Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 31 дек 2017, 9:44, 6557 прочитания

Няколко важни технологични събития от последните 12 месеца

... които вече променят ежедневието ни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Този текст е част от специалното издание на "Капитал" Коледен Light. Всички текстове по темата може да откриете тук.

През 2017 г. таксите за роуминг в Европейския съюз отпаднаха, но не и в съседните Сърбия и Македония. Зоната за платено паркиране в София се разшири, но все още няма услуга за навигация до най-близкото паркомясто. Темата за изкуствения интелект продължи да се обсъжда и развива, но за мнозина зад това понятие стоят просто стряскащи роботи с потисната амбиция да превземат човешкия свят.

През 2017 г. в света на технологиите и комуникациите останаха много неслучили се неща. За някои от тях ще се наложи да почакаме още една-две или повече години, но през последните 12 месеца прочетохме, видяхме и усетихме ползите от технологичния прогрес, случващ се на глобално, но и на локално ниво.


Премахването на надценката за разговори и мобилен интернет при пътуване в ЕС може да не е пряко свързано с някакъв технологичен пробив, но то всъщност определя начина, по който използваме т.нар. си смарт устройства зад граница. От 15 юни потребителите не само говорят без допълнителна такса в страните от ЕС, а разчитат и на определен процент от мегабайтите в тарифния си план, които в повечето случаи са достатъчни за няколкодневно пътуване в месеца. Така дигиталният ни живот, който допреди това приключваше с включване на самолетния режим, продължи да бъде активен през целия престой в чуждата страна.

Отпадането на роуминг таксите всъщност донесе малка технологична революция за пътуващите граждани на Европейския съюз, които вече могат да проверяват свободно имейла си, да използват навигационни приложения, да търсят информация за забележителности и заведения и да споделят моментни снимки от почивката си без притеснения за месечната сметка към оператора. Тези възможности са още по-ценни навън, защото за разлика от София и България изобщо в повечето големи градове в Европа Google Maps предлага детайлни напътствия за придвижване от точка до точка с градски транспорт. Отпадна нуждата от разучаване на хотелските хартиени карти с линиите на метрото, както и времето за предварително планиране на маршрута - всичко се случва в движение през смартфона.

Остава да си пожелаем в близките години такава революция да се случи и с роуминга в страните от Западни Балкани.
През 2017 г. понятието изкуствен интелект сякаш продължава да не говори много на масовия потребител, но всъщност успя да достигне до широкия пазар по най-прекия път – чрез мобилните телефони.




През лятото на 2017 г. бяха раздадени и ключовете на първите собственици на новия електромобил Model 3 на Tesla. Счита се, че това е колата, която ще открие пътя на компанията към масовия пазар, защото цената й започва от 35 000 долара – близо наполовина по-ниска от тази на луксозния спортен Model S. Оказа се, че Tesla не само не може да задоволи свръхвисокия интерес, но изпитва и сериозни затруднения с производството на Model 3, които доведоха до 619 долара милиона загуба за третата четвърт на годината.

До края на септември Tesla трябваше да достави 1500 броя от Model 3, но е успяла да произведе едва 260. Илон Мъск все пак очаква продукцията на електромобила да достигне първоначално планираните 5000 броя на седмица, но в началото на 2018 г. Междувременно Tesla представи второ поколение на пъргавия си Roadster, както и първата тежкотоварна машина в гаража си, също задвижвана изцяло от електричество.

И докато в България все още се обръщаме след всяка случайно засечена на пътя Tesla, по софийските улици вече вървят компактни електромобили, които могат да бъдат наемани и управлявани от всеки с регистрация в приложение на смартфона. Услугата Spark пренася у нас примера на западните големи градове, където подобен вид споделено ползване на автомобили се предлага от години.

Предимствата са удобното наемане и разплащане – директно чрез приложението и регистрирана в него банкова карта, сравнително достъпната цена и досега до съвременните автомобилни технологии, които щадят природата и не замърсяват въздуха. Пред Spark обаче стои разрешаване на въпроса с ограничените места за освобождаване на 4-местните VW e-UP. Към момента електромобилите могат да бъдат паркирани (безплатно) в синя и зелена зона, в бизнес парка и няколко големи търговски центъра, което ги прави неподходящи за прибиране до дома, ако адресът е извън централната част на София.

Също свързана с електромобилите, само че тези от близкото бъдеще, които няма да имат волан и педали, защото ще бъдат управлявани от свръхспособен компютър, е и темата за изкуствения интелект. Изкуственият интелект, който ще помогне на високотехнологичните автомобили да следят пътната обстановка и да се самоуправляват без човешка намеса. Формата за бъдеще време всъщност е излишна, защото след няколко години на тестови обиколки с човешко присъствие на предната седалка, през миналия октомври в САЩ тръгнаха и първите изцяло безпилотни автомобили.

Зад тях стои компанията Waymo, част от Alphabet, под чиято шапка е и Google. Напълно автономните автомобили са тук, заяви през ноември главният изпълнителен директор на Waymo Джон Крафсик. Оказва се, че щатът Аризона е дал зелена светлина пред самоуправляващите се коли, в които на предната седалка няма човешко присъствие с цел допълнителна мярка за сигурност. Това е важен момент от развитието на този вид транспорт и се случва за пръв път в САЩ. В автомобилите все пак ще има човек, макар и на задната седалка, а районът, в който могат да обикалят, е предградие на Финикс с площ 100 кв. мили. Waymo обаче планира да разшири зоната, което ще помогне за събиране на повече данни и трупане на опит за колите.

Следващата стъпка е да бъдат предложени услуги с безпилотни автомобили, като например подобна на Uber за превоз на хора или доставка на стоки.

През 2017 г. понятието изкуствен интелект сякаш продължава да не говори много на масовия потребител, но всъщност успя да достигне до широкия пазар по най-прекия път – чрез мобилните телефони. Новите модели iPhone на Apple (и не само) например се базират на подобрен чипсет със специално звено за невронна обработка, което позволява изчисления на база изкуствен интелект в самото устройство. Дали става въпрос за разпознаване на реч, помощ в обработката на кадрите в камерата или други дребни софтуерни добавки - изкуственият интелект вече е в ръцете на потребителите и неусетно прави работата с най-личната ни електроника по-бърза, по-енергоефективна и по-естествена.

Колкото до роботите – техни форми в помощ на човека започнаха да навлизат в живота ни. Появиха се и на обществени места в София, където в банков клон хуманоидът Pepper, разработка на SoftBank Robotics, любезно показва на клиентите къде да изчакат реда си, запознава ги с новите условия по ипотечните кредити и дори разказва приказка на децата, докато родителите им са на гишето.

Другата любопитна новост в тази посока наблюдаваме онлайн с т.нар. чатботове на компании като Facebook и Viber. Въпросните започнаха да навлизат в набора инструменти за обслужване на клиенти на много компании, тъй като позволяват базова обработка на мнения и въпроси от потребители без човешка намеса. Чатботовете тепърва ще се развиват и ще стават все по-интелигентни, но по този начин вече можете да попитате за възможностите на чисто новия си смартфон или да поръчате храна.

Отвъд любезното обслужване в магазина и онлайн обаче се разработват и смъртоносни автономни оръжия – т.нар. роботи убийци, използвани във военни мисии. Срещу тях се обявиха Илон Мъск и други лидери на технологични компании, заети с разработката на изкуствен интелект, според които нещата лесно могат да излязат извън контрол. В петицията до ООН от лятото на 2017 г. се казва, че няма много време за реакция и "ако се отвори, тази кутия на Пандора, трудно ще бъде затворена".

Така годината приключва с някои вълнуващи събития и разработки в сферата на високите технологии, които вече отключиха пред нас куп нови възможности. За иновациите на този фронт няма териториални граници и ползите усещаме почти без забавяне и у нас.

Ако сме по-смели да отправим поглед към 2018 г., бих заложил, че предстои по-уверено да навлезем в ерата на умния град. В София вече съществува инфраструктурата, за да бъдат стартирани проекти, свързани например с интелигентното откриване на паркоместа, извозване на контейнерите за смет само при нужда и по-ефективно управление на градското осветление. Умният град е градът, който постоянно "знае" какво се случва в него и се променя спрямо това. А дали по-горните сценарии ще се случат, до голяма степен зависи от гражданите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пчелен опит Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

8 ное 2019, 15692 прочитания

Селекция: Спасители към плажа Селекция: Спасители към плажа

Кърпи и памучни одеяла за всяко място и случай

26 авг 2018, 2894 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "К Light" Затваряне
Депресията невъзможна

Дните се скъсяват, а нощите стават все по-дълги, но вместо набеденото за "лошо" време да е повод за лошо настроение, може да пробвате нови начини да се наслаждавате на зимата

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10