Професия: Пилот
За професията разказва Марио Бакалов, който управлява най-големия пътнически самолет в света
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
До професията на авиопилота се стига по два пътя. Единият минава през професионално обучение в държавно учреждение (в България: Военновъздушното училище в Долна Митрополия; катедрата по въздушен транспорт в Техническия университет, извън страната възможностите са много) или частен център. Другият и все по-предпочитан вариант е платено обучение в избраната от кандидата частна авиокомпания, която в общия случай осигурява работа след завършване. Цената на обучението често е от порядъка на 100 000 евро (в Wizz Air например е около 70 000 евро). Вариантите са авиокомпанията да го финансира и да приспадне разходите от бъдещата заплата или да се разчита на високото заплащане в сектора за покриване на направените разходи (тук вече нещата зависят много от конкретната авиокомпания, но с времето може да надхвърли 10 000 евро на месец).
Високият финансов праг е само една от цедките, през които трябва да премине кандидат-пилотът. Професията в действителност е много отговорна и изисква специфични качества. Кандидатите трябва да покриват високи медицински стандарти и да минат теоретично обучение и практическа подготовка. Пилотите имат различни нива на квалификация, като от най-ниското - любител, до най-високото - транспортен (линеен) пилот, минават години. Теоретичната част също е доста сложна и изисква познания по математика, физика, авиационен английски, бързина на ума и др. След придобиване на съответния лиценз и възможност за реално практикуване на професията идват много лишения в личен план, но факт е, че повечето пилоти твърдят, че това е най-хубавата професия на света.
Визитка
Марио Бакалов е пилот на най-големия пътнически самолет в света - Airbus A380. Той го приземи на софийското летище през 2016 г. Марио е само на 38 години, но вече е с пилотски ранг старши първи офицер, а скоро ще бъде повишен в капитан. Освен пилот Марио е и дългогодишен инструктор и мотивационен лектор, както и част от отрядите за бързо реагиране след авиоинциденти (CISM). Роден е в Берлин, израснал е в София, а когато не е в небето, дели времето си между домовете си във Франкфурт и българската столица.Марио е преминал обучение в авиационната академия на "Луфтханза". След успешно лицензиране той лети първо като стюард на Boeing 747, след това става първи офицер и пилотира Airbus 320 из Европа. Следващата стъпка е преквалификация в пилот на Airbus A340 за трансконтинентални маршрути. От 2014 г. той пилотира най-големият пътнически самолет Airbus A380. От постъпването му в академията до този върхов момент в пилотската му кариера минават 14 години.Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.