Да си родител на шишко
10 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да си родител на шишко

Shutterrstock

Да си родител на шишко

Моментът, в който престанете да щипете с умиление бузките на пълничкото си детенце, е този, в който разбирате, че то и вие имате общ проблем за решаване

4278 прочитания

Shutterrstock

© Shutterrstock


Грижата за хранителното възпитание на децата днес трябва да е целенасочена политика в семейството. Ако сте родител на пълничко дете обаче, никак не е лесно да усетите къде е границата между сладката "детска пухкавост" и застрашаващото здравето дебелеене. Да се говори с децата за тяхното тегло и външен вид е твърде чувствителна тема и много от родителите предпочитат да не я подхващат, като се надяват с израстването проблемът да се преодолее от само себе си. Съществува, разбира се, и обратната практика. Някои родители (според проучванията това са предимно бащите) решават да вземат нещата в свои ръце и подлагат закръглените си деца на истински ежедневен психически, а често и физически тормоз, като им налагат тежък хранителен режим, нечовешка физическа активност и жесток комплекс от подигравки и упреци.

Правилната стратегия, която родителите на деца с наднормено тегло трябва да поемат в комуникацията на проблема с тях, включва десет изпитани правила. Те са създадени на базата на дългогодишни проучвания на различни екипи от диетолози, нутришънисти, психолози и педиатри, както и предложени директно от вече възрастни хора, преминали като деца през кошмара на затлъстяването, и са обединени от американската журналистка и редактор в областта на отглеждането и възпитанието на деца Констанс Матейсън.

Десет съвета към родителите на шишко

1. Бъдете съюзник на детето си

Важно е да бъдете честни с децата си, когато става дума за техните хранителни проблеми. Особено когато те самите ви споделят с притеснение за тях. Това е моментът да ги уверите, че заедно можете да оправите нещата много по-лесно и да се опитате да съставите план на действие, казва психиатърът Емили Етс-Хоукин от University of Buffalo School of Medicine. След това обаче непременно подкрепете думите си действие и предложете нещо конкретно - например да посещавате заедно клас по здравословно готвене, всеки ден да откривате и опитвате различни рецепти с някой нов зеленчук от пазара или пък да снабдите цялото семейство с педометри, които да показват кой колко крачки прави дневно и да превърнете резултатите в своеобразно състезание.

2. Бъдете добър пример Щом става въпрос за децата и тяхното тегло, много важно е какво говорите и какво правите. "Родителите са най-важният пример за децата", казва доктор Робърт Претлоу, автор на книгата "Наднормено тегло: Какво казват децата" и създател на weigh2rock - сайт за затлъстели деца и техните семейства. Седемдесет процента от децата, споделящи проблемите си в неговия сайт, твърдят, че най-важният фактор в битката им с килограмите са родителите им и техният добър пример. Ако мама и татко се хранят във фаст фуд ресторанти и пълнят къщата с джънк фуд, естествено е техните деца да придобият същите навици. За да бъдете добър пример, давайте съвети на децата си да избират правилната храна дори и когато ви се наложи да хапнете в ресторант за бързо хранене. По-добре е да поръчат парче печено пилешко филе със зеленчуци, отколкото сандвич с панирано месо и майонезен сос, както и купичка плодове вместо сладолед. Обяснявайте им кои са вредните храни и поръчайте и за себе си нещо по-здравословно.

3. Не се връщайте в миналото - започнете със здравословните примери днес Никога не е късно да започнете да водите здравословен живот и да се храните правилно. Може би не винаги сте го правили, но защо да не започнете именно от днес? За децата е особено вълнуващо да видят как лично променяте начина си на живот, изключвате телевизора, за да отидете на спорт, не пържите картофи, а ги заменяте с печени зеленчуци, и предпочитате разходки навън вместо ядене на пуканки пред компютъра. Изчистете хладилника от вредните храни днес, днес изхвърлете вафлите и шоколадите от "онзи" шкаф и днес сменете захарта с мед например. И не говорете за "онзи път, когато изяде три парчета торта..."

4. Не правете критикуващи коментари относно теглото на детето си и неговия начин на хранене

"Да критикуваш детето за теглото му е едно от най-жестоките неща, които един възрастен може да му направи", признава Елиза Мария Торес, която след сериозна борба с килограмите днес вече е с тегло в норма и е една от активистите с различни световни проучвания по темата. "Баба ми непрекъснато ме наричаше дунда и ме сравняваше със слабите ми приятели", разказва още тя. "Така и досега не мога да се храня в нейно присъствие, без да имам чувство за вина, че изобщо ям."

5. Задължително говорете с децата за последствията от наднорменото тегло Самото пристрастяване към яденето може да е знак за нещо, което детето ви не може да изрази. Д-р Етс-Хоукин съветва родителите да се опитат да разберат какво се случва със социалния живот на детето им. Често самотата е фактор за детското затлъстяване. "Съвсем обичайно е за пълните деца да казват "храната ми е приятел", казва пък д-р Робърт Претлоу. В такива случаи е добре да им организирате нови и различни активности с нова социална среда като класове по танци или театър, доброволчески дейности или пък ги въведете в семейства, където всички членове спортуват активно и можете често да сте част от техните занимания. Имайте предвид, че детето може да се храни неконтролируемо и поради проблеми у дома - нов член в семейството, нездрава семейна среда или пък финансова нестабилност.

6. Не насилвайте децата тотално да елиминират храната Да установите добри хранителни навици е много по-ефективно, отколкото да забранявате определени храни. "Здравословното хранене не означава детето никога да не изяде парче торта на детски рожден ден или курабийка, предложена му от приятелче", казва Айлийн Стоун, психолог в Sanford Health in Fargo. Не е важно хлапето ви да се превърне в перфектен математик на калории - това само ще го затормози не само в храненето, но и във взимането на решения като възрастен. Научете го просто да консумира здравословна порция. Обяснете му, че е здравословно сладоледът да е половин кафеена чашка, а парчето кекс с размери на тесте карти е съвсем в реда на доброто хранене.

7. Превръщайте времето за хранене във време за семейството

Доказано е, че семейното споделяне на храната помага на децата да не влязат в опасната спирала на затлъстяването. Според изследването на Джеймс Мичъл, психиатър и специалист по хранителни разстройства в Sanford Health in Fargo, детето се храни по-бавно и прави по-здравословни избори на храна, когато е в компанията на родителите си.

8. Не насилвайте децата да следват стриктен план Мария Торес препоръчва родителите да окуражават децата да извършват физическа активност като естествена част от техния дневен живот, не като досадно задължение, на което те са склонни да противостоят. "Направете нещо спонтанно - съветва тя - като например, вместо да го водите на кардиоупражнения, обиколите заедно квартала. Просто всеки път си поставяйте нова цел - "хайде днес да видим дали ще стигнем още по-далеч!"

9. Уверете се, че детето ви спи достатъчно и не прекарва много време онлайн Все повече изследвания доказват, че хлапета, склонни към напълняване, са тези, на които им липсва достатъчно сън. Истина е, че всяко дете, както и всеки възрастен, се нуждае от различно количество сън, но Националната фондация на съня (National Sleep Foundation) все пак препоръчва следните ориентировъчни норми: - от 1 до 3 години: между 12 и14 часа на денонощие; от 3 до 5 години - между 11 и 13 часа на денонощие; от 5 до 12 години - между 10 и 11 часа на денонощие, и от 12 до 18 години и по-големи - поне 8 1/2 часа на денонощие. Важно е като родители да помогнете на децата си да спят в тези норми, като ги "изключите" от компютъра, телевизора и телефона навреме - около два часа преди времето за лягане. Изкуствената светлина от електронните устройства стимулира мозъка и заспиването става по-трудно.

10. Винаги ясно показвайте на детето си, че искрено и безрезервно го обичате

Не забравяйте, че вашата истинска цел при отглеждането на дете е да го направите самостоятелен и щастлив със себе си човек. И че тази задача не се променя според размерите на дрехите, които хлапето ви носи или цифрите на кантара. "Бъдете особено внимателни към посланията, които изпращате към детето си, съветва д-р Стоун. Сигурен съм, че никога не сте искали то да вярва, че любовта ви към него е базирана на това какво яде и какво не. "Да обичаш себе си означава също да обичаш тялото си и да се грижиш за него. Ако малкият шишко днес знае, че е обичан и чувства тази любов във всяка минута, той ще се научи да обича себе си и след това ще му е много по-лесно да избере за себе си здравословния начин на живот и хранене."

Статията е част от специалното издание на "Капитал" K:ids. 


2 коментара
  • 1
    galla avatar :-?
    Γαλλα

    Тези десет правила са втората глупост, след първата да допуснеш детето ти да стане пихтия.

    Единствените човешки и природосъобразни средства за спасение са Раницата, кубинките и дългите разходки в планината...

  • 2
    sparti avatar :-|
    sparti

    Някъде видяла ли си дебело дете с кубинки на дълга разходка в планината?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK