С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 10 окт 2019, 12:38, 2434 прочитания

От Германия с любов

Инвеститорите от най-голямата икономика в Европа харесват Пловдив, където носят капитал и понякога дори нова етика

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пловдив обича Германия, но и Германия обича Пловдив. Възходът на индустрията около града започна с голямата инвестиция на производителите на бяла техника Liebherr, но продължи с много други фирми от най-голямата европейска икономика.

Германската индустрия в Пловдивска област е направила 5 процента от преките чуждестранни инвестиции, а 88 на сто от собствениците на немски предприятия са готови отново да инвестират тук при възможност. Това показват резултати от анализи, поръчани Германо-българската индустриално-търговска камара. "В Южен централен регион има общо 70 немски предприятия. Германските инвестиции са ключов и определящ фактор за няколко областни икономики", казва главният управител на камарата Митко Василев.


Той е много внимателен с цифрите, защото близо 1/8 от германските инвестиции в България се водят като... австрийски. Василев се позовава на доклад на Германо-българската индустриално-търговска камара, според който от 6.8 млрд. лв. директни и индиректни инвестиции в България само 5.5 млрд. (79.7%) се водят за "чисто германски". Най-голям междинен "доставчик" на немски инвестиции у нас е Австрия с 918 млн. лева (13.4%), следвана от Италия, Холандия и други с общо 7 процента.

Германските инвестиции в Пловдивска област като структура се различават от общата картина за страната ни. А тя показва, че около 94 на сто от германските инвестиции в България - директни и индиректни - са концентрирани в три икономически дейности: търговия, преработваща промишленост, финанси. Като силно развит индустриален регион Пловдив е привлякъл преди всичко индустриални предприятия, следвани от търговски. Германски финансови и застрахователни компании в Пловдив няма.

Значението на германските фирми за икономиката на Пловдивска област най-добре се измерва с няколко икономически индикатори: те притежават 1.41% от дълготрайните материални активи в региона, реализират 1.85% от нетните приходи от продажби, осигуряват 1.20% от работните места.



Големите водят още

Най-значимата германска инвестиция е на машиностроителното предприятие Liebherr. Българското му поделение "Либхер-Хаусгерете Марица" е позиционирано край Пловдив в икономическа зона Радиново. Това се случва още през 1999 година. Предприятието достигна годишно производство на 850 хил. хладилници за бита. Но освен това доведе и свои сателитни компании, предимно поддоставчици или дъщерни дружества. От 2004 г. също в Радиново се установява "Либхер-Транспортейшън Системс" и произвежда отоплителни, вентилационни и климатични системи за приложение в железопътния транспорт. "Щека електроник" - фирма, която прави окабеляването на хладилниците, се настани в Съединение и работи в нови направления като соларни елементи. Малко по-късно в Радиново се настани и "Винтерхалдер България" - доставчик на уплътнения за хладилната техника при транспорт. Нейният собственик преценява, че е икономически изгодно да пренесе част от производството си, за да спести транспортни и други разходи. И вече планира разширение. Общият брой на разкритите работни места от всички тези фирми вече надхвърля 2200, като само в "Либхер" са 1800.

Немската железопътна компания Deutsche Bahn също инвестира в Пловдивска област. Чрез фирмата си "Ди Би Карго България" през тази година тя закупи пустеещия Вагоноремонтен завод в Карлово, влагайки в сделката около 7 милиона лева. На практика германските инвеститори възстановяват дейността на предприятие, което от няколко години не работи. Компанията е в България от 2003 година и има свои собствени 50 локомотива и 500 вагона и обслужва с тях български компании. Инвестицията е логичната стъпка, за да може "Ди Би Карго" да извършва сама ремонтната дейност на своя железопътен актив. От 1 октомври централният офис на компанията ще с премести в Карлово, а планираният брой нови работни места е 70.

Пари и още нещо

Немските инвеститори "добавят стойност", която не винаги има чисто икономически измерения, казва д-р Мариана Чолакова - председател на Германо-българската търговско-индустриална камара в Пловдив и почетен консул на Федералната република в града. "Имам предвид въвеждането на немска организация на работа, подреденост и точност както в самото предприятие, така и в отношенията с работниците, клиентите и партньорите. Немският работодател в града е ценен от работника, защото коректно плаща заплати, осигуровки, премии, добавя социални пакети. А големите немски компании имат и собствени обучителни центрове, които дават възможност за кариера и по-висок жизнен стандарт дори на хора с ниско образование", казва Чолакова. В условията на остра конкуренция за работници тази етика "прелива" автоматично като стандарт и при българските работодатели, които също изсветляват взаимоотношенията си с работниците.
Инвестициите тук

През 2017 година преките чуждестранни инвестиции (включително германските) в Пловдивска област са 1.9 млрд. и бележат годишен ръст от 9.5 на сто. Най-голяма е стойността на чуждестранните инвестиции в индустрията - 1 437 млн. евро. Чуждите инвеститори влагат свои капитали основно в секторите търговия, ремонт на автомобили и мотоциклети, транспорт, складиране и пощи, хотелиерство и ресторантьорство. С най-голям размер на преките чуждестранни инвестиции е община Пловдив - 66.8%, следвана от община "Марица" с 11.6% и община Раковски - 5.2%.

Капитал Градове: Пловдив

Текстът е часът от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 20 - 26 септември.

Какво ще прочетете в "Капитал Градове: Пловдив":

- Пловдив расте икономически и демографски, но е инфраструктурно неподготвен за това

- Буумтаун или как изглеждат икономическите характеристики на Пловдив

- Как се развива пазарът на имоти в града

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уиски в сандък Уиски в сандък

Уиски бар "Сандъкъ" в Пловдив има винаги налични 250 вида уиски

9 ное 2019, 1812 прочитания

Традиции, качество, иновации. От ЗАХАРНИ ЗАВОДИ Традиции, качество, иновации. От ЗАХАРНИ ЗАВОДИ

Групата продължава с амбициозни инвестиции и през следващите години

9 ное 2019, 2129 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Европейските инвестиции на Пловдив

Бизнесът в региона влага средства в машини, а властта подобрява инфраструктурата и градската среда, къде успешно, къде не

Още от Капитал
Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10