С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 17 сеп 2018, 8:50, 4222 прочитания

Речник на най-модерните учебни практики

Историята на образованието има своите светли ренесансови полети и моменти, които служат за пример къде не искаме да се връщаме

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Статията е част от специалното издание "K:ids", което е подарък за всички, закупили вестник "Капитал" в периода 7-13 септември.

Валдорф, Монтесори, демократично училище, проектно базирано учене, интуитивно базирано учене, образование, основано на умения, или пък българската диря - сугестопедия и слънчевата педагогика: веднъж обърнали гръб на традиционното образование, родителите са изправени пред все повече алтернативи за различно, хуманно, иновативно учене, защото картината на образователните методологии напоследък става все по-богата. А това са само част от системите, които вече имат свои училища и у нас. Какви са останалите? За да изберем най-доброто за децата си, трябва първо, внимателно да ги проучим и, второ, да се спрем на тази, която среща нашата собствена философия за живота с начина, по който искаме децата ни да открият знанието.


Началото на модерните образователни практики

Първата вълна от хуманни педагогики се появява между двете световни войни, когато все повече нараства необходимостта да се създаде начин на преподаване и учене, който отчита развитието на психо-емоционалната и физическата страни на децата. Търси се подход в образованието, който да подмени наложената училищна система, създадена за нуждите на индустриалната революция. Дотогава образованието откликва на икономическата нужда от безмълвни и некреативни работници, извършващи повторяеми действия на поточна линия. И естествено, училищата имат за цел да възпитават "ценности" като подчинение, дисциплина, физическа устойчивост, както и отсъствие на индивидуален подход към работния процес, да не говорим за изобретателност, находчивост и мислене "извън кутията". Тази промишлена среда създава поколения от "роботизирани" хора, а нуждите на човека, емоциите и психиката му са напълно незачетени. В края на училището в живота се вливат хора, неспособни да се адаптират към новите нужди и с невиждан дотогава заболеваемост на психиката. Ето как, в Италия след дълги години наблюдение на пациентчетата от отделението за деца с психични проблеми "синьора дотор" Мария Монтесори – педиатър и педагог – решава да въведе нови правила за хуманно отношение към малките пациенти – подход на уважение и стремеж към развитието им.

През 1919 г. в Щутгарт, в цигарената фабрика "Валдорф-Астория" отваря врати първата детска градина за деца на работници от фабриката. Неин основател е Рудолф Щайнер (философ, архитект и учен). Тя прилага много различни принципи за времето си, като търси развитие на индивидуалните способности и създаване на критично мислене. В основата на този метод стои естетиката, а на върха й – общочовешките ценности. Валдорфската детска градина за пръв път проявява стремеж към хармоничното развитие на дух, тяло и интелект на детето – това, което днес наричаме холистичен подход.



Хуманната вълна в образованието е набързо пометена от избухналата Втора световна война. Малки деца отиват да се бият на фронта. Войната е изкуство, а победата – висша цел. Последствията от войната са създаването на нова вълна от деспотични образователни методи, чиято цел е възпитаването на войници – бъдеща армия за държавата. Отново ценностите са подчинение, стриктно спазване на команди, незачитане на личността. Ето как в образованието започваме да чуваме за Макаренко, за строй, рапорт – даден, рапорт – приет.

Сугестопедия

Но всеки тъмен тунел си има край и тук светлината отново започва да прозира през 60-те години на миналия век. В този период в България след дълги години клинична практика д-р Георги Лозанов провежда експеримент, в който една група хора научава хиляда френски думи само за един ден. И доказва, че човешките резерви са многократно по-големи от тези, които използваме в ежедневните си изяви.

Така създава учебен метод, който стъпва върху несъзнаваното, за да разгърне човешкия потенциал на много нива – паметови, интелектуални, креативни и резерви от всякакъв тип. Поставя се началото на ученето чрез преживяване, което следва естествения начин, по който сме устроени да възприемаме света. Този метод се нарича сугестопедия и през 1978 г. е обявен от ЮНЕСКО за най-хуманен метод на учене в световен мащаб и до днес прави България разпознаваемо име в образованието. У нас все повече преподаватели се обучават по сугестопедичния метод и го правят част от практиката си, а децата от няколко частни училища имат възможността да се учат според неговите принципи.

Слънчева педагогика

Центърът на тази педагогика, разработена от Петър Дънов, е разбирането, че в природата всичко е свързано в живота на Цялото. Всички нейни елементи – органичната и неорганичната природа, животни и растения - са свързани помежду си с невидими нишки в един цял голям организъм. Тази педагогика следва принципите на любов, мъдрост и истина, а методите й са: светлина (на ума), топлина (на сърцето) и сила (на волята). В България има училище и детска градина, в която децата се отглеждат спрямо принципите на слънчевата педагогика.

Демократично училище

Възможно ли е децата сами да определят сферите си на интереси и собствената си учебна програма? Възможно ли е да имаме ефективно образование, което е резултат от взаимното решение и планиране на учениците, родителите и учителите или, накратко, създаване на демократично образование? Евреинът Яков Хехт поставя началото му в Израел преди повече от 20 години с основаването на първото демократично училище. Днес тази философия се е развила в цял свят. Идеята на Хехт е в центъра на учебния процес да се постави човешкото достойнство. Това е проекция на едно по-различно виждане за света, според което всички хора са равни и неповторими. Всеки има специална дарба, която трябва да се изяви и подкрепи, и свой индивидуален начин да разгърне силните си страни и оформи своята личност. Родителите в България, които припознават тази философия като своя, имат възможност да предоставят демократично образование за децата си.

Системата STEAМ

Преди няколко години на световния хоризонт се появява и системата STEAM (Science, Тechnology, Engineering, Arts, Mathematics или наука, технологии, инженерство, изкуства, математика) – абревиатура за сферите от науката, които дават началото на икономическия и научния прогрес. Съвременната икономика се трансформира живо и ежедневно от изкуствата и дизайна. А науката и технологиите продължават да оказват влияние върху света ни. Ето как се стига до учебна система, чиито акценти са тези пет най-важни фактора за прогреса. Основните принципи на тази система са учебен подход за интегрирано обучение по петте основни дисциплини, окуражаването и подхранването на естественото детско любопитство към природата, засилване на връзката между деца, учители, училища и общество.

Jump math

Методът jump math набира все повече инерция в България. Страната ни е първата неанглоезична държава, в която той е внедрен, а този тип образование може да пренареди представата за математиката дори и у най нематематиците. Прилага се в обучението по математика в много училища, а организаторите му го описват като "насочено откривателство" или комбинация от упражнения, откривателство и учене чрез следване на директни инструкции. Децата се учат да решават сложни математически задачи чрез раздробяването им на малки стъпки с нарастваща трудност. Овладяват се прости казуси, което води до естествено разбиране и способност да се решават по-сложни. Децата усвояват не просто математика, а увереност, че могат да се справят с невъзможни на пръв поглед задачи.

Проектно базирано учене

Проектно базираното учене не е методология, която се използва изолирано от определени училища, но набира все повече популярност в тези с иновативен подход. Как точно става ученето? Учениците получават задача за проект, по който работят в продължение на определен период от време – между седмица и цял семестър. Целта е да създадат продукт или представяне на решение на проблем пред истинска публика. Резултатът от този тип учене е, че учениците развиват задълбочени познания в различни реални сфери на живот, познаване на проблемите в дълбочина и креативно и критично мислене за разрешаването им.

Обучение, базирано на умение

Или още познато в света като skill-based learning обяснява своята методология с факта, че всяко познание е припознато като важно от учениците, когато им дава моментални умения (skills) да се справят в дадена ситуация. Учениците запомнят и учат по-добре, когато сами обясняват урока и оценяват знанията на другите. Следователно учебният процес трябва да бъде добре организирана машина за разпределение на задачите между учениците, подготовка на всяка тема от тяхна страна и представяне на знанията пред останалите.

Преди да изберем училището на децата си, може би е важно да ги опознаем като личности и да мислим за тях като за хора, които ще учат до края на живота си. Или както казва американският философ и реформатор в подходите за учене Джон Дюи: "Образованието не е подготовка за живота – то е самият живот."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За децата само най-доброто За децата само най-доброто

Защо летният лагер е отличен избор за ваканцията

25 апр 2019, 654 прочитания

Д-р Светла Николова: Очните проблеми могат да доведат до изоставане в развитието и обучението Д-р Светла Николова: Очните проблеми могат да доведат до изоставане в развитието и обучението

Детският офталмолог в интервю за "Капитал"

30 сеп 2018, 11715 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K:ids" Затваряне
Първи клас: преди и след

Училището в мечтите и в реалността на децата, които току-що са го преживели за пръв път

Да летиш в облака

Стефан Бумов, съосновател и главен оперативен директор на HeleCloud

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Кино: "Щастливия Лазаро"

С фантазия и щедро сърце срещу неправдите в света