Имам роплемби в уличище
Дислексията не е увреждане, а състояние, казва специалният педагог и обучител на деца дислектици Жасмина Йончева
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Всъщност съм родител на едно изключително дете. Това е първото, което трябва да си кажете, ако чуете от специалисти, че синът или дъщеря ви страда от "дислексия". Даже "страда" не е точният глагол. Вашето дете мисли повече в образи, отколкото чрез аналитични конструкции. Има развита интуиция и живо въображение. Творческият му потенциал е впечатляващ, а проницателността му - смайваща. Сигурно за разлика от вас самите то има пространствена интелигентност и умее да мисли глобално. Как ви звучи? На мен изобщо не ми навява черни мисли за неговото бъдещо обучение и кариера! Тъкмо напротив – дислексията е предизвикателство, което трябва да приемете спокойно и отговорно. Защото не е изключено да отглеждате бъдещ велик актьор, художник или писател, технически гений или световна знаменитост...
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
5 коментара
Хубаво и полезно интервю, благодаря. Добре е да се знаят тези неща, особено факта, че не става дума за заболяване. Така описани симптомите наистина оставят място и за затрудненията, придобити вследствие на социални фактори.
Повече разбиране трябва и по-малко подигравки
Важно е да се подчертае казаното в статията, че отношението от и към учителя може да причини проблеми в развитието. След като и след втори клас синът ми продължаваше да срича и госпожата му не пропускаше да подчертае колко е неграмотен, го записах на логопед, където го учиха всъщност да диша правилно. Оказа се, че има проблем с дишането (най-вероятно от притеснение) и затова накъсва текста. Не сменихме класа или училището, по негово желание. Каза, че ще се справи. Четвърти клас завърши с максимални резултати на матурите и изходните нива, ползва английски свободно - играе и гледа филми изцяло на английски. А аз мислех за дислексия, когато го заведох на логопед.
"Все по-често децата имат затруднения при четене и писане или при усвояване на основните математически операции."
А защо????
"Едно време" - колкото и смешно да звучи - въобще нямаше. Всички се научаваха да четат и пишат.
Така че това е едно напълно измислено заболяване, колкото да печелят пари от него.
Лично познавам един инвалид, когото са престанали да обучават, че имал това заболяване, и съпругата му го научи да чете на близо 50 годишна възраст!!!
Моят син също започна да чете бързо и правилно едва в 3-ти клас, но не защото имаше заболяване, ами лесно се отчайваше от неуспехите. Направих грешка, че не го научих да чете и пише към 5-годишна възраст, когато е най-лесно - че само да го хвалят в училище, което да го стимулира. Поправих я със следващото си дете.
Здравейте,как мога да се свържа с г-жа Йончева?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.