Развитие навън
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Развитие навън

През 2013 г. "Нестле България" инвестира над 20 млн. лева в нови производствени линии и свързани с това дейности

Развитие навън

Компаниите в топ 20 отчитат добра година въпреки свитото вътрешно търсене

Мара Георгиева
7932 прочитания

През 2013 г. "Нестле България" инвестира над 20 млн. лева в нови производствени линии и свързани с това дейности

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Инвестиции и нови пазари. Плюс нови продукти, подобрена дистрибуция, по-високи цени. Това са най-общо факторите, които определят растежа на компаниите през 2013, предоставили данни за традиционната класация на "Капитал" за хранителния бранш.

Хроничен проблем за сектора става свитото потребителско търсене, както и спорът трябва ли да се регулират със закон отношенията между производители и търговски вериги.

В традиция се превръща и

Лидерската позиция

на "Папас-олио". Дружеството е основано през 1994 г., има заводи, рафинерии и складови бази за масла в Ямбол, Елхово, Балчик. Компанията оглавява топ 20 за трета поредна година, макар че през 2013 отчита лек спад на приходите в сравнение с предходната година. "Той е резултат от намалението на цените на суровините на международните пазари с около 30%, както и на експортните цени", обясни Цветелина Пенева, финансов директор на компанията. В същото време дружеството отбелязва ръст в обема на произведената продукция, който става възможен след приключилата през 2013 модернизация на маслодобивния завод в Ямбол. Инвестицията е за над 10 млн. евро. "С нея капацитетът на предприятието за преработка на слънчоглед достига до 1200 тона на денонощие, или около 400 хил. тона на година. Така компанията освен пазарен става и технологичен лидер в страната", коментира Пенева. И уточнява, че "Папас-олио" работи основно с дългосрочни договори за големи компании в Централна и Северна Европа, които купуват както наливни, така и бутилирани масла.

Освен лидера "Папас-олио" в класацията за втора година влиза още един производител на масла - "Звезда" - Долна Митрополия (20). През 2009 г. фирмата стана собственост на македонската "Брилянт".

Растеж от нови продукти

Потреблението на безалкохолни напитки през 2013 г. е 1.547 млрд. литра, което е с близо 11 млн. литра повече от предходната година и се равнява на 0.7% ръст, съобщи Жана Величкова, председател на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България. Увеличение на продажбите има при групите бутилирани води, газирани напитки и студен чай. В посока надолу е потреблението на сокове и нектари, негазирани и енергийни напитки.

"Кока-Кола Хеленик ботълинг къмпани" отбелязва малък ръст и се изкачва с една позиция нагоре и вече е вицешампион. И през 2013 компанията допълни портфолиото с нови продукти - минералната вода "Банкя PlantBottle" - в бутилки, в които до 30% от суровината е от материал на растителна основа, първият продукт със стевия на българския пазар – студен чай Nestea, Coca-Cola Zero. Още една компания за безалкохолни напитки присъства в класацията тази година - "Девин" (15-а позиция). За 2013 пазарният дял на дружеството е 39% в стойност при бутилираните води и 4.8% на марката Frutelli в категорията "напитки от плодове", посочи Мая Герасимова, маркетинг директор на компанията. Серията Frutelli по данни на дружеството за една година е увеличила пазарния си дял два пъти. Устойчив растеж отчитат и дистрибутираните от компанията сокове Granini и енергийни напитки Red Bull. "При напитките от плодове новост е концепцията fruit mixes - за консумация в дома в опаковка от два литра. Дружеството се готви да представи нови напитки "Девин Фрути Фреш" - слабо газирани на основата на изворна вода и с добавен плодов сок. Иновация е опаковката от crystal PET материал, която ще замени досегашната еднократна стъклена бутилка, предлагана в заведенията. Подготвяме още една иновация на европейско ниво - с "удобна" капачка, защитена от изливане - нарекли сме я water to go, съобщи още Герасимова.

За пръв път в топ 20 тази година влиза "Бутилираща компания Горна баня"(19), която също отчита възходящ ръст на продажбите. През юни 2012 г. плодовите сокове и нектари ВВВ станаха част от портфолиото на дружеството, което е вероятната причина за ръста.

Донякъде сладко

След времената на възход от 2005 до 2008 г. се наблюдава трайно намаление на потреблението на шоколадови изделия в страната и стагнация през 2011 г. Но през 2012 потреблението на шоколадови изделия отново отбелязва лек ръст от 1.5%. През миналата година общият пазар, който се оценява на близо 408 млн. лева и на 30 134 тона годишно, по-скоро се запазва като стойност, но движението по сегменти е различно.

Вторият в класацията за 2012 - "Нестле България", сега слиза една позиция надолу (3), но приходите на компанията са възходящи. През 2013 г. дружеството инвестира над 20 млн. лева в нови производствени линии и свързани с това дейности. Дружеството произвежда своите продукти в две фабрики - в завода за шоколадови продукти и бисквити в София и в предприятието за сладолед във Варна (придобит през 2006 г.). Фабриката в София е един от трите центъра за производство на KIT KAТ в Европа (другите са в Йорк, Обединеното кралство, и в Хамбург, Германия). Около 80% от производството на шоколадови изделия на "Нестле България" е предназначено за износ в повече от 30 страни в целия свят и около 30% от сладоледа - предимно за Балканския регион. През последните месеци дружеството смени начина си на дистрибуция. Традиционният участник в топ 20 - "Амилум – България", се изкачва с позиция нагоре (4). Разградското дружество - първоначално белгийска инвестиция, а от 2000 г. част от британската Tate & Lyle, произвеждацаревично нишесте, глюкозен сироп, течна декстроза и високофруктозен царевичен сироп, както и вторичнитецаревичен глутен, зародиш и фураж. Ръстът на приходите през 2013 е резултат от работата на новия завод за кристална декстроза. "Амилум - България" е с капацитет 1200 тона преработена царевица на ден, едно от най-модерните дружества в групата и най-голямото на Балканския полуостров, което дава работа и на 70 постоянно заети подизпълнителя.
"Монделийз България" (с предишно име "Крафт фуудс") отстъпва две позиции назад (6) в сравнение с класацията за 2012, като приходите се снижават с 23%. Това се дължи основно на намаления износ от фабриките им за кафе и шоколад в България, докато на вътрешния пазар се отчита ръст, по-висок от средния за пазара.В страната "Монделийз България" е лидер в категорията таблети (шоколад), която се оценява на 126.2 млн. лева за 2013 г. Компанията има пазарен дял в стойност от 77.1%, а марките й са в топ 3 на най-продавания шоколад в страната. Milka e лидер с 41.1% дял в стойност, следвана от "Своге" и "Млечен". "Монделийз България" е лидер и в сегмента "бонбони" за последните над десет години с марките Suchard, "Сезони", I Love Milka, Crispello - компанията има най-висок пазарен дял в стойност от 38.6%. В глобален план Mondelez вече обяви, че прави joint venture с Dowe Egberts от средата на 2015 г. Новата компания, която ще бъде ексклузивно за кафе, ще носи името Jacobs Dowe Egberts. Така Mondelez International ще може да се съсредоточи върху портфолиото си с шоколад и бисквити. "Чипита България" също отстъпва с едно място назад в класацията (9). Дружеството по традиция е лидер на пазара на кроасани с марките "7Days" и "Chipicao" със своя над 90% пазарен дял, който има от години. И през 2013 "Чипита България" предложи нови продукти: "7Days Double Ягода-Ванилия", нов детски кроасан Chipicao, три вида пай "Борсето", детски "Финети Дипс и Стикс", Mini Bake Rolls Tzatziki и др.

"Захарни заводи" се изкачва на десета позиция в топ 20 за 2013. Миналата година компанията беше 18-а в класацията. Дружеството участва в класацията и със самостоятелната фирма "Захар" (14-о място). През 2013 г. "Захарни заводи" отчита 7.4%ръст в приходите от продажби спрямо 2012 г., ръст от 17% в натура при продажбите на захар и 3% при захарните изделия. Увеличението е резултат главно от намирането на нови клиенти зад граница – компанията продава в Румъния, Холандия, Русия, Гърция, Хърватия, Германия. Консолидираниятфинансов резултат обаче е отрицателен и това се дължи главно на влиянието на макроикономически фактори върху пазара на захар и на етилов алкохол в Европейския съюз, обясниха от фирмата. Останалите поделения на компанията – за печат и опаковки, захарни изделия и енергия, отчитат печалба.

Мес(т)ни успехи

Холдингът "Белла България" също се изкачва с една позиция нагоре (5) в топ 20 за 2013. Компанията е пазарен лидер в хранителната индустрия в страната и осигурява заетост на над 3000 служители. Портфолиото й включва над 200 продукта - тестени, месни, млечни, маслени, които се произвеждат в седем предприятия с капацитет 300 т дневно. За 2013 г. холдингът регистрира двуцифрен ръст на износа на всички пазари и навлизане в Саудитска Арабия, Ирак, Армения и Казахстан. Търговската структура на компанията в Румъния – Unibel Nord, се нареди сред лидерите в топ 10 в годишната класация на фирмите за търговия на едро с хранителни продукти в Румъния. От създаването му досега Unibel Nord има ръст на оборота от около 20% всяка година, съобщиха от холдинга. Фокусът на "Белла България" през 2014 г. отново ще бъде върху развитието на бизнеса в Румъния и в Гърция, където от години има дистрибуторска мрежа - Unibel FoodHellas.

Производителят на "Лудогорско пиле" - "Амета холдинг", запазва своята седма позиция в топ 20 за 2013. Компанията, която обединява "Пилко" – Разград, фермите на "Лудогорско пиле" и фуражен завод, участва с консолидирания си отчет. Холдингът продава 35% от продукцията си зад граница, отчита силно присъствие на пазарите в Гърция и Румъния през 2013 и продължава да бъде международен доставчик на KFC, включително на британското поделение на веригата. И "Бони холдинг" е с едно място нагоре (8) в топ 20 за сектора през 2013. През октомври миналата година най-големият месопреработвател в страната подписа споразумение и обяви, че ще модернизира и разшири бизнеса си със заем от Европейската банка за възстановяване и развитие. Институцията ще отпусне 10.5 млн. евро на компанията, с които тя ще финансира средносрочната си инвестиционна програма за обновяване на свинекомплексите и месопреработвателните си мощности. Програмата предвижда покупка на ново оборудване, модернизация на съществуващи и купуване на нови свинеферми и въобще цялостно понижение на директните производствени разходи.
В плановете на компанията за тази година влиза изграждането в Ловеч на най-голямата кланица на Балканския полуостров. Теренът е 4500 квадрата, инвестицията е за около 25 млн. евро и се очаква да бъдат разкрити и 300 нови работни места.

На същата 17-а позиция, както и в топ 20 за 2012 г., е производителят на пилешко "Градус -1". През 2013 г. компанията постави началото на инвестиционна програма за цех за колбаси на стойност около 12 млн. лева. "Градус -1" е пионер в производството на пилешки колбаси на българския пазар и сега възнамерява да разшири производствената база в Стара Загора. Приоритет за фирмата е българският пазар, но около 50% от продукцията са за износ - разплодни яйца, еднодневни пилета и пилешко месо.

Лек спад при бирите

Българските пивовари отчетоха 57 млн. лв. инвестиции и лек спад в продажбите през 2013 г. Традиционните участници в класацията - "Загорка" (11) и "Каменица" (12), слизат с по едно място надолу в топ 20, а от "Карлсберг България" отново не предоставиха данни.

За шеста поредна година "Загорка" e лидер, който държи близо 60% от печалбата на целия пазар на бира в България, съобщиха от компанията. По данни на AC Nielsen за миналата година марката "Ариана" на дружеството е с пазарен дял 19.4% по обем продажби на национално ниво (или всяка пета изпита бира в страната). Бирата "Загорка" отчита 10.1% пазарен дял в обем, а продажбите на "Хайнекен" отбелязват ръст от близо 20% през 2013 г. През миналата година дружеството представи новите "Ариана Радлер Грейпфрут" и Zagorka Rezerva 2013, новата стъклена бутилка на "Загорка". През 2013 приключи "зеленият" проект на компанията от над 1 млн. евро с изграждането на "зелен склад" за готова продукция. Това е и първата зелена индустриална сграда в страната, както и първата сграда от такъв тип сред всички пивоварни на "Хайнекен" в цял свят. През 2013 г. "Каменица" също продължи инвестиционната си политика и вложи 30.9 млн. лв. за разширяване и оптимизиране на производството, за нови технологии, в търговските операции, човешкия капитал и иновативни продукти. Марката Kamenitza Fresh повиши пазарния си дял от 23% на 36%. Kamenitza 1881 увеличи дела си от 19.1% на 19.4%, а Astika  - от 9.9% на 11.7%, съобщиха от компанията. През 2013 г. Staropramen успя да стане марка №1 в премиалния сегмент от март до декeмври 2013 с 2% пазарен дял спрямо 1.4% през 2012. От април 2014 г. марката Kamenitza е на пазара с COLD EDGE термоетикет на стъклената си бутилка, който се оцветява в синьо, когато продуктът се охлади при достигане препоръчителната температура за консумация. "По данни на ACNielsen "Каменица" АД има най-висок пазарен дял от 35.6% за първото тримесечие на 2014 г. Той се дължи на стабилните позиции на марка Kamenitza, която запазва относително постоянен пазарен дял от 19.8% през първото тримесечие на 2014 г., и позитивното развитие на Astika - бранд със стабилна трета позиция и пазарен дял от 11%. Нашите очаквания са да запазим първата си позиция и да продължим да увеличаваме пазарното си присъствие", коментира Антон Карлов, директор "Правни и корпоративни въпроси".

С едно място надолу в топ 20 е "Винпром Пещера" (13). Компанията продължи да увеличава лозовите си масиви и през 2013 г. Тя инвестира в придобиването на нови собствени лозя, с което гроздовите й насаждения достигат 20 хил. декара. По данни на дружеството за 2006 - 2012 г. експортът бележи над 100% ръст и продукцията се продава в над 40 държави. Значително расте печалбата на дружеството.

Винаги с хляб и мляко

"ГудМилс България" (с предишно име "София мел") запазва своето 16-о място в топ 20.Мелницата, която е част от базираната във Виена GoodMills Group, е лидер на пазара на брашно в потребителски опаковки в България с около 50% дял - конкурентите са многобройни, но с присъствие под 10%. Дружеството предлага 22 специализирани вида брашна и два вида грис под марката "София мел" за B2B сегмента.

Тази година "Обединена млечна компания" (ОМК) е с две позиции нагоре (18). По данни на дружеството инвестициите в производство и собствена дистрибуция от 2007 до края на 2013 г. са почти 23 млн. лв. "ОМК има собствена дистрибуционна мрежа, с която осигурява зареждането на веригите, но и директно на 5688 по-малки обекта, което е с 550 повече от 2012 г. Затова и през изминалата 2013 г. най-голям ръст в продажбите има именно в регионите на Югоизточна и Североизточна България, в които последно са правени инвестиции", коментира Йолита Ботева, маркетинг директор. За миналата година компанията отчита 28.3% пазарен дял в обем при продажбите на прясно мляко за домакинствата (специално марката "Верея" е с 22.6%) и 37.9% дял – при продажбите през търговските вериги ("Верея" е с 35.5%). При произведеното кисело мляко ОМК е с дял от 7.8% в обем при продажбите в домакинства ("Верея" е с 5.8%) и с 15.1% - в търговските вериги ("Верея" - с 13.5%).

Пивоварите инвестират въпреки леко падащите продажби
Фотограф: ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Източник: Капитал
Преглед на оригинала

Инвестиции и нови пазари. Плюс нови продукти, подобрена дистрибуция, по-високи цени. Това са най-общо факторите, които определят растежа на компаниите през 2013, предоставили данни за традиционната класация на "Капитал" за хранителния бранш.

Хроничен проблем за сектора става свитото потребителско търсене, както и спорът трябва ли да се регулират със закон отношенията между производители и търговски вериги.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK