От гларус на гларус, и от авер на авер
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От гларус на гларус, и от авер на авер

От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

Йоанна Иванова
10157 прочитания

© Diagonal


"Пазарът на крафт бира в България и специално Варна преди няколко години не съществуваше." Пред "Капитал Градове" по темата разсъждават основателите на "Авери биърс" - Александра Танева, Алдо Давидов, Венцислав Тонев и Карен Хазарян. Може да им се има доверие, защото знаят доста за крафт бирите в България.

Четиримата първоначално се обединяват около общия интерес към скалното катерене, а впоследствие - към варенето на домашна бира. Започват да ходят по конкурси, откъдето се връщат с добри отзиви, а впоследствие се ражда идеята за магазина. "Липсваше ни хубавата бира и бяхме достатъчно смели да направим магазина", разказват те. Така "Авери биърс" отваря врати през 2015 г., а три години по-късно се появява неговото естествено продължение - бар "Диагонал", където се предлага единствено наливно пиво, а бирата често се сменя. "От самото начало след като направихме магазина, искахме да отворим и бар, но трябваше да мине време и да натрупаме и опит", разказва Венцислав.

Но пътят до този момент не е лесен, тъй като дотогава сцената се развива преди всичко в столицата. Във Варна се знае много малко за крафт бирата. Няколко години по-късно градът е наваксал този дефицит и доказва, че упоритата работа дори на малка група хора може да донесе промяна в общата среда. Въпреки че у нас крафт бирата все още представлява под 1% от общата консумация, очакванията за развитие са подхранвани от нарастващото търсене в по-големите градове и по всичко изглежда, че Варна е много важна част от този процес. В града се намира най-голямата българска крафт пивоварна, популярност придобиват и други микропивоварни, а специализираните магазини и барове се множат.

Малко по малко, с доста говорене и доста внимание към клиента пазарът във Варна се разви, разказва Венцислав Тонев, съосновател на "Авери биърс" и "Диагонал".
Фотограф: Цветелина Белутова

Център на крафт бирата

"Варна и София са двата центъра на крафт бирата у нас", смята Деян Иванов, главен пивовар и управител на най-голямата крафт пивоварна у нас - "Гларус крафт брюинг". Пивоварната, намираща се във варненското село Слънчево, е основана през 2014 г. и само за няколко години брандът успя да се наложи като абсолютен лидер в страната, а според представители на бранша проправи пътя на крафт бирата до по-широка аудитория.

"Капацитетът ни е около 100 хил. литра месечно, разказва пред "Капитал" Деян и допълва: Всеки път, когато наближим 70% от капацитета си, го разширяваме. Миналото лято направихме третото такова разширение." Иванов споделя, че близо 90% от произведеното в пивоварната количество се разпределя между София и Варна в пропорционално съотношение. Брандът произвежда пет различни вкуса и има една лимитирана серия - Signature, през която до момента има представени други четири.

"Варна и София са двата центъра на крафт бирата у нас", смята Деян Иванов, главен пивовар и управител на "Гларус крафт брюинг".
Фотограф: Цветелина Белутова

Според Деян Варна вече може да се похвали с много добро покритие на магазини и барове, които предлагат хубава крафт бира. Друго предимство вижда и в това, че са повече и местата, които предлагат разливане в PET бутилка, което намалява себестойността на крафт бирата и я прави по-достъпна за клиентите.

Това се движи с промяна във вкусовете и с опознаването на продукта, казва Венцислав Тонев от "Авери". "В началото хората не знаеха какво искат и какво им харесва, защото просто не бяха опитвали такава бира. Тогава в магазина бяха повече въпросите за самите стилове, докато сега клиентите в магазина и бара идват и питат за определен стил. Трябваше да минем един "обучителен" период, защото тази бира е по-скъпа, но за сметка на това хората разбират за какво си дават парите. Малко по малко с доста говорене и доста внимание към клиента пазарът във Варна се разви", обяснява той.

Път и на по-малките

Братята Александър и Николай Балачеви, които стоят зад варненския бранд Brothers Brew Team, също започват да се занимават с варене на бира в периода около 2013-2014 г. Тогава те са едни от шепата български ентусиасти, които се занимават с домашно пивоварство. "Допреди няколко години у нас нямаше магазини и барове за крафт бира. Първите крафт бири, които опитахме, бяха наше производство", разказват те.

"С времето у нас започна да става като минипивоварна, затова малко по малко започнахме да търсим помещение и оборудване", разказва Николай. Двамата основават компанията в края на 2017 г. и в момента в микропивоварната им в Аксаково се произвеждат седем различни вкуса. Капацитетът им е все още далеч от мощностите на "Гларус" - около 4 хил. литра на месец, като през изминалата година са произвеждали осреднено около 2 хил. литра месечно, и само Александър се занимава с варенето на пълен работен ден.

Братя Балачеви превръща хобито в бизнес и отварят своята микропивоварна през 2017 г.
Фотограф: Цветелина Белутова

"През 2015-2016 г. беше по-лесно да излезеш на пазара, защото тогава нямаше толкова голяма конкуренция. Сега се отвориха много магазини, има и много внос. Ти се нареждаш на рафтове до пивоварни, които вече са утвърдени и навън, и у нас", разказва Александър.

Въпреки това братята вече имат с какво да се похвалят. Освен че продукцията им се приема радушно в специализираните магазини и барове във Варна - в "Диагонал" например, където в началото на миналия месец бяха с три вкуса, бирата на Brothers Brew Team вече е налична в софийските хипермаркети "Метро", а скоро и на централен склад. В столицата са представени още в супермаркетите на веригата "Фантастико", а пред "Капитал" споделят, че водят преговори и с известна варненска верига магазини.

Очакванията

Макар пазарът на крафт бира у нас все още да е малък, очакванията на варненските играчи са за растеж на сегмента - както в града, така и в цялата страна. Показателен за тях е интересът на големите пивоварни към крафт бирата, който пък се задвижва от променящите се вкусове на българския потребител. Мотивира ги и посещаемостта на заведенията. И магазинът, и барът вече имат редовни клиенти, но основателите виждат голям интерес и от туристите в града, които търсят крафт бира. Пред "Капитал" Венцислав разказва, че разчитат на клиентите си за реклама на заведенията, както и че голяма част от тях оставят положителни оценки на страниците им онлайн. "Хората привличат хора, а това е най-добрата реклама", смята той.

"В момента в страната има много повече крафт пивоварни, специализирани магазини и барове за крафт бира, все повече ресторанти и барове, които наред с масовите бири предлагат и крафт такива", обясняват основателите на "Авери биърс".

Рецептата за успех е ясна, смятат и Деян от "Гларус", и братя Балачеви - от една страна е качеството на продукта. Но има и друго. "Крафт пивоварните не сме страшни за големите компании с количествата, които произвеждаме, казва Деян Иванов от "Гларус", а с културата, която носим."

Още места за любителите на крафт бира във Варна

Бар "Щайгата", ул. "Стефан Стамболов" 4

Бар БарЪТ, Княз Борис 24

Бира бар Ключето, ул. "Русе" 27А

Магазин-бирария "Бира ООД", ул. "Любен Каравелов" 28

"Пазарът на крафт бира в България и специално Варна преди няколко години не съществуваше." Пред "Капитал Градове" по темата разсъждават основателите на "Авери биърс" - Александра Танева, Алдо Давидов, Венцислав Тонев и Карен Хазарян. Може да им се има доверие, защото знаят доста за крафт бирите в България.

Четиримата първоначално се обединяват около общия интерес към скалното катерене, а впоследствие - към варенето на домашна бира. Започват да ходят по конкурси, откъдето се връщат с добри отзиви, а впоследствие се ражда идеята за магазина. "Липсваше ни хубавата бира и бяхме достатъчно смели да направим магазина", разказват те. Така "Авери биърс" отваря врати през 2015 г., а три години по-късно се появява неговото естествено продължение - бар "Диагонал", където се предлага единствено наливно пиво, а бирата често се сменя. "От самото начало след като направихме магазина, искахме да отворим и бар, но трябваше да мине време и да натрупаме и опит", разказва Венцислав.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK