С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 4 сеп 2013, 12:27, 13895 прочитания

Малкият човек влиза в обществото

Ненасилствената комуникация и участието в живота на детето са най-добрата подкрепа, която родителите могат да му осигурят, съветват Емилия Илиева-Крайнова и Зорница Трифонова от Communication Academy

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Емилия и Зорница са от новото поколение родители, които се стремят да възпитават децата си различно. В основата на тяхната методика са най-вече идеите на пълноценното свързване с децата, зачитане на детските и родителските нужди и следване на принципите на ненасилствената комуникация. Двете дами не само прилагат уменията си като майки, но са превърнали своя опит в професия - и двете водят курсове, в които родители се учат да развиват емпатични умения за свързване с децата си. Срещаме се с тях, за да разберем какво трябва да знаем като родители и как да подготвим децата си за представянето им в първата социална среда извън семейството – яслата, детската градина или училището.

Емилия Илиева-Крайнова

Фотограф: Капитал
Какво е добре да знаем за детето си, когато на него му предстои за пръв път да навлезе в нова среда, различна от семейството?


Емилия: Най-важното е всеки родител да се опита да се постави на мястото на детето и да си представи прехода, който му предстои. Спомнете си собственото си тръгване на училище и свързаните с това емоции!

Зорница: Излизането от защитеното семейство и навлизането в една нова, непозната и с различни правила среда, в която то само трябва да се справя, може да е много шокиращо. Детето се нуждае от подкрепата на родителите си. Затова те трябва да подходят с внимание, спокойствие и уважение към емоциите и нуждите му в този преходен период. За някои деца промяната не е толкова драматична и те без особени трудности свикват с детската градина и училището. За други това е тежък период, в който е нужно повече време за адаптация и подкрепа. Трябва да сте наясно, че в поведението на детето ви могат да настъпят промени вследствие на новата ситуация. То може да стане по-неспокойно, избухливо, нетърпеливо, затворено в себе си или обратно - да е по-ведро, уверено, щастливо, ентусиазирано от това, че е пораснало и има нови предизвикателства пред себе си. Всичко е въпрос на характер и среда, в която ще попадне.

Как да направим този преход по-лек за детето?
Зорница Трифонова


Фотограф: Капитал

Емилия: От една страна, с разбиране за начина, по който детето реагира на предстоящото. Дали се радва, защото няма търпение да порасне, или се тревожи, понеже му е хубаво вкъщи и му се иска това да продължи. Може би му е безразлично, защото вярва, че всичко ще е наред така или иначе. Може би се притеснява, защото му се иска да знае по–точно какво е това новото, което се задава.
Питайте децата как си представят ходенето на училище или с какво го свързват и добавете и разяснете какво друго може да очакват. Важно е да сте честни пред него за ползите и изпитанията в училище. Няма защо да представяте една захаросана версия, която много бързо да се окаже разочароваща.
Можем да улесним прехода на детето, като се подготвим ние самите да сме търпеливи. Какво означава за нас като родители този преход на децата ни? Как се чувстваме – тревожим ли се или сме спокойни, или пък сме изумени колко бързо е изтекло времето от раждането до първи клас? Важно е какво и как можем да направим, за да подкрепим себе си в процеса на преход на детето. Това може да включва както промяна на работното време и заетост за известен период, така и намирането на човек, който да подкрепя семейството в първите дни и месеци от учебната година.



Зорница: Полезно за детето и родителя би било, ако имат възможност да се запознаят предварително с бъдещата среда, учители и възпитатели. Най-силният страх се поражда от непознатото. Ако детето познава мястото, на което ще прекарва времето си извън дома, ако прекара известно време в детска градина или училището заедно с родителите си, ако опознае двора, стаята, сградата, след това ще се чувства в позната среда, в която не усеща опасности. Запознаването с учителите и възпитателите е важен момент, защото те са хората, с които то ще бъде през по-голямата част от деня си и тази връзка ще го направи по-спокойно.

Какво задължително да обясним на детето?

Емилия: Детето трябва да знае това, което за нас е важно в тази ситуация. Също и това, което то само иска да разбере. Невинаги е вярно, че ако сме запознати с цялата информация, сме добре подготвени. Важно е детето да има информацията, която му е нужна. По-добре да питаме "искаш ли да знаеш как ще протича един учебен ден" и според отговора да разясним или не, отколкото да започнем да разказваме подробно, без да сме проверили дали всъщност това има значение за детето ни.

Зорница: Ако детето започва да посещава детска градина или ясла, най-вероятно това е първият момент, в който то е без присъствието на близките си. В тези моменти е важно да му обясним, че детската градина или яслата са място, което е създадено специално за деца, и там то може да си играе и да се забавлява с други деца, да научава нови неща. Там не ходят мама и тати, но има други възрастни – техните учители, които ще се грижат за тях и ще им помагат, когато се нуждаят, ще ги пазят и защитават така, както го правят родителите. Ако детето иска, разкажете му как протича един ден в детска градина, кое след кое следва, как може да поиска помощ от учителите или да помоли за играчка друго дете. Много важно е то да е сигурно и спокойно, че родителите му ще го вземат вечерта и че продължават много да го обичат. По-малкото дете няма много ясна представа за времето и е добре да му се обясни кога е моментът, в който ще го вземете, като използвате дневния му режим (например "Ще те взема, след като се наспите и изядете следобедната си закуска"). Важно е като родители да си спазите уговорката и наистина да го вземете в уреченото време.
Има една особеност при най-малките деца: много често, когато не виждат пред себе си родителя, смятат, че той е изчезнал и никога повече няма да се върне. За да се създаде спокойствие у детето, преди да започне да посещава детска градина или ясла, родителите могат да го оставят за по час при някой възрастен и след това да си го вземат. Така то ще се увери, че дори и да не ги вижда, мама и тати винаги се връщат за него.
Ако детето вече тръгва на училище, важно е да му обясните какво се случва там. Кажете му, че всеки ден ще научава нови неща за света и себе си и тези знания ще са му много полезни. Представете му и режима - че в училище обикновено децата стоят на чин по време на час, а после имат междучасие, в което си играят с другите деца. Можете предварително да се информирате за изискванията на началния учител по отношение на правилата, които той следва. Представете ги на детето, за да е подготвено и лесно да навлезе в новата среда.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И какво ще стане, ако детето не прави нищо?! 3 И какво ще стане, ако детето не прави нищо?!

Родителите правят живота на децата си по-стресиращ, отколкото си представят. Все водени от добри намерения

6 окт 2019, 6197 прочитания

Кога е време да поговорим за пари с децата си Кога е време да поговорим за пари с децата си

Представители на финансови институции за това какво трябва да знаят децата за парите и какво прави финансовият сектор по темата

29 сеп 2019, 1987 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K:ids" Затваряне
Шпрехен зи инглиш, пор фавор

Ползите от владеенето на чужд език в днешно време са ясни. Въпросът е кога, как и къде детето ще го научи най-добре

Още от Капитал
Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10