Ако искаме деца ангели, трябва да бъдем богове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ако искаме деца ангели, трябва да бъдем богове

Ако искаме деца ангели, трябва да бъдем богове

Един от най-известните познавачи на сугестопедичния метод на обучение - г-жа Ванина Бодурова, съветва да пазим децата от тежки думи, строги погледи и лоши мисли

23242 прочитания

© Капитал


Ванина Бодурова познава сугестопедията наистина отвътре. Самата тя е действащ преподавател по английски и испански за възрастни и деца и заедно с това ръководи обучението на младите сугестопеди към фондация "Професор д-р Георги Лозанов и професор д-р Евелина Гатева". Г-жа Бодурова е и управител на фондацията, както и член на управителния съвет на асоциация "Сугестопедия "Проф.д-р Георги Лозанов". Обича да казва за себе си, че е разказвачка на приказки. Освен пред учениците си със сигурност й се е налагало да упражнява това свое умение пред най-сериозната публика – тримата й синове.

Как може най-кратко и точно да бъде обяснена сугестопедията?

- Сугестопедията е педагогическо течение, чиято крайна цел е безопасното разкриване на резервите на човешката личност; Експериментален клон в педагогиката на науката сугестология, създадена от професор доктор Георги Лозанов; Наука, която има закони, принципи, средства, експериментални резултати; Българският принос в световното образование; Целенасочен процес на комуникация, в който се взима предвид цялостната личност с нейните физиологични, интелектуални, емоционални, интуитивни особености.

Как чрез игра се въвежда определено знание и познание?

- Напишете сценарий, потопете се в ролята на този, който винаги сте искали да бъдете. Покажете най-доброто, най-човечното от себе си. Отдайте се на децата и възрастните, обичайте ги искрено, говорете им меко, внимателно, покажете им с всяка фибра на тялото си, че вярвате, че имат безкрайни възможности. Разкрийте им един нов свят: на красота, благородство, изкуство, поезия, деликатност, дайте им очи да откриват красотата във всеки ден, в общуването, в ученето. Смейте се заедно, много, искрено, до сълзи, съчувствайте им, когато показват тъгата си - искрено, ненатрапчиво. Бъдете винаги до тях. Приемете ги. Цялостно. И преди всичко не им викайте.

А сега вплетете в този сценарий познанието, което желаете да се усвои, но да е в пъти повече в сравнение с това, което сме свикнали да преподаваме. Имаме от доктор Лозанов научни доказателства за латентните ни възможности, които са много по-големи от това, което изглежда. Сугестопедията учи, че възприемаме информацията не само съзнателно, в рамките на активното внимание, а подсъзнателно, с всички периферни перцепции. Чуйте гласа си, наблюдавайте жестовете си. Този ден никога няма да се повтори. Изживяхте ли го пълноценно, радостно? Пазихте ли психиката на децата и своята от тежки думи, строги погледи, лоши мисли? Средата, в която децата учат, а вие работите, красива ли е? Доктор Лозанов казва: "Там, където етиката не може, естетиката ще успее."

Какво представлява сугестопедичната занималня?

- Това е място, в което обучени преподаватели – сугестопеди, работят с децата, от една страна, по тяхната домашна работа, подадена от училището, а от друга, подготвят сугестопедични уроци. Преподавателите с много любов и вяра започнаха да работят не с елементи, а с цялостно прилагане на сугестопедичния цикъл. Така се работи в сугестопедичните занимални в София и във Варна. Къде е противоречието с традиционната система на обучение? В начина на комуникация. Едната е командна: " Искам да отворите на 10 страница. Къде гледаш, Николай? Не е вярно! Веднага си седни на мястото!" в най-мекия вариант.

Сугестопедичният подход е деликатен: "Бихте ли искали да отворите на 10 страница?" Ако Николай гледа през прозореца, преподавателят не изпада в паника, защото знае, че детето периферно попива всичко, на което е изложено. Той има за задача да направи часа така интересен, че Николай, без дори да забележи, ще се присъедини към групата, която разглежда голямата старинна книга например.

Как се проверява ефективността на преподаването чрез сугестопедия?

- Задължителен етап от сугестопедичния цикъл са входният и изходният тест. Те са едни и същи. Самите тестове се вплитат отново в някаква постановка. Ние наричаме времето за представяне на децата творческа изява. Децата също са оценявани и по стандартния начин, като например има разлика в представянето на децата при външното оценяване. Тук не се отчитат само академичните резултати, а и как се отразява учебният процес върху психичното здраве на децата. Във Варна първата сугестопедична паралелка завърши цикъла от 1 до 4 клас блестящо. Сега грижата ни е да продължим и запазим тези резултати и в по-горен клас.

Съществува едно старо, но все още активно мнение в обществото, че ученето чрез игра звучи несериозно, защото се учи с "желязна дисциплина".

- Традиционно се страхуваме дали ще можем да овладеем една група хора - малки или по-големи, ако няма насилие, команда или страх от наказание. Сугестопедията е педагогическа система, която се съобразява с особеностите на човешката личност. Ние знаем, че така наречените от д-р Лозанов антисугестивни бариери, онези психични структури, които ни предпазват от нездравословни внушения, понякога могат да са доста силно изразени. Не бива да се стремим да ги прекършим, а да оркестрираме преподаването, за да се хармонизираме с тях. Това се изразява и в удовлетворяване на нуждата на децата от ред, за да им е по-спокойно, да знаят какви са правилата на играта, за да се научат да играят честно. Но никога, никога с насилие, а с мекота и внимание. Петко Славейков казва: "Ако искаме деца ангели, трябва ние самите да бъдем богове."

Какви са били резултатите при обучението на деца чрез сугестопедия, когато това се е случвало у нас експериментално преди години? 

- Тринайсет международни и национални комисии са проверявали труда на доктор Лозанов и неговия екип от Научноизследователския институт по сугестология в София. Паралелно с експерименталните училища в България по сугестопедичната система се е работило и в Педагогическата академия на Виена, Австрия, по междуправителствена спогодба.
През 1978 година експертна група на ЮНЕСКО дава заключение, че това е най-добрата методика и трябва незабавно да се приложи навсякъде по света под ръководството на д-р Лозанов. Следват тъмни години за много хора, които са работили за сугестопедичната методика. Когато през 1984 година д-р Лозанов е освободен от поста директор на Института по сугестология, той не може да наблюдава експериментите и в училищата. За щастие две години преди да си отиде, д-р Лозанов видя училищната сугестопедия възродена. Ще направя паралел между постигнатите резултати в експерименталните училища през 70-те и 80-те години на XX век и днес в периода от 2010 до 2014 година: В експерименталните училища децата са взимали две години за една без домашна работа, при петдневна учебна седмица. Днес при спазване на държавните образователни изисквания децата от сугестопедичната паралелка, където се прилага сугестопедичната система в нейната цялост, завършиха периода на ограмотяване 3 месеца преди този в обикновеното училище, като скоростта на четене е като на деца от по-горен клас. През учебната 1975/1976 година доктор Беер, директор на Педагогическата академия на Виена, казва в доклада си, че децата са станали по-малко агресивни, по-възпитани. Днес измерванията показват, че децата са силно емпатични, гъвкави, имат по-ниска училищна тревожност, свобода на себеизразяване и умение да защитят избраната позиция.

Училищният лекар през 70-те години и днес също наблюдава състоянието на децата, които се обучават по този начин. Няма оплаквания от болни коремчета например, които се дължат на повишена тревожност, защото децата са спокойни.

Какви са преподавателите сугестопеди и как те се избират?

- Условията за обучение на един преподавател са същите, които доктор Лозанов постави: преподавателят да бъде специалист в своята област, да владее добре законите на науката, която преподава, а обучението по сугестопедия е насочено към това как да се преподава, за да се достигне безопасно до скритите резерви на човешката психика. 

Кои предмети се учат особено успешно чрез сугестопедия? 

- Сугестопедията е най-известна в чуждоезиковото обучение, но всички предмети могат да се изучават успешно. Ако се спазват законите на сугестопедията, изведени от основите на сугестологията, доказани експериментално от доктор Лозанов и неговия екип в Института по сугестология, ако се познава добре преподаваният предмет от преподавателя, всичко, което е свързано с общуването между нас, може да се изучава успешно.

Статията е част от специалното издание на "Капитал" K:ids. 


11 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Искаме нормални деца, какви са тия ангели, дяволи, и прочие църковни щуротии?

  • 2
    sdafcef avatar :-|
    sdafcef

    Как може най-кратко и точно да бъде обяснена сугестопедията?
    - Сугестопедията е педагогическо течение, чиято крайна цел е безопасното разкриване на резервите на човешката личност; Експериментален клон в педагогиката на науката сугестология, създадена от професор доктор Георги Лозанов; Наука, която има закони, принципи, средства, експериментални резултати; Българският принос в световното образование; Целенасочен процес на комуникация, в който се взима предвид цялостната личност с нейните физиологични, интелектуални, емоционални, интуитивни особености.
    ---------------------------------------
    FAIL !

  • 3
    yori756 avatar :-|
    16bit

    Вместо училища, има нещо като детски градини... Децата ги глезят до край и така ги учат. Много хипарско ми се струва на мен, предпочитам проверения метод.

  • 4
    veselin1234 avatar :-P
    Веселин

    До коментар [#1] от "today ;)":

    Прав си, ангели има само на небето, което още не е доказано!

  • 5
    firstcmt avatar :-|
    firstcmt

    В кои училища преподават по този метод? Кои са учителите?

  • 6
    chimi_frog avatar :-|
    Чимиджимичамиджоми

    До коментар [#3] от "cherryblossom":

    Браво! Традиционалист! Правилно! Бой по детето, мамка му мръсна! И наказания! Шамарената фабрика! Както се пееше в песничката "Няма от него никаква радост, само когато го правиш!

  • 7
    owen avatar :-|
    owen

    До коментар [#6] от "Чимиджимичамиджоми":

    защо пък бой? според мен крайностите са вредни. децата не са ангели, и не трябва да бъдат третирани като такива, а като нормални човешки същества. ако се отнасяте към детето като към извънземно или ангел, общуването с него ще се превърне в ад на по-късен етап.

  • 8
    dtroev avatar :-|
    dtroev

    За да не оставете с погрешно впечатление за сугестопедията, може от този материал да научите защо именно тя е най-добрият образователен метод според ескпертите на ЮНЕСКО:

    http://antoncaro.files.wordpress.com/2013/06/lozanov-sugestopedia-desugestivno-obuchenie.pdf

    Целта на сугестопедията не е да разглези децата и да ги направи неадаптивни, точно обратното, тя дава възможност на децата да се развиват като пълноценни и щастливи личности, каквито всички искаме да бъдем.

  • 9
    nixonanim avatar :-?
    Nixonanim

    Виждам няколко коментара на "традиционалисти", определено хора с ограничено мислене и незапознати с това, което е реално сугестопедията.

    До коментар [#5] от "firstcmt": частно училище Малкия принц, Варна. За съжаление използването на метода в държавното образование е почти тема табу, особено сред чиновниците в министерството. Явно никой от тях не иска децата да растат умни, свободни и да разкриват талантите си... както и много политици - за съжаление.

  • 10
    susanessex avatar :-|
    Susan Essex

    Детето ми посещаваше сугестопедична занималня, когато беше по-малка. Чудесен метод за обучение, отрази се прекрасно на иначе неспокойната й природа. Чрез игри и творчески занимания научи неща, свързани с химия и физика, с такава лекота, че чак се изненадах. Посещаваше уроците с удоволствие, защото имаше възможност да се изявява. За разлика от този метод, стандартното образование възпитава основно в пасивност. Бих се радвала, ако включат сугестопедичния метод поне в началния курс в училищата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK