Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 1 сеп 2014, 10:30, 13035 прочитания

Училището като сцена, ученето като игра

Сугестопедията излиза извън рамките на чуждоезиковото обучение и постепенно се връща в училище

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Да си представим училище, в което децата отиват с радост и любопитство. Училище, в което се учи математиката с весели детски песни, а числата са главни герои от една невероятна история. Английският се изнася във вид на пиеса, а учителите са актьори. Децата научават имената на плодовете и зеленчуците, докато си ги купуват в импровизирания пазар в класната стая, посещават кралицата и неусетно влизат в кожата на аристократични британски граждани, наясно с правилата на чая в 5 часа следобед.

Да си представим класната стая като цветно място, приютяващо класическото изкуство. Да си представим образование, което следва естествената нужда на децата да учат, следвайки собственото си любопитство.


Изгубеният рай
През 70-те години на миналия век експериментално в петнадесет български училища е бил въведен сугестопедичният метод на обучение. При него децата са учили с един ден по-малко от останалите, не са имали домашни, в час по математика са пеели песнички, в няколко от останалите предмети са говорили на чужд език. Научили се да четат неусетно, при това за много по-кратко време от останалите деца. Усвоили неколкократно завишен обем материал в сравнение с прикованите на чиновете си връстници.

Историята на сугестопедията следва познат у нас небляскав сюжет, в който нейният създател – ученият проф. Георги Лозанов, демотивиран и огорчен от комунистическата власт, напуска създадения от него Институт по сугестология. Малко след това развитието на метода приключва, а институтът бива затворен. Експерименталните училища се връщат към стария начин на преподаване и училището тръгва по добре познатия ни безславен път – на тягостно писане и слушане, скучни уроци, нетолерантност и неразбиране, неприемане на различията между децата, грубо осакатяване на креативното начало у тях и, разбира се, на "Напиши в тетрадката си 100 пъти "В час не се говори!".

Сугестопедията днес
Днес сугестопедията преживява своя ренесанс у нас. В световен мащаб тя вече е в основата на държавното образование на скандинавските страни (Норвегия и Швеция) и в много азиатски страни (Япония, Обединени арабски емирства). Особено успешно се развива в САЩ и служи за основа на повечето съвременни хуманни методи на обучение. Първите й стъпки у нас днес са предимно в сферата на чуждоезиковото обучение в различни частни центрове, но добрата новина е, че тя намира път и в училищното образование. Срещаме ви с някои от главните действащи лица в днешната сугестопедия, които подготвят програмата и функционирането на първото българско съвременно училище, което постепенно ще въведе и прилага изцяло този метод на обучение - "Артис".



доц. Галя Матева - дългогодишен преподавател по английски език и научен сътрудник в Научноизследователски институт по сугестология под ръководството на проф. Лозанов.

 Преподавател по английски език в експерименталните училища, въвели цялостно сугестопедично обучение през 70-те години. Днес е обучител по програми на Cambridge CELTA, DELTA,  научен консултант в Център по класическа сугестопедия "Алегро Виваче" и училище за чужди езици и изкуства "Артис", където от тази учебна година сугестопедичното обучение ще бъде въведено в часовете по чужди езици (английски и италиански).

За доц. Матева най-важната роля на сугестопедията в българското образование днес е да го обогати с хуманистичния си подход и да реши основния образователен проблем - как учениците да се справят с нарастващата информация. Според нея това става единствено чрез разкриването на резервния потенциал у всеки ученик. "Това се случва при няколко важни условия: ускорено развитие на познавателни процеси при висока мотивация и емоционален тонус; хармонизиране на технологичната култура с активна междуличностна комуникация; интегрирането на класическото изкуство във всички учебни предмети и ученето в условия на ненапрегнато внимание, без стрес, без увреждане на здравето." За разлика от традиционното училище в сугестопедията отношенията учител - ученик наподобяват тези между добрия родител и детето. "Д-р Лозанов използва една метафора за ученето – то е, като да се кара колело: помощта е, докато детето само се справи с колелото и поеме отговорността да кара бързо, но и безопасно", казва доц. Матева. Важно е да се знае, че сугестопедичният учебен процес осигурява хармонично интелектуалното и физическо развитие на учениците, но развива и креативните способности на учителя. Благодарение на това децата добиват способност да говорят по теми, да изказват и защитават мнение, да участват в разговори на ежедневна тематика, както и в културни дискусии, имат богата лексика и владеят чужди езици. "Сега, когато създаваме учебната програма за часовете по чужди езици в "Артис", признава доц. Матева, планираме децата да достигнат ниво В2 в 8 клас с международен сертификат FCE и да имат САЕ в гимназиалния курс, да изучават ключови предмети на чужд език, да усвоят втори чужд език на ниво В1-2, както и трети чужд език."

Ангелина Караславова - магистър-филолог и сугестопедагог, автор на сугестопедични учебници. 

Тя е и дългогодишен сътрудник на д-р Лозанов в Института по сугестология и сертифициран сугестообучител и лектор. Днес госпожа Караславова живее и работи във Виена, където е учредител на българското училище. Ангелина Караславаова е член на международната Асоциация на сугестопедагози, създадена от д-р Лозанов, ЛИТА и част от обучителите на учителския екип на училище "Артис".

Според Ангелина Караславова главната цел на обучителите на новите сугестопедагози в училище "Артис" е да се структурира глобално-артистичният сугестопедичен подход в един ясен, лесно приложим учебен комплекс. "Вярвам, че можем да намираме начини за практическо прилагане на хуманните завети на д-р Лозанов в сугестопедията, в системата на едно съвременно, комплексно десугестивно обучение и възпитание", казва Караславова. Основна част от тази методика е, че учителят сугестопед помага за преодоляване на страха от неуспеха, като поощрява успехите на всеки ученик с увереност в потенциалните му възможности. Той щади, мотивира и вдъхновява. В сугестопедията учебният материал е поднесен като цялостна радостна "оркестрация" (т.нар. Пигмалион ефект в класната стая), което освобождава резервите и пази от учебни травми и бариери.

Пламен Натов- мениджър на екипите на сугестопедичен център "Алегро Виваче" и училище "Артис".  

Г-н Натов е от "заразените" с идеите на сугестопедията хора, лично преминали през метода на нейното обучение като курсист в група по английски език. Днес, няколко години по-късно, като мениджър на екип от специалисти той вярва, че това е единствената практика, щадяща личността на детето и развиваща неговите умения комплексно и задълбочено.

"Философията зад делото на д-р Лозанов ни позволява да омекотим и повишим ефективността на учебния процес, щадейки психиката на децата и създавайки предпоставки за разкриване на техните творчески заложби, обяснява Пламен Натов. Според него съвременното развитие и приложение на успешните научно доказани подходи, застъпени в метода,  могат да бъдат трайна основа за нов творчески тласък в развитието на образователната система в България.

Въпреки че приема себе си като организатор на учебния процес, а не като пряк участник в него, Пламен Натов е убеден, че трябва да възприемаме всеки конкретен учебен предмет и знание като хармоничен жив организъм. "Така както буквата е част от думата, думата – част от изречението, изречението – част от текста, и всички заедно съставят смисъла, който човешкото същество възприема комплексно"

Крум Георгиев - сугестопедагог с италиански език в център по класическа сугестопедия "Алегро 

Виваче" и училище за чужди езици и изкуства "Артис". Там той вече е имал възможността практически да използва метода.

"Проведохме обучението, стараейки се да следваме рамката на сугестопедичния курс за възрастни. Това се оказа приложимо за тази възраст в някои аспекти, но в други – не. Направихме важни изводи, касаещи предварителната мотивация и информираност на децата за особеностите на сугестопедичния процес. Беше важно да получим тяхното съгласие да участват в него, да знаят времетраенето на заниманията, важността на концертните сеанси, използването на естетиката на класическото изкуство. Най-важно обаче беше промяната на психологическата нагласа у децата към учебния процес, когато се отнасят към тях с уважение, любов и свобода. А това винаги води до подобряване на психологическия климат в училище и повишаване на ефективността от учебния процес."
Сугестопедията е приятна и разтоварваща за учениците, но за учителите тя е сериозно планиран и добре организиран процес, в който възникват много въпроси и колебания, казва Крум. "Краткият ми предишен опит от работа с деца и невъзможността ми да стъпя на вече установена сугестопедична методология по италиански за работа с по-ранна възраст на моменти ме водеха до неувереност и дори до желание да се откажа. Като преподавател разчитах предимно на подкрепата на колегите, а в хода на курса получавах и невероятна подкрепа от самите деца. На тях благодаря за всичко, на което ме научиха през месеците на обучението, за тяхната искреност и загриженост да стана по-добър в това, което правя."
Самият Крум има съвсем ясна представа какво би било училището, ако сугестопедията стане начин а преподаване там. За да ни я представи, ми показва част от анонимните впечатления на децата, участвали в курса му по италиански. "Курсът беше интересен, беше нещо ново и научих доста повече за Италия и за маниерите на италианците"; "Най-много ми харесаха пиесата, стола на любовта, че говорихме за всякакви неща, DIXIT, песните, ангелите"; "Интересното беше различното в начина на преподаване. Полезно за мен беше, че научих много нови думи и сега разбирам много повече";"Курсът беше много полезен – всички разговори – запомнила съм много думи и фрази. Беше нещо ново, интересно и развлекателно. Курсът беше ИНТЕРЕСЕН и в него беше много приятно за стоене".

Поглед зад кулисите

Погледната отвън, сугестопедията изглежда много забавна – има театър, реквизити, роли и силен смях. Всички пеят, танцуват и разказват за ученето като за цялостно прекрасно преживяване. За хората, които я създават обаче, методът е стъпил здраво върху научната основа на сугестологията и следва научни принципи, определена последователност и ясен план. Импровизацията е на лице, но само от страна на курсистите. Смехът в час е задължителен, но това има определено научно обяснение – мозъкът ни работи по-добре, когато е под влияние на положителните емоции.
А дали сугестопедията би променила училището към по-добро? Отговорът на това намираме в думите на самия професор Лозанов: "Следвай сърцето и използвай мозъка!"
Ако сугестопедията е причината децата да върнат интереса си към училище и към ученето, а преподавателите им се превърнат в техни ролеви модели, не е ли това първата крачка към бъдещето, което искаме за тях?

Статията е част от специалното издание на "Капитал" K:ids

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И какво ще стане, ако детето не прави нищо?! 3 И какво ще стане, ако детето не прави нищо?!

Родителите правят живота на децата си по-стресиращ, отколкото си представят. Все водени от добри намерения

6 окт 2019, 7728 прочитания

Кога е време да поговорим за пари с децата си Кога е време да поговорим за пари с децата си

Представители на финансови институции за това какво трябва да знаят децата за парите и какво прави финансовият сектор по темата

29 сеп 2019, 2982 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K:ids" Затваряне
Код: Шаш и паника

Как от уплашени родители да се превърнете в корпус за бързо реагиране при най-честите детски неразположения

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца.

Трудното събуждане на трудовия пазар

Кризата покрай епидемията от коронавирус удари много бизнеси и остави десетки хиляди хора без работа

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10