Професия: Предприемач

Или какво е да се занимаваш със стартъп бизнес, кои са типовете предприемачи и истината зад някои от най-популярните митове и легенди за тях

Преди около пет години анкета по софийските улици на тема "Какво е предприемач" би ви убедила недвусмислено, че предприемачът се занимава със строителен бизнес, а далаверата е любимият му похват. Днес обаче нещата са малко по-различни и имена като Илън Мъск и Марк Зукърбърг няма да ви пропуснат, а откакто в България има инвестиционни фондове и рискови инвеститори, започна да има и все повече предприемачи от ново поколение. Предприемачеството днес, дори в България, се свързва по-скоро с високите технологии, с денонощната работа пред компютър, с големи инвестиции, с работа в шарени офиси, с говорене на странна смесица от английски и български, с ходене по конференции, шантави партита и, не на последно място, с нещо, наречено стартъп екосистема. Има и един по-особен вид предприемачество - стартъп предприемачеството. Голяма част от младите хора говорят за стартъпи (виж карето) и си мечтаят да "работят" това, т.е. да са стартъп предприемачи. И често причината е представата им за работа без работно време, лесни пари от различни фондове и възможност бързо да забогатееш. Стартъпърството обаче е нещо много повече. То е начин на мислене и дори на живот. То следва някои установени правила и напълно нарушава други. И за да прецените дали е за вас или не, е добре да познавате както фактите, така и митовете и легендите, които вече се създават около този тип дейност.

Какво е стартъп?

Стартъп, или от англ. Startup, наричат млади компании, които разработват някаква иновация и търсят решение на някакъв проблем, създавайки нови продукти, услуги и процеси. Тъй като да създадеш нещо ново изисква проучване на технологии, пазари, на които продуктът ти ще се продава, и клиентите, които биха го купили, такива компании често търсят външно финансиране, за да се развиват. По дефиниция бизнесът на такава компания трябва да може да се мащабира лесно, не да стане Facebook за една нощ, но да има потенциал да стане голям и глобален. Определят стартъпите като високорискови, защото много често (в около 90% от случаите) идеята не се развива до успешен бизнес. Но пък Skype, Spotify или Netflix са доказателства, че от добра идея и правилно стечение на обстоятелствата могат да се получат световни бизнеси.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал