Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 апр 2016, 11:37, 8156 прочитания

Германски трикотаж от България

"Брод и компания" печели европейски пазари с покупка на чуждо дружество

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Брод и компания" ООД e една от малкото български фирми, започнали търговската си дейност още в ранните години на демокрацията и останали действащи и до днес. В годините фамилната компания се ориентира към текстилната индустрия и производството, което допринася за установяването й както на българския, така и на европейския пазар.

Първи копки на холдинга


Компанията е основана в средата на далечната 1990 г. от Георги Георгиев, който от познатия тогава на всички държавен сектор решава да премине към частния и да започне собствен бизнес. В самото начало основната дейност на "Брод и компания" е била коренно различна от сегашната – сглобяване на компютри и принтери. "С времето разширявах дейността си и започнах да изнасям стара непотребна техника, останала след присвояване на износа към СССР", разказва собственикът на "Брод и компания". Три години по-късно на една от първите приватизационни сделки Георги Георгиев закупува стара текстилна фабрика, която слага и началото на нов бизнес в текстилната индустрия. С няколко плетачни машини компанията започва дейност по производство. В края на 1997 г. се обособяват две отделни дъщерни фирми - "Брод трико" ЕООД, която произвеждаща горен трикотаж и трикотажни прежди, и "Брод трейд" ЕООД, която поема търговската дейност на холдинга. До 1998 г. произведените от компанията платове се предлагат на българския пазар, а трикотажът се изнася. "След инфлацията през 1998 г. обаче бях принуден да се ориентирам изцяло към износ, защото ми беше ясно, че с местния пазар бизнесът не може да се издържа", казва Георгиев.

Изнасяне на международни пазари

В следващите години "Брод и компания" се преориентира изцяло към трикотаж, защото според собственика това е печелившата стратегия за фирмата. "Когато навлязохме в леката промишленост, произвеждахме платове и прежди. С времето малко по малко започнах да спирам тези дейности, продавах машините и инвестирах в производството на трикотаж", разказва Георги Георгиев. Паралелно с това през 2001 г. холдингът насочва част от инвестициите си в сферата на туризма, построявайки хотел "Брод" на "Симеоновско шосе" в София. Така се основава и третото фамилно дъщерно дружество "Брод тур" ЕООД. Стратегията на основателя на "Брод и компания" се оказва печеливша - бизнесът процъфтява, броят на наетия персонал расте и закупената преди години фабрика към 2007 г. се оказва недостатъчна за размера на фирмата. Следващата голяма инвестиция, записана в актива на българската компания, е факт – Георги Георгиев закупува втора фабрика за производство на трикотаж в гр. Лъки, Пловдивско, която също е обособена като отделно дружество "Брод Лъки" ЕООД. През цялото това време "Брод и компания" остава основно фокусирана върху износа на производството. Това предполага и използването на постоянни транспортни услуги от страна на трети фирми. "Исках да затворя целия цикъл вътре в компанията, като започнем от производството на преждите и стигнем до готовите изделия. Затова и паралелно основах транспортна фирма "Брод Транс" ЕООД, за да можем да си доставяме сами производството до клиентите ни на външните пазари", допълва Георгиев. Българската фирма изнася основно за Германия, където според основателя й пазарът е платежоспособен и най-подходящ за изделията, които произвеждат.



Бизнесът на "Брод и компания" продължава да расте и след икономическата криза. Текстилният холдинг закупува поредната фабрика през 2013 г. в гр. Асеновград. Този път предприятието е съсредоточено върху т.нар. лек трикотаж, или производството на тенис фланелки. Това обаче все още не е най-голямата придобивка на българската фамилна фирма с мажоритарен собственик Георги Георгиев. Две години по-късно "Брод и компания" прави най-голямата сделка до този момент – покупката на германската компания Gottlieb Haug GmbH & Co и притежаваната от нея популярна марка трикотажни облекла Golleghaug. "Така излязохме директно на германския пазар, към който винаги съм проявявал интерес. Истината е, че всеки пазар си има специфики относно предлагането на краен продукт и всичко е много по-лесно, когато оперираш на място", разяснява Георгиев. Приходите на холдинга "Брод и компания" ООД за 2014 г. са малко под 4 млн. лева, което е двойно увеличение спрямо 2013 г. Печалбата расте сериозно до 2.66 млн. лв. спрямо 379 хил. лв.

Производственият цикъл

Дейността на "Брод и компания" е вече разделена в две държави – България и Германия. В немския клон на компанията, който се намира близо до Щутгарт, се извършва дизайнът и логистиката за изделията. След задаване на колекциите те се произвеждат в българските фабрики, изпращат се обратно до Германия, откъдето се разпределят и експедират до крайните клиенти. "Малка част от нещата се произвеждат и в Китай, Турция и Гърция, възлагайки поръчки чрез немската ни фирма. Става въпрос за производство, което не може да се направи в България, всичко останало се стремим да го правим тук", допълва Георги Георгиев. Колекциите на "Брод и компания" включват дамски плетива и горен трикотаж (тениски, блузи), подходящи за клиенти от по-северните части на континента. Моделите на изделията са насочени към жени над 35-годишна възраст и се позиционират малко над средната ценова категория. По стечение на обстоятелствата Георги Георгиев придобива и фирмата "Франт", която предлага мъжки и дамски ризи и вече е част от "Брод и компания". В началото Георгиев е имал единствено дял в нея, но след като "Франт" изпада в задължения, той я купува. Компанията има около 10 физически магазина в България, където продават готови изделия на марката.

"Хората не трябва да подценяват текстилната индустрия, защото в крайна сметка всички се обличат. Тя се развива постоянно в световен мащаб и може да реализира големи приходи", казва собственикът на "Брод и компания". Въпреки позитивния поглед над индустрията според Георгиев персонал в България се намира трудно, най-вече в София. По думите му една от причините за това е, че хората нямат желание да работят в производството. Във всичките дейности на българската компания работят приблизително 700 души, от тях близо половината са в София. "Срещаме и сериозен проблем при различните стандарти за работа в България и в Западна Европа. Компанията ни е длъжна да прилага строгите немски стандарти както там, така и тук. Конкурентите ни обаче спазват само по-разхлабените български норми, което прави трудно оперирането на местния пазар", уточнява Георги Георгиев.

Оттук нататък

Компанията изнася готова продукция главно за Германия, Холандия и Белгия. Целите на собственика на "Брод и компания" са в близките години изделията им да се предлагат и в Норвегия и Швеция. Дяловете на холдинга са разпределени между основателя Георги Георгиев и синовете му Йордан и Борислав Георгиеви, които продължават да работят в посока да развият бизнеса. "За да останеш дългосрочно на пазара, трябва постоянно да инвестираш и да водиш открит и честен бизнес", казва в заключение Георгиев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българският потребител е изключителен традиционалист Българският потребител е изключителен традиционалист

Йолита Ботева, маркетинг директор на "Обединена млечна компания", пред "Лека промишленост"

28 апр 2016, 3109 прочитания

Кадрите - проблем почти без изключения Кадрите - проблем почти без изключения

Шивашкият скетор страда все повече от липса на служители, а при мебелния това дори блокира растежа

28 апр 2016, 3874 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лека промишленост" Затваряне
Като непрочетена книга

Издателският бизнес все още не е разгърнал пълния си потенциал

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10