Без малайзийци, но с GullivAir

Архив в. ''Утро''

Без малайзийци, но с GullivAir

Община Русе ще запази собствеността на летището и води разговори с GullivAir за вътрешни полети до София

Калина Горанова
4091 прочитания

Архив в. ''Утро''

© Архив в. ''Утро''


Годината е 1991. Тогава са последните пътнически полети между София и летище Русе. Около 30 години по-късно за тях отново се заговори като възможност. А съдбата на бившето военно летище до с. Щръклево, построено през 1967 г., пак е на път да претърпи сериозен обрат.

През 2005 г. военните прехвърлят авиобазата към министерството на транспорта. Летище Русе беше предложено за концесия три пъти, но всички опити за намиране на инвеститор завършиха неуспешно. Накрая то стана общинска собственост. Общината премахна избуялата растителност и възстанови маркировката и то получи лиценз за летателна площадка, на която могат да кацат малки самолети, а оператор е общинско предприятие "Паркстрой - Русе".

Така до азиатската новина. Малко преди пандемията община Русе даде съгласието си да продаде летището на българско дружество с малайзийска нишка, което заяви мащабен проект. Подобно на всички сериозни заявки от Далечния изток и тази предизвика сериозен скептицизъм, а съмненията в крайна сметка се оправдаха. Сега стратегията за бъдещето на летище Русе отново се променя.

Общината ще запази аерогарата си като собственост. Направила е някои подобрения, като планира още. Пред "Капитал" кметът на Русе Пенчо Милков допълни и че момента се водят разговори с новата авиокомпания GullivAir, която да започне да изпълнява полети между Русе и София.

Без малайзийски надежди

Новината, че малайзийци искат да развиват летището и да строят логистичен парк там за 57 млн. лв., дойде малко преди разгара на пандемията. Проектът на сочения за инвеститор "Еонметалл България" беше повече от мащабен.

Включваше логистичен и производствен парк на 338 хектара. Близо до летището - карго терминал и производствен парк, складове за смазочни материали и цистерни за гориво, TIR паркинг, помещение за почивка на шофьорите, колонки за зареждане на камиони. На територията на логистичния и производствен парк - сграда с хотелска част, търговски площи, места за спорт, рекреация и културни и обществени събития, конферентен център и училище за обучение на пилоти с общежитие. Допълнително къщи и жилищни сгради с апартаменти, а за живеещите в логистичния и производствен парк - паркови пространства, детски градини и учебни сгради за децата.

На летището пък трябваше да могат да се обслужват до 8 самолета едновременно. Нискотарифните авиокомпании бяха в списъка на потенциалните ползватели. Включени са в сметката и два броя закрити хангари от по 10 хил. кв.м, предназначени за ремонт и обслужване на самолети Airbus A320, A321, Boeing 737.

Българското дружество "Еонметалл България" е създадено август 2019 г. Собственици към онзи момент са Гох Ченг Хуан от Малайзия, член на борда на директорите на Еonmetall Group - малайзийска компания за машини и оборудване за стоманената индустрия, както и основател на малайзийския производител на стомана Leader Steel Holdings, Тан Киан Чуан, също малайзийски гражданин, и русенецът Антон Стайков. Дружеството е с капитал 2000 лв.

Последва решение на общинския съвет в Русе, с което беше дадено принципно съгласие за продажбата на три имота (този на летището от 1.7 млн. кв.м и два други по-малки - 79 хил. кв.м, на които преди е имало радиолокационни станции) в полза на компанията "Еонметалл България" и при условие че дружеството в срок от 6 месеца се сдобие със сертификат за инвестиции клас А от министъра на икономиката и впоследствие там се създаде логистичен парк и се модернизира летището. Общината разчиташе, че Министерството на икономиката ще провери надеждността на инвеститора, преди да е продала терените.

Летище на общината

Мегапроектът обаче така и няма да види бял свят. Причините са няколко. От една страна, "Еонметалл България" получава официално сертификат за инвестиции клас А, но само за проекта за логистичен парк, но не и за летището, обяснява кметът на Русе пред "Капитал". От друга - оценката на терените се оказва доста по-висока и компанията не може да заплати сумата. Изтичат и сроковете на предварителното съгласие и в крайна сметка нищо от обявеното няма да се осъществи.

Кметът вече не е и склонен да предлага продажба. Той обясни, че общината е ремонтирала покрива и летището се освежава, като вложените пари до момента са малко под 100 хил. лв., а оператор е общинското предприятие "Паркстрой". Те обаче ще нараснат, като трябва да се инвестира в седемкилометрова ограда, в маркировка по пистата и някои корекции по самата нея. От Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" са правили обход на пистата и са издали предписания какво трябва да бъде възстановено, за да може да започнат да кацат по-тежки самолети. Сега е възможно приемането само на такива до 5700 килограма.

Корекциите по летището са необходими, за да се случат надеждите за възстановяването на вътрешните полети, каквито намерения са заявили от новата компания GullivAir.

Новият голям играч

GullivAir е създадена през 2016 г. под името "Топ джетс", като то е сменено с настоящото в средата на 2020 г. Според последния отчет за дейността за 2019 г. компанията има приходи от оперативна дейност в размер на 2.8 млн. лв., като те са от чартърни полети.

Тя е собственост на "Еър логистик" и е с капитал 533 хил. лв. Последната пък е еднолична собственост на Янко Иванов, който съвсем доскоро е и управител на "Би Ейч еър" - BH Air (Balkan Holidays), чартърна авиокомпания, свързана с мажоритарния акционер в Първа инвестиционна банка Цеко Минев. От протокола от общото събрание на "Би Ейч еър" от 11 август 2021 г. става ясно, че Янко Иванов е освободен от поста управител.

Брандът GullivAir активно започна да се появява в последните месеци в медийното пространство след съобщението, че е получила разрешение от американската страна за директни полети и планира такива между София и Ню Йорк. Преди време BH Air също планираше полети до Ню Йорк и Чикаго. Сега информацията за новата авиокомпания е, че разполага с 3 самолета Airbus A330-200 и три ATR 72-600.

Полетите до САЩ все още не са стартирали, като разрешителното е валидно две години. Сега според представители от пазара част от концепцията е по-малките самолети ATR 72 да захранват от страната и съседни държави по-големите Airbus и техните презокеански полети. Компанията извършва и чартърни полети до Малдивите, Доминикана и т.н. А наскоро обяви, че от 15 август пуска полети между София и Бургас, като цените в едната посока започват от 59.78 лв.

По думите на кмета на Русе Пенчо Милков за връзката с Янко Иванов е помогнал Тодор Иванджиков, председател на Асоциация на българската авиационна индустрия.

"Община Русе има намерение да спаси летището, което е в добро състояние, като може да започне реално опериране. Нашата идея е проста. Русе се намира на 300 км от София, но е труднодостъпно с автомобилен и жп транспорт. Стандартният полет от Русе до София би отнел около 35 - 40 мин.", заяви Янко Иванов пред Bloomberg TV. Той добави, че не е нужно да се инвестират големи средства, за да може да започнат да кацат самолетите, които авиокомпанията ще използва.

По отношение на цената Иванов обясни, че голяма част от стойността на билета се формира под формата на летищните такси, които са в ръцете, от една страна, на община Русе, а от друга, на летище София, и ако тези две такси са разумни и смислени, това би довело до реална цена в размер на около 50 - 60 лв. за полет, като разходите на самата авиокомпания са сравнително ниски. Или цената на билета е в ръцете на държава и община посредством техните такси. Иванов все пак обяви, че от този полет няма да се печели, но за авиокомпанията е важно да има достъп до почти всички региони на страната, като това е част от много по-дългосрочната програма на авиокомпания GullivAir и съответно важен е и район Русе. Или летището край село Щръклево за пореден път има възможност да полети. Този път към Ню Йорк.

Годината е 1991. Тогава са последните пътнически полети между София и летище Русе. Около 30 години по-късно за тях отново се заговори като възможност. А съдбата на бившето военно летище до с. Щръклево, построено през 1967 г., пак е на път да претърпи сериозен обрат.

През 2005 г. военните прехвърлят авиобазата към министерството на транспорта. Летище Русе беше предложено за концесия три пъти, но всички опити за намиране на инвеститор завършиха неуспешно. Накрая то стана общинска собственост. Общината премахна избуялата растителност и възстанови маркировката и то получи лиценз за летателна площадка, на която могат да кацат малки самолети, а оператор е общинско предприятие "Паркстрой - Русе".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал