С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 юни 2019, 8:30, 2736 прочитания

Внучката на капитана

С ветроходна академия "Кор Кароли" Антоанета Георгиева иска да върне на варненци интереса към ветроходството като спорт, хоби и професия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Събота следобед във Варна. Слънчево е и има лек вятър. На пешеходната зона до Морската гара е пълно с хора - някои се разхождат, други карат колело, трети са предпочели новите заведения в района. Колкото повече приближавате към разположеното в близост Яхтено пристанище, толкова по-малко хора срещате по пътя си.

Това иска да промени Антоанета Георгиева, която с усмивка скача от акостиращата яхта под знамето на ветроходна академия "Кор Кароли". Антоанета съосновава академията през 2018 г. с една цел - да популяризира ветроходството чрез достъпни курсове и да предаде на повече варненци ветроходни умения и знания. Защото в крайна сметка колко са градовете по света, в които човек има възможността да изпие сутрешното си кафе на палубата на яхта или да поплава след работа?


Ветроходството като кауза

Докато говори за ветроходство, очите на Антоанета блестят. Подобно на всички останали ветроходци тя наистина харесва това, което прави. Морето има този ефект - тя се занимава с това от едва няколко години, но достатъчно, за да превърне ветроходството в своя кауза. Предишната ѝ работа е на твърда земя - работи около петнадесет години в банковия сектор. През 2015 г. започва да се занимава с обществено полезна дейност. Някъде тогава истински се отдава на ветроходството и се замисля за състоянието му във Варна.

"Какво е икономиката по дефиниция? С ограничен природен ресурс да се постигне максимална ефективност. За мен това е един много болен проблем във Варна. Ние ѝ казваме Морска столица, а всъщност въобще не използваме морето", посочва очевидното Антония.



Ако и да е под платна само от няколко години, морската сол е в кръвта ѝ. Дядо ѝ - капитан Георги Георгиев, е първият българин, обиколил света на яхта през 1976 г. Негова е прословутата "Кор Кароли", която днес е във военния музей на Варна и на чието име е годишната регата в Черно море. "Една от каузите на дядо ми е била повече хора да обърнат внимание на ветроходството, което той популяризира именно с това постижение", разказва Антоанета. Четиридесет години по-късно неговата наследничка се бори със същото.

Тя започва своята мисия с два проекта под шапката на Яхт клуб "Кап. Г. Георгиев - Порт Варна" - "Под ветрила" (2016 г.) и "Ветроходна академия" (2017 г.). Проектите са финансирани от община Варна и Министерството на младежта и спорта и включват обучения по ветроходство на млади хора, регатно съдийство и провеждане на първата за България междууниверситетска регата "Академика".

Проектите показват на Антоанета, че в града има изключително голям интерес, но някой трябва да се занимава с това. Затова през 2018 г. тя и ветроходецът Павлин Надворни основават ветроходна академия "Кор Кароли" като социално предприятие (като управител в Търговския регистър е записана майката на Антоанета).

В академията работят четирима инструктори, които вече са обучили над 300 души.

В академията работят четирима инструктори, които вече са обучили над 300 души.

Фотограф: Цветелина Белутова

Митове и възможности

Според варненката има няколко фактора, които пречат на повече българи да практикуват ветроходство. "Подценяваме това, което имаме като ресурс, подценяваме, че сме морска държава", смята тя. И обяснява: "Черно море е едно уникално море, освен че е много красиво, това море е най-добрият учител по ветроходство." По думите ѝ Черно море има много предимства - ниска соленост, по-малка плътност на водата, затворено море. Варна е допълнително облагодетелствана заради Варненското езеро, където може да се плава, ако в морето условията не са подходящи или ако искате да избягате от прословутата черноморска вълна.

Тъй като ветроходството е занимание, което изисква спокойствие, ресурси и стабилност, не е чудно, че преходът е това, което прекършва развитието на това хоби. "През 80-те години на миналия век у нас ветроходството е било в разцвета си и изключително много хора са се занимавали. Сега виждаме, че много липсва поколението от 90-те години до началото на 2000 г. Това поколение не е имало възможност да се учи на ветроходство", казва Антоанета.

Ветроходството има слава на скъпо занимание, но тя посочва, че много зависи от сравнението. "Да имаш ветроходна яхта не е лукс - струва колкото една нова кола, но с тази подробност, че на яхтата можеш да живееш, да пътуваш и да си свободен през цялото време", смята тя. Освен това не е задължително да притежаваш яхта, можеш да я ползваш под наем, както правят огромна част от хората. Цените на курсовете пък са като тези за ски например.

Не на последно място е липсата на стимулиране от общината. Варна има всички дадености за развитието на ветроходството, но е нужно време и преди всичко инвестиции. "Развитието като ветроходна дестинация може да привлече изключително много бизнес и туристи", посочва тя. Това е важно и защото истинското ветроходство не е сезонен спорт. "Няма лошо време - ти можеш да го практикуваш в студено и топло, в слънце и дъжд."

За ветроходството няма лошо време - ти можеш да го практикуваш в студено и топло време, в слънце и дъжд, разказва Антоанета.

За ветроходството няма лошо време - ти можеш да го практикуваш в студено и топло време, в слънце и дъжд, разказва Антоанета.

Фотограф: Цветелина Белутова

Спорт, професия, хоби, терапия

"Ветроходството може да бъде спорт, професия, хоби, дори терапия", убедена е Антоанета. Целта на ветроходната академия е да предаде това съобщение и го прави по два начина - единият е да предлага курсове на достъпни цени. Академията има три нива на обучение - ветроходство за начинаещи, за напреднали и спортно състезателно ветроходство, като всяко ниво се провежда от различни инструктури и на различна яхта. "Всеки курс е интензивен, тридневен. Първия ден курсистите учат, втория - упражняват, третия - затвърждават", обяснява Антоанета. Завършилите курса за начинаещи пък могат да станат модератори, тоест да повторят курса, като този път помагат на шкипера.

Другият начин за популяризиране на каузата е чрез организирането на събития. Така през март тази година във Варна и София се провежда Национален форум "Ветроходство в Черно море" с гост-лектори ветроходци и собственици на яхти. Миналата година пък академията организира първото плаване по пълнолуние, в което се включват 25 ветроходни яхти. Флотилията плава в близост до брега с вдигнати ветрила, за да могат повече хора от плажа, крайбрежната алея и Морската градина да наблюдават и да се поинтересуват.

Антоанета е мотивирана да продължи заради досегашния успех на академията и е убедена, че във Варна ветроходството има изключително голям потенциал за развитие. Споделя, че сезонът за обучения тази година бързо се запълва, като вижда и растящ интерес от чужденци.

"Крайната цел е да накараме хората да видят магията на морето и ветроходството", казва внучката на капитана.
Академията
До момента през нея са минали около 300 души, като средната възраст на курсистите е между 40 и 50 години. "Най-младите ни курсисти са 18-годишни, а най-възрастният беше на 73", споделя Антоанета. Важна част от академията обаче е да привлече млади хора към "морската идея". "При нас младежи без финансова възможност могат да се запишат за курсовете безплатно, а всички студенти между 18 и 26 години ползват 50% отстъпка от цената на курса за начинаещи." За академията работят четирима инструктори, които обучават във всички нива.
Кор Кароли
През 1976 г. кап. Георгиев успешно завършва състезанието ОСТАР – 76 (Observer Singlehanded Transatlantic Race – ветроходна регата за сами мореплаватели от Портсмут до Нюпорт). След това той предприема и околосветско пътуване с яхтата си "Кор Кароли" - от кубинската столица Хавана в края на същата година. Преминава през Панамския канал и Маркизките острови, Самоа, Фиджи, Нова Гвинея и Австралия и стига до Кейптаун, от другата страна на Индийския океан. Капитан Георгиев достига Хавана на 20 декември 1977 г., изминавайки 23 хил. морски мили. Яхтата е 9-метрова и е построена в Полша.

Капитал градове: Варна

Текстът е част от специалното издание "Капитал градове: Варна". Изданието изследва икономиката на Варна и региона, разказва за успешните практики, очертава проблемите и техни решения.

В изданието ще прочетете още:

  • Икономиката на Варна в числа - заетост, средна заплата, БВП
  • Е-байкове, яхти и други предимства да живееш на морето
  • Милиони охлюви и какво да правим с тях
  • Шумен се цели в автопроизводството
  • Лавандуловото бъдеще на Добрич

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

От гларус на гларус, и от авер на авер 1 От гларус на гларус, и от авер на авер

Интересът към крафт бирата във Варна расте благодарение на усилията на представителите на бранша

29 юни 2019, 2498 прочитания

Трансформирай това Трансформирай това

Разплащанията ще стават все по-евтини, бързи и прозрачни благодарение на новите бизнес модели, но и на блокчейн технологията

29 юни 2019, 1715 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Училището, в което правилата са закон

Едно от трите прогресивни училища в страната, подпомагани от "Фондация за образователна трансформация" на Явор Джонев, работи във Варна

Откриване, закриване и нови въпросителни около "Исторически парк"

Дружеството зад парка официално смени собствеността си, а сред акционерите изплуват познати имена

Защо се срина морският туризъм

Сезонът се движи с намаление от 20%, а туристическото министерство закъснява с мерките за следващото лято

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Sympathy for the Writer

Биляна Курташева за книгата си, посветена на неподозираните връзки между различни произведения, периоди и личности

I like to move it, move it

В света на Ingress - GPS базираната игра от създателите на Pokemon Go, която подтиква към движение и социални контакти