С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 6 окт 2019, 16:58, 3148 прочитания

Пловдивската фабрика на американската Watts: Добре смазана машина

"ВАТТС индъстрийз" поддържа инвестиционно темпо от 3 млн. лева годишно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Петнайсет служители. С толкова е стартирала пловдивската МТБ, когато е купена през 1999 г. от американската Watts Water Technologies, Inc. Американците преценяват, че в Пловдив ще направят европейски завод за измервателни уреди на флуиди – течности и газове.

Днес във "ВАТТС индъстрийз България" работят около 300 души и текущо фирмата продължава да набира персонал, за да постигне планираните темпове на разрастване. Според Милен Найденов – оперативен директор на компанията, всяка седмица в пловдивския завод се произвеждат 120 000 манометри, термометри и дебитометри. Има ги в почти всички машини – от прахосмукачката до робота, а предприятието, казва Найденов, е толкова значимо за европейския и дори за световните пазари, че с него могат да се конкурират само китайски фирми.


Непрекъснато разрастване

Детайлите са доставени от различни европейски производители. Металните части са от Италия, всички пластмасови детайли - от България, а по-специфичните детайли са от Швейцария. В Пловдив сглобяват над 3000 различни конфигурации на основните продукти. "В този смисъл ние рядко допускаме бракуване на продукция. Ако все пак се случи някой да сгреши при монтажа, това веднага се засича от контрольори, като продукцията ни минава на три пъти стопроцентов контрол", обяснява Милен Найденов.

Продажбите на измервателните уреди обаче се осъществяват не от завода производител, а чрез центрове за дистрибуция в Италия и Германия. Всяка година фирмата инвестира в нови технологични линии - през 2018 година например инвестициите са предопределени от големите продажби на газови бойлери в света. Производството на този тип манометри нараства три пъти.



От 2015 година досега в Пловдив инвестират в нови машини между 1 и 3 милиона лева годишно. Последната инвестиция, която стартира през 2019 година и също е за около 3 милиона лева, е за най-новия продукт – уред за измерване на потоци. Инвестиционните средства са вложени само за разширение на машинния парк, без да се строят нови сгради. "Категорични сме, че новите ни машини ще бъдат български. Разработваме ги съвместно с производителите, като работим добре с фирми като "АМЕКА - София", "АПРОНЕКС - Габрово", и "Машин хед Пловдив", обяснява директорът. "В България има наистина добри машиностроителни компании, които произвеждат и елементна база, и машини, и автоматизация. Държим на българските компании, защото много бързо реагират, поддръжката на машините ни излиза по-евтино, сервизът е "подръка" и при нужда не се губи време, както е с вносната техника. Компанията майка Watts Water Technologies, Inc. финансира изцяло новата инвестиция, без да се ползват банкови кредити."

Българското дружество има годишни обороти от 22 до 24 милиона лева за последните 3 години и печалба от 0.6 млн. лева за 2018.

Продукти по поръчка

Текущите прогнози на мениджърския екип на пловдивската компания са, че за да отговори на пазарните нужди, ще трябват не само нови машини, но и повече служители. Текучеството при нас е незначително и над 50 на сто от екипа ни се е запазил през последните 12-15 години, казва оперативният директор на "ВАТТС индъстрийз България". Изискванията към новите инженери са да създават дизайна на продукта според нуждите на клиента. "Много от нашите клиенти са търговско ориентирани, но не са инженерно грамотни. Те искат да си купят готов продукт. В повечето случаи трудно се ориентират в многообразието ни, да не говорим, че понякога имат специфични изисквания, които нашите инженери трябва да разберат и да разработят точно това, което е необходимо на клиента", обяснява Милен Найденов.

Изискването на пловдивската компания към новите работници пък е просто - да имат базисни технически сръчности и познания. На останалото ще ги научат. Това става в малки учебно-работни центрове в предприятието. Едно от предимствата на фирмата е, че освен "твърда" заплата по трудов договор работниците получават надбавки за изработените изделия. При най-добрите съотношението между основната заплата и премиите за производителност достига 50:50, казва Найденов. Резултатът е, че работниците тук месечно си заработват сравнително добра заплата, върху която се осигуряват.
Lean

Когато инвестираме в техника и набираме кадри, ние се научихме да го правим по начин, който да ни позволи такава гъвкавост, че сме в състояние в рамките на един ден да разместим подредбата на машините в технологичните линии и на работните места, за да произведем навреме поръчките, обяснява инж. Матея Фратев. Инженер Фратев е човекът, който заедно с колегите си активно участвува във въвеждането на японската оперативна система за управление Lean. Тя е основана на идеята за минимизиране на пилеенето на ресурси и време при производството.

Според него ценно е, че работникът и инженерът заедно дават идеи за подобряване на работата. "Когато имаме нов продукт, събираме хората, които ще го работят, и търсим най-доброто подреждане на машините, инструментите и детайлите, така че да са удобни на хората, които ще работят. Резултатът е по-висока индивидуална производителност" обяснява инж. Фратев.

Капитал Градове: Пловдив

Текстът е часът от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 20 - 26 септември.

Какво ще прочетете в "Капитал Градове: Пловдив":

- Пловдив расте икономически и демографски, но е инфраструктурно неподготвен за това

- Буумтаун или как изглеждат икономическите характеристики на Пловдив

- Как се развива пазарът на имоти в града

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Добрата идея на Стамболийски Добрата идея на Стамболийски

Това е първата българска община с безплатен градски транспорт

19 окт 2019, 1499 прочитания

Да отвориш фабрика на 10 септември Да отвориш фабрика на 10 септември

Първият обучителен център за индустриални кадри в Пловдив се надява да предизвика революция

16 окт 2019, 2635 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
От Германия с любов

Инвеститорите от най-голямата икономика в Европа харесват Пловдив, където носят капитал и понякога дори нова етика

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Земеделецът, който не оре

Александър Китев си поставя за цел да образова земеделците за ползите от нулева обработка на почвата с "Агримат БГ"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10