С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 юни 2019, 10:00, 1886 прочитания

Пътища няма, ползвайте море

Връзките на Варна с останалата част на страната остават слаби

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Над 39 млн. лв. от фондовете на ЕС са инвестирани през 2018г. в основния ремонт на важни пътни направления в област Варна.
Както констатирахме миналата година в "Капитал Градове", Варна е остров. За разлика от другите големи градове - София, Пловдив, Стара Загора, Бургас, които са свързани помежду си с топлата връзка на магистрала "Тракия" и бързо могат да обменят човекопоток, северната морска столица остава по-самотна и изолирана.

Погледът на Варна към вътрешността на страната е къс, що се отнася до инфраструктурата. Градът не е добре свързан нито със столицата, нито със северната част на страната, нито със своя основен конкурент на юг, Бургас. И трите посоки обаче биха имали икономически смисъл. Въпреки че Агенция "Пътна инфраструктура" упорито ремонтира пътища в областта, мащабните проекти, които биха довели до съществена промяна, остават с неясно бъдеще.


"Хемус"

Магистрала "Хемус" е най-дълго строящата се магистрала у нас (първата й копка е през1974 г.) и изграждането й продължава да е под въпрос въпреки многобройните обещания на управляващите. Едната трудност е липсата на европейско финансиране, а другата - натрупването на големи инфраструктурни проекти, за които има отделено такова, съответно те трябва да бъдат завършени в определени срокове и енергията на строителния бранш се концентрира там.

От нея са построени общо 170 от общо 420 км - в началото и в края й. Последните 74 км от Шумен до Варна свързват двете области, но оттам нататък нишката се губи. През 2019 г. ще има нови 9 км от Ябланица и Боаза (тоест доста по на изток от Варна), а през 2020 г. би трябвало да са готови и 16 км между Буховци (близо до Търговище) и Белокопитово, което е до Шумен. И все пак остават над 220 км, които са далеч от финала.



През последните месеци рязко магистралата влезе в дневния ред на правителството - дали заради предстоящите избори или просто й дойде времето. Правителството възложи на държавна компания - "Автомагистрали", да построи до 2024 г. 134 км от "Хемус" за 1.34 млрд. лв., като дружеството има съмнителен опит и капацитет.

Това пак оставя около 90 км, за които няма конкретен строителен план. Пътната агенция тепърва обяви търг за разширен идеен проект за следващите 46 км след Велико Търново през май. След това ще се готви парцеларен план, трябва да се проведат процедури за обществени поръчки, техническо проектиране, строителство и чак тогава ще може да се повярва на реалността. Както се вижда от случая с магистрала "Черно море" - често изказаните намерения остават в застой през годините заради други приоритети.

"Черно море"

Магистрала "Черно море" би била естествено продължение на южната "Тракия". Дотук са построени само 10 км магистрала - между Аспаруховия мост във Варна и с. Приселци. Според Интегрираната транспортна стратегия на Министерския съвет от 2017 г. стойността на останалите около 95 км по крайбрежието би била 430 млн. лв.

През 2017 г. от пътната агенция обясниха пред "Капитал" че се предвижда да бъде разработена тръжна документация за избор на изпълнител за изготвяне на разширен идеен проект за трасето, като през 2018 г. да се изпълни първият етап от изработването на разширен идеен проект. Справка в регистрите на АПИ показва, че такъв търг не е имало, изпълнител съответно също, което значи, че работата по магистралата е замразена засега.

Срокът за изпълнение на проекта с пари по оперативна програма транспорт е 10 юни 2020 г., което значи, че при мобилизация може да се направят първи стъпки по оценки за въздействие върху околната среда например. Но не очаквайте нещо скоро.

Капитал градове: Варна

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Варна". Изданието изследва икономиката на Варна и региона, разказва за успешните практики, очертава проблемите и техни решения.

В изданието ще прочетете още:

  • Икономиката на Варна в числа - заетост, средна заплата, БВП
  • Е-байкове, яхти и други предимства да живееш на морето
  • Милиони охлюви и какво да правим с тях
  • Шумен се цели в автопроизводството
  • Лавандуловото бъдеще на Добрич

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От гларус на гларус, и от авер на авер 1 От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

29 юни 2019, 2659 прочитания

Трансформирай това Трансформирай това

Разплащанията ще стават все по-евтини, бързи и прозрачни благодарение на новите бизнес модели, но и на блокчейн технологията

29 юни 2019, 1767 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Новите и старите инвеститори на Шумен

През последните години тихо и кротко градът успя да привлече нови компании, сред които няколко турски

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

Нищо, следващия път

България почти сигурно загуби битката с Турция за завода на Volkswagen, но натрупа безценен опит, който може да използва за привличането на други проекти

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Арх. Стефка Георгиева и елегантният брутализъм

Виена се запознава с наследството на една изключителна българска архитектка. Ние също.

Made in Poland

"АБВ на полския дизайн" в Пловдив изследва един век история и поставя въпроса за преосмислянето на миналото