартъри.... но не може държава да ляга на некви ма..факъри..
    Сега, пак ше се отваря за гражданси трафик.. на частно.. Хомоселгерите искат да се завърнат... и пак си поставят условията.. ако мине...
    Това им е стратегията - други да им заплатят .. не толкова евтината дестинация.. ако може...
    Бургас няма нужда от такива ибрикчии.. А и всеки знае, че едно пътуване със самолет струва 100-200 евра турретур.
    Ниските цени са големи изключения, като се събере всичко.
    Обаче.. ако Райън открият летящ бардак... 10 маил хай клуб... за всеккви, прави, обратни, дърти, черни..
    Не се смей!..
    Тука, както на еврейската митница пище тука всички сме евреи, им казаха - или си плащате, или.. И ние сме поротестанти.. Аре да си помислите, щото и лиценза за Осло Гардемон може да стане.. труден за получаване....Пък и други летища има, които ДЪРЖАВНАТА Авинор обслужва...

    Тука некви перкендета тръгнали да рекламират за Райънер, че и суха пара на глава да им пъхат на джоб.. За да мъкнат пияндета и такива като шведа Ролф целогодишно...
    Еми за това хора с пари няма да идват в БГ.. При мутрите кат Ветко идат... други мутри, главно убер шофьори и касапи.. или трактористи.

  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#6:"Ал Бънди"]Конкурси за субсидии на пътник могат да се правят само по линии, които не се обслужват от никого на пазарен принцип.[/quote]

    Извън сезона Бургас няма линии до нито една европейска столица (освен Лондон).


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK