С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
25 сеп 2017, 15:32, 11945 прочитания

Стив Джобс като педагогически модел

Във Steve JobsSchools децата работят по индивидуална програма, оценява ги софтуер, а учителят е техен ментален треньор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този текст е част от специалното издание на "Капитал" K:ids. Всички текстове по темата може да откриете тук.

Още по темата

Как ме оценяваш?

Четири различни системи за оценяване в училище

26 сеп 2017

Десет години след дебюта на iPhone Apple разкри модела X

На годишнината от пускането на първия си смартфон "ябълката" се цели към втора мобилна революция

13 сеп 2017

Технологиите толкова са навлезли в нашето ежедневие, че все по-често стават част и от класните стаи в България. Напоследък се появиха няколко училища за пример, които въведоха в уроците виртуалните очила и изкуствената реалност. Децата са в еуфория от нововъведенията и най-накрая виждат на практика как полезното може да се съчетае с приятното и как доскорошната "играчка" може да им помогне да си научат уроците. На Запад, естествено, са доста по-напред от нас. Няколко холандски училища вече изцяло са оставили учебниците и тетрадките в миналото и са ги заменили с таблети в опит да направят обучение за бъдещето.


Светлината от таблетите се отразява в светналите очички на група деца, докато те плъзгат пръстчета наляво и надясно по екрана, вперили поглед в шарените цветове пред тях. Така изглежда не междучасието, а самият урок в холандските училища с иновативен образователен модел Steve JobsSchool, кръстено на съоснователя на технологичния гигант Apple.

Създателят на модела Морис де Хонд споделя, че идеята му хрумва, когато с ужас осъзнава, че трябва да изпрати дъщеря си в "музей", както той нарича традиционния училищен модел.
"По-големите ми деца тръгнаха на училище през 80-те години, а малката ми дъщеря се роди през 2009 г. Забелязах голяма разлика между тези две поколения, особено заради напредъка на технологиите, но в училището всичко беше по старому", разказва основателят.

"Проблемите в традиционната образователна система са два. Единият е учебният план, който е базиран на света отпреди 50 - 100 години. Учениците трябва да се подготвят за бъдещето, когато интернетът, мобилните устройства и изкуственият интелект ще играят много по-голяма роля дори от днес. Вторият проблем е в начина на организация на училищата. Да има един учител и 30 - 50 ученици е било необходимо преди заради по-индустриалния модел на образованието. Днес благодарение на технологиите е възможен един по-персонализиран подход, въз основа на нивото и потребностите на всеки ученик."

В класната стая
В Steve JobsSchool денят започва в 9:30, като първият половин час е отделен на социалното и емоционално развитие на децата. Обсъждат се ситуации, проблеми и теми, към които малчуганите имат отношение – от рождените дни, през националните празниците, до новините, които са чули по телевизията и са ги развълнували. Нещо като българския "Час на класния", който в повечето случаи се състои доста по-рядко и не набляга толкова върху извънкласните интереси на учениците.



Учебният ден е разделен на 30-минутни "ателиета" по различни предмети. Няма чинове и столчета, подредени в редици. Децата могат да си говорят, да лежат на пода, да се разхождат, да стоят в поза лотус или дори да правят челна стойка, ако искат. Дава им се пълна свобода, стига естествено да следват правилата. Например в "Тихия кът" се пази тишина, затова който иска да работи самостоятелно, може да си сложи слушалките и да не притеснява останалите.

Учебниците и тетрадките са останали в миналото. Още със записването в училище всеки ученик получава индивидуален таблет, който може да носи и вкъщи. На него има качен график, съхранена е цялата информация за уроци, задачи и упражнения. Достъпът до интернет е свободен, а чрез специален софтуер учителите и родителите могат да следят какво се случва на екрана и да се намесят, ако детето попадне на неподходящо съдържание.

"Ние не казваме, че iPad-ът помага да децата да мислят самостоятелно. Той е просто средство за работа с адаптивно интерактивна обучителна програма", обяснява Де Хонд.

Да учиш за себе си
Една основна разлика с традиционния образователен модел е, че в иновативното училище децата не са разпределени в класове по възраст, а са в група от по 25 ученици, като разликата между тях е най-много четири години. Идеята е те да могат както да работят индивидуално върху задачите си, така и да си помагат, да общуват и да си влияят взаимно. Когато работят по групи, са разпределени спрямо нивото, а не възрастта си.

Вместо да се сравнява с другите, всяко дете решава само колко бързо да върви напред с материала по даден предмет. Програмата е индивидуална и е разработена от него, от учителите и родителите. Съобразена е с неговите интереси, таланти и амбиции и следва 6-седмичен план, след края на който се прави ревизия на целите.

"По този начин децата поемат отговорност и не се налага да повтарят неща, които вече знаят, или пък да бързат да наваксат с материал, за който още не се чувстват готови", казва създателят на училището.

При изявен талант в дадена област ученикът може да напредне по-бързо и да вземе наведнъж три урока по математика например. Също така може да повтори урока по история, ако има нещо, което не е разбрал или запомнил. Този подход цели да развие у детето навик за фокусиране върху собствения учебен план и график.

Според Де Хонд индивидуалният подход помага и при деца със специални нужди, защото им позволява да се справят със свое собствено темпо и да постигнат индивидуално зададените цели.
"Например в нашето училище в Роермонд има 400 ученици, като 30% от тях са със специални образователни нужди. Това е възможно именно заради персонализирания ни план за развитие", споделя той.

Без учители-мъчители
Ролята на учителите е съвсем различна от това, което знаем от традиционните училища. Няма строги госпожи, няма "Извадете един бял лист", няма изпитване пред дъската. В Steve JobsSchool те се наричат "треньори". Те са експерти в своята област и задачата им е не да рецитират урока пред учениците, а да им помагат, когато имат затруднения или въпроси. Самостоятелният подход на учене дава възможност на треньорите да обръщат много по-голямо внимание на всеки поотделно, както и да се съобразяват с желанията на самите деца. Някои от тях предпочитат да учат индивидуално, докато други имат нужда някой да ги води и да им обяснява подробно.

Треньорите не са отговорни и за оценките. Те се поставят автоматично от софтуера, по който учат децата. Затова те виждат в учителите не заплаха за техните амбиции или препятствие пред отличните оценки, а по-скоро приятелско лице на някого, който иска да им помогне да се справят добре и да постигат високи резултати.

По света и у нас
За четирите години откакто отваря врати, иновативният модел търпи някои промени, за да стане по-приложим. Структурата става по-добра, а софтуерът се развива постоянно на базата на обратна връзка от всички по веригата – учители, ученици и родители. Вече има около 5000 ученици в Steve JobsSchool училища в три страни – Холандия, Южна Африка и Испания. Водят се преговори с частни учебни заведения от още приблизително десет държави, които са проявили интерес.

Въпреки че преди година Де Хонд дойде лично в България и представи иновативния училищен модел, засега няма конкретни запитвания от родни представители. Бързият напредък на технологиите обаче дава надежда, че може някой ден това да се случи. Дотогава не бързайте да се карате на детето, че е забило нос в телефона. По-добре вземете пример от чужбина и помислете за креативни начини да му помогнете да научи нещо ново, докато играе.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Изправи гърба! Изправи гърба!

Гръбначната хигиена на децата е толкова важна, колкото и денталната, казва специалистът по корекция на гръбначния стълб д-р Марк Бери

22 сеп 2018, 532 прочитания

Летящата класна стая Летящата класна стая

Плюсовете и минусите на виртуалното училище, или как да изберем онлайн обучение за детето

19 сеп 2018, 595 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K:ids" Затваряне
Историята на една розова чертичка

За онова родителство, което наричаме "самотно", през погледа на художничката Ния Пушкарова

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.09.2018 Прочетете