Великата красота
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Великата красота

Великата красота

Тенденциите на световната арт сцена през 2019 г.

1235 прочитания

През 1676 година в писмо до своя колега английският физик и изобретател Робърт Хук, Исак Нютон добавя фраза, която в настоящия момент му съперничи по популярност. Именно тя определя тенденциите на световната арт сцена през тази година, защото голяма част от музеите и галериите акцентират на провокативната среща между артистичните поколения и техните послания. "Ако виждах по-далеч от другите, то е, защото стоях на раменете на гиганти", коментира постиженията си Исак Нютон като отдава заслуженото на учените и откритията им преди него. Подобно отдаване на заслужено възхищение, вдъхновение и респект се случва в тазгодишния арт афиш с няколко мащабни експозиции, за които светът заговори още миналата година.

Шифърът на Леонардо

500 години от смъртта на италианския гений са официалният повод в няколко световни посоки да се организират мащабни ретроспективи, посветени на създателят на шедьоври като "Мона Лиза" и "Тайната вечеря". Най-близката до София бе грандиозно арт пространство – старото депо OSY в Атина, където до 30 март можеше да се види изложбата "Леонардо да Винчи – 500 години от смъртта на гения" . Няколко месеца по-късно щафетата поема парижкият Лувър, който организира експозицията "Леонардо да Винчи" (24 октомври – 24 февруари 2020), в която сред основните акценти са 72 от рисунките на гениалния майстор от Ренесанса – временен заем от личната колекция на създателят на "Майкрософт" Бил Гейтс. Безценните оригинали на Леонардо стават негова собственост през 1994-та срещу 39 милиона долара. Успоредно с изложбата в Лувъра Бъкингамския дворец показва над 500 рисунки на Да Винчи, които са част от Кралската колекция. В ретроспективата са включени и 144 рисунки от личната колекция на Кралицата, както и 500 картини, закупени от времето на крал Чарлз II. Експозииции с картини на Леонардо ще се покажат в Милано – Castello Sforzesco (16 май – 18 август), и "Голата Мона Лиза" – Domaine de Chantilly, Шантили (1 юни – 6 октомври).

Нощ в музея

О ще една годишнина, този път свързана с холандския художник Рембранд, е поводът да се организират няколко мащабни ретроспективи в различни точки на света. Амстердам, Мюнхен, Виена, Лондон и Абу Даби са домакините на изложби, вдъхновени от холандския майстор и влиянието му върху златната холандска школа (темата на изложбата в Лувъра, Абу Даби – 14 февруари – 29 май), артистичния диалог с Веласкес (топ експозиция на Rijksmuseum, Амстердам, 11 октомври – 19 януари 2020), както и изложбата "Рембранд" в музея Ashmolean в Оксфорд, която се откри на 27 февруари и продължава до 9 февурари 2020). Именно музеят в Оксфорд, първият университетски музей, който отваря врати през 1908 с колекцията на английския политик, антиквар и алхимик Елиас Ашмол, прави връзката между старите майстори и съвременните художници, които "стъпват на раменете на гиганти" и интерпретират по свой начин завещаното от тях. Успоредно с мащабната ретроспектива, посветена на Рембранд, музеят в Оксфорд представя изложба на американския артист Джеф Кунс, който преди няколко години скандализира арт познавачите с лимитирана колекция за модния гигант "Луи Вюитон", като използва някои от най-прочутите картини на Ван Гог, Леонардо, Рубенс, Фрагонар и Тициан, които използва като щампи върху луксозната продукция на LV.

Скандален, провокативен и арогантен, така някои от критиците коментират изказванията на Джеф Кунс, който веднъж се сравни с Франсис Пикабия, а студиото си – със студиото на Рафаел. През последните години в работата му се забелязва като тенденция присъствието на препракти към платна от големите майстори на живописта, но изложбата в музея Ashmolean е в друга посока – скулптури на божества от старогръцката митология, интерпретирани отново в стила на Кунс. "Винаги съм подхождал много интуитивно като артист. Интересуват ме и тялото, и духът – не правя строго разграничение между тях, защото истината е, че ние не сме само тяло или само дух, а дух в тяло!" Изложбата "Джеф Кунс в музея Ashmolean" продължава до 9 юни и се радва на голям интерес, който донякъде надминава посещенията в същия музей на изложбата на Рембранд, коментират от пресофиса в Оксфорд.

И докато Кунс използва шедьоврите на Ренесанса само като вдъхновение, жителите и посетителите на американската столица ще имат шанса да видят най-доброто от един от основните артисти в този период – Тинторето. Експозицията "Тинторето – артистът на ренесансова Венеция" гостува на националната галерия във Вашингтон до 7 юли, а поводът е 500 години от рождението на Якобо Робусти, известен още като Малкия бояджия – Тинторето (баща му е бояджията Джовани Батиста). Рисунките на венецианския майстор са представени в две изложби – "Рисунки във Венеция" и "Венециански принтове от времето на Тинторето".

Френска връзка

Още един от големите майстори на четката, но от друг период и националност, представя "Гран Пале" в Париж. Ретроспективата на френския художник Тулуз Лотрек (9 октомври – 27 януари 2020 г.), представител на постимпресионизма, се организира 25 години след подобна изложба, която показва най-доброто от наследника на граф Алфонс дьо Тулуз Лотрек – Анри. Въпреки че живее само 36 години, зад гърба си Тулуз Лотрек оставя 737 картини, 275 акварела, 369 литографии и над 5000 скици. Не толкова продуктивна в работата си, но атрактивна и противоречива е звездата в друга дългоочаквана парижка експозиция, този път в центъра "Помпиду".

И зложбата, вдъхновена от една от партньорките на Пабло Пикасо – Дора Маар, се открива на 5 юни и продължава до 29 юли. Кураторите са подбрали най-доброто от френската фотографка, художничка и поетеса, която се ражда в семейството на хърватски архитект и френска аристократка. Призната за една от красавиците в кръга на парижките сюрреалисти, Дора Маар е сред най-големите и ценни трофеи в любовната колекция на Пабло Пикасо, както и вдъхновение за много от прочутите му картини. Много преди майката на децата му Палома и Клод Пикасо – художничката Франсоаз Жило, да опише демоничната страна на Пикасо в книгата "Да напуснеш Пикасо", Дора Маар оставя в наследството си някои ценни писма и поеми, в които загатва за трудните мигове от съвместния им живот.

О ще една от грандамите на сюрреализма е в центъра на голяма ретроспектива, организирана от лондонската галерия "Тейт". Американската художничка Доротеа Маргарет Танинг грабва окото и вниманието на германския художник, скулптор, поет и двигател на движението "Дада" Макс Ернст с впечатляващия си автопортрет "Пеперудата" (1942 г.). Две години по-късно двамата са вече семейство и започват своеобразна артистична надпревара, в която се преплитат любимите им теми – желание, сексуалност, сънища, психоанализа. Независима и продуктивна, Доротеа Танинг твори почти до последния си дъх. Издава последната си стихосбирка Coming to That, когато е на 101 години. Ретроспективата "Доротеа Танинг" (27 февруари – 9 юни) в "Тейт" се организира съвместно с музейния център "Кралица София" в Мадрид и показва над 100 картини от продължилия 70 десетилетия активен артистичен живот. Сред многобройните почитатели на Танинг е британката Трейси Емин, която е в центъра на изложбата A Fortnight of Tears (до 7 април), в лондонската галерия White Cube Bermondsey. Интуитивна, интимна, изненадваща с липсата на ограничения в споделянето на лични истории, Трейси Емин използва живота си не само като вдъхновение, но и като основна тема в работата си. Любовни разочарования, изнасилване в юношеството, властна майка, драматични интимни преживявания – миксът от лирични отклонения в артистичните ù послания е като изненадващ коктейл – с хубаво, но стряскащо начало и последвали нотки на горчивина, вълнение, ентусиазъм, страст и отхвърляне. Кривата на артистичните ù изповеди е изпълнена с противоречия, каквито са и реакциите на публиката.

Някои я боготворят, а други отхвърлят. "Това е характерно за големите артисти, защото Трейси Емин без съмнение е една от тях!", казва Джей Джоплинг, създателят на галерията White Cube в Лондон. И докато Трейси Емин получава признание още с първите си артистични опити, спътницата на Джаксън Полък – Лий Краснър, не се радва на такова щастие приживе. Изпълненият с финансови трудности, скандали и изневери интимен живот с Полък, който се отразява като теми в артистичната ù работа, намира отражение в първата от 50 години европейска ретроспектива на американската художничка в Barbican Art Gallery, в Лондон. Изложбата, която събира над 100 платна на Краснър, се открива на 30 май и продължава до 1 септември.

През 1676 година в писмо до своя колега английският физик и изобретател Робърт Хук, Исак Нютон добавя фраза, която в настоящия момент му съперничи по популярност. Именно тя определя тенденциите на световната арт сцена през тази година, защото голяма част от музеите и галериите акцентират на провокативната среща между артистичните поколения и техните послания. "Ако виждах по-далеч от другите, то е, защото стоях на раменете на гиганти", коментира постиженията си Исак Нютон като отдава заслуженото на учените и откритията им преди него. Подобно отдаване на заслужено възхищение, вдъхновение и респект се случва в тазгодишния арт афиш с няколко мащабни експозиции, за които светът заговори още миналата година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Invisalign

Invisalign

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK