Охлюви по варненски
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Охлюви по варненски

Семейство Петкови се занимава с този бизнес от 2010 г.

Охлюви по варненски

Емилия и Пенчо Петкови имат ферма със собствен ресторант, козметична линия, а скоро - музей и магазин

Йоанна Иванова
8864 прочитания

Семейство Петкови се занимава с този бизнес от 2010 г.

© Цветелина Белутова


Ако сте чували за село Българево, то е било по две причини - видели сте го на картата на път за нос Калиакра или сте отишли до фермата за миди "Дълбока". Има обаче и трета, по-неизвестна причина да минете през това малко село до Каварна. От 2010 г. в него се намира фермата за охлюви "Еко-Телус". Собствениците - Емилия и Пенчо Петкови, специализират в отглеждането на охлюви от вида Helix Aspersa Maxima и по техни думи фермата им е третата по големина в България.

За да добиете представа какво значи това, ето ви числа - в имота от близо 5 дка се отглеждат над 1.5 млн. охлюви.

Цялата продукция се консумира в прилежащия ресторант. "Еко-Телус" е отворена за туристи, а семейство Петкови от миналата година предлага и собствени козметични продукти с концентрат от слуз на охлюви.

Как се прави бизнес с охлюви

С търпение. Идеята за ферма се заражда още през 2008-2009 г., разказва Пенчо Петков. По негови думи тогава в България има охлювъден клъстер, който лансира идеята, че от бизнеса могат да се правят лесни и бързи пари. В този период много предприемачи създават собствени ферми, но бързо след това фалират заради нереалистични очаквания. Семейство Петкови също са едни от тези, които се запалват по идеята, но не стават част от общата тенденция именно заради търпението и способността да издържат финансово. "Печалбата идва след втората-третата година, когато се завърти колелото", казва Петков.

Фотограф: Цветелина Белутова

Започват с първоначална инвестиция от 80 хил. лв. и с концепцията за ферма за производство и отглеждане на охлюви по френски метод. "Най-разпространени са два метода за отглеждане на охлюви - френски и италиански", обяснява Петков. Френският метод има по-добри добиви, но е и по-скъп, тъй като изисква инвестиция в зала за репродукция и инкубатори, докато при италианския родителите се пускат във фермата, където се чифтосват, снасят и раждат. Идеята е за френски добив, а мястото в Българево, на което в момента е разположена фермата, е семейно и се оказва подходящо за отглеждането на охлюви. Така през 2010 г. "Еко-Телус" вече е реалност.

Още в началото Петкови се насочват към пазара извън България - основно във Франция, като първата година успяват да направят два големи износа. На първо време работят с логистични фирми, но впоследствие купуват собствен транспорт и дори започват да изкупуват чуждо производство. И точно когато всичко върви по план, бизнесът им претърпява два поредни удара.

Два нокдауна и пак на крак

Първият е през 2013 г., когато техен камион катастрофира край Виена и губят над 5 т продукция. Вторият идва на следващата година - 2014 г., след като всички малки охлюви се давят в порой. "При втория фалит бях готов да се откажа, но жена ми ме убеди, че трябва да стана и да продължа, спомня си Петков. Тогава през 2015 г. изключително трудно и с последни усилия се опитахме да възродим бизнеса и превърнахме фермата в туристическа атракция."

До момента във фермата са инвестирани около 300 хил. лв., като 50 хил. лв. от тях семейството печели по програмата "Млад фермер" през 2012 г. От краен фалит ги спасяват точно тези пари, разказват Петкови.

Ферма, ресторант, козметика

С течение на времето двамата разбират колко голям е потенциалът на това, което вече са създали. Според Петков фермата им в с. Българево се намира на изключително стратегическо място, заради близостта до нос Калиакра като популярна туристическа дестинация, както и заради самото естество на бизнеса им. Така пет години след началото на бизнеса им семейство Петкови стават първите в България, които отварят фермата си за туристически посещения. В момента гостите на "Еко-Телус" могат да видят всички процеси при отглеждането на охлювите - от тяхното възпроизвеждане, през снасянето на хайвера, до излюпването на малките, като част от самостоятелно посещение или тур-беседа.

Първоначално при презентирането на фермата Петкови добавят и кратко дегустационно меню към обиколката на посетителите. Впоследствие забелязват силен интерес към охлювите като деликатес и се решават да отворят ресторант в самата ферма - отново за пръв път в страната. В момента цялата продукция на "Еко-Телус", както и тази от три по-малки ферми се консумира в ресторанта им "Ескарго". От 2018 г. Петкови имат и собствена козметична серия продукти с концентрат от слуз на охлюви, която се произвежда по тяхна рецепта и с техни продукти в Пловдив. По-рано предлагат такава козметика от чужди производители, но отново заради големия интерес и по препоръка на посетители решават да създадат собствена марка.

И един музей

Догодина Петкови планират да отворят и първия по рода си у нас музей на охлюва.

Петкови залагат изцяло на връзката с клиентите и качеството на услугите и продуктите си и това си личи навсякъде във фермата им. Самите те разработват рецептите на всичко, което се предлага в ресторанта им, и продължават да са активни във всеки аспект от работата във фермата. Фермата и ресторантът отварят врати в началото на май и работят до края на октомври. Целогодишно за тях работи още един човек, а при нужда наемат други сезонно. При тях, както и при много други бизнеси у нас липсата на работна ръка се оказва ключов проблем. "Много трудно се намират хора, които имат желание да се научат и да правят нещата както трябва", смята Петкова.

Догодина на имота в село Българево трябва да се появи първият по рода си в България музей на охлюва, който според Петкова ще е особено интересна атракция за деца, ученици и туристически групи. Според нея у нас все още се знае изключително малко за охлюва като вид, за неговите вкусови и козметични качества и това е една от каузите на "Еко-Телус". В допълнение също от догодина във фермата трябва да заработи и магазин, в който Петкови ще предлагат собствените си козметични продукти, както и други тематични сувенири, произведени на място. Тази година пък на пазара трябва да излязат още две серии от козметичната линия - арома и с розово масло.

За семейство Петкови това е единственият смислен начин за разрастване. И двамата са убедени, че могат да правят бизнес и на други места, но така биха загубили двете си най-ценни конкурентни предимства - качеството на продукта и директния контакт с клиентите. "Искаме да запазим лицето си, да сме различни и разпознаваеми - това е важното за нас", разказват те.

Ако сте чували за село Българево, то е било по две причини - видели сте го на картата на път за нос Калиакра или сте отишли до фермата за миди "Дълбока". Има обаче и трета, по-неизвестна причина да минете през това малко село до Каварна. От 2010 г. в него се намира фермата за охлюви "Еко-Телус". Собствениците - Емилия и Пенчо Петкови, специализират в отглеждането на охлюви от вида Helix Aspersa Maxima и по техни думи фермата им е третата по големина в България.

За да добиете представа какво значи това, ето ви числа - в имота от близо 5 дка се отглеждат над 1.5 млн. охлюви.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK