Умението да се състезаваш със себе си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Умението да се състезаваш със себе си

Умението да се състезаваш със себе си

"Щяхме да сме преуспяваща държава, ако всичко зависеше от отличните дипломи на нашите студенти", казва педагогът от валдорфска детска градина "Златно зрънце" Анриета Далова

11024 прочитания

© Капитал


Методиката е създадена в началото на XX век. Как се е развила досега и с какво се е променила?

- Тази педагогическа система се базира на познанието за човешкото развитие. Така тя самата върви и се развива заедно с промените, които настъпват в света в културен и социален план. Тъкмо живият интерес към всичко случващо се днес с човека, с природата я прави съвременна и устойчива.

У нас кога за първи път се внедрява методиката и как с е случило това?

- През 2007 г. в София се създава първата градина, в която се прилага валдорфската педагогика. Това стана след организирането в България на международен семинар за обучение на педагози.

Казвате, че това е система, в която всички се учат - и учениците, и учителите, и родителите. Как практически става това?

- Децата идват при нас, носещи своя интерес към света. Наша цел като педагози е да съхраним този интерес. Самата среща с индивидуалността на всяко дете е процес на познание и себевъзпитание – как да го подпомогнеш в изграждането на своя собствен път, разгръщайки личния си потенциал. Родителите трупат опит с ангажираността си да участват в грижата за средата, в която се възпитават децата. Това развива качества като взаимопомощ, съпричастност, които могат да изглеждат екзотични, но са необходими във възпитаването на децата като социално отговорни личности.

В света на пластмасовите и дигитални играчки как успявате да задържите вниманието на децата върху традиционните материали и игри?

- В тази възраст от 0 до 7 години детската фантазия е в стихията си. Така наречените традиционни и природно естествени материали за игра просто в най-голяма степен обслужват детската фантазия. И не само – те подпомагат нейното съвсем естествено преобразяване в творческо въображение. В този ред на мисли не се налага да се бориш да задържиш вниманието на детето. Истинската игра изглежда точно така, а децата имат нужда от нея.

Споменава се в един от текстовете на сайта на училището, че телевизия и компютър се избягват при обучението. Как успявате да ги избегнете във време, когато всичко е онлайн?

- Целта на валдорфската педагогика е да създаде условия да се разгърне творческият потенциал на детето. Телевизия и компютър не се избягват, просто идват в подходящото за възрастта време. Най-напред детето трябва да развие способността си за самостоятелно мислене и след това много по-свободно ще може да използва готовите шаблони на виртуалното и медийно пространство, без да бъде зависимо.

Кой е основният недостиг във вашата система на преподаване и научаване?

- Не знам дали може да се нарече недостиг. Но липсата на свобода за разгръщане и развитие на алтернативни форми на образование в България създава трудности. Факт е, че по света възпитаниците на валдорфските учебни заведения са ценени и много добре приети в университетите, както и в ключови позиции на социалния, политически и културен живот. Може и тук да бъде така.

Как проверявате знанията на децата и как ги оценявате, след като няма оценяване в хода на учебния процес?

- Когато си ангажиран да наблюдаваш развитието на децата, не е проблем да имаш представа какво те постигат. По-същественият въпрос е как да подпомогнеш това индивидуално развитие. Лесно е да се даде оценка на даден момент, но нима оценката решава всичко? Сигурно бихме били преуспяваща държава, ако всичко зависеше от отличните дипломи на нашите студенти.

С какво тази система е по-различна и по-добра от модерните напоследък сугестопедия, система на Монтесори, демократичното училище?

- Тя поставя знанието за света или това на дадена наука в услуга на индивида, така че той да бъде подпомогнат в своя път на израстване, без да го възприема като съд, в който трябва да се излее определено количество информация, зададена от стандарти и всякакъв вид предварително създадени рамки.

С какво училите при вас деца ще са по-добри от тези, учили по традиционните засега обучителни методи?

- Нашето удовлетворение не се свързва с това децата, учили при нас, да са по-добри от другите. Ще се радваме, ако те израстват като уверени в себе си хора, приемащи с интерес предизвикателствата на света, социално отговорни, свободно изразяващи чувствата и мислите си, състезаващи се единствено със себе си.

Какво е бъдещето на вашата система и как своевременно се развива тя?

- Бъдещето на тази система в България е свързано тясно с бъдещето на тези деца и родители, които са сега при нас. Увереността на родителите, че децата им получават едно здравословно, отговарящо на възрастта възпитание, ги стимулира да подкрепят нашите учебни заведения. Вярваме, че точно необходимостта от места, където децата да растат по такъв начин, води родителите при нас. Като част от международната общност на валдорфските учебни заведения ние продължаваме да работим върху личното си професионално развитие, както и за това да има бъдещи учители за тази педагогическа система в България.

Методиката е създадена в началото на XX век. Как се е развила досега и с какво се е променила?

- Тази педагогическа система се базира на познанието за човешкото развитие. Така тя самата върви и се развива заедно с промените, които настъпват в света в културен и социален план. Тъкмо живият интерес към всичко случващо се днес с човека, с природата я прави съвременна и устойчива.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK