С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 окт 2019, 10:49, 3017 прочитания

Споделените пространства в Пловдив: по-скоро кауза, отколкото бизнес

Основателите на "Котка и мишка", "Лимакон" и "Отсреща" се борят за развитието на града, въпреки че бизнесът им все още не е на печалба

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Основателите на "Котка и мишка", "Лимакон" и "Отсреща" се борят за една кауза - развитието на града, въпреки че бизнесът им все още не е на печалба.
Споделените пространства определено са част от "тренд листа" на Града под тепетата. Макар и все още да им се налага да "образоват" хората за концепцията им, предприемачите, занимаващи се с този тип бизнес, са оптимисти. Тях ги обединява не толкова стремежът да печелят средства, а каузата за развитието на града. Пловдив се отваря все повече към иновациите и затова сега е подходящият момент да се запознае с коуъркингите. "Капитал" се срещна с представителите на някои от най-популярните от тях - "Котка и мишка", "Лимакон" и "Отсреща".

1. "Котка и мишка"


Може да се каже, че Димитър и Виктор Семкови и Ивайло Дернев са кръстниците на пловдивския арт квартал "Капана". Техният бар "Котка и мишка" е едно от най-популярните заведения в града. Изненадващото е, че планът за създаването му не е бил особено амбициозен. Всичко започва с решението на съдружниците да купят една къща, където да разположат офиси. Или по-скоро да положат физическите основи на своята редакция, тъй като Семков и Дернев са преди всичко журналисти и бизнесът им съществува главно за да финансира техните медии - "Под тепето", "Капана.бг" и Lost in Plovdiv.

А барът е прикрепен към самите офиси с първоначалната идея да е там за всеки случай, ако не им провърви с медиите. Всъщност именно удобството на тази комбинация - бар плюс офис, ги подсеща за създаването на коуъркинг пространство. "Работейки над бара, започнахме да усещаме ползите - взимаме си кафе и се наслаждаваме на приятна атмосфера, срещаме се с различни хора - наши събеседници и клиенти", разказва Димитър Семков. Не след дълго всички са на мнение, че този "техен си" коуъркинг може да прерасне в нещо по-голямо и смислено.

И макар барът да става все по-атрактивен, а клиентите да искат разширяването му, Семков е категоричен, че идеята сама по себе си никога не е била просто да отворят бар и да печелят пари. Тя се крепи върху развитието на местната общност, популяризирането на модерните практики в града, привличането на млади и креативни хора. А това значи формиране на общност и предоставяне на среда - нещо, което барът вече прави, но в определените си граници. "Не сме кръчмари", отсича Семков. Затова и логичното продължение е коуъркинг.



Първата му част е разположена в съседната до бара къща и работи вече година и половина. Тя има две зали, които са предназначени най-вече за екипи или хора, които се нуждаят от по-голямо уединение. Втората е от тази година и е един етаж до самия бар, до редакцията на екипа. В нея се събират "подвижните хора". Самият бар също предоставя спокойна среда през деня и реално също функционира като споделено пространство. "Барът подкрепя коуъркинга, а коуъркингът допринася за оборота на бара. Тоест те се допълват", обяснява Семков.

Димитър Семков, "Котка и мишка"

Фотограф: Велко Ангелов
Относно бизнеса за споделените пространства в Пловдив Семков казва нещо, което и другите в сферата ще потвърдят - не е рентабилен, ако разчиташ само на него. Достатъчен, за да се покрият разходите, но не и печеливш. За екипа на "Котка и мишка" това не е особено важно така или иначе - както този, така и останалите бизнеси (с бара и с къщите за гости) съществуват, за да подпомагат медията. Според Семков коуъркингът би бил успешен само при по-голям капацитет - нещо, което фирмата не може да си позволи, защото вече е "окупирала" малките къщички, а и основната цел все пак е да свързва хората, не да ги отдалечава (макар и пространствено).

Интересна е прогнозата, която той рисува за бъдещето на коуъркинга (и не само): "Начинът на работа се променя и след 6-7 години една огромна част от хората по света ще работи различни професии, които няма да са свързани с едно конкретно място.
Този тренд е свързан с движението на хората. След време е съвсем вероятно даже да има споделено живеене, не само споделено пространство. Навиците на хората се променят. Това чака и офисите", обобщава той.

Цените на коуъркинг пространството според собствениците му са едно от основните му предимства. Най-изгодният и предпочитан вариант е месечният абонамент, който струва 168 лв. Тази оферта е много изгодна за стартиращите компании, които нямат собствен офис, и със сигурност е по-рентабилно от наемането на апартамент.

2. "Лимакон"
Обичайната миризма на Limacon е тази на мъфини. Тук постоянно се готви - толкова, че минувачите влизат да питат дали това не е кафене. Зеленият цвят е подправката, а човешкото в обслужването - основното

Фотограф: Велко Ангелов

Споделено пространство? Не съвсем. "Ние предпочитаме да се наричаме обществено пространство, което дава възможност за организирането на събития." Това казва единият от основателите на "Лимакон" (Limacon), Иван Бондоков. Макар при стартирането си през 2016 г. компанията да изпълнява само коуъркинг функция, това се променя след около година, когато екипът ѝ разбира, че това не е достатъчно. Причината е проста: градът все още не е готов. Хората не разбират концепцията на тези места, търсенето не е силно и "Лимакон" решава да се трансформира в обществен център с образователна мисия.

"Разбрахме, че истинският жив организъм на Пловдив са международните компании и здравият семеен бизнес, и решихме да обърнем фокуса си върху тях. Създадохме среда, в която те да колаборират помежду си", казва Бондоков. Компанията се ориентира към цялостното обслужване - провежда вътрешни фирмени обучения (с включена зала и кетъринг), както и външни събития, обучения и семинари. "Лимакон" като споделено пространство обаче е само част от общо трите бранда, които държи компанията. Тя има външен маркетинг отдел за b2b и външен отдел продажби, който помага в оптимизирането на процесите на бизнесите.

Иван Бондоков, "Лимакон"

Фотограф: Дневник
Когато говорим за "Лимакон", на първо място идват обученията. Темите за тях са разделени на две по-големи групи: за меки умения (комуникационни, мотивационни) и професионални (управление на системи и бюджети и маркетинг). За провеждането им екипът кани партньори и ги маркетира - това включва показването на всичко хубаво (от усмихнати хора до котки), или "ефекта Limacon", както Бондоков го нарича.

Най-известният формат се нарича "Бизнес закуска". Той се провежда всеки месец и презентатори са различни лектори, които определят темата за разговор. Езикът е неформален, входът безплатен, а хората - много. "Най-трудно е да ги накараме да разберат, че преди всичко няма нищо страшно. Искаме да дойдат и да видят. Проблемът е, че те се притесняват, че е както в училище - някой ще ги посочи и те ще трябва да кажат нещо. Затова и винаги на големите събития първият ред се пълни чак най-накрая", казва Бондоков. А целта на екипа е точно обратната - "ако забележим, че някой от гостите се е скрил в ъгъла, нашата роля е да отидем да си говорим с него, няма вариант някой да си тръгне, без да е осъществил някакъв вид комуникация", казва той.

За тази мисия помага фактът, че тук няма отделни зали, а едно голямо и динамично разположено пространство с мултимедия. То събира около 100 седящи и се използва за презентации. В същото време прилежащите пространства с удобни и зелени диванчета са подходящи при разпределения по работни групи.

"Лимакон" се готви за амбициозни цели в бъдеще - иска да стане най-разпознаваемото и предпочитано място за фрийлансъри и вечерни формати, малки събития и фирмени партита. Другият залог е развитието на инфраструктурата. Една от идеите на Бондоков например е към Limacon да прикрепи заведение, където да се предлага здравословна храна.

"Споделените пространства трябва да се трансформират от обикновени места за услуга в комуникационни центрове, за да може всеки да знае, на първо място, какви са предимствата на коуъркинга. И след като интересът бъде запален, би било съвсем възможно да се образува една по-развита екосистема в България", е мнението на Бондоков.

3. "Отсреща"

Фотограф: Велко Ангелов

"Отсреща" е отскоро в семейството на коуъркингите. През последните четири години мястото е действало по-скоро като арт кътче, на което можеш да се полюбуваш, отпивайки горещи глътки качествено кафе. От началото на лятото обаче нещата са различни - ако си дошъл с подобна цел, домакините са длъжни да те "върнат" и да обяснят новата концепция.

Това всъщност хич не е толкова просто, тъй като тя съвсем не се изчерпва до споделяне на пространство. Лицата на "Отсреща" са няколко - спокойно място за работа, бар, който обслужва различни събития (само след 18 ч. в делничните дни) и кафене през уикенда. Дом е на различни изложби и събития, клубове и градски инициативи. По-цветно е, отколкото си мислите. И това не е само заради окачените по стената картини.

Още от ученик единият от основателите на "Отсреща" - Антон Вълков, си мечтае да отвори собствено кафе, което да наподобява любимото на героите в сериала "Приятели" Central Perk. Причината е, че в България рядко се срещат по-разчупени места, които не се изчерпват само до сервирането на горещата напитка.

Антон Вълков, "Отсреща"

Фотограф: Дневник
"Взех импулсивно и емоционално решение да се върна в Пловдив, след като години работих като консултант в София. Бях твърде решен да създам нещо мое и да развивам бизнес. Заедно с Христо Петров, първия ми съдружник, и сестра ми решихме да развием идеята за заведението и я надградихме с това да бъде като място, на което не си просто един безличен клиент. Искахме да има елемент на общност", разказва той. А идеята за събитията идва от философията, че сам трябва да създадеш това, което ти липсва. "Исках да се случват различни неща, които на нас са ни интересни, а не да чакаме някой друг да ги организира", споделя Вълков.

Въпреки че мястото дава шанс на подобни идеи едва от началото на лятото, в календара на "Отсреща" вече са влезли различни изложби и събития (в интервали от две-три седмици) до края на годината. Някои вече се движат по програма - така например всеки вторник в продължение на вече две години в "Отсреща" се събират членовете на клуба "Фото Свят", а в четвъртък се провеждат интересни за представителките на нежния пол дискусии. Редовни срещи тук си правят и велосипедистите в града, както и автори на литературни произведения.

"Искаме да се случват много неща. Засега сме давали шанс на всякакви идеи - провеждали са се обществени дискусии, работили сме с градски организации, които обсъждат различни инициативи (примерно против замърсяването на въздуха), прожектирали сме и филми. Много е важно физическото пространство да бъде съчетано с програма. Едно е да конструираш много зали, но без да мислиш за хората в тях, и съвсем друго е в тях да има някакво събитие, на което да се съберат да си говорят. Това е нещото, което липсва на града", казва Вълков.

Още като влезеш в "Отсреща", забелязваш, че е едно по-особено и по-креативно кътче, което бяга от строгата офис среда. Вероятно това е и причината тук да идват предимно творчески натури. Според наблюденията на Вълков най-честите посетители са хора, които работят в сферата на дизайна (включително в IT сектора), фотографията и архитектурата.

Една от отличителните страни на мястото е, че няма отделни зали. Голямо предизвикателство за един коуъркинг. Решението засега е в тишината, която всеки се стреми да спазва, за да бъде постигнато спокойствие. Липсата на стени обаче не е задължително някакъв минус - дори напротив, позволява по-голяма интеграция и пълноценен контакт с другите.

Освен това всички мебели могат да се местят в унисон с нуждите на посетителите. В бъдещите планове на съдружниците обаче е проникнала идеята за отделяне на две отделни зали - една за събития и другата за работа, но това изисква все пак значителна инвестиция.

"В идеалния вариант пространството трябва да е нещо като център, където има и кафе, и зала за събития, и коуъринг - тоест ще е разделено на шумна и тиха част", обобщава Вълков.

Капитал Градове: Пловдив

Текстът е часът от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 20 - 26 септември.

Какво ще прочетете в "Капитал Градове: Пловдив":

- Пловдив расте икономически и демографски, но е инфраструктурно неподготвен за това

- Буумтаун или как изглеждат икономическите характеристики на Пловдив

- Как се развива пазарът на имоти в града

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 335 прочитания

Захарната столица Горна Оряховица Захарната столица Горна Оряховица

Заводът се ражда заради захарното цвекло в региона. Днес е единственият производител в страната, а в близост се появяват нови сладкарски бизнеси

5 дек 2019, 3639 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Майната им на стадионите

Пловдив няма нито един модерен функциониращ стадион напук на великите традиции на местните футболни клубове

Още от Капитал
Има ли спасение за "Топлофикация София"

Общинското дружество е в критично състояние, но ръководството му твърди, че има въможноти за стабилизиране

"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Нов кмет, нова такса смет

Една от основателните причини за ръста на местните данъци и такси е увеличената цена за депониране, кои са другите

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10