Гръцкият бизнес в Пловдив: С панаирно начало и млечен лидер

Чуждестранните инвестиции от юг растат чувствително в последните години

Пловдив има исторически значима роля в развитието на българско-гръцките бизнес отношения, защото пътят на гръцките фирми, навлизащи тук, обикновено минава през панаира
Пловдив има исторически значима роля в развитието на българско-гръцките бизнес отношения, защото пътят на гръцките фирми, навлизащи тук, обикновено минава през панаира
Пловдив има исторически значима роля в развитието на българско-гръцките бизнес отношения, защото пътят на гръцките фирми, навлизащи тук, обикновено минава през панаира
Пловдив има исторически значима роля в развитието на българско-гръцките бизнес отношения, защото пътят на гръцките фирми, навлизащи тук, обикновено минава през панаира

Когато след 1989 година гръцкият бизнес проглежда към България, неговото "увеличително стъкло" за инвестиционния климат в страната се нарича Международен пловдивски панаир. По оценката на Минко Герджиков - изпълнителен директор на Гръцкия бизнес съвет в България, директор на дирекция и заместник-министър на икономиката (1992 - 1998) - Пловдив има исторически значима роля в развитието на българско-гръцките бизнес отношения. Защото пътят на гръцките фирми, навлизащи тук, обикновено минава през панаира. "Гръцките инвеститори ползваха национална подкрепа чрез структурата за насърчаване на експорта. Сътрудничеството ни толкова се разшири, че подех инициатива Пловдивският панаир и Солунският панаир да си разменят изложбени площи за представяне на националния бизнес в другата страна. Този договор работеше до 2000 г. На два пъти имаше изложба само на гръцки стоки и инвестиции в Пловдивския панаир. Всичко това продължи до момента, в който панаирът бе приватизиран. Пловдив беше моторът на българско-гръцките икономически отношения. Сега всички гръцки фирми, които искат да влязат на българския пазар, идват в изложбения център на София. Пловдив трябва много да поработи, за да си върне водещата роля в привличането на гръцки бизнес в България", смята Герджиков.

За "панаирния" път на една гръцка фирма разказва инж. Георгиос Александрис, съсобственик и изпълнителен директор на "Александрис инженеринг". "Ние започнахме бизнеса си в България от Пловдив в началото на 1999 г. От 1996 г. започнахме да участваме в Международния панаир, защото българският пазар представляваше вече интерес за нас. Видяхме, че има пазар за продукцията ни и направихме първата стъпка на семейната ни фирма "Александрис" извън Гърция", спомня си инж. Георгиос Александрис. Компанията най-напред отваря малък магазин в Пловдив. През 2003 г. изгражда от нулата новата си фабрика, а от 2004 г. започва производство на детайли за хранително-вкусовата промишленост. Сега на практика вече сме основен производител на транспортни системи за всяка индустрия, счита инж. Александрис. Неговата самооценка е, че са лидери в техния бранш на Балканския полуостров. В момента в "Александрис инжнеринг" работят 59 работници, има клон в София и търговски представители в Русе и Велико Търново. Приходите годишно са около 7 млн. лв., а общият размер на инвестициите в България е 9.2 млн. лв.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар