Гръцкият бизнес в Пловдив: С панаирно начало и млечен лидер
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гръцкият бизнес в Пловдив: С панаирно начало и млечен лидер

Пловдив има исторически значима роля в развитието на българско-гръцките бизнес отношения, защото пътят на гръцките фирми, навлизащи тук, обикновено минава през панаира

Гръцкият бизнес в Пловдив: С панаирно начало и млечен лидер

Чуждестранните инвестиции от юг растат чувствително в последните години

3316 прочитания

Пловдив има исторически значима роля в развитието на българско-гръцките бизнес отношения, защото пътят на гръцките фирми, навлизащи тук, обикновено минава през панаира


Когато след 1989 година гръцкият бизнес проглежда към България, неговото "увеличително стъкло" за инвестиционния климат в страната се нарича Международен пловдивски панаир. По оценката на Минко Герджиков - изпълнителен директор на Гръцкия бизнес съвет в България, директор на дирекция и заместник-министър на икономиката (1992 - 1998) - Пловдив има исторически значима роля в развитието на българско-гръцките бизнес отношения. Защото пътят на гръцките фирми, навлизащи тук, обикновено минава през панаира. "Гръцките инвеститори ползваха национална подкрепа чрез структурата за насърчаване на експорта. Сътрудничеството ни толкова се разшири, че подех инициатива Пловдивският панаир и Солунският панаир да си разменят изложбени площи за представяне на националния бизнес в другата страна. Този договор работеше до 2000 г. На два пъти имаше изложба само на гръцки стоки и инвестиции в Пловдивския панаир. Всичко това продължи до момента, в който панаирът бе приватизиран. Пловдив беше моторът на българско-гръцките икономически отношения. Сега всички гръцки фирми, които искат да влязат на българския пазар, идват в изложбения център на София. Пловдив трябва много да поработи, за да си върне водещата роля в привличането на гръцки бизнес в България", смята Герджиков.

За "панаирния" път на една гръцка фирма разказва инж. Георгиос Александрис, съсобственик и изпълнителен директор на "Александрис инженеринг". "Ние започнахме бизнеса си в България от Пловдив в началото на 1999 г. От 1996 г. започнахме да участваме в Международния панаир, защото българският пазар представляваше вече интерес за нас. Видяхме, че има пазар за продукцията ни и направихме първата стъпка на семейната ни фирма "Александрис" извън Гърция", спомня си инж. Георгиос Александрис. Компанията най-напред отваря малък магазин в Пловдив. През 2003 г. изгражда от нулата новата си фабрика, а от 2004 г. започва производство на детайли за хранително-вкусовата промишленост. Сега на практика вече сме основен производител на транспортни системи за всяка индустрия, счита инж. Александрис. Неговата самооценка е, че са лидери в техния бранш на Балканския полуостров. В момента в "Александрис инжнеринг" работят 59 работници, има клон в София и търговски представители в Русе и Велико Търново. Приходите годишно са около 7 млн. лв., а общият размер на инвестициите в България е 9.2 млн. лв.

30 години по-късно

Първата гръцка инвестиция в Пловдив е от 17 ноември 1989 г. Тогава гръцката IMS Hellas придобива 3.8% от дяловете в мебелното предприятие "Напредък", чиито годишни приходи през миналата година са 1.742 млн. лева.

Най-голямата гръцка компания в Пловдивска област е "Обединена млечна компания" с нейните 554 служители, 88 млн. лева годишен оборот и 5.7 млн. лв. печалба за 2019 г. Компанията е регистрирана в Пловдив като гръцка собственост на 8 май 1998 г.

По данни на Гръцкия бизнес съвет в България досега в Пловдивска област общо са били регистрирани 785 гръцки и 84 кипърски компании с над 10% гръцко участие. Много често обаче в тях работи само 1 човек. Затова не е изненадващо, че персонал от повече от 1 служител имат 137 гръцки компании в областта, а общият брой на създадените работни места е 1300. През 2019 г. е имало 370 гръцки компании с годишни приходи от продажби над 1000 лева. Пак през миналата година приходите от основната дейност на гръцкия бизнес в Пловдивска област са били 259 млн. лева, а печалбата - 22.5 млн. лв.

Наблюденията на пълномощния министър по икономическите и търговски въпроси към Посолството на Гръция в София - г-н Теодосиос Валлас са, че в Пловдивска област гръцкият бизнес работи в отраслите транспорт, логистика, производство на дрехи, храни, услуги, производство на машини, хотелиерство, производство на стъклен амбалаж. "Много често гръцките инвеститори купуват една работеща българска фирма, но други започват отначало. Пловдивска област е интересна за гърците с развития зимен туризъм и спа туризъм, както и с висшето образование", коментира Валлас. Той счита, че районите на Северна Гърция и Пловдивска област могат взаимно да се подпомогнат. "Надяваме се България да приеме законодателни промени, за да идва гръцка работна ръка тук, включително и в Пловдивска област. Важно е да се избегне двойното данъчно облагане. Бизнесът ни уверява, че заплатите на квалифицирания персонал в България са по-високи, отколкото в Гърция. В Гърция безработицата е около 18%, а тук е около 8%. Така че безработен специалист от Драма или Солун би отишъл да работи в Пловдив, след като ще му бъде изгодно", посочва Теодосиос Валлас.

Желание за субсидии

Стаматис Теодоропулос - председател на Гръцкия бизнес съвет в България, е убеден, че два съседни региона могат да направят заедно повече един за друг. "За да бъдем коректни в гръцката територия, която граничи с Пловдивска област, няма силно развити бизнеси, които биха могли да подкрепят развитието на региона. За да нараснат гръцките инвестиции в Пловдивска област, регионът трябва да бъде подпомогнат от държавата. Например тук инвеститорът да получи предимства, каквито не би имал в София. Например в аграрния сектор. Друга подкрепа би била чрез субсидиране на част от работодателските вноски към държавата. В Гърция има такива проекти и те са част от национална стратегия за развитие на регионите", обяснява Стаматис Теодоропулос.

Представителите на Гръцкия бизнес съвет в България са на мнение, че за да стане Пловдивска област по-конкурентна за гръцки инвестиции, ще трябва много по-активен диалог между публичните администрации на двата града-побратими - Пловдив и Солун. Като най-перспективно в момента те оценяват съвместното участие в европейски програми за умни градове, за управление на отпадъци и за ефективно използване на енергия.

Гърция има около 25 години най-нова история на инвестиции в България

н. пр. Димитрис Хронопулос, посланик на република Гърция в България

През 2020 година се навършват 140 години от създаването на дипломатически взаимоотношения между Гърция и България. За мен като дипломат икономическите взаимоотношения между двете страни са основата, върху която се градят както обществените, така и политическите взаимоотношения между двете страни. Заедно принадлежим към голямото семейство на свободния пазар. Членове сме на Европейския съюз, членки на НАТО сме. Двете страни имат общ поглед за това как ще се развива региона, в който живеем. За Гърция - България, както и Северна Македония, Албания, но и Сърбия и другите балкански съседи - са в известен смисъл продължение на гръцката икономика. По този начин бихме искали да ни възприемат и нашите съседи. Ако следваме тази икономическа логика, можем да създадем условия да развием един неформален общ пазар. Ние поотделно сме малки страни, пазарите ни са малки. Но заедно сме общ пазар с население от около 50-60 млн. души, който би имал съвсем различно влияние. Би било добре парите да се въртят между нас.

Гърция има около 25 години най-нова история на инвестиции в България. Преки и непреки тези инвестиции надхвърлят 4 млрд. евро. Българските инвестиции в Гърция все още са малко, но са добре дошли. Гръцкият бизнес вече е част от икономическия организъм на България. Моята задача като Посланик е да подкрепям инвестиции в икономически и обществени връзки. Политиците идват и си отиват, но икономическите връзки остават. Засега съм само една година в България. За мен ще е успех, ако допринеса за стратегически по-силна икономическа взаимозависимост между Гърция и България.

Когато след 1989 година гръцкият бизнес проглежда към България, неговото "увеличително стъкло" за инвестиционния климат в страната се нарича Международен пловдивски панаир. По оценката на Минко Герджиков - изпълнителен директор на Гръцкия бизнес съвет в България, директор на дирекция и заместник-министър на икономиката (1992 - 1998) - Пловдив има исторически значима роля в развитието на българско-гръцките бизнес отношения. Защото пътят на гръцките фирми, навлизащи тук, обикновено минава през панаира. "Гръцките инвеститори ползваха национална подкрепа чрез структурата за насърчаване на експорта. Сътрудничеството ни толкова се разшири, че подех инициатива Пловдивският панаир и Солунският панаир да си разменят изложбени площи за представяне на националния бизнес в другата страна. Този договор работеше до 2000 г. На два пъти имаше изложба само на гръцки стоки и инвестиции в Пловдивския панаир. Всичко това продължи до момента, в който панаирът бе приватизиран. Пловдив беше моторът на българско-гръцките икономически отношения. Сега всички гръцки фирми, които искат да влязат на българския пазар, идват в изложбения център на София. Пловдив трябва много да поработи, за да си върне водещата роля в привличането на гръцки бизнес в България", смята Герджиков.

За "панаирния" път на една гръцка фирма разказва инж. Георгиос Александрис, съсобственик и изпълнителен директор на "Александрис инженеринг". "Ние започнахме бизнеса си в България от Пловдив в началото на 1999 г. От 1996 г. започнахме да участваме в Международния панаир, защото българският пазар представляваше вече интерес за нас. Видяхме, че има пазар за продукцията ни и направихме първата стъпка на семейната ни фирма "Александрис" извън Гърция", спомня си инж. Георгиос Александрис. Компанията най-напред отваря малък магазин в Пловдив. През 2003 г. изгражда от нулата новата си фабрика, а от 2004 г. започва производство на детайли за хранително-вкусовата промишленост. Сега на практика вече сме основен производител на транспортни системи за всяка индустрия, счита инж. Александрис. Неговата самооценка е, че са лидери в техния бранш на Балканския полуостров. В момента в "Александрис инжнеринг" работят 59 работници, има клон в София и търговски представители в Русе и Велико Търново. Приходите годишно са около 7 млн. лв., а общият размер на инвестициите в България е 9.2 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Пари за смет

Пари за смет

Сладка зона

Сладка зона

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.