Ще има ли втори мост

Мечтите за ново съоръжение над Варненското езеро се събуждат и угасват периодично

Според идеите, обсъждани до момента, в първия си вариант той трябва да е при входа на стария канал море-езеро и преди сегашния мост
Според идеите, обсъждани до момента, в първия си вариант той трябва да е при входа на стария канал море-езеро и преди сегашния мост
Според идеите, обсъждани до момента, в първия си вариант той трябва да е при входа на стария канал море-езеро и преди сегашния мост    ©  Спас Спасов
Според идеите, обсъждани до момента, в първия си вариант той трябва да е при входа на стария канал море-езеро и преди сегашния мост    ©  Спас Спасов

Идеята за строителството на втори Аспарухов мост във Варна е като проекта за АЕЦ "Белене". Тя показва как от нещо, което съществува само виртуално, може да се печели – имидж, политическа подкрепа, време за отвличане на вниманието от друг неудобен проблем, а дори и пари.

Проектът за втори мост е вече на възраст поне две десетилетия. Визиите за мащаба му растат с амбициите на авторите им, но от това оживление до момента са останали само няколко компютърни анимации.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cezar_cezar avatar :-|
    есе
    • - 4
    • + 2

    Големи капацитети сте цитирали - Дойчин Ников, Йоан Каратерзиян.... градски шутове, които се борят за слава във фейсбук.

    Нередност?
  • 2
    kqh1422029471388754 avatar :-|
    Nikolay K
    • - 1
    • + 3

    Уважаеми Г-н Спасов,
    Проблемът на Варна е София, която лакомо харчи и смята, че приоритет в харченето на пари е София и околностите. Някак естествено се придоби мнението на шопите, са само и единствено най - важните и едва ли не хранят страната. За това и трябва всичко що е държавни средства да бъдат само и единствено в услуга на софийският интерес. Това е и една от причините да се съсипват всички икономически зони извън София. В същност резултатите от това какво носи като пари столицата са доста спорни! Скоро не съм гледал данните са икономическият принос в централният бюджет на отделните области, но приблизително помня, че приносът на Шопия към централният бюджет е около 9 млрд. На останалите градове, чиито пари се харчат в този град на паразити е средно межсу 2,5- 3 млрд. лева при средни местни бюджети от около 300млн. В същото време местният бюджет на София, без да броим милиардите които се наливат през министерствата е средно 1,5 млрд. лева. Отделно издръжката на администрацията ни струва още 3,5 млрд, като 3 млрд остават в София. Тоест само до тук в София се изсипват 5 млрд. Отделно през оперативните програми, които се разпределят пак там годишно се харчат още около 2 млрд. като само метрото ни струва допълнително 350млн. евро на година! Това са пари, които би трябвало да се вкарат в работещи проекти, а не за комфорта на града на чиновниците. Така накрая излиза, че в София се изхарчват около 7 млрд. лева до тук. Сега идва и обществените поръчки, които вървят на принципа ще Ви отпуснем пари, но фирмата ще е наша- софийска. Така в местният оборот на столицата идват още около 1 млрд. през обществените поръчки на другите общини. Или в София съвсем целенасочено се изсипват около 8 млрд лева годишно за да поддържа ,чрез вътрешно потребление икономиката на този град. Като направите равносметката между вложени и изкарани пари какво излиза? Вложени около 8 млрд и изкарани около 9 млрд. лева. - Това е "великата икономика" на София. Варна обаче въпреки упоритото съсипване на икономиката и съвсем целенасочено от София внася годишно около 2,5 млрд в Бюджета на страната, а нейният бюджет като изключим последните 2 години заради парите по бул. Левски е средно около 250 млн. Сега ми кажете каква е ефективността на Варна спрямо ефективността на градът на чиновниците? Пловдив, Бургас и Стара Загора са по същият начин! - Тяхната ефективност е също в пъти по- висока от тази на София при относително еднакви бюджети спрямо Варна! Как мислите защо е необходима София на Варна, Пловдив, Стара Загора и Бургас ? - Да издържаме чиновниците и да ни се унищожава бизнеса? - Нашите градове могат да съществуват самостоятелно без София да прибира подчертавам 95% от приходите без местните данъци и такси! Повтарям! - 95% отиват от приходите ни в Централният Бюджет за да бъдат изхарчени в по- голямата си част от София! В същото време София с политиката си умишлено или от откровена простотия съсипва бизнеса и хиляди хора остават без работа! - Простете за израза но "тъпите софийски селяндури в лицето на правителството" отварят пътища към чужди пристанища и строят интермодални терминали за прибиране на товарите от турските и гръцките пристанища. Така Варна и Бургас остават без товари и хиляди хора остават без работа защото пристанищата хранят ужасно много хора. С пристанищната дейност са свързани и кораборемонта и корабостроенето и търговията с консумативи и резервни части за корабите. Десетки предприятия затвориха защото има прости глави, софийски които не мислят когато вземат някакво решение. Темата е дълга и няма да мога да я изчерпя с един разказ. Но е простите шопи понеже не разбират от морският бизнес е редно да слушат какво им се говори. Защото в крайна сметка ще искат пари от останалите общини, когато дойде време за централният бюджет. Свързаността на морските ни и речни пристанища е повече от необходима защото това е бизнес за милиарди , работна ръка, данъци, икономика и развитие на отрасли, които тъпите селяни от столицата не познават. Морето не е само плаж! Ние покрай морето намираме за изключително нагло поведението на София, която неглижира всичко, което се предлага като работими варианти. Резултата от безхаберната политика на софийските търтеи, чиято икономика е изцяло зависима от държавните пари ще е тоталното унищожение на частният и държавният сектор, което в крайна сметка ще доведе до по- лош финансов резултат, по- лоши демографски показатели, емиграция , по- високи социални разходи и затриване на сектори като корабостроене, корабномашиностроене, електроника и т.н. и т.н. До преди 10 години, преди държавата да се оглави от ГЕРБ на Варненското пристанище влизаха по 16 кораба на денонощие! Това поддържаше хиляди фирми от всички сфери на икономическият живот. Това носеше допълнително приходи около 1 млрд на година за Варненска област. Сега този бизнес вече не съществува защото прости, софийски кратуни решиха, че парите са им нужни да ги харчат за друго, но не и за поддръжка, обновяване и развитие на сектора. Въобще в София са събрани само тъпанари, които ще умрат от глад, ако се спре умишленото наливане на държавни средства. Аутсорсинговите предприятия, с които Шопия се хвали не могат да покрият в никакъв случай разходите за тази паплач, залепена на държавната хранилка. Направете сметка колко милиарда са налети в София за последните 10 години и колко в останалите общини. Тогава ще разберете да ли е правилно това и да ли е целеоправдано в бъдеще? За да задуша нелепи твърдения, на полеграмотни и нагли софийски идиоти в тази посока, ще задам въпраса: - Какво ще се случи ако всичките налети пари в тъпата София се налеят да речем в Гадеч, Тутракан, Силистра, Лом или което и да е друга населено място? -Какво ще се случи с икономиката на това населено място, стандарта на живот, прираст на населението и т.н. и т.н. - Аз лично смятам, че наливането на пари повече 140 години в този тъп град от както е станал столица е повече от достатъчно. Ако искат тъпите селяндури, софийски да я има тази държава и ако не искат гражданска война е крайно време да спрат да харчат парите само и единствено за техният комфорт.

    Нередност?
Нов коментар