С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 7 дек 2015, 10:00, 15959 прочитания

Как да направим сами европроект

Ако решите да се впуснете в това приключение, ето кратък наръчник

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
*Марияна Миткова е собственик и управител на микропредпирятие от девет години. По образование е икономист, завършила е "Счетоводство и анализ", "Стопанско управление" и магистратура "Финансов мениджмънт". Активно се занимава с разработване и управление на проекти по оперативните програми и е автор на книгата "Писането на европроект е лесна работа".


В обявените дотук процедури от "Конкурентоспособност и иновации" от новия програмен период дейността "консултантски услуги за разработване на проектно предложение" е недопустима. С други думи: пари за консултанти няма и всеки, който желае да ползва професионална помощ, следва да я заплати сам. За някои това не е проблем, за други може да се окаже. Но и те имат възможност да кандидатстват - просто ще трябва да се подготвят по-добре. 

Все още мнозина се притесняват да се впуснат в това предизвикателство, разчитайки на собствените си познания. Всъщност писането на проект не е толкова трудно. Сега ще опиша съставките на тайната рецепта, която следва да спазите, за да бъдете сред класираните кандидати.


Първо изяснете целите си, т.е. за какво са ви необходими средства. Уточнете с екипа, с който работите, какви са нуждите на компанията за повишаване на нейната конкурентност и обсъдете подходящи идеи, които биха подобрили бъдещите й възможности.

Какво ви е необходимо, за да реализирате своята идея? За някои фирми е необходимо закупуване на ново оборудване: машини и/или софтуер, за други -  обучение и квалификация на персонала, за трети - изграждане и/или реконструкция на сгради, за четвърти - създаване на маркетингова стратегия и т.н. Ако имате ясна идея предварително, знаете в кое да се фокусирате и какво да следите.

Колко пари са необходими? Направете предварително проучване на цените на доставчиците на стоките/услугите, които ще бъдат необходими за реализирането на проекта ви. Безплатен обяд няма, затова внимателно преценете каква е действителната сума, която ви е необходима. Повечето процедури изискват и съфинансиране. Поносима ли е сумата с вашето участие и дали разполагате с нея или ще трябва да ползвате банков кредит? Ако вариантът с банката е единствен, към вашите разходи следва да добавите и всички банкови такси и комисионни, съпътстващи кредита.



Ще бъде ли необходимо наемането на допълнителни работници/служители, колко и в кои отдели? Независимо дали по проекта са допустими разходи за управление и администрация (заплати, осигуровки и т.н.), при някои процедури разкриването на нови работни места носи допълнителни точки, защото съответства на политиките на ЕС. Внимателно обмислете точно къде бихте поставили новите работници и имате ли възможност да поддържате новите работни места в дългосрочен план (разполагате ли с място за тях, следва ли да откриете нов цех/отдел, ще имат ли осигурена работа и ще можете ли да им плащате редовно).

След като отговорите на тези въпроси е време да проучите самите програми и техните конкретни изисквания, за да прецените коя от тях е подходяща за вашата идея. Всички програми имат интернет страници и в тях се публикува подробна информация както за самите отворени процедури, така и годишен индикативен план за предстоящите.

Ето че дойде ред и на най-важната част - писането

Опишете целите и дейностите, с които предвиждате тяхното реализиране. Не се притеснявайте от липсата на опит в писането на проектни предложения. Не е необходимо да имате зад гърба си няколко, за да разкажете за своето предприятие и неговите нужди. Обикновено формулярът, в който се представя идеята, се състои от няколко части с предварително поставени въпроси, на които следва да отговорите. Не използвайте сложни термини и дълги обяснения, а пишете конкретно и ясно без излишни коментари.

Конкуренцията е голяма и всяка допълнителна точка е от значение за крайното класиране. Ето защо, попълвайки формуляра и бюджета, не забравяйте да погледнете критериите за оценка, съгласно които работят и самите оценители.

В насоките за кандидатстване на всяка процедура предварително се обявява редът, по който ще бъдат селектирани кандидатите. В общия случай се извършва предварително "отсяване", като се извършва оценка на административното съответствие и допустимостта на проектните предложения. На този етап се проверява дали проектното предложение се отнася за конкретната процедура и дали са налице всички необходими документи и приложения.

Много е важно проектът ви да издържи на тази проверка, защото само предложения, които преминат успешно, подлежат на по-нататъшно разглеждане и оценка.

Анализът на изминалия вече програмен период показва, че голяма част от кандидатите подценяват тази проверка и биват отхвърлени поради несъществени на пръв поглед неточности. Към насоките за кандидатстване към съответната процедура винаги има приложен контролен лист за проверка. Разгледайте го внимателно и подгответе предварително описаните в него приложения. Не бива да оставяте окомплектовката за последният момент, защото част от документите са изходящи от различни институции като Националния статистически институт и следва предварително да съобразите необходимото време за тяхното получаване. Не променяйте и не коригирайте утвърдените образци на приложения към процедурата и не забравяйте да положите подпис и печат върху тях.
През текущия програмен период се въведе и изискването за електронно подаване на проектни предложения чрез единния информационен портал, като кореспонденцията с кандидатите се извършва чрез посочените от тях електронни пощи. Това означава, че е важно да проверявате редовно своята поща и незабавно да реагирате на възможните въпроси от оценителите. Колкото и странно да изглежда, над 100 проекта по първата обявена процедура "Подобряване на производствения капацитет на МСП" са отстранени именно поради тази причина.

На успешно преминалите проверката за административно съответствие проекти се извършва техническа и финансова оценка. Всяка процедура обявява минималния брой точки, при който проектите се класират в низходящ ред. Към насоките за кандидатстване винаги има приложени критерии за техническа и финансова оценка, които са обособени в раздели и подраздели. Разгледайте ги и се опитайте да сметнете колко точки бихте получили на първо четене. След това отново внимателно изследвайте всички раздели и помислете кое бихте могли да коригирате така, че да получите допълнителни точки. Не е възможно да промените финансови данни, касаещи вече изминал период (приходи от продажби, износ, среден брой на работници), но пък, ако процедурата предвижда повече точки за проекти в даден регион и имате възможност да откриете нов клон на фирмата си там, го направете. Внимателно изчислете финансовите коефициенти, които смятате, че ще се реализират от изпълнението на проекта. Посочването на нереално високи приходи и много ниски разходи е изкушаващо, защото ще ви донесат повече точки, но пък запомнете, че най-важно е проектът да бъде реализируем и е възможно впоследствие да обяснявате защо даден индикатор не е изпълнен или в най-лошия случай да възстановявате част от получените средства.

При писането на проекта имате възможност да ползвате много, и то напълно безплатни ресурси, които със сигурност ще ви бъдат от полза. Както вече уточних, всяка програма има интернет страница, в която са публикувани всички необходими документи, съпътстващи конкретните процедури. Запознайте се с тях, защото подробно са описани изискванията, към които следва да се придържате.

Ако имате време и желание, вижте и списъците с отхвърлени проекти по вече отминали процедури и наръчниците за най-често допускани грешки. От тях ще разберете какви пречки са довели до отстраняването на тези кандидати и ще изострят вниманието ви в тази посока. Разгледайте и списъците с одобрени проекти и техните кратки резюмета. Ако познавате някой от тези кандидати, се свържете с тях и ги разпитайте за техните впечатления и опит.

Отново в сайта на програмата има секция с въпроси-отговори, която препоръчвам да проверявате поне веднъж седмично. Ако имате въпроси, не се колебайте и питайте. Отговорите на експертите са официални становища по процедурата, които се вземат предвид от оценителите.

Добре е да посетите и информационните срещи, които се провеждат по предварително обявен график отново в сайта на програмата в големите градове на страната. Те са полезни, защото освен презентацията на процедурата експертите отговарят на зададените въпроси от присъстващите. В помощ на всички заинтересувани са и експертите от областните информационни центрове (ОИЦ), които също организират периодично информационни срещи с обществеността. Към тях можете да се обърнете със запитвания по телефон, електронна поща, както и да ги посетите на място. За съжаление в техните правомощия не са включени задължения да четат и коментират конкретни проектни предложения или пък да изказват експертни становища относно допустимост и оценка, но пък можете да ги питате за много подробности около самата процедура.

Опитвам се да кажа, че за да подготвите сами своя проект, не е необходимо да сте гений или с връзки. Достатъчно е да сте упорит и да вярвате в своите способности. В крайна сметка знаете по-добре от всеки друг от какво има нужда бизнесът ви.




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Те пак са тук 2 Те пак са тук

7 дек 2015, 3220 прочитания

На колелата на ентусиазма 4 На колелата на ентусиазма

Драгомир Кузов, собственик и управител на "Веломания"

7 дек 2015, 9035 прочитания

24 часа 7 дни

14 дек 2018, 11157 прочитания

14 дек 2018, 3301 прочитания

14 дек 2018, 2745 прочитания

14 дек 2018, 2647 прочитания

14 дек 2018, 1819 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Next Years Business Plan" Затваряне
Сделки на хоризонта

Големи активи като банки, БТК и "Летище София" ще се продават догодина. Купувачи ще поглеждат и към експортни фабрики, IT компании и имоти

Западният страх от Huawei

Китайският технологичен гигант се оказа под неочаквано мащабен световен политически натиск

Краят на митата върху износа на ток

Съдът на ЕС реши, че е незаконно държавите членки да налагат такси при износа на електроенерегия. Бълагрия единствена все още прави това

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кино: "Ще се видим там горе"

Красиви чувства и раните от войната в артистична френска драма

Книга: "Малка история на философията"

Найджъл Уорбъртън запазва лаконичния си стил, за да въведе по разбираем начин читателите дори в най-оплетените философски школи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: ГЕРБ сглоби машина за репресии

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 14.12.2018 Прочетете