Пътища няма, ползвайте море
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътища няма, ползвайте море

Пътища няма, ползвайте море

Връзките на Варна с останалата част на страната остават слаби

Мила Чернева
4611 прочитания

© Надежда Чипева


Над 39 млн. лв. от фондовете на ЕС са инвестирани през 2018г. в основния ремонт на важни пътни направления в област Варна.

Както констатирахме миналата година в "Капитал Градове", Варна е остров. За разлика от другите големи градове - София, Пловдив, Стара Загора, Бургас, които са свързани помежду си с топлата връзка на магистрала "Тракия" и бързо могат да обменят човекопоток, северната морска столица остава по-самотна и изолирана.

Погледът на Варна към вътрешността на страната е къс, що се отнася до инфраструктурата. Градът не е добре свързан нито със столицата, нито със северната част на страната, нито със своя основен конкурент на юг, Бургас. И трите посоки обаче биха имали икономически смисъл. Въпреки че Агенция "Пътна инфраструктура" упорито ремонтира пътища в областта, мащабните проекти, които биха довели до съществена промяна, остават с неясно бъдеще.

"Хемус"

Автор: Капитал

Магистрала "Хемус" е най-дълго строящата се магистрала у нас (първата й копка е през1974 г.) и изграждането й продължава да е под въпрос въпреки многобройните обещания на управляващите. Едната трудност е липсата на европейско финансиране, а другата - натрупването на големи инфраструктурни проекти, за които има отделено такова, съответно те трябва да бъдат завършени в определени срокове и енергията на строителния бранш се концентрира там.

От нея са построени общо 170 от общо 420 км - в началото и в края й. Последните 74 км от Шумен до Варна свързват двете области, но оттам нататък нишката се губи. През 2019 г. ще има нови 9 км от Ябланица и Боаза (тоест доста по на изток от Варна), а през 2020 г. би трябвало да са готови и 16 км между Буховци (близо до Търговище) и Белокопитово, което е до Шумен. И все пак остават над 220 км, които са далеч от финала.

През последните месеци рязко магистралата влезе в дневния ред на правителството - дали заради предстоящите избори или просто й дойде времето. Правителството възложи на държавна компания - "Автомагистрали", да построи до 2024 г. 134 км от "Хемус" за 1.34 млрд. лв., като дружеството има съмнителен опит и капацитет.

Това пак оставя около 90 км, за които няма конкретен строителен план. Пътната агенция тепърва обяви търг за разширен идеен проект за следващите 46 км след Велико Търново през май. След това ще се готви парцеларен план, трябва да се проведат процедури за обществени поръчки, техническо проектиране, строителство и чак тогава ще може да се повярва на реалността. Както се вижда от случая с магистрала "Черно море" - често изказаните намерения остават в застой през годините заради други приоритети.

"Черно море"

Магистрала "Черно море" би била естествено продължение на южната "Тракия". Дотук са построени само 10 км магистрала - между Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци. Според Интегрираната транспортна стратегия на Министерския съвет от 2017 г. стойността на останалите около 95 км по крайбрежието би била 430 млн. лв.

През 2017 г. от пътната агенция обясниха пред "Капитал" че се предвижда да бъде разработена тръжна документация за избор на изпълнител за изготвяне на разширен идеен проект за трасето, като през 2018 г. да се изпълни първият етап от изработването на разширен идеен проект. Справка в регистрите на АПИ показва, че такъв търг не е имало, изпълнител съответно също, което значи, че работата по магистралата е замразена засега.

Срокът за изпълнение на проекта с пари по оперативна програма транспорт е 10 юни 2020 г., което значи, че при мобилизация може да се направят първи стъпки по оценки за въздействие върху околната среда например. Но не очаквайте нещо скоро.

Над 39 млн. лв. от фондовете на ЕС са инвестирани през 2018г. в основния ремонт на важни пътни направления в област Варна.

Както констатирахме миналата година в "Капитал Градове", Варна е остров. За разлика от другите големи градове - София, Пловдив, Стара Загора, Бургас, които са свързани помежду си с топлата връзка на магистрала "Тракия" и бързо могат да обменят човекопоток, северната морска столица остава по-самотна и изолирана.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK