Новият брой:
Какво се случва в държавата

Война на цветовете

През декември 2018 Pantone Color Institute обяви цвета на тази година – Living Coral, ветрилото на палитрата се отвори обаче доста по-широко

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Шегувате ли се? Кой би си пребоядисал стените у дома в нюансите на розово-оранжево само защото трендсетърите го обявяват за актуален цвят? Или да избере възглавници и спално бельо с коралов десен, защото е загрижен за изчезващите видове корали по бреговете на Австралия? Или да разсъждава върху разрушителния ефект на човешката дейност върху природата, наметнат с одеяло в цвета на годината Звучи нелепо и смешно, а и едва ли би помогнало за решаване на изброените проблеми. Вярно е, че както зад всички прогнозирани тенденции, така и зад тази маркетингът е движеща сила. Списанията и сайтовете вече месеци наред показват селекции от мебели, модни аксесоари, текстил и цели интериори в Living Coral. С наближаването на лятото топлият, жизнерадостен и оптимистичен характер на кораловия цвят се утвърждава още повече и заедно с добрата маркетингова стратегия няма нищо чудно, че Цветът на годината този път като че ли е успешен. Едва ли някой си спомня за драматичния Ultra Violet, който трябваше да определя настроението в интериора миналата година, но всъщност отмина почти незабелязано. Стратегията на цветовете, разбира се, е част от цялата индустрия на потреблението. Но има нещо повече в нея; нещо, което разбираме и приемаме на подсъзнателно ниво – така, както избираме текстури, вкусове, аромати. И в това определено има тенденции, които се появяват не защото някой така е решил, а защото светът, в който живеем, се променя.

Какво прави цветовете толкова специални, за да се превърнат в основен маркер на това-което-ни-очаква? Може би фактът, че те не съществуват сами по себе си – винаги са свързани и се проявяват чрез материали, форми, обеми, думи, светлина, сенки Цветът – привидно един и същ, може да бъде различно преживяване в зависимост от визуалния, културен, артистичен аспект. Това е и причината той да бъде изследван открай време не само от художниците, но и от дизайнерите. "Живеем в дигитален свят, в който сетивното усещане става все по-значимо. Повърхността и цветът на един предмет определят как си взаимодействаме с него, как го използваме във времето. Възможността да усещаме нещата е най-важната ни връзка със заобикалящата ни среда", казва дизайнерката Хела Йонгериус, която е и задълбочен изследовател на цветовете. В предметите за интериора, които създава, тя предлага поглед към цветовете, който според нея сме забравили отдавна – във взаимодействието им със светлината и сенките: "Само помислете как се чувстваме, когато гледаме картина на Вермеер – лъчи от светлина, докосващи мократа трева, или цъфтежа на дърветата през пролетта!"


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал