Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 4 сеп 2014, 10:00, 12494 прочитания

Учители по свободно мислене

Седемдесет млади специалисти преподават в българските училища по програмата на фондация "Заедно в час"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Имам един учител, когото никога няма да забравя – този по български език и литература от гимназията. Дойде направо от университета при нас в девети клас. Трябва да е бил на двайсет и четири години, но от позицията на моите тогава петнайсет ми се струваше почти библейски мъдрец. След първия звънец ни се представи официално, извади един касетофон и пусна Alfa Ville. Оттогава всеки негов час протичаше на фона на най-готините парчета от онова време. Говореше ни на Вие. Организираше дебати. Докато учехме древногръцка литература, разигравахме пред дъската сцени от нея. Пишехме писма на хартия от името на Креон до Антигона. Измисляхме нейните възможни отговори и ги четяхме на глас. Имахме истински съд и подготвяхме пледоарии в защита на герои от Шекспирови пиеси. Учехме наизуст латински поговорки, за да се представяме за високообразовани ренесансови благородници, когато разглеждахме литературата на европейското Възраждане.
Беше вълшебно. (Благодаря ви, г-н Томислав Дяков!)

После директорката на училището разбра. Не беше доволна. Системно привикваше учителя ни на съвети в учителската стая, където опитните даскали с насмешка му обясняваха как "учителството е сериозна работа". Накараха го да следва стриктно учебната методика и да спре музиката. Не го направи. Слушахме тихо и дебатирахме, шептейки. Научи ни на много неща. И на най-важното – да упорстваш в нещо, което харесваш.


Учителите, с които ще ви запознаем, са станали такива, защото имат свободата да се изявяват. Обединява ги вярата, че всяко дете има право на образование и равен старт независимо от социалното си положение, религията и семейството си. И двамата са част от програмата на фондация "Заедно в час", която подготвя млади специалисти да станат учители и ги праща в нуждаещи се от преподаватели български училища в цялата страна. Според условията на програмата тези млади хора трябва да учителстват две години. След това имат пълната свобода да останат в системата на образованието по начин, който ги удовлетворява. Влизат в час с уважение и преподават с въображение. Вярват в добрия потенциал на всеки и се опитват да го стимулират. Изглеждат като учениците си – с дънките, раниците и смартфоните. Общуват с тях като ментори, не като надзиратели.
Те са всичко онова, което преди трийсет години ние толкова харесвахме у нашия учител по литература.

Представяме ви Блажка и Иван – двама учители от "Заедно в час".

Блажка Димитрова

на 24 години,
преподавател по английски език на ученици от 10, 11 и 12 клас в столичното СОУ "Св. Иван Рилски"

Фотограф: Капитал

Това усмихнато и нежно момиче има магистърска степен по "Национална сигурност и отбрана" от Военна академия "Г. С. Раковски". Преди това Блажка се дипломира като бакалавър в специалността "Публична администрация" от СУ "Св. Климент Охридски". Била е още ководещ в сутрешно предаване на радио и автор на статии на различна тематика. През цялото това време Блажка се интересува и запознава задълбочено с правата на децата първо чрез стажа си в институцията на омбудсмана и след това по време на практиката си в Института за модерна политика. Точно там в продължение на месеци работи по изготвянето на интернет сайт, съдържащ всички права и задължения на децата, при това описани на разбираем за тях език.

Аз съм един човек, който...
Е щастлив!



Как реши да станеш учител чрез "Заедно в час"?
Исках да правя нещо, което ми носи удовлетворение и усещането, че помагам на другите. Тогава се появи "Заедно в час", отъждествих се с мисията им, приех я за моя и още преди да съм си подала документите, вече повтарях на всички, че съм учител.

Какво си представяше, че ще видиш в училище?
Много деца!

И какво в действителност видя там?
Много деца, които се сблъскваха с проблеми, по-различни и по-трудни от тези, с които аз се сблъсквах, когато бях ученик.

Кое е различното в твоята работа като учител?
В България има стотици хиляди учители и със сигурност не прилагам нещо уникално в класната стая. Това, на което залагам силно и се убедих, че работи, е създаването на позитивна атмосфера на преподаване, в която аз и учениците сме приятели.

Какво със сигурност трябва да се промени в образованието?
Отношението към учителите – тези хора са стожерът на образованието, а вече години наред биват потъпквани и неоценявани!

Какво мислиш за сегашното "младо поколение" в училище?
Информираността им по купища въпроси (благодарение на интернет) е впечатляваща, което е положително. От друга страна, мисля, че учениците вече много лесно се поддават на депресивни състояние и все по-често говорят за това колко "скапан е животът".

Какво разбра за себе си покрай работата си на учител?
Че съм способна да загърбя себе си и личните си желания, за да се отдам напълно на децата и времето си в училище.

Кое е нещото, което те мотивира да влизаш в час?
Учениците и усещането, че постигам целите си.

Коя е най-трудната част от работата ти?
Най-голямото предизвикателство за мен е да разбирам какво мисли един ученик и какво го кара да действа по един или друг начин.

Какво масово не знаем за българското образование и училище?
Че бизнесът и образованието са функция на едно и също нещо! Заради това бизнесът трябва да влезе в училище (като извънкласни дейности, срещи с хора от различни професии) и училището - в бизнеса (учениците да посещават като част от учебните занятия фирми и институции). Това е от важно икономическо, демографско и всякакво друго значение.

Какво няма да забравиш от опита си като учител?
Винаги ще помня учениците си.

Мислиш ли да продължиш кариерата си в сферата на образованието?
Да! И дори да не продължа като учител, вярвам, че има много различни и ефективни начини да постигна промените, които искам да видя в образователната система.

Какъв съвет би дал на този, който тепърва мисли да стане част от "Заедно в час"?
DO IT! Ако искаш да откриеш себе си, да разшириш границите на мисленето си, да постигаш цели заедно с едни невероятни във всяко отношение хора и ученици, да се чувстваш като част от една подкрепяща общност, да си част от едно всекидневно приключение и най-вече - ако искаш да бъдеш носител на промяната в училище, влез в "Заедно в час"!
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И какво ще стане, ако детето не прави нищо?! 3 И какво ще стане, ако детето не прави нищо?!

Родителите правят живота на децата си по-стресиращ, отколкото си представят. Все водени от добри намерения

6 окт 2019, 7693 прочитания

Кога е време да поговорим за пари с децата си Кога е време да поговорим за пари с децата си

Представители на финансови институции за това какво трябва да знаят децата за парите и какво прави финансовият сектор по темата

29 сеп 2019, 2957 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K:ids" Затваряне
Тате, купи ми таблет

Плюсовете от интерактивните джаджи за децата са повече от минусите, стига да бъдат използвани с мярка

Още от Капитал
Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10