Как да направим сами европроект
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как да направим сами европроект

Shutterstock

Как да направим сами европроект

Ако решите да се впуснете в това приключение, ето кратък наръчник

18725 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


*Марияна Миткова е собственик и управител на микропредпирятие от девет години. По образование е икономист, завършила е "Счетоводство и анализ", "Стопанско управление" и магистратура "Финансов мениджмънт". Активно се занимава с разработване и управление на проекти по оперативните програми и е автор на книгата "Писането на европроект е лесна работа".

В обявените дотук процедури от "Конкурентоспособност и иновации" от новия програмен период дейността "консултантски услуги за разработване на проектно предложение" е недопустима. С други думи: пари за консултанти няма и всеки, който желае да ползва професионална помощ, следва да я заплати сам. За някои това не е проблем, за други може да се окаже. Но и те имат възможност да кандидатстват - просто ще трябва да се подготвят по-добре. 

Все още мнозина се притесняват да се впуснат в това предизвикателство, разчитайки на собствените си познания. Всъщност писането на проект не е толкова трудно. Сега ще опиша съставките на тайната рецепта, която следва да спазите, за да бъдете сред класираните кандидати.

Първо изяснете целите си, т.е. за какво са ви необходими средства. Уточнете с екипа, с който работите, какви са нуждите на компанията за повишаване на нейната конкурентност и обсъдете подходящи идеи, които биха подобрили бъдещите й възможности.

Какво ви е необходимо, за да реализирате своята идея? За някои фирми е необходимо закупуване на ново оборудване: машини и/или софтуер, за други -  обучение и квалификация на персонала, за трети - изграждане и/или реконструкция на сгради, за четвърти - създаване на маркетингова стратегия и т.н. Ако имате ясна идея предварително, знаете в кое да се фокусирате и какво да следите.

Колко пари са необходими? Направете предварително проучване на цените на доставчиците на стоките/услугите, които ще бъдат необходими за реализирането на проекта ви. Безплатен обяд няма, затова внимателно преценете каква е действителната сума, която ви е необходима. Повечето процедури изискват и съфинансиране. Поносима ли е сумата с вашето участие и дали разполагате с нея или ще трябва да ползвате банков кредит? Ако вариантът с банката е единствен, към вашите разходи следва да добавите и всички банкови такси и комисионни, съпътстващи кредита.

Ще бъде ли необходимо наемането на допълнителни работници/служители, колко и в кои отдели? Независимо дали по проекта са допустими разходи за управление и администрация (заплати, осигуровки и т.н.), при някои процедури разкриването на нови работни места носи допълнителни точки, защото съответства на политиките на ЕС. Внимателно обмислете точно къде бихте поставили новите работници и имате ли възможност да поддържате новите работни места в дългосрочен план (разполагате ли с място за тях, следва ли да откриете нов цех/отдел, ще имат ли осигурена работа и ще можете ли да им плащате редовно).

След като отговорите на тези въпроси е време да проучите самите програми и техните конкретни изисквания, за да прецените коя от тях е подходяща за вашата идея. Всички програми имат интернет страници и в тях се публикува подробна информация както за самите отворени процедури, така и годишен индикативен план за предстоящите.

Ето че дойде ред и на най-важната част - писането

Опишете целите и дейностите, с които предвиждате тяхното реализиране. Не се притеснявайте от липсата на опит в писането на проектни предложения. Не е необходимо да имате зад гърба си няколко, за да разкажете за своето предприятие и неговите нужди. Обикновено формулярът, в който се представя идеята, се състои от няколко части с предварително поставени въпроси, на които следва да отговорите. Не използвайте сложни термини и дълги обяснения, а пишете конкретно и ясно без излишни коментари.

Конкуренцията е голяма и всяка допълнителна точка е от значение за крайното класиране. Ето защо, попълвайки формуляра и бюджета, не забравяйте да погледнете критериите за оценка, съгласно които работят и самите оценители.

В насоките за кандидатстване на всяка процедура предварително се обявява редът, по който ще бъдат селектирани кандидатите. В общия случай се извършва предварително "отсяване", като се извършва оценка на административното съответствие и допустимостта на проектните предложения. На този етап се проверява дали проектното предложение се отнася за конкретната процедура и дали са налице всички необходими документи и приложения.

Много е важно проектът ви да издържи на тази проверка, защото само предложения, които преминат успешно, подлежат на по-нататъшно разглеждане и оценка.

Анализът на изминалия вече програмен период показва, че голяма част от кандидатите подценяват тази проверка и биват отхвърлени поради несъществени на пръв поглед неточности. Към насоките за кандидатстване към съответната процедура винаги има приложен контролен лист за проверка. Разгледайте го внимателно и подгответе предварително описаните в него приложения. Не бива да оставяте окомплектовката за последният момент, защото част от документите са изходящи от различни институции като Националния статистически институт и следва предварително да съобразите необходимото време за тяхното получаване. Не променяйте и не коригирайте утвърдените образци на приложения към процедурата и не забравяйте да положите подпис и печат върху тях.

През текущия програмен период се въведе и изискването за електронно подаване на проектни предложения чрез единния информационен портал, като кореспонденцията с кандидатите се извършва чрез посочените от тях електронни пощи. Това означава, че е важно да проверявате редовно своята поща и незабавно да реагирате на възможните въпроси от оценителите. Колкото и странно да изглежда, над 100 проекта по първата обявена процедура "Подобряване на производствения капацитет на МСП" са отстранени именно поради тази причина.

На успешно преминалите проверката за административно съответствие проекти се извършва техническа и финансова оценка. Всяка процедура обявява минималния брой точки, при който проектите се класират в низходящ ред. Към насоките за кандидатстване винаги има приложени критерии за техническа и финансова оценка, които са обособени в раздели и подраздели. Разгледайте ги и се опитайте да сметнете колко точки бихте получили на първо четене. След това отново внимателно изследвайте всички раздели и помислете кое бихте могли да коригирате така, че да получите допълнителни точки. Не е възможно да промените финансови данни, касаещи вече изминал период (приходи от продажби, износ, среден брой на работници), но пък, ако процедурата предвижда повече точки за проекти в даден регион и имате възможност да откриете нов клон на фирмата си там, го направете. Внимателно изчислете финансовите коефициенти, които смятате, че ще се реализират от изпълнението на проекта. Посочването на нереално високи приходи и много ниски разходи е изкушаващо, защото ще ви донесат повече точки, но пък запомнете, че най-важно е проектът да бъде реализируем и е възможно впоследствие да обяснявате защо даден индикатор не е изпълнен или в най-лошия случай да възстановявате част от получените средства.

При писането на проекта имате възможност да ползвате много, и то напълно безплатни ресурси, които със сигурност ще ви бъдат от полза. Както вече уточних, всяка програма има интернет страница, в която са публикувани всички необходими документи, съпътстващи конкретните процедури. Запознайте се с тях, защото подробно са описани изискванията, към които следва да се придържате.

Ако имате време и желание, вижте и списъците с отхвърлени проекти по вече отминали процедури и наръчниците за най-често допускани грешки. От тях ще разберете какви пречки са довели до отстраняването на тези кандидати и ще изострят вниманието ви в тази посока. Разгледайте и списъците с одобрени проекти и техните кратки резюмета. Ако познавате някой от тези кандидати, се свържете с тях и ги разпитайте за техните впечатления и опит.

Отново в сайта на програмата има секция с въпроси-отговори, която препоръчвам да проверявате поне веднъж седмично. Ако имате въпроси, не се колебайте и питайте. Отговорите на експертите са официални становища по процедурата, които се вземат предвид от оценителите.

Добре е да посетите и информационните срещи, които се провеждат по предварително обявен график отново в сайта на програмата в големите градове на страната. Те са полезни, защото освен презентацията на процедурата експертите отговарят на зададените въпроси от присъстващите. В помощ на всички заинтересувани са и експертите от областните информационни центрове (ОИЦ), които също организират периодично информационни срещи с обществеността. Към тях можете да се обърнете със запитвания по телефон, електронна поща, както и да ги посетите на място. За съжаление в техните правомощия не са включени задължения да четат и коментират конкретни проектни предложения или пък да изказват експертни становища относно допустимост и оценка, но пък можете да ги питате за много подробности около самата процедура.

Опитвам се да кажа, че за да подготвите сами своя проект, не е необходимо да сте гений или с връзки. Достатъчно е да сте упорит и да вярвате в своите способности. В крайна сметка знаете по-добре от всеки друг от какво има нужда бизнесът ви.

*Марияна Миткова е собственик и управител на микропредпирятие от девет години. По образование е икономист, завършила е "Счетоводство и анализ", "Стопанско управление" и магистратура "Финансов мениджмънт". Активно се занимава с разработване и управление на проекти по оперативните програми и е автор на книгата "Писането на европроект е лесна работа".

В обявените дотук процедури от "Конкурентоспособност и иновации" от новия програмен период дейността "консултантски услуги за разработване на проектно предложение" е недопустима. С други думи: пари за консултанти няма и всеки, който желае да ползва професионална помощ, следва да я заплати сам. За някои това не е проблем, за други може да се окаже. Но и те имат възможност да кандидатстват - просто ще трябва да се подготвят по-добре. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    straw_ avatar :-|
    straw_sec

    Кои все пак са линковете към страниците на съответните програми ?

  • 2
    tily_lily avatar :-|
    tily_lily

    Само като прочета, че някой "пише" проекти, и ми е ясно, че нищо не разбира.
    Проектите не се "пишат", а се разработват - защото има нужда от мултидисциплинарни знания. Да можеш да въведеш адекватно административните данни е едно; но за да определиш общата цел и специфичните цели на проекта трябват знания по проектно управление; за същината са нужни и технически знания, ако се предвижда закупуване на оборудване. За планирането на възлагане на доставки/СМР/услуги по време на проекта - по ЗОП или ПМС 118- са нужни знания по проектно управление. За изчисляване на вътрешна норма на възвращаемост и останалите финансови показатели трябват знания по финанси. За обосновката, определяне на резултатите и планиране стойностите на индикаторите отново трябват познания по проектно управление.
    Качествените проекти се разработват от специалисти. Останалите говорят общи приказки из пресата.

  • 3
    donka_kir4eva avatar :-|
    donka_kir4eva

    До коментар [#2] от "tily_lily":
    Точно, заради такива "специалисти" обаче повече от 100 проекта са отхвърлени само по първата схема. Какъв е този специалист, който даже не си преглежда електронната поща? И защо подценявате българските предприемачи, не са малко тези, които сами са написали и защитили своите проекти. Нормално ли е подготовката на едно проектно предложение да струва между 2-10 хил.лв. и колко предприятия според Вас могат да си позволят наемането на такива специалисти, които не поемат никаква отговорност, ако проекта бъде отхвърлен, поради техен пропуск?
    Аз лично не само одобрявам статията, но и поздравявам автора, че е имал смелостта да издаде книга с подобно съдържание. Браво!

  • 4
    tily_lily avatar :-|
    tily_lily

    До коментар [#3] от "donka_kir4eva":

    Отхвърлените проекти са "писани" точно от някой като авторката.
    Посредствеността не може да схване собствената си ограниченост.

  • 5
    tbh1452020813484761 avatar :-|
    Дениси Консулт

    Да се чуди човек как тази госпожица/госпожа убеждава своите клиенти да ползват нейните услуги за разработване на проект, като в същото време чрез книгата си внушава, че същите тези клиенти изобщо нямат нужда от нейните услуги?!? До кога в България ще поощряваме практиката всеки да разбира от всичко и да прави всичко?! Експерт не се става с 2-3 разработени проекта, проектите не са "копи-пейст", всеки проект е уникален, защото всеки клиент е уникален. Именно такива "експерти" като колежката са проблем за кандидатите - със своята некомпетентност и липса на професионализъм. За жалост, на фирмите тези опити, с подобни консултанти, им излизат скъпи. А в това време "читавите" все трябва да обясняват и доказват "...че нямат сестра..."!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Те пак са тук

Те пак са тук

Сделки на хоризонта

Сделки на хоризонта

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK