Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 апр 2016, 12:02, 3260 прочитания

Една добра година за мебелния сектор

Компаниите се представят силно в ЕС, стабилизират се и продажбите в страната, но липсата на кадри е тежък проблем за бранша

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Производството на български мебели е един от добрите примери как общоевропейският пазар може да даде тласък за развитието и успеха на цял един сектор от икономиката. Това е един от най-бързо развиващите се по отношение на експорта сектори в леката промишленост, като ЕС е 80% от общия външен пазар за българските мебели.
След кризата в бранша вследствие на икономическата криза и срива в строителството през 2009 г. българските производители успяха много бързо да усетят възможностите на общия европейски пазар и да извоюват място на него благодарение на конкурентни цени, много добро качество и бърза реакция към актуалните тенденции. Помогна и фактът, че в последните години търсенето на големите международни търговски вериги се фокусира все повече към Източна Европа заради нарасналите цени на китайското производство и високите транспортни разходи. Друг плюс е, че много от българските производители се възползваха от възможностите на европейските програми, за да модернизират производствата си и да увеличат капацитета си. Един неочакван бонус бе стъпването на ИКЕА на българския пазар и партньорствата, които шведският гигант непрекъснато търси и развива в страната.
Резултатът от всичко това е, че от 2010 г. насам браншът расте средно с 6-8% годишно.

Разбира се, не всичко е безоблачно. Един от големите проблеми, които мъчат сектора, е липсата на кадри. Затруднения създава и сивият сектор в бранша. А сред специфичните проблеми е и ограниченият ресурс от дървесина със сертификат за устойчиво ползване.

Все по-важен регион


Дърводобивният и дървообработващ сектор е сред важните за леката индустрия, като производството на мебели създава 2.5% от добавената стойност в индустрията и осигурява заетост на близо 20 хил. души в общо 2100 фирми в България по данни на Министерството на икономиката.
Износът, който между 2009 и 2014 г. е отбелязал ръст от 142%, формира голяма част от приходите на водещите компании в сектора, както показват данните на топ 10 на сектора. През 2015 г. експортът отново се е увеличил с 2.5%, като основният двигател са пазарите в Германия, Италия, Франция, Чехия и Великобритания. "Европейският пазар за нас се разширява, ставаме все по-търсени. Хубавото е, че успяхме да си извоюваме позиции в средния сегмент – най-бюджетното производство остана в Китай и Далечния изток, докато търсенето в средния сегмент вече се концентрира в Източна Европа", казва собственикът на троянската компания "Рико стил" Христо Йовчевски.
Петър Перянов, собственик на "Никром мебел", също споделя мнението, че Китай е станал неизгоден за западните компании. "България е по-изгодна за малки и средни предприятия, които предпочитат да работят по по-малки проекти", казва той и допълва, че друго предимство е, че транспортът оттук също е много по-бърз.

Производителите обаче опитват да атакуват и пазари извън Европейския съюз като САЩ, Северна Африка, Израел, бившите съветски републики и Близкия изток. По думите на председателя на браншовата камара Елица Ненчева далечните пазари са труднодостъпни, но пък именно в тях индустрията вижда дългосрочен шанс за бъдещ растеж.

Укрепване на вътрешния пазар



След кризисните години обаче се наблюдава и възстановяване на вътрешния пазар. През 2015 г. оборотът на фирмите на българския пазар възлиза на малко над 478 млн. лева, а на външните пазари – около 408 млн. лева, по данни на Министерството на икономиката. Търсенето е изместено в по-бюджетния сегмент за дома, но и тук има примери за успешни бизнес модели, като например "Виденов груп", които от години са сред лидерите в бранша благодарение на добре развита търговска и дистрибуторска мрежа – верига с близо 60 обекта, и акцент върху потребителските екстри.
По думите на Христо Йовчевски от "Рико стил" една от причините за стабилизацията на вътрешния пазар са именно търговските вериги – български и чужди, тъй като те дават шанс за устойчиви партньорства и голяма доза сигурност на тези производители, които искат да се развиват и да правят инвестиции. От друга страна, веригите следват европейски стандарти в работата си и непрекъснато завишават изискванията си към компаниите, включително и за сертификация в различни аспекти на дейността. Това повишава качеството на предприятията и ги прави по-конкурентоспособни.

Петър Перянов от "Никром мебел" определя отминалата година като "може би най-добрата от кризата насам". Според него това се дължи в голяма степен на забавеното инвестиционно търсене. "Много компании с години не бяха подменяли офис обзавеждането си, а и влязоха много западни компании инвеститори." По думите му обаче тази година започва по-противоречиво, като спрямо миналата сделките се случват по-бавно.

Проблемът с кадрите
Кадрите са може би най-сериозният проблем на бранша. Според изпълнителния директор на Браншовата камара на дърводобивната и дървопреработвателна промишленост Елица Ненчева липсата на работна ръка се чувства особено остро в сектора, тъй като предприятията най-често са разположени в села и региони, които са по-изостанали в икономическото си развитие. Така, вместо предприятията да помагат за развитието на тези региони, тяхното съществуване на практика е застрашено от липсата на работници.
А ти сертифицира ли се?
Стъпването на гиганта ИКЕА на българския пазар отвори възможности за българските мебелопроизводители. Компанията търси добри и изгодни сътрудничества, като само през миналата година е сключила договори с 9 нови български фирми и общият брой на българските фирми, с които ИКЕА работи, е над 20, като списъкът включва голяма част от топ 10 на компаниите в класацията. Шведската компания има амбиции да увеличи доставките си от България. Гигантът обаче търси партньорства с фирми, които са сертифицирани за работа с дървесина от устойчиво управлявани гори. Компанията следва тази политика от години, като на практика в европейски, а и в световен мащаб все повече търговци отказват да работят с несертифицирана дървесина поради етични и екологични причини.
Преработвателните предприятия в България в последните години страдат от хроничен недостиг на суровини, основно заради незаконния добив, сивия сектор и интензивния износ на сурова дървесина. Още по-сериозен обаче е проблемът, че към края на 2015 г. само 18 дружества, които управляват около 25% от българските гори, са взели сертификат за устойчива дейност от FSC (Forest Stewardship Council). Почти всички - 16 от тях, са държавни стопанства. Въпреки че услугата се предлага в България от доста години от "WWF България", напредъкът е много бавен. По данни на Министерството на земеделието общата площ на сертифицираните гори е 810 хил. ха от общо 3 млн. ха горски фонд. Смелите планове са тази година изоставането да се навакса и да бъдат сертифицирани още около 1.1 млн. ха.
За да се затвори веригата, добивните предприятия и преработвателите също трябва да са сертифицирани. Процесът напредва, но не с твърде големи темпове. От услугата засега се възползват основно големите производители и преработватели, но със сигурност все повече фирми ще я потърсят с нарастването и на площите със сертифицирани гори и с възможностите за партньоства с компании като ИКЕА. Засега обаче недосига на ресурс с печат от FSC създава трудости на компаниите, на които се налага да търсят сертифициран ресурс и доставчици от по-далечни краища на страната, което пък оскъпява продукцията.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българският потребител е изключителен традиционалист Българският потребител е изключителен традиционалист

Йолита Ботева, маркетинг директор на "Обединена млечна компания", пред "Лека промишленост"

28 апр 2016, 3115 прочитания

Да разчупиш кориците Да разчупиш кориците

Издателство "Колибри" е един от новаторите в книжарския бизнес, залагайки на много гостуващи писатели, различни събития и фестивали

28 апр 2016, 7215 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лека промишленост" Затваряне
Кадрите - проблем почти без изключения

Шивашкият скетор страда все повече от липса на служители, а при мебелния това дори блокира растежа

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10