С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 29 авг 2015, 10:08, 26925 прочитания

Колко е важно да бъдеш Личност...

Смисълът да скачаш в локви, да висиш от дърво и да правиш питки е в това да усетиш свободата, която имаш по природа. Валдорфската система на обучение вече близо век възпитава хлапетата в това тяхно право

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Да уловим момента

Валдорфската педагогика учи децата ни да бъдат щастливи, да обичат ученето и училището. За това от особено значение е етапът на развитие, в който се намира самото дете.

За малкото дете (до 7 години) - възпитание чрез добри примери за подражание, много движение и внасяне на ритъм в живота му.

"Едно дете на три години вижда примера на родителите си и всичко се свежда до това", се казва във валдорфската методика. Когато родителят или педагогът използва например хартията с уважение към природата, няма нужда да действа с думи спрямо детето, да обяснява тезисно, че е екологично да пазим горите. То самото вижда как той се отнася и започва да гради отношението си по същия начин. По същия начин и дейности като месене на хляб, плетене, правене на книжки придобиват смисъл, защото те възпитават на отношение чрез пример. Творческите свободни игри, отразяващи първичните човешки дейности като копане, жътва, косене, бране на плодове или рисуването, пеенето, танците, организирането на празници, допринасят за естественото развитие на детето. Много по-лесно е да следваме естественото развитие на човечеството и да се обръщаме към природата си, за да изградим Личността на едно дете.

За децата от 7 до 14 години – възпитание чрез развиване на въображението и чрез влияние на авторитетите.

Тази възраст е сърцето на детството, по време на която детето иска да получи отговори на въпросите си, свързани със знанието, сърцето и ума на възрастния. Затова учителят се обръща към чувствата му. Към науката подхожда с наблюдение на познати природни явления. Това концентрирано съзерцание постепенно поражда у детето любопитство и уважение към света, като същевременно изработва основата на критическото мислене. Важно е в този период всичко да бъде функционално, полезно и красиво.

За юношеството – деца между 14 и 21 години –
това е времето на търсене на истината, на здравия ценностен идеализъм, уязвима чувствителност и самостоятелно мислене. В тази възраст учителите се обръщат към рационалното мислене на вече порасналите деца и разчитат на тяхната способност за критическо съждение. Уроците са разговори, в които се изказват предположения, защитават се тези, водят се беседи.
Важен принцип във валдорфската педагогика е, че всичко ново идва, когато детето е готово за него. Според педагозите от тази школа, ако едно тригодишно дете прибере на местата им в шкафчето три кубчета и един плат, това е повече от достатъчно. Докато от един шестгодишен човек можеш да изискваш активно съучастие: "Виж, имам нужда от твоята помощ! Ще бъде добре ако ти се погрижиш днес за абсолютно всички платове!" Той вече може да понесе тази задача, при това с отговорност. Тоест, когато говорим за свобода в този тип методика, не трябва да я разбираме криво като свободия – ако искаш, не го прави, ако искаш, го прави. Всяко нещо отива на мястото си и всичко се прави така, както трябва, е основен принцип на преподавателите в школата. За да продължи денят след закуската, нещата трябва да са подредени и този ред да се знае и спазва. Това е начинът да се научиш да се трудиш и да правиш нещата последователно. "Ако днес обаче на някого не му се прави нещо, ние като учители трябва да сме сигурни, че друг ще откликне – обяснява Анриета. За да бъдеш модел на подражание, ще дадеш алтернатива: Добре, аз ще го направя днес, няма проблем, но утре ти ще го направиш за мен. Така децата се научават на гъвкавост и солидарност."

Кой кой е в градината
Във валдорфските детски градини и училища няма директор. Всички педагози образуват учителски колегиум, който е отговорен за развитието на детските заведения. Всяка седмица има педагогически съвет, на който се обсъждат задачите пред педагозите. Всеки от тях поема лична отговорност за делата си. В този смисъл нещата са доста самоопределени, включително от страна на родителите. Тук няма оценки, награди и наказания за децата.


Живот след детската градина
Често се смята, че валдорфските учебни заведения са място, в което детето е спокойно, психически стабилно, но след излизането му оттам се започва с допълнителни уроци по български език, математика, чужд език. Ползвалите тази методика са категорични обаче, че това не е така, защото в детските заведения и училищата, работещи по валдорфската система, човек се научава на най-важното – да полага труд. След това каквото и знание да трябва да се усвои, системата, по която това да стане, е изработена. В детската градина дългосрочните занимания с дейности, свързани с ръчен труд, учат хлапетата на съсредоточеност, трудолюбие и отговорност. В началото на октомври например по-големите деца започват да тъкат свое собствено произведение на малки дървени станчета. Знаят, че в средата на май трябва да са готови, затова всеки ден разпределят работата си така, че да имат време и за работа, и за игра. В повечето дни детето само решава в кой момент ще работи по задачата си, но за да покаже през май какво е свършило, поема отговорността за това и е наясно, че трябва да положи труд. "На това ги научава нашата система - казва още Анриета – да бъдат съсредоточени и постоянни в преследването на собствената цел. Знаят, че тук могат да изкажат мнението си, което ги прави най-малкото вътрешно свободни. От друга страна, живеейки в група с много и различни като индивидуалност, характер и възраст деца, всеки малък човек се учи на толерантност. Децата разбират, че светът е такъв, какъвто е, и всеки може с нещо да допринесе, нещо да направи за него."


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И какво ще стане, ако детето не прави нищо?! 3 И какво ще стане, ако детето не прави нищо?!

Родителите правят живота на децата си по-стресиращ, отколкото си представят. Все водени от добри намерения

6 окт 2019, 6969 прочитания

Кога е време да поговорим за пари с децата си Кога е време да поговорим за пари с децата си

Представители на финансови институции за това какво трябва да знаят децата за парите и какво прави финансовият сектор по темата

29 сеп 2019, 2368 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K:ids" Затваряне
Умението да се състезаваш със себе си

"Щяхме да сме преуспяваща държава, ако всичко зависеше от отличните дипломи на нашите студенти", казва педагогът от валдорфска детска градина "Златно зрънце" Анриета Далова

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10