С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 юни 2019, 10:00, 3649 прочитания

Пътища няма, ползвайте море

Връзките на Варна с останалата част на страната остават слаби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Над 39 млн. лв. от фондовете на ЕС са инвестирани през 2018г. в основния ремонт на важни пътни направления в област Варна.
Както констатирахме миналата година в "Капитал Градове", Варна е остров. За разлика от другите големи градове - София, Пловдив, Стара Загора, Бургас, които са свързани помежду си с топлата връзка на магистрала "Тракия" и бързо могат да обменят човекопоток, северната морска столица остава по-самотна и изолирана.

Погледът на Варна към вътрешността на страната е къс, що се отнася до инфраструктурата. Градът не е добре свързан нито със столицата, нито със северната част на страната, нито със своя основен конкурент на юг, Бургас. И трите посоки обаче биха имали икономически смисъл. Въпреки че Агенция "Пътна инфраструктура" упорито ремонтира пътища в областта, мащабните проекти, които биха довели до съществена промяна, остават с неясно бъдеще.


"Хемус"

Магистрала "Хемус" е най-дълго строящата се магистрала у нас (първата й копка е през1974 г.) и изграждането й продължава да е под въпрос въпреки многобройните обещания на управляващите. Едната трудност е липсата на европейско финансиране, а другата - натрупването на големи инфраструктурни проекти, за които има отделено такова, съответно те трябва да бъдат завършени в определени срокове и енергията на строителния бранш се концентрира там.

От нея са построени общо 170 от общо 420 км - в началото и в края й. Последните 74 км от Шумен до Варна свързват двете области, но оттам нататък нишката се губи. През 2019 г. ще има нови 9 км от Ябланица и Боаза (тоест доста по на изток от Варна), а през 2020 г. би трябвало да са готови и 16 км между Буховци (близо до Търговище) и Белокопитово, което е до Шумен. И все пак остават над 220 км, които са далеч от финала.



През последните месеци рязко магистралата влезе в дневния ред на правителството - дали заради предстоящите избори или просто й дойде времето. Правителството възложи на държавна компания - "Автомагистрали", да построи до 2024 г. 134 км от "Хемус" за 1.34 млрд. лв., като дружеството има съмнителен опит и капацитет.

Това пак оставя около 90 км, за които няма конкретен строителен план. Пътната агенция тепърва обяви търг за разширен идеен проект за следващите 46 км след Велико Търново през май. След това ще се готви парцеларен план, трябва да се проведат процедури за обществени поръчки, техническо проектиране, строителство и чак тогава ще може да се повярва на реалността. Както се вижда от случая с магистрала "Черно море" - често изказаните намерения остават в застой през годините заради други приоритети.

"Черно море"

Магистрала "Черно море" би била естествено продължение на южната "Тракия". Дотук са построени само 10 км магистрала - между Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци. Според Интегрираната транспортна стратегия на Министерския съвет от 2017 г. стойността на останалите около 95 км по крайбрежието би била 430 млн. лв.

През 2017 г. от пътната агенция обясниха пред "Капитал" че се предвижда да бъде разработена тръжна документация за избор на изпълнител за изготвяне на разширен идеен проект за трасето, като през 2018 г. да се изпълни първият етап от изработването на разширен идеен проект. Справка в регистрите на АПИ показва, че такъв търг не е имало, изпълнител съответно също, което значи, че работата по магистралата е замразена засега.

Срокът за изпълнение на проекта с пари по оперативна програма транспорт е 10 юни 2020 г., което значи, че при мобилизация може да се направят първи стъпки по оценки за въздействие върху околната среда например. Но не очаквайте нещо скоро.

Капитал градове: Варна

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Варна". Изданието изследва икономиката на Варна и региона, разказва за успешните практики, очертава проблемите и техни решения.

В изданието ще прочетете още:

  • Икономиката на Варна в числа - заетост, средна заплата, БВП
  • Е-байкове, яхти и други предимства да живееш на морето
  • Милиони охлюви и какво да правим с тях
  • Шумен се цели в автопроизводството
  • Лавандуловото бъдеще на Добрич

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да отвориш фабрика на 10 септември Да отвориш фабрика на 10 септември

Първият обучителен център за индустриални кадри в Пловдив се надява да предизвика революция

16 окт 2019, 944 прочитания

Пловдив търси техничари Пловдив търси техничари

Общината работи с фондацията Edu Compass, за да подобри имиджа на професионалните гимназии и да насочи учениците към тях

14 окт 2019, 1255 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Новите и старите инвеститори на Шумен

През последните години тихо и кротко градът успя да привлече нови компании, сред които няколко турски

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10