Война на цветовете
През декември 2018 Pantone Color Institute обяви цвета на тази година – Living Coral, ветрилото на палитрата се отвори обаче доста по-широко


Лидия Манолова

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Шегувате ли се? Кой би си пребоядисал стените у дома в нюансите на розово-оранжево само защото трендсетърите го обявяват за актуален цвят? Или да избере възглавници и спално бельо с коралов десен, защото е загрижен за изчезващите видове корали по бреговете на Австралия? Или да разсъждава върху разрушителния ефект на човешката дейност върху природата, наметнат с одеяло в цвета на годината Звучи нелепо и смешно, а и едва ли би помогнало за решаване на изброените проблеми. Вярно е, че както зад всички прогнозирани тенденции, така и зад тази маркетингът е движеща сила. Списанията и сайтовете вече месеци наред показват селекции от мебели, модни аксесоари, текстил и цели интериори в Living Coral. С наближаването на лятото топлият, жизнерадостен и оптимистичен характер на кораловия цвят се утвърждава още повече и заедно с добрата маркетингова стратегия няма нищо чудно, че Цветът на годината този път като че ли е успешен. Едва ли някой си спомня за драматичния Ultra Violet, който трябваше да определя настроението в интериора миналата година, но всъщност отмина почти незабелязано. Стратегията на цветовете, разбира се, е част от цялата индустрия на потреблението. Но има нещо повече в нея; нещо, което разбираме и приемаме на подсъзнателно ниво – така, както избираме текстури, вкусове, аромати. И в това определено има тенденции, които се появяват не защото някой така е решил, а защото светът, в който живеем, се променя.
Какво прави цветовете толкова специални, за да се превърнат в основен маркер на това-което-ни-очаква? Може би фактът, че те не съществуват сами по себе си – винаги са свързани и се проявяват чрез материали, форми, обеми, думи, светлина, сенки Цветът – привидно един и същ, може да бъде различно преживяване в зависимост от визуалния, културен, артистичен аспект. Това е и причината той да бъде изследван открай време не само от художниците, но и от дизайнерите. "Живеем в дигитален свят, в който сетивното усещане става все по-значимо. Повърхността и цветът на един предмет определят как си взаимодействаме с него, как го използваме във времето. Възможността да усещаме нещата е най-важната ни връзка със заобикалящата ни среда", казва дизайнерката Хела Йонгериус, която е и задълбочен изследовател на цветовете. В предметите за интериора, които създава, тя предлага поглед към цветовете, който според нея сме забравили отдавна – във взаимодействието им със светлината и сенките: "Само помислете как се чувстваме, когато гледаме картина на Вермеер – лъчи от светлина, докосващи мократа трева, или цъфтежа на дърветата през пролетта!"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.