🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Професия: Пилот

За професията разказва Марио Бакалов, който управлява най-големия пътнически самолет в света

Личен архив    ©  Личен архив
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ще минат дълги години, преди дроновете и безпилотните самолети да изместят или дори да намалят нуждата от пилоти в гражданската и военната авиация. Дотогава професията на пилота ще си остане все така престижна, но и свързана с много предизвикателства: физическо и психическо натоварване и тежък работен график.

До професията на авиопилота се стига по два пътя. Единият минава през професионално обучение в държавно учреждение (в България: Военновъздушното училище в Долна Митрополия; катедрата по въздушен транспорт в Техническия университет, извън страната възможностите са много) или частен център. Другият и все по-предпочитан вариант е платено обучение в избраната от кандидата частна авиокомпания, която в общия случай осигурява работа след завършване. Цената на обучението често е от порядъка на 100 000 евро (в Wizz Air например е около 70 000 евро). Вариантите са авиокомпанията да го финансира и да приспадне разходите от бъдещата заплата или да се разчита на високото заплащане в сектора за покриване на направените разходи (тук вече нещата зависят много от конкретната авиокомпания, но с времето може да надхвърли 10 000 евро на месец).

Високият финансов праг е само една от цедките, през които трябва да премине кандидат-пилотът. Професията в действителност е много отговорна и изисква специфични качества. Кандидатите трябва да покриват високи медицински стандарти и да минат теоретично обучение и практическа подготовка. Пилотите имат различни нива на квалификация, като от най-ниското - любител, до най-високото - транспортен (линеен) пилот, минават години. Теоретичната част също е доста сложна и изисква познания по математика, физика, авиационен английски, бързина на ума и др. След придобиване на съответния лиценз и възможност за реално практикуване на професията идват много лишения в личен план, но факт е, че повечето пилоти твърдят, че това е най-хубавата професия на света.

Визитка

Марио Бакалов е пилот на най-големия пътнически самолет в света - Airbus A380. Той го приземи на софийското летище през 2016 г. Марио е само на 38 години, но вече е с пилотски ранг старши първи офицер, а скоро ще бъде повишен в капитан. Освен пилот Марио е и дългогодишен инструктор и мотивационен лектор, както и част от отрядите за бързо реагиране след авиоинциденти (CISM). Роден е в Берлин, израснал е в София, а когато не е в небето, дели времето си между домовете си във Франкфурт и българската столица.Марио е преминал обучение в авиационната академия на "Луфтханза". След успешно лицензиране той лети първо като стюард на Boeing 747, след това става първи офицер и пилотира Airbus 320 из Европа. Следващата стъпка е преквалификация в пилот на Airbus A340 за трансконтинентални маршрути. От 2014 г. той пилотира най-големият пътнически самолет Airbus A380. От постъпването му в академията до този върхов момент в пилотската му кариера минават 14 години.

Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал