Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 апр 2016, 11:58, 7192 прочитания

Да разчупиш кориците

Издателство "Колибри" е един от новаторите в книжарския бизнес, залагайки на много гостуващи писатели, различни събития и фестивали

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От една книга на 4 месеца сега "Колибри" прави по 4-5 заглавия на седмица, в портфолиото си има общо 1500 заглавия.
"Единствената свобода, която ни се услажда, е тази, заради която другият попада в робство." "Ако аз например си издействам весело да свиря на банджо до два часа сутринта, съседът ми губи свободата да не ме слуша да си свиря на банджо до два часа сутринта." "Ако си издействам да не правя нищо в живота, съседът ми ще трябва да работи за двама..."
Това е част от предговора на книгата "Историята на О" на Полин Реаж, еротичен роман, разказващ как млада жена е заведена от своя любовник в един замък, където по собствена воля става негова робиня. Книгата изпреварва с около две десетилетия един от последните бестселъри на съвременния свят "Петдесет нюанса сиво" и е първото заглавие на издателство "Колибри". Създадено през 1990 г., малкото издателство влиза смело на пазар, свикнал с цензурата и гладен за чуждестранна преводна литература. След еротичния роман идва английският хумор на Удхаус, а малко по-късно и големият бестселър "Мълчанието на агнетата" на Томас Харис.
От една книга на 4 месеца сега "Колибри" прави по 4-5 заглавия на седмица, в портфолиото си има общо 1500 заглавия и се нарежда сред едни от големите на българския пазар. Освен със силните си позиции в съвременната преводна литература, чиито основи са поставени още през далечната 1990 г., "Колибри" остава все така един от новаторите на пазара на книги, а Жаклин Вагенщайн, основна движеща сила в издателството, преди дни се е завърнала от поредното книжно изложение в чужбина, гледа списъка с чуждите автори, които се очаква да гостуват в България по покана на "Колибри", и смята, че да познаваш пазара, това е нюх.

Глад след цензура


Създатели на издателство "Колибри" са майката на Жаклин, Силвия Вагенщайн, работила преди това в държавното "Народна култура", Жечка Георгиева, Росица Ташева и бащата на Жаклин - Раймонд Вагенщайн. В началото на промените България е една страна с добри традиции в четенето, с огромни тиражи и добре заредени библиотеки. Ако сега издателствата, членове на Асоциация "Българска книга", са над 100, извън тях има още стотина действащи и много други пускащи на пазара по една-две книги на година, в началото на 90-те гладът за заглавия, и то чужди, е огромен. Едновременно с това обаче има и други фактори, затрудняващи издателския бизнес, като липсата на разпространение, липсата на книжарници и складове, затруднена технология на печата и т.н. Заради технологията на печата в началото излиза по една книга на 4 месеца, а книгоиздаването като много други бизнеси преминава по пътя на формиране на правилата на свободния пазар и навлизането на технологиите.
Развитието на компанията става с натрупване. В началото работят 5 души на 5 квадрата и издават по 5 книги годишно. С процеса на издаване на книгите се увеличава капиталът, който се реинвестира в ново съдържание. Периодично се появява необходимостта от наемане на нови хора и от преструктуриране на фирмата. Самата Жаклин Вагенщайн се включва в бизнеса след завършването на образованието си във Франция. Започва да работи в издателството на 15-ата му годишнина, т.е. преди 10 години, като през последните години е отдадена изцяло на тази работа. Жаклин отговаря за всичко и функцията й е стратегическа. Участва във взимането на важните решения за развитието му, какво да се издава и какво не, какво събитие да се състои или да не се състои, за договарянето на авторските права и т.н.
В момента на постоянен трудов договор в компанията са 30 души, а на хонорар работят още около стотина месечно. Издадените заглавия вече са 1500, на седмица излизат по 4-5, като това включва и един доста широк спектър на книгоиздаването. Издателството е много силно в преводната художествена литература, основно съвременна, но издава и класика. Напоследък много настъпва в българската съвременна литература, криминалните романи, има силна психологическа поредица, включително за отглеждане на деца, детска литература, речници и учебно-помощна литература.
Има 2 борси, склад и две книжарници. Първата книжарница е на софийската ул. "Солунска" 40, като после се премества на ул. "Иван Вазов" 36. Другата е във Френския културен институт, която съществува от над 20 години. Тя е специализирана за френскоезични книги, като има и много вносна литература. Компанията обаче няма за цел да се интегрира вертикално за разлика от други издателства от типа на "Сиела Норма", която през мрежата си от книжарници разпространява продуктите на всички издатели. При "Колибри" книжарницата на "Иван Вазов" е специализирана витрина само на издателството, а тази във Френския културен институт работи в голяма степен като вносител на френска литература. "Много от бизнеса минава online, така че смисълът да имаме пространство за мен би бил да бъде event център, да се прожектират и филми, да бъде с една много по-мултифункционална същност. Ние все пак не сме търговци, силата ни е в производството и създаването на съдържание", казва Жаклин.

В търсене на бестселъри
Най-ценният актив на производителите на книжния пазар безспорно са заглавията в портфолиото им. "Личният ти избор и личният ти вкус не трябва да са основни фактори", смята Жаклин за процеса на взимане на решенията. Потенциалът на всяка книга се преценява от издателски комитет. Решенията се взимат на базата на рецензии, отзиви и следене на пазара. "Нашият пазар е много непредвидим и много трудно могат да се видят някакви тенденции. Има моди в четенето като вампирите, еротичните романи, шведските кримки, които не подминават България, но и не винаги книга, която има голям успех навън, има успех и в България", разказва Жаклин, като дава пример с Амели Нотомб, която има огромни тиражи във Франция, "Колибри" е издало над 15 нейни книги и въпреки това продължава да бъде средно търсена.
Българските автори от общия каталог на "Колибри" са 5 - 10%. Договарянето на авторските права за издаването на големите световни заглавия става по различни начини. Има световни агенции, отговарящи за различен набор от автори, а и писатели, които се представляват сами или от по-малки агенции. Ако ти си единственият проявил интерес към правата на дадено заглавие и офертата ти е добра, печелиш правата, ако издателствата са няколко, или се правят търгове, или едното бива предпочетено пред другото на база портфолиото му, което показва, че новият автор ще бъде позициониран сред други добри, обяснява Жаклин.
Колкото до българската литература, в България има страшно много пишещи хора, разказва тя, като това не значи, че всички те са писатели и правят продукт с висока литературна стойност, а по-скоро хора с вътрешна потребност да пишат, като около 5% от кандидатите стигат до издаването на книга. "Ние се стараем да насърчаваме пишещите хора да го правят по-добре и да го развиват като професия", казва Жаклин. При българските автори усилията ни са в няколко посоки. Едната е правилният подбор, т.е. хубав текст, под който ние с гордост да можем да се подпишем. Другото е правилното позициониране на пазара, особено когато е неизвестен български автор. Това е трудно начинание и добре установената марка на издателството помага, като гарантира качеството, че книгата е добра за жанра си", обяснява тя.
В случаите, когато има много качествен текст, но много трудно продаваем, например висока, трудна за четене литература или много специфична, както и много страници за превод, може да се разчита на субсидии. Те са различни, като има много национални фондове, спонсориращи националната литература, европейски фондове и няколко вида фондации. Около 20% от заглавията са субсидирани, а спрямо общия бюджет на книгата тя е между 20 и 50%, като горната граница важи за европейските фондове.

Икономика на книгата



Според Жаклин Вагенщайн един продаден изцяло тираж от 1000 броя се смята за нещо нормално. "За успех намирам тираж от над 5000, като естествено има и някои, които минават тази граница, но това са единици", смята тя. Тиражите от 50 или 100 хил. се случват веднъж на няколко години. За да излезе общата сметка на издателството, "можеш да имаш и 150 не много силни заглавия, но лонгселъри, а можеш да имаш и губещи заглавия, и други на голяма печалба. Важното е да се опиташ да нямаш губещи заглавия, които най-малкото да си върнат инвестицията и да са малко на плюс, а всичко, което е като допълнение, е добре дошло", коментира тя. За 2015 г. най-продаваната книга на "Колибри" е била "Гръцко кафе", като касовите автори, като Харуки Мураками например, продължават да се продават добре.
София прави повече от 50% от приходите на "Колибри", а по-голямата част от общите продажби минават през големите вериги книжарници, въпреки че малките търговци все още са една сериозна част от пазара. "Моята практика е да не отхвърляме никакви видове търговци, стига да са коректни", казва Жаклин.
Едва 1-2% от пазара според нея се пада на електронната търговия, като въпреки големите очаквания ръст няма и употребата на книгата остава все така традиционна. За издателството обаче това няма значение, тъй като всички книги се издават и в електронен формат, като единствено пиратството може да бъде проблем. "Идеята на издателя е, че е доставчик на съдържание и формата и носителят не са важни", коментира Жаклин Вагенщайн.
Приходите на "Колибри" растат от 1.1 млн. лв. на 1.7 млн. лв. през 2014 г. спрямо предходната 2013 г. Растежът за 2014 г. идва след спад на пазара от 2010 г. до 2013 г. Въпреки че кризата доста слабо се отрази на книжния сектор в сравнение с много други сектори, имаше лек спад и 2014 беше най-силната", обяснява Жаклин. През 2015 г. пак има ръст, но по-малък. Тоест, от една страна, успехът на компанията е благодарение на това, че пазарът се съвзема, а от друга, заради силната програма като заглавия, събития и кампании на издателството.

Акценти в морето
"Колибри" е едно от най-силните издателства в кампаниите, събитията, а от миналата година и при фестивалите, като организира над 100 събития годишно.
Ролята на издателствата е голяма при маркетирането на дадена книга. "Правим всевъзможно събития offline и online, платена и неплатена реклама, интервюта с авторите, всякакви нестандартни кампании, например книга пристига с подарък или пък е вързана с катинар и за да го отвориш, трябва да откриеш кода в YouTube, правят се различни конкурси. Всяка книга предлага различен сюжет и когато влезеш в кампанията на дадена книга, трябва да се превъплътиш в сюжета", обяснява Жаклин. "Отделяме много пари за реклама, имаме радиопредавания. Каним страшно много гости - на година поне 20 чуждестранни писатели. Не мисля, че има други толкова активни издателства в това", продължава тя.
Издателството и тази година е заложило на гостуващите писатели. Очаква се например писателят Жоел Дикер с втората му книга след успеха на първата му "Истината за случая "Хари Куебърт". Освен многото гостуващи писатели, което винаги повишава интереса към дадена книга, издателството разчупи модела, като през есента на миналата година организира първия по рода си фестивал, свързващ книгите с филмите, направени по тях - CineLibri. Идеята за него е на Жаклин, като тя е директор, създател и селекционер на фестивала. "Много от визуалните изкуства почиват на писмен текст и идеята е да покажат добрите екранизации по книги. Винаги има полемика дали филмовото произведение е добро колкото книгата. Ние смятаме, че това са различни изкуства, работят с различни изразни средства и не е нужно да се сравняват помежду си, а да се оценяват поотделно. Смятаме, че в нашата селекция предлагаме добрите екранизации", продължава тя, а равносметката от миналогодишния фестивал показва един успешен проект, предизвикал голям интерес и по-добри продажби на книгите от фестивала по време на прожекциите. В момента издателството подготвя програмата за следващия, като потвърдените гости и филми вече са двойно повече. Ще има изцяло нови за България филми, а събитието е изтеглено напред - в началото на октомври.
"Винаги гледаме при издаването на книга да има и добавена стойност, тя да не е просто пусната на пазара в морето от книги", обяснява Жаклин активността на компанията. Едновременно с това обаче тя забелязва, че читателите сами откриват това, което търсят. "Въпреки всички кампании някои книги не тръгват никога, докато други просто си намират пътя", завършва тя.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българският потребител е изключителен традиционалист Българският потребител е изключителен традиционалист

Йолита Ботева, маркетинг директор на "Обединена млечна компания", пред "Лека промишленост"

28 апр 2016, 3096 прочитания

Кадрите - проблем почти без изключения Кадрите - проблем почти без изключения

Шивашкият скетор страда все повече от липса на служители, а при мебелния това дори блокира растежа

28 апр 2016, 3819 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лека промишленост" Затваряне
Една добра година за мебелния сектор

Компаниите се представят силно в ЕС, стабилизират се и продажбите в страната, но липсата на кадри е тежък проблем за бранша

Още от Капитал
Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

За маската на един лекар

Българската здравна система посреща най-сериозното си изпитание през последните десетилетия в недобра форма

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10