С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
26 окт 2019, 8:00, 4475 прочитания

Как небето над Панагюрище гръмна

За седма поредна година градът е домакин на световния шампионат по фойерверки

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тази година между 68 хил. и 70 хил. души общо са присъствали на трите дни от надпреварата с фойерверки.
Знаете ли, че всяка година Панагюрище е домакин на световно първенство? По-вероятно е да не знаете. Единственото по рода си в региона световно първенство по фойерверки събира на едно място всяка година едни от най-добрите международни пиротехници. Светлинната програма се превръща в традиционно събитие, което популяризира Панагюрище и околните градове като туристически дестинации и посреща хора от цял свят. А защо не сте чували за него? Добър въпрос.

От инициатива до световен шампионат


За първи път състезанието се провежда през 2013 г. Инициатор на събитието е панагюрската компания "Огнена хризантема", която е специализирана в проектиране, дизайн и реализация на шоута с професионални фойерверки. Екипът на фирмата дълги години участва в различни състезания по света и има редица спечелени награди. Така решават в партньорство с общината да организират първия световен шампионат по фойерверки на Балканите, като по този начин популяризират както града, така и пиротехниката.

По подобие на международните събития и в Панагюрище могат да участват само отбори, съставени от професионални пиротехници, които най-често са компании с бизнеси в областта на фойерверките. "Нарекохме го световно първенство, защото каним отбори, които са заемали призови места в подобни фестивали по света. Нямаме за цел да излъчим български екипи, а чуждестранни", разказва пред "Капитал" собственикът на "Огнена хризантема" Иван Иванов. Организаторите се спират само на чуждестранни отбори, защото по думите на Иванов местните състезатели достатъчно добре познават работата си, а за да се развиват, е необходимо да виждат чужди примери.

Всяка година събитието се провежда през май и се финансира от спонсори, най-големият от които е медодобивната "Асарел Медет". От организаторите не коментират в какъв размер е бюджетът на събитието, но по думите им той не се е променял през тези седем години от провеждането на шампионата. Именно ограничените парични средства възпрепятстват разрастването на събитието, а за да се спестят разходи, чуждестранните отбори, които взимат участие най-често, са от Европа и Русия. "С бюджета покриваме всички разходи по придвижването, настаняването и пиротехниката, с която участват отборите", казва Иванов.



За всеки има нощ

Събитието продължава общо три дни, в рамките на които се представят три отбора - по една нощ на всеки. Задължително условие е участниците в българския шампионат по фойерверки да са заемали призови места – първо или второ – в други първенства по света. В тазгодишното издание на събитието в Панагюрище взеха участие отбори от Норвегия, Латвия и Русия.

Всички отбори разполагат с еднакви материали, с които да подготвят светлинното и музикално шоу. Тази година например от бюджета на събитието са заделени средства за 3250 броя фойерверки на отбор, които могат да бъдат използвани и комбинирани в различна последователност. "Всеки изстрел е свързан със системата за озвучаване. С началото на музиката започва и програмата на екипа. Изстрелите отговарят на конкретни тонове, а фойерверките се пускат автоматично", обяснява собственикът на "Огнена хризантема" и организатор на събитието.

Иван Иванов разказва, че на повечето международни първенства организаторите предоставят на участниците списък с различни видове фойерверки и фиксиран бюджет, в рамките на който да изберат материалите си. В Панагюрище обаче отборите започват при абсолютно равен старт с еднакви материали. "Обикновено подготовката за шоуто с фойерверки на всеки от отборите отнема около месец, в който изчистват концепцията на програмата си, музиката си и построяването на фигурите в небето", обяснява още Иванов.

През всеки от трите дни на събитието по един отбор представя светлинното си шоу. Първо започва с подгряваща заря, след което има около 2 минути свободно шоу без музика, а накрая на вечерта представя и същинската си програма, с която се състезава. Тя продължава между 5 и 7 минути, в които присъстващите наблюдават пиро-музикалното шоу.

Представлението с фойерверките на всеки отбор се оценява от независимо жури, съставено от представители на общината в Панагюрище и на бизнеса. Именно защото не са професионални пиротехници, те разполагат с редица критерии, по които оценяват отборите. "Гледа се тематиката на музиката и доколко фойерверките в небето се синхронизират с нея. Оценява се как са построени картините и къде са поставени акценти чрез пиротехническите изделия", разказва Иван Иванов. Победителят всяка година печели купа и плакет.

Магнит за туристи

Първенството по фойерверки в Панагюрище няма бюджет за реклама и не търси целенасочено популяризиране, заради което е възможно и да не сте чували за него досега. Но въпреки това с всяка следваща година тридневната програма привлича все повече туристи. По неофициални данни тази година между 68 хил. и 70 хил. души общо са присъствали на трите дни от шоу програмата. "Предишни участници в състезанието продължават да идват на събитието като гости с техните семейства. Има много посетители от Русия, а от София и Пловдив пристигат цели автобуси с публика", казва Иванов. Той допълва, че благодарение на големия интерес местата за настаняване в Панагюрище напълно се заемат и хората често нощуват в Пловдив, Пазарджик, Старосел и други градове в близост. Гости за състезанието с фойерверки пристигат също от Турция и Гърция, а някои туроператори организират вече и екскурзии до Панагюрище конкретно за трите дни от представлението.

По света страните, където се провеждат подобни първенства, успяват да ги превърнат в бизнес, като продават билети за събитието, които по думите на Иванов може да варират между 20 евро и 60 евро. За България обаче това все още според него не е възможно и затова и в трите дни шоуто е безплатно за публиката.

Увеличава се и броят на желаещите отбори да участват в състезанието, но ограниченият бюджет към момента позволява представянето само на три. "Имаме заявен интерес от екипи за още години напред, а капацитетът ни позволява да представяме по 2-3 отбора на ден, което обаче значително увеличава и разходите", казва Иванов. Затова от организаторите дават възможност на отборите, които имат желание да се включат, да заплатят разходите си и да станат част от надпреварата. Така в състезанието в края на май 2020 г. ще участват със сигурност пиротехници от Германия, а за останалите два отбора се очаква финално потвърждение.

Състезанието може да излезе и извън границите на Панагюрище. "Имаме предложение да направим подобни събития на морето и в Централна България, но все още уточняваме подробностите с общините", казва Иванов. В Панагюрище шоуто с фойерверки може да се развие в посока по-дълга продължителност на събитието и включването на допълнителни ефекти като огньове и лазери. Всичко това обаче е свързано с пари. Докато организаторите не решат дали да таксуват гостите или не намерят друг голям спонсор, тези планове засега се трупат.

Капитал Градове: Пловдив

Текстът е часът от специалното издание "Капитал Градове: Пловдив". Изданието се разпространява заедно със седмичния "Капитал" в периода 20 - 26 септември.

Какво ще прочетете в "Капитал Градове: Пловдив":

- Пловдив расте икономически и демографски, но е инфраструктурно неподготвен за това

- Буумтаун или как изглеждат икономическите характеристики на Пловдив

- Как се развива пазарът на имоти в града

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Другият Югозапад 1 Другият Югозапад

Благоевград често остава в сянката на столицата в статистически най-богатия район в България

6 дек 2019, 3114 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 1010 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Капитал градове" Затваряне
На село, при машините

Как Калояново стана част от германската индустриална верига

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10