Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 3 сеп 2014, 19:50, 23135 прочитания

Ако искаме деца ангели, трябва да бъдем богове

Един от най-известните познавачи на сугестопедичния метод на обучение - г-жа Ванина Бодурова, съветва да пазим децата от тежки думи, строги погледи и лоши мисли

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Ванина Бодурова познава сугестопедията наистина отвътре. Самата тя е действащ преподавател по английски и испански за възрастни и деца и заедно с това ръководи обучението на младите сугестопеди към фондация "Професор д-р Георги Лозанов и професор д-р Евелина Гатева". Г-жа Бодурова е и управител на фондацията, както и член на управителния съвет на асоциация "Сугестопедия "Проф.д-р Георги Лозанов". Обича да казва за себе си, че е разказвачка на приказки. Освен пред учениците си със сигурност й се е налагало да упражнява това свое умение пред най-сериозната публика – тримата й синове.
Как може най-кратко и точно да бъде обяснена сугестопедията?
- Сугестопедията е педагогическо течение, чиято крайна цел е безопасното разкриване на резервите на човешката личност; Експериментален клон в педагогиката на науката сугестология, създадена от професор доктор Георги Лозанов; Наука, която има закони, принципи, средства, експериментални резултати; Българският принос в световното образование; Целенасочен процес на комуникация, в който се взима предвид цялостната личност с нейните физиологични, интелектуални, емоционални, интуитивни особености.

Как чрез игра се въвежда определено знание и познание?
- Напишете сценарий, потопете се в ролята на този, който винаги сте искали да бъдете. Покажете най-доброто, най-човечното от себе си. Отдайте се на децата и възрастните, обичайте ги искрено, говорете им меко, внимателно, покажете им с всяка фибра на тялото си, че вярвате, че имат безкрайни възможности. Разкрийте им един нов свят: на красота, благородство, изкуство, поезия, деликатност, дайте им очи да откриват красотата във всеки ден, в общуването, в ученето. Смейте се заедно, много, искрено, до сълзи, съчувствайте им, когато показват тъгата си - искрено, ненатрапчиво. Бъдете винаги до тях. Приемете ги. Цялостно. И преди всичко не им викайте.
А сега вплетете в този сценарий познанието, което желаете да се усвои, но да е в пъти повече в сравнение с това, което сме свикнали да преподаваме. Имаме от доктор Лозанов научни доказателства за латентните ни възможности, които са много по-големи от това, което изглежда. Сугестопедията учи, че възприемаме информацията не само съзнателно, в рамките на активното внимание, а подсъзнателно, с всички периферни перцепции. Чуйте гласа си, наблюдавайте жестовете си. Този ден никога няма да се повтори. Изживяхте ли го пълноценно, радостно? Пазихте ли психиката на децата и своята от тежки думи, строги погледи, лоши мисли? Средата, в която децата учат, а вие работите, красива ли е? Доктор Лозанов казва: "Там, където етиката не може, естетиката ще успее."


Какво представлява сугестопедичната занималня?
- Това е място, в което обучени преподаватели – сугестопеди, работят с децата, от една страна, по тяхната домашна работа, подадена от училището, а от друга, подготвят сугестопедични уроци. Преподавателите с много любов и вяра започнаха да работят не с елементи, а с цялостно прилагане на сугестопедичния цикъл. Така се работи в сугестопедичните занимални в София и във Варна. Къде е противоречието с традиционната система на обучение? В начина на комуникация. Едната е командна: " Искам да отворите на 10 страница. Къде гледаш, Николай? Не е вярно! Веднага си седни на мястото!" в най-мекия вариант.
Сугестопедичният подход е деликатен: "Бихте ли искали да отворите на 10 страница?" Ако Николай гледа през прозореца, преподавателят не изпада в паника, защото знае, че детето периферно попива всичко, на което е изложено. Той има за задача да направи часа така интересен, че Николай, без дори да забележи, ще се присъедини към групата, която разглежда голямата старинна книга например.

Как се проверява ефективността на преподаването чрез сугестопедия?
- Задължителен етап от сугестопедичния цикъл са входният и изходният тест. Те са едни и същи. Самите тестове се вплитат отново в някаква постановка. Ние наричаме времето за представяне на децата творческа изява. Децата също са оценявани и по стандартния начин, като например има разлика в представянето на децата при външното оценяване. Тук не се отчитат само академичните резултати, а и как се отразява учебният процес върху психичното здраве на децата. Във Варна първата сугестопедична паралелка завърши цикъла от 1 до 4 клас блестящо. Сега грижата ни е да продължим и запазим тези резултати и в по-горен клас.

Съществува едно старо, но все още активно мнение в обществото, че ученето чрез игра звучи несериозно, защото се учи с "желязна дисциплина".
- Традиционно се страхуваме дали ще можем да овладеем една група хора - малки или по-големи, ако няма насилие, команда или страх от наказание. Сугестопедията е педагогическа система, която се съобразява с особеностите на човешката личност. Ние знаем, че така наречените от д-р Лозанов антисугестивни бариери, онези психични структури, които ни предпазват от нездравословни внушения, понякога могат да са доста силно изразени. Не бива да се стремим да ги прекършим, а да оркестрираме преподаването, за да се хармонизираме с тях. Това се изразява и в удовлетворяване на нуждата на децата от ред, за да им е по-спокойно, да знаят какви са правилата на играта, за да се научат да играят честно. Но никога, никога с насилие, а с мекота и внимание. Петко Славейков казва: "Ако искаме деца ангели, трябва ние самите да бъдем богове."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И какво ще стане, ако детето не прави нищо?! 3 И какво ще стане, ако детето не прави нищо?!

Родителите правят живота на децата си по-стресиращ, отколкото си представят. Все водени от добри намерения

6 окт 2019, 7292 прочитания

Кога е време да поговорим за пари с децата си Кога е време да поговорим за пари с децата си

Представители на финансови институции за това какво трябва да знаят децата за парите и какво прави финансовият сектор по темата

29 сеп 2019, 2644 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K:ids" Затваряне
Учители по свободно мислене

Седемдесет млади специалисти преподават в българските училища по програмата на фондация "Заедно в час"

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10