С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
30 юни 2014, 16:55, 1554 прочитания

Най-големите работодатели/ Моля, изчакайте! Скоро ще наемаме

Най-успешните сектори като производството на автомобилни компоненти и аутсорсингът увеличават служителите си, но повечето компании все още са предпазливи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Наемат, но малко. Малко, но наемат. Стоте най-големи работодателя в България сред топ 300 на компаниите по приходи през миналата година са увеличили персонала си общо с малко под 500 души, което е най-добрият им резултат от 2007 г. насам. Той е в тон със сигналите за раздвижване на пазара на труда от края на миналата година, които се виждат в данните на Националния статистически институт (виж графиката). Общият по-добър резултат обаче прикрива факта, че някои сектори продължават да оптимизират персонала си, докато други вече са се съвзели от кризата и започват да реализират нови проекти. За масови съкращения все пак не може да се говори или ако има такива, те са по-скоро очаквани.
По-близък поглед върху данните по сектори показва, че сред отличниците са най-големите работодатели в сектор машиностроене и оборудване, което до голяма степен се дължи на инвестиции в нови проекти. Транспортният сектор пък е намалял с над 500 души, основно заради големите държавни предприятия в него. Държавата обаче смени курса и вместо да продължи да оптимизира персонала в големите тромави и най-често губещи държавни дружества, спря започналите преструктурирания там.

Машините отвръщат на удара


През тази година първенците по ръст на персонала са от сектор машини и оборудване, за които краят на кризата, изглежда, вече е тук. С над 50% увеличение на служителите (виж таблицата) е компанията за електрическо оборудване "АББ България". Шведско-швейцарското инженерингово дружество открива четвъртия си завод (за компоненти на ниско и средно напрежение) в България - в Раковски край Пловдив, като инвестицията е на обща стойност 23 млн. долара, а новите работни места - 600. Заводът ще бъде официално открит през юни. Производителят на сензори за автомобили "Сенсата технолоджис" (преди - "Сензор найт") пък са наели с една четвърт повече служители. От компанията очакват още 20% повишение на персонала през тази година. Ръст на служителите от почти 20% е отбелязала и френската "Шнайдер електрик", като наетите там вече наброяват почти хиляда души (виж таблицата).

Разрастващите се браншове като аутсорсинг, IT, производство на автомобилни компоненти, а също и транспорт и текстил все по-трудно намират квалифицирани хора.

Всъщност трите лидера в сектора по ръст на персонала сред най-големите работодатели през миналата година далеч не са изключение. Производителите на автомобилни компоненти, които избират България за инвестиция, се увеличават, а част от вече съществуващите разширяват мощностите си и търсят квалифицирани служители. Преди година "Теклас България", която произвежда каучукови и пластмасови тръби за охладителните и отоплителните системи на автомобилите, обяви, че ще разшири производството си с трети нов завод и така ще увеличи персонала си от 450 на 700 души. Разширение на завода си прави и друг голям производител на автокомпоненти в България - германско-канадската ixetic. Представител на същия сектор е и най-новият инвеститор, избрал България за свое производствено предприятие - германската Behr-Hella Thermocontrol. Заводът й в Божурище се очаква да заработи скоро с около 350 души.
Разбира се, разширяването на производството на компоненти води до търсене на квалифицирани хора в сектора. По думите на Елена Тодорова, оперативен мениджър по подбор на персонал в "Менпауър България", в момента спомагателните производства, свързани с автомобилната индустрия, наемат, като търсенето е най-вече за технически персонал.
Друга част от машинния сектор обаче - държавните предприятия, продължават да освобождава хора. Вазовските машиностроителни заводи са се разделили с около 900 служители през миналата година. Държавата обаче реши да спасява фалиралия оръжеен завод и спря приватизацията му, което означава и забавяне или напълно стопиране на оптимизацията на персонала там.
Друг оръжеен производител - "Арсенал", също продължава да свива служителите си, като за две години се е разделил с общо около 2 хил. работници. Новините за първите по-сериозни съкращения дойдоха в началото на 2012 г. заради намалели поръчки към казанлъшкия завод.





Къде са хората

Глад за добре обучени служители има и в сектори като транспорт и производство на облекла. Това си личи и по данните за най-големите работодатели в текстилния сектор, където всички без изключение са наемали хора и общият ръст на персонала е 3.5% (или 200 души). Тенденцията е нормална, като се има предвид, че компаниите в бранша работят за износ, основно на възстановяващия се европейски пазар, и през миналата година голяма част от тях инвестираха в разширяване на мощностите и ново оборудване (виж текста "Рекордно много поръчки"). По думите на Радина Банкова, която е председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил, в сектора се усеща липса на обучени хора, което е и спирачка на развитието на компаниите.
Изненадващо друг сектор, в който буквално има борба за работници, е транспортният. Там има спад от общо над 500 души при служителите, който обаче се дължи основно на държавните пътнически и товарни жп превози, на Национална компания "Железопътна инфраструктура", както и на по-малко наети в столичния градски транспорт.
В класацията на най-големите работодатели е един от тежкотоварните превозвачи - ПИМК. Персоналът на компанията се е увеличил с 42% (или 400 души), което се дължи на инвестицията им в повече камиони. Гладът за шофьори в сектора обаче се изостря. Много чужди тежкотоварни превозвачи се регистрират в България, за да се възползват от ниските данъци, по-лесното лицензиране и по-евтината работна ръка. "След като обучим един водач на тежкотоварен автомобил, често той получава предложение от такава фирма срещу 50 евро по-голяма заплата и си отива", обясни Илиян Филипов, съсобственик на ПИМК, пред "Капитал". По данни на Съюза на международните превозвачи се търсят поне 5 хил. души за тази професия при възнаграждение 1200 - 1500 евро на месец.

Закопани в проблеми

Размествания има и в други сектори. Въгледобивните предприятия, които попадат в класацията, изглежда, не са имали възможност да задържат служителите си през миналата година. Тя не беше лека за сектора като цяло заради свитото потребление на електроенергия, което доведе и до ограничен добив на въглища. Печалбите в добивната индустрия се свиха с една трета (по данни на НАП).
В строителния сектор пък има ръст от почти 7% на общия брой на персонала (в рамките на трите най-големи работодателя). Той обаче се дължи на ръста от почти 300 души на строителната компания "Станилов". Тя участва в консорциум с различни компании като изпълнител на участъци от метрото. Така печеленето на няколко ключови проекта от големите компании изкривява цялостната картина на сектора - все още свит пазар и скромно раздвижване в сградното строителство.
В бранша има една особеност по отношение на персонала. Компаниите обикновено не могат да си позволят да поддържат постоянно голям брой служители и затова част от дейността им се превъзлага на подизпълнители, когато спечелят проект. Освен това техните приходи в голяма степен зависят от еврофондовете. Плащанията по "Околна среда" обаче задълго бяха замразени и държавата чака Брюксел да възстанови 1.5 млрд. лв. по нея. Затова поне засега изгледите за сектора през 2014 г. поне засега са доста нестабилни.

Код: разрастване

Големите растящи отново са в аутсорсинга и технологиите, като там България отчита ръст вече няколко поредни години. "Аутсорсинг секторът наема много и се развива динамично. Уменията, които се търсят, са технически, IT, финансови, както и чужди езици", обясни Елена Тодорова от "Менпауър".
Персоналът на лидера в сектора "Хюлет-Пакард глоубъл деливъри България сентър" отново е пораснал - с около 10% през миналата година, като така компанията се изкачва нагоре в класацията на най-големите работодатели и трайно е сред водещите десет. След планираните увеличения през 2014 г. броят на служителите им ще нарасне до 4200.
IT компаниите също продължават да наемат, а нови по-малки играчи тепърва навлизат на пазара. През 2013 г. българската "Телерик" е увеличила персонала си с една трета (до над 600 души). Няколко компании вече обявиха планове да разширят дейността си в България. Experian ще удвои своя персонал на развойния си център в София, като заетите там до няколко години трябва да достигнат 460 души. SAP Labs - развойното звено на германския софтуерен гигант SAP, през настоящата година ще наемат още около 100 души. До края на 2014 г. американската технологична компания С3i също смята да открие 100 нови работни места в аутсорсинг сектора и така персоналът й в страната ще наброява 500 души.
Не липсват и нови играчи, които стъпват на българския пазар с малко служители, но планират да се разширяват. Разработчикът на телеком софтуер Comverse откри през лятото своя развоен и експертен център в София и планира през тази година да удвои персонала си до 240 души. В началото на годината руската Luxoft отвори свой център, а амбицията й е до две години да разполага с 400 специалисти. До края на 2014 г. в страната ще навлезе и украинската SoftServe, която планира да наема по 200 души всяка година. Общият брой на работещите в аутсорсинг индустрията през последната година е около 22 хил. души (включително кол-центрове, но и позиции с по-висока добавена стойност като IT специалистите).
За разлика от динамичния аутсорсинг и технологичен сектор при телекомуникациите нещата изглеждат доста по-спокойно. Компаниите в бранша дори са освободили около 3% от служителите си, като това според експерти се дължи на оптимизации и на факта, че вече мрежите са изградени, а голяма част от абонатите са се установили при доставчика си. Затова според Елена Тодорова в тези компании вече няма толкова голяма нужда от технически и търговски персонал, а пазарът е сравнително стабилен. Някои компании в сектора обаче планират разрастване. В началото на тази година БТК върна под шапката си над 2000 служители, след като беше прекратен договорът с Alcatel-Lucent за аутсорсване на поддръжката на мрежата.
"Близу медиа енд броудбенд" е намалила персонала си за втора поредна година. От компанията обаче коментираха, че това се е случило през първите два месеца на 2013 г. като продължение на оптимизацията през предходната година и вследствие на обединяване на технически отдели. От началото на тази година обаче дружеството отново увеличава персонала, като този път наема основно търговци, защото се фокусират върху растежа, обясниха оттам.

На заден ход в държавните предприятия

Ако има наистина лоши новини през периода, то те са, че държавата се отказа от оптимизацията на тромавите и най-често губещи държавни предприятия. Въпреки че това, поне в краткосрочен план, е добра новина за работещите в тях (и затова е политически изгодно), така се отлага във времето болезненото съкращаване на хора, а проблемът само се задълбочава. Вече беше спряна приватизацията на ВМЗ и тази на "БДЖ - Товарни превози", както и преструктуриранията в закъсалите държавни предприятия от порядъка на железниците и пощите.
Вторият най-голям работодател в страната - "Български пощи", например е намалил служителите си със 150 души през 2013 г. при оптимизация от над 900 през предходната година (с помощта на доброволната програма за напускане).
Така миналата година е била по-силна за най-големите работодатели в сравнение с годините от началото на кризата досега. Голяма част от секторите са продължили да бъдат предпазливи, но пък има и печеливши, за които кризата сякаш изцяло е преминала. Компаниите, които произвеждат компоненти за автомобилната индустрия, аутсорсингът, транспортът и текстилният сектор са наемали най-много и продължават да се разширяват. За тях един от сериозните проблеми вече са не намалели поръчки, а трудностите да намерят необходимите им квалифицирани работници. Ако трябва да прогнозираме 2014 г. за най-големите работодатели, тя със сигурност отново ще е силна за растящите, но още по-лоша за нереформираните държавни мастодонти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Търговците: Новите господари на електроенергийния пазар 1 Търговците: Новите господари на електроенергийния пазар

Посредниците на борсовия пазар на ток се окрупняват и завземат все по-голяма част от финансовите потоци в бранша

16 сеп 2019, 7496 прочитания

Най-големите компании в металургията: Здрави, но сред глобални пирони 4 Най-големите компании в металургията: Здрави, но сред глобални пирони

Приходите на най-големите компании в сектора продължават да растат през 2018 г., но с по-умерени темпове

14 сеп 2019, 6855 прочитания


 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "K100" Затваряне
Разнородна сплав

Цветната металургия донякъде компенсира спада в стоманодобива, но по-ниските цени и скъпата електроенергия се отразяват на резултатите в сектора

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10