Бизнес моделът "Аз"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес моделът "Аз"

Shutterstock

Бизнес моделът "Аз"

Или как да изберете (или дори смените) професията си и да направите успешна кариера

10640 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Замисляли ли сте се, че всеки от нас има свой личен бранд? Той личи от дребните детайли като любимите ни цветове, дрехи, вещи, до начина, по който общуваме, и отношението ни към хората и живота Нашият бранд е нашето име. И ако продължим маркетинг и бизнес аналогията - нашето име е брандът на нашата компания, компанията "Аз". Защото всичко, което правим за себе си, също както и в бизнеса, има за цел да ни носи повече "приходи" (по-високоплатена работа, по-качествени и смислени контакти с хора, които са ни ценни и интересни) и по-малко "разходи" (загуба на време, вдъхновение, ентусиазъм, та дори и реални пари), за да сме на по-голяма "печалба" (която можем да измерим с усещането, че сме по-успешни и удовлетворени от професионалния и личния си живот).

Автор: Капитал

Как се казва вашата фирма? И искате ли да я направите още по-успешна? Ще ви помогнем да направите това отново с бизнес инструмент - Платното/Канавата на бизнес модела (Business Model Canvas), който вече масово се използва, особено в стартъп индустрията. Целта му е да представи основната бизнес идея и как може да се печели от нея в рамките само на една страница, т.е. синтезирано и убедително, за да привлечете инвеститори (виж карето и графиката в него за повече детайли за инструмента и как се използва за бизнес цели). Алтернативният поглед върху канавата, разработен от екипа на американската компания Business Model You (businessmodelyou.com), който ви представяме, може да ви помогне да си подредите мислите и идеите. Крайната цел на адаптирания прочит на техния подход е да ви помогнем да решите сами за себе си с какво искате/можете да се занимавате, коя е вашата първа или нова професия и докато правите тази самооценка, ще установите как ставате много по-уверени и удовлетворени от избора си. И така, нека да започнем да попълваме "квадратите" (виж графиката вляво), като следваме последователността, в която те се попълват и за бизнес цели.

1. Клиенти

На кого помагате?

На кого искате да помагате?

Без значение дали вече имате работа или търсите нова, водещият въпрос, на който трябва да си отговорите, е "На кого (искам да) помагам". Това може да са отделни хора или групи от хора, организации и т.н. Конкретен пример - ако сте ветеринар, помагате за лечението на животни, но помагате и на техните стопани, като ги правите щастливи, че домашните им любимци или животните от фермата са здрави. Помислете на кого искате да помагате и коя професия води до това, което истински желаете да правите. Или обратното, ако вече сте си избрали професията и искате да бъдете много по-фокусирани и отдадени на това, с което се занимавате - помислете на кого помагате, за да видите истинския смисъл на работата си и така да я оцените още по-високо.

2. Предложения

Как помагате?
Какво е вашето уникално "предложение" - стока/услуга?

Как създавате добавена стойност и давате нещо повече от другите?

Следващата стъпка е да помислете какво точно правите, за да помагате. Опитайте се да дефинирате какво "предлагате" като знания, умения, опит и какво ви отличава от всички останали на "пазара". Ако искате да бъдете адвокат - определете каква е вашата лична мисия и това, което ще правите по по-различен, уникален начин, или просто това, което ще дава лично на вас вдъхновение да се занимавате с професията. Може би вие ще видите смисъла й в това да помагате на хората да защитават правата си и благодарение на тази идея ще бъдете много по-уверени в избора си и много по-целеустремени и ентусиазирани в ежедневните си задачи, дори и те понякога да са рутинни.

В бизнес контекст този елемент изисква да помислите как достигате до клиентите си. В контекста на избора на професия или на работата, с която се занимавате, вие също имате "клиенти". На практика това са хората, на които помагате. Ако се занимавате с търговия, вашите клиенти са хората, на които продавате стоките и услугите си. Ако обаче сте служител в компания, например експерт в отдел "Човешки ресурси", вашите "клиенти" са екипът от хора в компанията, за които отговаряте и на които помагате да си вършат работата по-добре. Ако си търсите работа или стаж - вашите "клиенти" ще бъдат хората, на които искате да "се продадете", т.е. бъдещите ви работодатели, до които изпращате CV или с които се запознавате на интервюто за работа. А каналите са начините, по които достигат до вас - мейлът, как изглеждат документите ви, профилът ви в социалните мрежи и т.н.

И сега помислете стратегически - какво и как да направите, така че "клиентите" ви да могат да ви намират по-лесно, т.е. и те да са доволни, и вие да имате повече бизнес, т.е. нова работа, да сте търсен и уважаван колега. Може би е добре да подобрите визията и съдържанието на LinkedIn профила си или да ходите на повече нетуъркинг събития. Или пък да бъдете по-достъпен на телефона или мейла, когато колегите ви имат нужда от вашето съдействие. Помислете и как вашите "клиенти" биха предпочели да достигате до тях, за да можете да бъдете максимално ефективни. Т.е. дали е по-удачно да се обаждате по телефона или да пишете мейл, или съобщение в LinkedIn.

4. Отношения с клиентите

Какви взаимоотношения имате/искате да изградите?

С какъв тон общувате с "клиентите" си - приятелски, експертен, дистанциран? Какви взаимоотношения искате да имате или може би вече имате на работното си място? Дали за вас е по-важно да сте в приятелска, неформална среда или напротив - предпочитате по-строга корпоративна обстановка? Като си отговорите на тези въпроси, ще разберете повече за работното място, което бихте искали да имате, или ще си дадете по-ясна представа какво точно притежавате в момента. Ще помогнете и на самите себе си да изградите личния си бранд в отношенията с хората около вас.

5. Източници на приходи

Кои са вашите източници на доходи?

Понякога нещата, които са ни присърце, не са много доходоносни. И въпреки това са ни важни и ги правим с удоволствие. Няма нужда да се отказваме от тях. Просто трябва да помислим как и дали можем да имаме приходи от тях или пък ако не от тях - с какво друго бихме могли да се занимаваме, така че да допълваме бюджета си.

В контекста на търсенето на работа източниците на доходи могат да бъдат не само заплатата, но и ваучерите за храна, допълнителното здравно осигуряване и т.н. придобивки, които също имат цена. Погледнете на източниците си на доходи по-алтернативно, извън рамката "пари". Ако търсите стаж например, вашите източници на приходи могат да бъдат и контактите и опитът, които печелите и които биха ви помогнали да израснете на същото място или да намерите по-добро.

6. Ключови ресурси

Кои са вашите умения, знания, интереси?

С какво разполагате или от какво имате нужда, за да можете да се занимавате с това, което правите сега или за което си мечтаете? За да бъдете архитект или лекар, е важно и дори задължително да имате нужното за целта образование. Ако искате да се занимавате с маркетинг, защото ви е интересно и ви се получава, въпреки че по образование сте физик например, може би все пак ще е нужно да бъдете в крак както с основните теории и термини, така и с новостите в сферата на маркетинга. Или пък вече ви е писнало от това да сте служител и искате да бъдете предприемач със собствен бизнес - тогава нужните ви ресурси ще бъдат и финансови, но и други хора, с които да създадете силен екип.

7. Ключови дейности

Какво правите?

Какви задачи изпълнявате/искате да изпълнявате?

Знаете ли с какво ще се занимавате, ако си мечтаете да бъдете аниматор? Или пък биолог изследовател? Или инженер по роботика? На следващите страници ще имате възможност да научите това от първо лице от хора, които се занимават с тези професии. Към каквато и професия или сфера на дейност да се насочите, опитайте се да съберете максимално подробна информация както за работата, която се очаква да вършите, така и за възможностите за развитие, които ще имате. За целта се срещнете с професионалисти в тази област, посещавайте специализирани събития, четете издания, които да ви помогнат да направите вашия информиран избор. Това важи в пълна сила и за хората, които търсят промяна на професията или кариерата.

8. Ключови партньори

Кои са хората, които ви помагат, и с какво?

Вашите партньори са хората или организациите, които ви помагат да се справяте по-добре и по-лесно. Това могат да бъдат родителите, учителите, приятелите, добронамерените колеги, менторите ви, които ви помагат в избора на професия и кариера. Помислете на кого разчитате в момента в тази роля и за какво, както и към кого бихте могли да се обърнете за подкрепа в търсенето на работа, стаж или ново професионално предизвикателство.

9. Структура на разходите

Какво давате?

Какви разходи (ще) имате, ако се занимавате с това, което искате?

Няма как да пропуснем и цената на всичко, което правим, за да постигнем целите си, т.е. разходите, които бихме имали. Ако искаме да се занимаваме с някаква нишова специалност или търсим реализация в чужбина, може би ще имаме повече разходи за образование, езикови курсове, престой в друга държава по време на обучението там и т.н. Ако искаме кариерна промяна или развитие, може и ще се наложи да посетим опреснителни курсове или да запишем напълно нови курсове и специалности. Докато търсим професия или новото ни призвание, можем да изберем и да бъдем доброволци, за да трупаме опит и контакти, докато правим и нещо полезно. В този случай разходите ни ще са свързани с избора ни да отделим време за доброволстване, вместо да го прекараме в компанията на близки и приятели или да се занимаваме с нещо друго, от което да печелим пари. И отново, както и при източниците на приходи, редно е да помислим както за финансовите, така и за "разходите", които не са парични.

Ако сте стигнали до края на тази статия - браво, вече сте теоретично подготвени как да използвате Канавата на бизнес модела, за да направите вашия собствен проект за избор на професия или за по-уверено кариерно развитие. Но това не е достатъчно. Следващата и дори още по-важна стъпка е да отделите време, за да направите вашата истинска, лична канава. С нея ще имате много по-ясна визия за това, което искате да постигнете. В най-добрия случай ще се изненадате, че всъщност вие вече отдавна сте премислили отговорите на всички въпроси и знаете какво и как да постигнете. Какво чакате още тогава? Действайте! Бъдете предприемачи на вашето собствено бъдеще.

Автор: Капитал


Бизнес модел на една страница

Бизнес моделът от една страница е измислен от швейцарския бизнес теоретик, консултант и предприемач Алекзандър Освервалдер през 2008 г. Той предлага подход, чрез който да подредиш бизнес идеята си и да обмислиш всички важни елементи за реализирането й, които синтезира до 9 - клиенти, предложения, канали, отношения с клиентите, ключови ресурси, ключови дейности, ключови партньори, източници на приходи и източници на разходи. Можете да използвате формуляра на бизнес модела (виж графиката) за разработка на конкретна бизнес идея - пречертайте го или си го свалете свободно от интернет, след което попълнете вашите отговори на помощните въпроси.

Източник: Shutterstock

Замисляли ли сте се, че всеки от нас има свой личен бранд? Той личи от дребните детайли като любимите ни цветове, дрехи, вещи, до начина, по който общуваме, и отношението ни към хората и живота Нашият бранд е нашето име. И ако продължим маркетинг и бизнес аналогията - нашето име е брандът на нашата компания, компанията "Аз". Защото всичко, което правим за себе си, също както и в бизнеса, има за цел да ни носи повече "приходи" (по-високоплатена работа, по-качествени и смислени контакти с хора, които са ни ценни и интересни) и по-малко "разходи" (загуба на време, вдъхновение, ентусиазъм, та дори и реални пари), за да сме на по-голяма "печалба" (която можем да измерим с усещането, че сме по-успешни и удовлетворени от професионалния и личния си живот).

Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    xali avatar :-|
    ''zms15783''

    Това е бъдещето, щом ще се състезаваме с роботи.

  • 2
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    До редакцията на КАПИТАЛ !
    Явно вече сте си самодостатъчни.
    Досега вашето издание се славеше като място където демократичната общественост може да получи вярна, задълбочена и систематизирана информация, да я обогати с различни детайли, да я анализира и дискутира. А изданието можеше да печели от различни проекти и реклама. Напоследък обаче въвеждате абонамент, което изгони много хора от вашите страници - което е ясно и от коментарите под статиите ви.
    Вие как мислите - кой ще загуби от тези ваши действия?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK