Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 апр 2016, 10:29, 8579 прочитания

Облекло и текстил: Средната цена при износа се увеличава

Основен задграничен пазар са страните от ЕС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Световните продажби на текстил и облекло отчитат спад от 4% през 2015 г. В същото време на вътрешния пазар в страните - членки на ЕС, за втора поредна година е налице ръст на оборотите, който е 3.3% спрямо 2014, отчита Българската асоциация на производителите на облекло и текстил (БАПИОТ).
"Увеличението на продажбите дори е над средното равнище в Германия (+10.3%) и Италия (+4.6%), които са водещите експортни дестинации за българската текстилна индустрия. Тази тенденция е определяща за финансовите резултати на сектора", коментира Радина Банкова, председател на браншовата асоциация.

Ръст при експорта


Съживяването на вътрешното търсене в страните - учленки на ЕС, към които са насочени близо 90% от експортната продукция на буългарската текстилна индустрия, в комбинация със силното търсене на текстилни изделия и облекло от трети страни (извън ЕС) се отразяват благоприятно върху българския износ на текстилни изделия и облекло. През 2015 г. експортните приходи на българските предприятия от сектора достигат рекордните 1.91 млрд. евро, като увеличението е от 2.6% на годишна база. В същото време продажбите на вътрешния пазар отчитат силна нестабилност, особено през втората половина на 2015 г., с тренд към понижение, който продължава и в първия месец на 2016 г., посочва Радина Банкова.
В количествено изражение износът бележи понижение заради по-малкото продажби на облекла. Налице е обаче покачване на средностатистическата цена при експорта, която достига 12.5 евро/кг (с 4% повече от предходната година). Специално при облеклата през 2015 г. средната цена при износа нараства със 7.1% до 27 евро/кг (ръст от над 50% спрямо 2007 г.). "Подобно развитие е показателно за пренасочването на българските предприятия към производство на облекла с по-висока добавена стойност и степен на сложносту", обобщава Радина Банкова.

Пазари и продукти

Географското положение на страната, модерните машини, технологичните възможности плюс гъвкавостта на шивашките предприятия правят България предпочитан партньор за модни компании от цяла Европа. Страната ни запазва своята конкурентоспособност и заради ниските работни заплати, и заради изградения имидж за добро качество.
Традиционно за последните повече от 20 години основен задграничен пазар на българските облекло и текстил са страните от ЕС (дял от 90% през 2015 г.). Според Радина Банкова това може да бъде предимство или предизвикателство в зависимост от тренда в икономиките на основни търговски партньори - Германия, Италия, Франция, Гърция, Великобритания. За тези пет държави през 2015 са реализирани близо три четвърти от доставените зад граница облекла от България на обща стойност от 1 млрд. евро, посочва Банкова.
Браншовата камара отчита увеличение на износа на облекла към трети страни (основно САЩ, Китай и Хонконг) през миналата година.
Облеклата формират три четвърти от реализираните текстилни продукти зад граница, показва статистиката на БАПИОТ. Водещите продуктови групи, които формират близо половината от общия износ на сектора, са: мъжки костюми и ансамбли, дамски костюми и ансамбли, облекла от трикотаж (дамски костюми, тениски, пуловери и жилетки, дамски ризи и блузи). Традиционно най-голяма концентрация на производители на облекло е налице в Югозападен регион, Южен централен и Северен централен (с административен център Русе).



Над 87 млн. евро инвестиции

Според Eurostat през 2014 г. българските фирми в сектора са инвестирали в материални активи 87.8 млн. евро, като увеличението е от 30.1% спрямо предходната година. "С този резултат инвестиционната активност достига най-високото си равнище от 2009 г. насам, но въпреки това годишните брутни инвестиции остават с 50% под върховите стойности, отчетени през предкризисните 2006 г. и 2007 г.", уточнява Радина Банкова.
Топ 10
В топ 10 за 2014 г. по приходи от продажби на текстил е фирма "Миролио". Дружеството продава в 65 държави в света, работи с всички световни модни марки, с всички вериги от модни магазини и има 6000 клиента. Компанията изпълнява около 100 хил. поръчки годишно. Независимо от кризата дружеството твърди, че увеличава пазарния си дял в Европа и няма загубени пазари. По правило "Миролио" инвестира между 10 и 15 млн. лева всяка година.
През ноември 2015 германската компания Südwolle Group, която е сред най-големите производители на вълнена прежда в света, купи италианската Safil, притежаваща второто по големина текстилно предприятие в България. Българският клон на Safil се намира в индустриалната зона край Пловдив до село Скутаре и произвежда над 7000 тона годишно камгарни (от дълговлакнеста вълна) прежди, като почти цялата продукция се продава зад граница.
Трета в класацията е фирма "Калинел" - един от двата основни световни доставчика на текстилни изделия за дома за шведския гигант IKEA. През миналата година компанията инвестира 6 милиона лева в нова производствена база в Троян.
При продажбите на облекло и обувки номер едно в класацията за 2014 г. е друго италианско дружество - "Дзалли", Габрово, част от групата Calzedonia. Компанията произвежда за фирмата майка и за други дружества от групата дамско и мъжко бельо, тениски, блузи и клинове.
Втората в класацията - фирма "Куш мода", е в текстилния сектор повече от 20 години. Предприятието е в с. Трънак, Бургаско, и работи за Adidas, H&M, Noppies, Mexx и други.
Чуждестранен едноличен собственик на капитала ("Крос фешън" – Швейцария) има и фирма "Балкантекс – София" (на трето място в таблицата за облекло и обувки), която работи с мрежа от над 50 фабрики в страната.
Секторът
- Производството на облекло и текстил продължава да осигурява най-големият брой работни места (близо 21%) сред всички подотрасли от преработващата промишленост въпреки отчетливия спад в броя на наетите от 2006 г. насам.
- Заедно с производството на кожени изделия създаваната брутна добавена стойност (БДС) в сектор "Облекло и текстил" е приблизително 2% от агрегираната обща БДС на икономиката на България и над 13% от създаваната БДС в преработващата промишленост.
- Налице е осезаем ръст в средните брутни работни заплати за периода 2014-2015 г., който е видимо по-висок в подотрасъл "Производство на облекло", изпреварвайки ръста на производителността.
- От второто полугодие на 2015 г. нараства индексът "Производствена активност" и при облеклото, и при текстила, като тенденцията се запазва и през първите месеци на 2016 г.
Източник: БАПИОТ

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българският потребител е изключителен традиционалист Българският потребител е изключителен традиционалист

Йолита Ботева, маркетинг директор на "Обединена млечна компания", пред "Лека промишленост"

28 апр 2016, 3115 прочитания

Кадрите - проблем почти без изключения Кадрите - проблем почти без изключения

Шивашкият скетор страда все повече от липса на служители, а при мебелния това дори блокира растежа

28 апр 2016, 3892 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лека промишленост" Затваряне
Лека промишленост

Преглед на леката индустрия в България с анализ на състоянието и преглед на актуалните тенденции.

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10