С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 19 окт 2019, 8:30, 13752 прочитания

Добрата идея на Стамболийски

Това е първата българска община с безплатен градски транспорт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В град Стамболийски не търсят кондуктори, нито нови модерни решения за таксуване. Няма нужда – транспортът тук е безплатен за всеки, който се качи в автобусите.

Кметът на града Георги Мараджиев дава икономическата логика на това решение: "Със средства от бюджета на общината купихме два нови автобуса – всеки по 105 000 лв. Точно толкова плащахме годишно на фирмата превозвач. От март 2019 г. автобусите стават актив на община Стамболийски. В бюджета има заложени и средства за работна заплата на двамата шофьори – по 1000 лева месечно, плюс 1000 лева за бензин, с който се покрива разстоянията не само вътре в град Стамболийски, но и до съседните села Йоаким Груево, Куртово Конаре, Ново село и Триводици."

[Георги Мараджиев facebook]

Прекратяват първата обществена поръчка заради техническа грешка в документацията. Обявена е втора и тя се печели от българска фирма, която доставя автобусите от турски производител. В бюджета на общината не е заложен нито лев за ремонт и поддръжка на новите превозни средства, защото по договор те са в гаранция цели пет години. В Стамболийски разчитат да купят нови, защото тези вече ще са се изплатили.


На 7 март 2019 г. новите автобуси пристигат в града и започват работа – три пъти на ден – сутрин, обед и вечер - обхождат градските спирки и отиват до селата. Така община Стамболийски става първата в България, която направи обществения транспорт безплатен.

40 лева по-малко

Днешният безплатен градски транспорт в Стамболийски има пилотен проект още от 2016 г., когато общината купува малък бус за трудноподвижните хора в града. Бусът е закупен по спечелен проект. По заявка превозното средство вози хората безплатно до болници, до магазин и навсякъде, където те имат нужда. Работата се върши от шофьор, назначен по проекта.

[Георги Мараджиев facebook]

Сега, когато автобусите в Стамболийски вече са безплатни за всички, микробусът вози трудноподвижните хора до Пловдив просто за да се разходят или да отидат да решат здравни проблеми в по-големия град. Този проект помага за идеите при избора на новите турски автобуси. Те имат подвижни рампи за майки с детски колички и за трудноподвижните хора.



Впрочем сравнително късите разстояния в града и до съседните три села съвсем не са формирали евтина услуга преди 2018 г. Цената на билета в Стамболийски е била 1 лев, а извън града – 1.20 до 2 лв. в зависимост от разстоянието. Пресметнато иначе, всеки ползващ градския транспорт е трябвало да заделя от личния си бюджет по 40 лв. месечно само за да отиде на работа и да се върне вкъщи. За хората от село сумата е двойна. Тук не включваме разходите, които се правят в почивните дни. "Хората оцениха много добре чрез джоба си безплатния транспорт", заключава Мараджиев. Въпросът е дали общината ще може да си позволи да поддържа тази схема на всеки няколко години, което Стамболийски ще открие като пионер.

Поздрави от Виена

В края на 2018 г. реализацията на проекта за безплатен градски транспорт в Стамболийски и съседните села е оценена и в Европа от Института за иновации в политиката, Виена. Проектът е предложен заедно с още други шест инициативи за участие в конкурс "Иновации в политиката" и печели най-много точки, а след това се класира в първите десет, в конкуренция с още 600 други от 11 европейски страни.

Оценката е получена чрез анкета сред 1054 европейски граждани, избрани на случаен принцип. "Важно е и друго – заедно с колеги кметове на малки населени места от Германия и Ирландия ще търсим начини да внесем в европарламента предложение да бъде създадена специална програма за безплатен градски транспорт в малките общини на ЕС, има амбиции Георги Мараджиев. Тогава това, което работи добре у нас, ще заработи и в цялата Европейска общност."


Капитал Градове: Пловдив

Текстът е часът от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 20 - 26 септември.

Какво ще прочетете в "Капитал Градове: Пловдив":

- Пловдив расте икономически и демографски, но е инфраструктурно неподготвен за това

- Буумтаун или как изглеждат икономическите характеристики на Пловдив

- Как се развива пазарът на имоти в града

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уиски в сандък Уиски в сандък

Уиски бар "Сандъкъ" в Пловдив има винаги налични 250 вида уиски

9 ное 2019, 1898 прочитания

Традиции, качество, иновации. От ЗАХАРНИ ЗАВОДИ Традиции, качество, иновации. От ЗАХАРНИ ЗАВОДИ

Групата продължава с амбициозни инвестиции и през следващите години

9 ное 2019, 2443 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
Как небето над Панагюрище гръмна

За седма поредна година градът е домакин на световния шампионат по фойерверки

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10