Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шпрехен зи инглиш, пор фавор

Ползите от владеенето на чужд език в днешно време са ясни. Въпросът е кога, как и къде детето ще го научи най-добре

Ангелина Генова
15298 прочитания

© Капитал


Тенденцията е хлапетата да учат и проговарят чужд език възможно най-рано. Това не е случайно, тъй като учените многократно доказаха, че мозъкът на новороденото се развива с изключително бързи темпове, а усвояването на език започва още с развитието на слуха в утробата. Така, че препоръчително е да се действа скоро след раждането, само че внимателно и с подходящи методи.

Заниманията в най-ранното детство не са загуба на време, дори на по-късен етап детето да учи в езикова паралелка или да тръгне на курсове. При първия досег с чуждия език в детския мозък се създава благоприятна основа за развитие на паметта, на креативността, на усета към езика и правилното произношение. Освен това децата са чудесни имитатори и са способни да запомнят и бързо да усвояват изрази и интонации. В двуезично семейство например овладяването на двата езика е особено лесно, стига родителите да участват активно и да спазват правилото всеки от тях да говори с хлапето само на собствения си език. Така то ще знае разликата и ще "учи" двата езика като две съвсем различни направления.

За малчуганите от 1 до 3 години чужд език се учи най-добре чрез индивидуални занимания с игри и песни. Всякакви по-сложни опити за заучаване на думи и граматика, както и занятия в група биха им били безинтересни. Колкото и неангажиращи да изглеждат, песничките всъщност запазват в съзнанието им определени граматически структури, а ролевите игри ги учат на чуждите маниери и правилна интонация. Родителите сами могат да водят тези леки занимания по чужд език с детето, но ако нямат добро произношение или познания, по-добре да се доверят на възпитателите в яслата или пък на частни учители.

Впрочем за частните учители това също е предизвикателство, защото падането на възрастовата бариера е новост. Хора с подобен опит разказват как някои от възпитаниците им са все още с биберони в уста, а от тях самите се изисква просто да им говорят или пеят на чуждия език няколко пъти през седмицата. Само за няколко занимания обаче това дава ефект и децата видимо започват да разбират какво им се говори, а след още няколко часа и да откликват.

Във възрастта от 4 до 6 години е необходимо едно стъпало нагоре в обучението. Затова в заниманията им се включат стихотворения, четене на книжки и рисуване. Вече е подходящо и това да става в група. В огромна част от детските градини се предлага обучение по чужд език, а вече и във все повече езикови школи има курсове за малчуганите.

В домашни условия пък оптималният брой часове на седмица е два или три. Важно е родителите, които сами са се наели със задачата, да се оборудват с подходящите пособия и програма, като най-важни са цветните предмети и атрактивни картинки на неща, които могат да се назовават на чуждия език.

Разбира се, когато говорим за чужд език в началните години, обикновено имаме предвиди английски. Това все пак е най-използваният език в света – в книжарниците ще намерите най-много помагала и пособия по него и обикновено той преференциално се преподава в детските градини. Освен това английският е лесен за учене, присъства навсякъде в съвременния ни живот и е добра начална езикова точка за малчуганите. След като усвоят неговите правила, изучаването на други чужди езици става по-лесно. Ако обаче родителите владеят друг език, може да е по-лесно за тях да започнат с него, за да бъдат активна част от учебния процес на детето. За втори чужд език също никога не е твърде рано (или пък късно).

В ученическите години

Това е възрастта, в която осъзнато се приемат знания. Освен това в училище децата вече придобиват ясна представа за ученето като процес и критериите за напредък, за работата в екип и конкуренцията, така че и усвояването на езика ще става все по-естествено, стига заниманията да са регулярни. Ако не се предлагат в училище, макар че това вече е рядкост, или пък ако нивото там не е задоволително, уроците по чужди езици могат да продължат с частен учител или в школа в зависимост от вниманието, от което има нужда детето. В тази възраст чуждоезичните детски предавания стават много ефективни, макар че някои майки са твърдо против дългото застояване пред телевизора или компютъра.

Школите, частните учители, летните училища и целогодишните програми, както и профилираните детски градини и гимназии за чуждоезиково обучение в България са в изобилие, така че с малко ровене в интернет всеки може да намери нещо подходящото за детето си. Въпросът е за какво да се внимава.

Възможностите наистина са много и всяка от тях е ефективна при различни условия. Родителите най-често са изправени пред избора частен учител или школа, защото чуждоезиковото обучение в училище не е достатъчно. Не е тайна за никого, че в държавните училища квалифицираните и мотивираните кадри са рядкост, както и че програмите не са особено увлекателни.

Разбира се, заедно с идеята за допълнително обучение се намесват и фактори като финансови възможности, график и качество.

Обикновено най-лесният начин да се отговори на дилемата школа или частен учител е свързан с възприемчивостта и характера на самото дете. Ако е по-притеснително пред други хора или има нужда от индивидуално внимание при ученето, ясно е, че частният учител е за предпочитане. Езиковите школи обаче имат по-богата база, одобрени и изпитани преподавателски методи и най-вече възможности за по-широка комуникация. Освен това там обикновено също се предлагат индивидуални занимания с децата, които изискват повече внимание, но срещу допълнително заплащане.

При избора на частен учител е важно да се подхожда с внимание, за да сте сигурни в неговите педагогически и езикови умения. Един от добрите варианти е, като се доверите на близки за препоръки за конкретни учители. Ако не се намират такива, може да прозвъните безбройните обяви в интернет. Цените са в диапазона от 5 до 30 лв. на час, но най-често са кръгло 10 лв. или 20 лв., без особени изменения в различните населени места и за различните езици. Броят на заниманията се определя според потребностите на детето. Предимство на частните учители е, че са гъвкави – идват в дома в удобно време според уговорката с родителите, докато уроците в школата няма как да са фиксирани според индивидуалните предпочитания.

Противно на общото убеждение, обучението в езиковите школи е в същия ценови диапазон като на частния учител. Разликата е в "разфасовките" на таксите, тъй като те се определят от много фактори като нивото на курса, продължителността му, възможността за индивидуални занятия. Цени са в порядъка на 100 лева на месец (и по-малко с различни промоции и отстъпки), от 200 до 400 лв. за един учебен срок в зависимост от възрастта и до 600 лв. за цялото ниво (начално, средно или високо). В по-високите цени обаче се включва и подготовката за езиков сертификат, което вече е за гимназисти, а не за най-малките.

При избора на езикова школа също е задължително да се провери надеждността й. Ефективен начин е, като се разпитат направо родителите, които са водили децата си на едно или друго място, също и да се разговаря с учителите в конкретните школи за методите им на преподаване. Езиковите центрове използват най-различни системи – съществуват десетки разновидности за различните езици и възрасти, така че някои методи определено могат да бъдат по-атрактивни от други. Голям плюс са преподавателите, за които изучаваният език е майчин.

Най-важното за детето е страничните уроци да не са твърде натоварващи. Това би отнело от удоволствието от ученето на чуждия език, а дори и от интереса към него. Когато говорите с потенциалните му учители, се уверете, че изискванията няма да са такива, че това да измести останалите уроци и задължения на малчугана, както и че няма да погълне цялото му свободно време.

Не е удачно и частното обучение по език да се припокрива с това в училище. Зазубрянето на думи, писането на есета на конвейер и фокусът върху клишета не помагат на учениците, а и те получават това безплатно в клас. Вместо това школата трябва наистина да добавя стойност и единственият начин да разберете е, като проучите методите й. В този смисъл размерът на таксата също е от значение – трябва да е адекватна като за странично занимание, а не като за частно целодневно училище.

Впрочем в частните училища и детски градини ги няма проблемите, които битуват в държавните, така че, ако детето ви посещава такова училище, чуждоезиковата му подготовка там следва да е напълно достатъчна.

Има и друг вариант за тези, които са случили на добър учител в редовното училище или пък за децата в частните институции. При това положение те вече получават добра подготовка, но пък винаги се нуждаят от усъвършенстване и упражнение на езика. Отличен вариант за тях са летните училища и лагери. Те набират популярност и повечето големи школи вече редовно организират такива за различни възрастови групи. За по-отрасналите тийнейджъри има и програми за упражнения направо на място в чужбина.

Летните училище за малките в общия случай работят на принципа на целодневната или полудневната детска градина през лятната ваканция. Фокус на заниманията е езикът, като има разнообразие от предлагани езици, но отново преобладава английският. За един месец целодневни занимания таксите са 350 – 400 лв., а полудневните – 250 лв.

Летните лагери пък са по-кратък и безспорно по-забавен вариант, защото в тях се набляга на говоренето, пеенето и игрите на открито. Обикновено се провеждат на море, планина или в чужбина за една или две седмици, като таксите са като за луксозна екскурзия – от 1200 лв. нагоре. Този вариант обаче е по-подходящ за по-големи деца – например 10-14-годишни.

Кажи, баба, "аригато"

Нова и набираща популярност тенденция е отрано да се учат по-екзотични езици като корейски, китайски, японски, арабски. Те са изключително ценни като професионално умение на по-късен етап в живота, защото, да не се лъжем, владеенето на английски вече е необходимост, а не отличаващо качество.

Положителното е, че в ранна възраст за децата е почти толкова лесно да овладеят китайски, колкото и английски, отново заради бързите темпове, с които се развива мозъкът им. Трудностите са обаче в това, че частните учители и местата, където се преподават тези езици, са значително по-малко, отколкото за по-популярните. Освен това родителите, които не са се сблъсквали с тези култури и писмености, нямат начин да помагат, а това е важно.

По тази причина, а и понеже все пак азиатските езици изискват повече работа и упражнения, просто защото са много по-обемни, може би най-успешно е обучението в училище. В страната има няколко специализирани училища за нестандартни езици, където подготовката е наистина сериозна. Школи, разбира се, също има, но предимно в големите градове като София и Варна. Курсове за начинаещи се предлагат и в културно-образователните центрове, а цените не са много по-високи от стандартните за чуждоезиково обучение.

Столичното 18 СОУ "Уилям Гладстон" е безспорно едно от най-утвърдените на този фронт. От миналата година в него освен китайски, японски и арабски се преподава и корейски език, който пък незабавно се превърна в най-желаното направление. Както във всяка езикова гимназия и там осми клас е подготвителен с интензивно изучаване на съответния език по 18 часа на седмица. За нивото на училището допринася това, че в него често преподават хора от съответните държави, които идват тук на доброволни начала по спогодби между посолствата.

Освен със самия език учениците активно се запознават и с културата и историята на тези страни. В паралелките с японски например се извършват чайни церемонии, учениците се занимават с калиграфия, оригами и манга. В школите, където се предлага обучение по китайски или корейски език, също има предвидени часове за запознаване с културата. Преподавателите са категорични, че това е задължително за усвояването на езика, особено когато става дума за нещо толкова богато и различно от собствената ни среда.

Статията е част от специалното издание на "Капитал" K:ids. Всички статии от него можете да намерите тук.


26 коментара
  • 1
    vascoo avatar :-|
    Vassco

    Абе те децата български не знаят, те на английски ще ги учат!!! Само гледат как да ощавят кожата на амбициозните родители:(

  • 2
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Как и къде ще го научи най добре? Как къде, в чужбина, при мама и тати емигранти, разбира се. Въпросът е дали ще научи български, че като знам как наш'те обичат да се поамериканчват... Маниерите остават същите, но се бият в гърдите и викат "американ, американ". Пък си дошли в България с пари назаем. Абе... това е друга тема.

  • 3
    borko99 avatar :-?
    Борко

    И аз така знам, че в детска възраст най-лесно се учи език, колкото по-рано се започне с изучаването му толкова по-добре, а и не пречи да се учи паралелно с българския, това, че детето изучава английски не означава, че ще изостане с българския.

  • 4
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "Vassco":

    Английския е абсолютна необходимост за всеки съвременен човек а не прищявка на амбициозни родители. Защото като отидете на интрвю за свестна работа, няма да ви питат колко имате по български. Но ще ви препитат на английски. Или още с документите ще ви поискат сертификат, точно както прилагате българска диплома.
    И това е не само в България, свестна работа в Германия, Франция също не се намира без добър английски. А за Азия не коментираме въобще.

  • 5
    tony avatar :-|
    Darth Plagueis

    До коментар [#1] от "Vassco":

    Всъщносст, изучаването на английски в наистина ранна възраст - 2-3 години допринася много за развитието и на българския на детето, а и за много други неща и цяластната му креативност.
    Това пък, съвсем скоро започва да дава своите плодове и децата да виждат и през новия си прозорец към света нови знания.
    Ползата е изключителна.

  • 6
    tolex avatar :-|
    tolex

    Ако за чужд език можем да платим на някой, то за родният български - не можем на никой! Нивото му, граматическата правилност и речитатив зависят от нас - родителите!

    За съжаление наблюденията са ми, че съществува огромен дефицит, породен именно от родителите. Независимо дали живеят в България или зад граница. Има доста деца, които на 8-10 години все още не могат да четат. Да не говорим за правопис или многообразие на речевия запас. Виждайки такива деца не е нужно да се чудим дали знаят чужд език.

  • 7
    peppial avatar :-|
    peppial

    Поредната мода да се дават пари без особен смисъл. За английския - детските са на английски, интернет е на английски, отвсякъде английски - за какво давате пари за да научи едно стихотворение?
    След 7-8 клас се учи език, преди това е загуба на време и пари.

  • 8
    dohoditednes avatar :-|
    dohoditednes

    Знаенето на чужд език е още един прозорец, за който и да е, без значение дете или възрастен.

    И тъй като при децата ученето може да продължи дълги години, и да се натрупат изключително добри резултати, много актуална става подготовката и за възрастните. Те нямат разхоша на много години за учене.

    Препоръчвам ето това- ефективно и безплатно.
    http://dohodite.com/education-for-high-incomes/learm-englihs-eslpo

  • 9
    karik avatar :-|
    karik

    Дете без английски език и компютърни познания (колкото по-дълбоки по-добре) вече е за никъде, просто няма бъдеще.
    Всеки чужд език е "прозорец към света" и не се знае кога и къде ще ти потрябва. Английският разбира се е най-големият прозорец от всички поради всеобщото му използване. Не си представям какво бих правил ако не го знаех, както и още няколко на основно ниво.
    Разбира се най-лесно се учи на място в съответната държава, но ако се говори в къщи също помага. Приятели живеещи в чужбина и говорещи в къщи на български, а в детска градина на английски/немски и т.н. децата на 7 години вече имат 2 перфектни майчини езика, от там нататък остава да се набляга и на правопис.

  • 10
    tony avatar :-|
    Darth Plagueis

    До коментар [#7] от "peppial":

    Всъщност, език се учи до 3тата годинка. Натам става все по-трудно и неефективно. Интересно ми е твърдението за загуба на време и пари, което явно иде да покаже неефективност, на какво точно се дължи обаче?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK