Един милиард лева са много пари. Единствената гледна точка, от която всъщност са недостатъчно, е на този, който ги "прави". В случая с лизинга - на лизинговите дружества, чийто общ годишен пазар е приблизително толкова. Реално обаче констатацията, че сумата би могла да е доста по-голяма, не е само субективна - статистиката, оповестена от "Интерлийз" по време на презентацията на компанията, показва, че в България процентът на лизинга в общите инвестиции на дружествата (спрямо останалите видове финансиране) е доста нисък в сравнение с останалите европейски страни. Ще се увеличава ли този дял и ще расте ли онова, което в индустрията наричат "нов бизнес"? След 2008 г. категорични прогнози се наемат да дават твърде малко хора. Но оптимизъм за стабилност с лек ръст все пак има.
Точка на равновесие
По данни на БНБ за 2014 г. обемът на финансирането от лизинговите компании в България от 2009 г. насам е приблизително еднакъв всяка година (виж графиката). След бума през 2007 и 2008 г., когато новосключените договори достигнаха съответно 2.8 и 4.1 млрд. лв., нивото на новия бизнес е около 1.1-1.2 млрд. лв. годишно. Като обем пък портфейлите на компаниите от сектора са стабилни от 2012 г. насам - около 1.6 млрд. евро общо. Което означава, че ни повече, ни по-малко новите договори за лизинг компенсират това, което се изплаща от клиентите, казва Ивайло Делийски, директор лизингово финансиране в "Интерлийз". Компанията е четвърта по приходи в сектора за 2014 г. с 16.56 млн. лв. постъпления, а активите й са за 276.13 млн. лв. по данни на "Капитал", но в групата има и друго дружество - "Интерлийз ауто", с активи за 169 млн. лв., което значи общо втора позиция на пазара след "Уникредит лизинг".Според данните, представени от "Интерлийз" (виж графиката), ако в България делът на инвестициите, финансирани с лизинг, е 6%, то в Белгия той е 14%, в Германия - 16%, а във Франция - 18%. Което ясно говори, че потенциал тук има. И доколкото лизингът вече е най-предпочитаният начин за финансиране за покупките на камиони, ремаркета, леки и лекотоварни автомобили, възможностите очевидно са при оборудването от всякакъв тип.
Растеж на колела
Към момента основната част от бизнеса на лизинговите къщи в България продължава да е движена от транспорта. По данните, представени от "Интерлийз", 928 млн. лв. от общите нетни вземания на компаниите в бранша са за товарни и лекотоварни автомобили, а 939 млн. лв. - за леки автомобили. Тоест много над половината от портфейла на целия лизинг в страната е "на колела". Едва 932 млн. лв. са вземанията за машини и съоръжения, а 449 млн. лв. - за недвижими имоти. Именно тези числа показват защо, колкото и да има шанс за ръст при оборудването, лизингът е особено чувствителен към всички тенденции в транспорта, и основно при тежкотоварните превози. "Пазарът на камиони се разви наистина много през последните години и България, колкото и нескромно да звучи, е един от европейските лидери в този вид услуги", каза Ивайло Делийски. Факт е, че отлагането на два пъти - първо за края на 2014 г., а после - за края на 2015 г., на забраната за регистрация на камиони Евро 5 в страните от ЕС допълнително стимулира покупките на влекачи с двигател по този стандарт. Разликата между цената на камион Евро 5 и тази на влекач Евро 6 достига 7-8 хил. евро, а икономията от пътни такси, които стандартно са по-ниски за по-щадящи природата превозни средства, не може да я компенсира.За момента обаче очевидно в България цялото това надграждане не води дотам лизингът да е основен избор на метод за финансиране на инвестициите и не е ясно кога, как и дали това ще се промени.

Един милиард лева са много пари. Единствената гледна точка, от която всъщност са недостатъчно, е на този, който ги "прави". В случая с лизинга - на лизинговите дружества, чийто общ годишен пазар е приблизително толкова. Реално обаче констатацията, че сумата би могла да е доста по-голяма, не е само субективна - статистиката, оповестена от "Интерлийз" по време на презентацията на компанията, показва, че в България процентът на лизинга в общите инвестиции на дружествата (спрямо останалите видове финансиране) е доста нисък в сравнение с останалите европейски страни. Ще се увеличава ли този дял и ще расте ли онова, което в индустрията наричат "нов бизнес"? След 2008 г. категорични прогнози се наемат да дават твърде малко хора. Но оптимизъм за стабилност с лек ръст все пак има.
0 коментара