С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 май 2019, 16:00, 372 прочитания

Война на цветовете

През декември 2018 Pantone Color Institute обяви цвета на тази година – Living Coral, ветрилото на палитрата се отвори обаче доста по-широко

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Шегувате ли се? Кой би си пребоядисал стените у дома в нюансите на розово-оранжево само защото трендсетърите го обявяват за актуален цвят? Или да избере възглавници и спално бельо с коралов десен, защото е загрижен за изчезващите видове корали по бреговете на Австралия? Или да разсъждава върху разрушителния ефект на човешката дейност върху природата, наметнат с одеяло в цвета на годината Звучи нелепо и смешно, а и едва ли би помогнало за решаване на изброените проблеми. Вярно е, че както зад всички прогнозирани тенденции, така и зад тази маркетингът е движеща сила. Списанията и сайтовете вече месеци наред показват селекции от мебели, модни аксесоари, текстил и цели интериори в Living Coral. С наближаването на лятото топлият, жизнерадостен и оптимистичен характер на кораловия цвят се утвърждава още повече и заедно с добрата маркетингова стратегия няма нищо чудно, че Цветът на годината този път като че ли е успешен. Едва ли някой си спомня за драматичния Ultra Violet, който трябваше да определя настроението в интериора миналата година, но всъщност отмина почти незабелязано. Стратегията на цветовете, разбира се, е част от цялата индустрия на потреблението. Но има нещо повече в нея; нещо, което разбираме и приемаме на подсъзнателно ниво – така, както избираме текстури, вкусове, аромати. И в това определено има тенденции, които се появяват не защото някой така е решил, а защото светът, в който живеем, се променя.

Какво прави цветовете толкова специални, за да се превърнат в основен маркер на това-което-ни-очаква? Може би фактът, че те не съществуват сами по себе си – винаги са свързани и се проявяват чрез материали, форми, обеми, думи, светлина, сенки Цветът – привидно един и същ, може да бъде различно преживяване в зависимост от визуалния, културен, артистичен аспект. Това е и причината той да бъде изследван открай време не само от художниците, но и от дизайнерите. "Живеем в дигитален свят, в който сетивното усещане става все по-значимо. Повърхността и цветът на един предмет определят как си взаимодействаме с него, как го използваме във времето. Възможността да усещаме нещата е най-важната ни връзка със заобикалящата ни среда", казва дизайнерката Хела Йонгериус, която е и задълбочен изследовател на цветовете. В предметите за интериора, които създава, тя предлага поглед към цветовете, който според нея сме забравили отдавна – във взаимодействието им със светлината и сенките: "Само помислете как се чувстваме, когато гледаме картина на Вермеер – лъчи от светлина, докосващи мократа трева, или цъфтежа на дърветата през пролетта!"


Война на цветовете

Отвъд дълбокото знание и философията на цветовете, както и изследването на влиянието им върху човека, във всекидневието хората ги избират "по вкус" – или водени от тенденциите и пазара. Когато става въпрос за интериора, изборът наистина има много силна, често интуитивна връзка с начина, по който живеем и по който искаме да се чувстваме у дома. Погледът назад, към отминалите две десетилетия, показва нещо любопитно, което анализаторите наричат Colourphobia in the World of Interiors. Сивото по RAL #7035 – "най-скучният", е и най-продаваният цвят. Перфектен бленд от бяло и черно, той е метафора на нюанса, диалога, търпимостта. Ли Еделкоорт, големият авторитет в прогнозите и трендовете, е убедена, че това е израз на "зрял и демократичен лайфстайл". Сивото – в различните си проявления, позволява на всички други цветове да се проявят до него, то ги подчертава и им дава дълбочина. Когато обаче говори за интериора през 2020 година и времената, които предстоят, Ли Еделкоорт вярва, че фокусът вече се насочва към "дом с много цвят". Вкусът към цветните стени, мебели, аксесоари и освобождаването от страха да ги използваме ще растат все повече в следващото десетилетие, казва тя: "Хората преодоляват дълбоко вкоренената несигурност спрямо цветовете и постепенно се отдават на радостта да ги манипулират. Един акцент в жълто може да събуди стаята, сянка на сивото може да създаде изцяло нов дизайн, малко розово ще направи хората щастливи." Интериорът на бъдещето според нея ще бъде място, което дава енергия, а цветовете ще променят правилата, по които взаимодействаме с предметите около нас. В този контекст Living Coral изглежда вярната посока – той е топъл, мек, оптимистичен, леко вин­тидж и е лесен за съчетаване с други цветове. "Нуждата от утеха, от убежище, от сигурност у дома е по-голяма от всякога, казва Ли Еделкоорт в лекцията си по време на Design Indaba (февруари 2019). На езика на дома това означава кръгли и овални форми, силно текстурирани, подчертани обеми, меки тъкани, ръчно изработени предмети: "Време е за бавното занаятчийство, което да противопоствим на high tech индустрията", казва тя. След като преди десет години предвиди повсеместното навлизане на розовото – включително и в мъжката мода, можем да ѝ вярваме.

Но институтът Pantone е едно, Ли Еделкоорт – друго, гигантът за производство на бои Dulux, който пък посочи Spiced Honey като цвят на годината – трето, а Мишел Огъндехин, трендспотър и доскоро главна редакторка на британското списание Elle Decoration, има четвърто, съвсем различно мнение по въпроса. Отричайки адекватността на Living Coral, тя казва, че "един-единствен цвят не е в състояние да представи сложността на съвременните тенденции и на света, в който живеем". Наричайки цвета на Panton "противоречив", а този на Dulux – "безхарактерен", тя предлага алтернатива – пикантния, силен цвят на горчица. "Мислете за него като за ритник, който ще ни накара да направим промяната, която светът изисква от нас", казва тя. Сякаш за да я подкрепи, в едно от последните си кратки есета в своите Trend letters Ли Еделкоорт пише: "Напоследък виждам нюансите на горчица навсякъде. Може би заради моята убеденост, че жълтото е новото розово. Предвиждам следващите петнайсет години в жълто, преди да стигне точката на насищане."

Дали това са само цветните сънища на трендспотърите, или е реалност, скоро ще разберем. Във всички случаи от сега нататък ще си спомням прогнозата всеки път, когато казвам" подай ми горчицата, ако обичаш.".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Три бели и едно розово за цвят Три бели и едно розово за цвят

Време е да помислим за прилични освежаващи напитки – като ледено студени бели вина

1 юни 2019, 1949 прочитания

5 неща, в които Баухаус успя 5 неща, в които Баухаус успя

През 2019 г. отбелязваме 100 години от основаването на експерименталната немска архитектурно-дизайнерска школа Баухаус

24 май 2019, 2632 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "KStyle" Затваряне
Арт посоки

Всички значими изложби, които очакваме

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10